enkelbanden gescheurd verrekt of?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Olandra

enkelbanden gescheurd verrekt of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:16

Hallo
ik ben vanmorgen opde trampoline dubbel gegaan en toen kraakte het
nu weet ik niet wat het is ..
Ik kan er niet/nauwelijks op lopen
Er zit beetje vocht in kan morgen nog erger zijn
Het doet pijn aan buitenkant van enkel net onder de knobbel en dat loopt beetje door

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:17

Klinkt als een verstuikte enkel :j
Als je zeker wilt zijn toch even langs de huisartsen post!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:18

Ik heb 6 weken terug mijn enkelbanden gescheurd na een val van het paard en ik moest echt meteen naar de eerste hulp, heb alles bij elkaar geschreeuwd en had mega veel pijn.

Kun je je tenen bewegen? Kun je er een beetje op staan? Als het echt teveel pijn gaat doen zou ik toch naar de eerste hulp gaan al denk ik dat je met gescheurde enkelbanden daar allang had gezeten.

Zou goed kunnen dat het wat verrekt is, je spieren zullen vast een klap hebben gehad!

Caira

Re: enkelbanden gescheurd verrekt of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:24

ik denk verstuikt, als ze gescheurd waren dan wist je dat gelijk hoor, dan gil je alles bij elkaar!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:30

JoycexLynn12 schreef:
Ik heb 6 weken terug mijn enkelbanden gescheurd na een val van het paard en ik moest echt meteen naar de eerste hulp, heb alles bij elkaar geschreeuwd en had mega veel pijn.

Kun je je tenen bewegen? Kun je er een beetje op staan? Als het echt teveel pijn gaat doen zou ik toch naar de eerste hulp gaan al denk ik dat je met gescheurde enkelbanden daar allang had gezeten.

Zou goed kunnen dat het wat verrekt is, je spieren zullen vast een klap hebben gehad!

Naah, dat ligt ook echt aan iemands pijn grens, ik heb meerdere keren mijn enkelbanden afgescheurd en ja het is niet fijn, maar alles bij elkaar schreeuwen? Goh lange na niet. Maar overigens loop ik ook gewoon een week door met een gebroken enkel, dus dat je alles bij elkaar moet schreeuwen van de pijn als je enkel banden afscheurt, nee hoor hoor echt niet.

Vaak komt er echt een ei op als het de enkel banden zijn (gescheurd of bij een breuk), wat vocht is meestal duidend op een kneuzing of verstuiking. Echter hoeft dat niet per se, ik krijg bijvoorbeeld weinig verdikking of vrijwel geen ei bij breuken. Is dus ook weer persoon afhankelijk.

Zolang het gaat zou ik het weekend af kijken, als het in eens erg dik wordt, blauw of een ei op komt (meestal gebeurt dat niet meer na een tijd, wel wordt het sowieso nog wat dikker en dat is normaal ook bij een kneuzing) of je krijgt er erg veel last van, zou ik toch even langs de huisartsen post gaan. Als je zeker wilt weten kan je dinsdag als nog langs de huisarts gaan, of als je zodanig twijfelt nu nog gaan. :)

Veel beterschap met je voet!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:32

als je lang (weken) last houdt is het verrekt als het kort (dagen) flink pijn doet is het gescheurd

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 22:55

bedankt

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:01

Ik zou toch even naar een arts toegaan,
Ik moet altijd (als het me weer een keer gebeurd) foto's laten maken, als ze dan niet gescheurd zijn krijg ik voor 1 week verband met krukken en dan mag ik er niet op lopen. En dan geloof ik 6 weken nog met tape eromheen.
Als het wel gescheurd is moet ik geopereerd worden, iemand hier ervaring mee?
Laatste keer werd me verteld dat er grote kans is dat mijn enkelband volgende keer gescheurd is...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:03

als ze afgescheurd of gescheurd zijn is het wel echt dik en meestal ook wel blauw, en kun je er echt niet op lopen, heb ook meerdere keren gehad, bij de laatste keer waar het van het bot was afgescheurd en er ook een stukje bot mee was gekomen heb ik inderdaad nog nooit zo veel pijn ervaart, mijn bevallingen waren er niks bij haha.
Het was aan beide kanten donkerblauw en giga dik, zat in Barcelona en heb van alles geslikt om de nacht door te komen..... hoop voor je dat het mee valt, lekker hoog met je pootje en ijs er op is altijd goed.
op foto 's kunnen ze toch de scheur in de banden niet zien :D , ik hoefde niet geopereerd te worden, je kunt best met 1 bandje minder,er zitten er gelukkig meerdere, moet alleen veel oefeningen doen om je spieren sterker te maken zodat die de functie over nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:01

Als je ze scheurt heb je over het algemeen wel een dikke voet. Bij mij kon je het bultje van m'n enkel niet eens meer zien.

Ik heb afgelopen zomer mijn enkelbanden gescheurd toen ik viel bij een buitenrit. Ik ben weer opgestapt, terug naar huis gereden, paard in de wei gezet, zonder gegil.

Wel had ik bij het lopen het gevoel alsof mijn voet bleef staan en niet meekwam met mijn onderbeen.

Kreeg drukverband en dat mocht ik na een weekje laten vervangen door tape. En verder krukken en een rolstoel :')

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:22

Ik heb 5 weken gips gehad, nu een steunkous omdat er ook 2 tromboses bij waren gekomen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:26

ik heb het ook gehad gescheurd loop nu nog met een elastisch verband maar heb 3 weken met soft cast gips en krukken gelopen dus zou wel even langs gaan

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:18

ik heb een keer gehad dat de aanhechting van de enkelband een stukje bot los had getrokken, ook een lekker gevoel kan ik je vertellen. Maar zeker niet onoverkomelijk, ben zelfs nog weer op het paard gestapt en met de auto thuis gekomen

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:24

ik ben inderdaad ook naar huis gereden met dat van mijn enkelband en gewoon gaan slapen en die nacht begon de pijn pas ondragelijk te worden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:26

ik ben toen alleen naar de HA gegaan omdat het paard op mijn been was gevallen, anders had ik het rustig 'uitgeziekt'

Wat er ook aan de hand is (scheuren of verrekken), ze doen er toch niets mee. Ook zonder enkelband (een van de vele) kun je gewoon 100 jaar oud worden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:28

Caira schreef:
ik denk verstuikt, als ze gescheurd waren dan wist je dat gelijk hoor, dan gil je alles bij elkaar!

Nee hoor, er kan ook een scheurtje in zitten hoeft niet meteen volledig af te scheuren en dat is nog een verschil in gevoel.. Heb in beide enkels een scheur in de ligamenten gehad (eerst rechts en een maand later slaagde ik er in links naar de vaantjes te helpen :x) en schreeuwde echt niet de boel bij elkaar, stond wel een heel ei op (je zag eigenlijk nog amper waar mijn enkel hoorde te zitten) en heel blauw en kon er niet meer echt op steunen. :+ En voor beide heb je hulp van een dokter/kine nodig dus niet op bokt zetten maar naar de dokter!
Enige nadeel wat die krengen hebben is dat het zo ontieglijk traag geneest.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:36

Qimm schreef:
ik ben toen alleen naar de HA gegaan omdat het paard op mijn been was gevallen, anders had ik het rustig 'uitgeziekt'

Wat er ook aan de hand is (scheuren of verrekken), ze doen er toch niets mee. Ook zonder enkelband (een van de vele) kun je gewoon 100 jaar oud worden

Klopt en zelfs als je vrijwel alle enkelbanden afgescheurd hebt, kun je met fysiotherapie (spieren sterker maken en juiste manier van voet plaatsen) gewoon alles zonder enkel probleem en zonder pijn. Je krijgt alleen van die mooie bulten op de je voet, haha.

Overigens merk je bij echt trauma vrijwel nooit direct de pijn, door alle adrenaline die vrij komt wordt het verdoofd en voel je de pijn pas echt wanneer je tot rust komt. Ik heb mijn knie verbrijzeld en dat deed op dat moment geen pijn (zag er wel eng uit en het zag er ook uit alsof het gruwelijk veel pijn zou doen), de pijn kwam een wat later pas.

Dus als je direct pijn voelt is het meestal verstuiken of kneuzen, bij scheuren of breken voel je niet direct de echte pijn (natuurlijk voel je wel wat pijn, maar dat is gewoon uit te houden). Een foto kan je alleen zien als de enkelbanden op het bot afgescheurd zijn en er dus bot stukjes mee los gekomen zijn, de enkelbanden zelf zie je niet en met een foto kun je dus ook niet zien of een enkel band kapot is of niet.
Als je na een dag of 2/3 echt strepen blauwe plekken krijgt, kan je vrijwel zeker zeggen dat het gescheurd is. :)

Enne afgescheurde enkelbanden genezen niet meer, als er een scheur in zit wel, maar erg traag (slecht door bloed weefsel. Echter werkt het hetzelfde als met peesblessures bij paarden, gecontroleerd bewegen van de geblesseerde delen, geneest het vele malen beter dan volledig rust geven. Daarom wordt het ook vrijwel nooit meer in het gips gezet, omdat het dan veel langer duurt. Behalve bij losse stukjes bot, dan wel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:42

^ daar is niets meer aan toe te voegen :)

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 11:13

bedankt iedereen!
Nu de volgende dag kan ik er (voorzichtig) op lopen.
gisteren liep ik de hele dag op krukken.
en het is niet dik ook niet blauw wat wel appart is..
alleen paar bultjes voor mijn gevoel
het doet vooral zeer bij het naar binnendraaien van de voet en andere bewegingen.
dus gescheurde enkelbanden zou het dan wel niet zijn..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:25

Enkelbanden die verrekt zijn kunnen ook flink wat pijn geven :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:36

marlies85 schreef:
Enkelbanden die verrekt zijn kunnen ook flink wat pijn geven :)

Vertel mij wat, heb vier maanden bij de fysio gelopen toen het was gebeurd, heb lang niet mee kunnen gymmen op school toen mijn enkelband was verrekt toen ik met een paard viel, heb er nog steeds wel eens last van :=

Ik denk ook aan gekneust of verstuikt :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:18

Bij een echt trauma pijn wat uit te houden is? Nou misschien bij jou maar ik zowel mijn gebroken schouder als gescheurde enkelbanden + breukje + indeuk van het bot heb ik het uitgeschreeuw van de pijn.

En ok wist toen ook gelijk dat het mis was.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:22

nou ik heb mijn pols gebroken vorig jaar (ik voelde het bot door midden knappen) ik vond de pijn heel draaglijk, en zelfs het zetten van de breuk was veel minder pijnlijk dan in verwacht had. De een schreeuwt gewoon wat eerder dan de ander.
Heb ook een jaar of 10 terug mijn kaak gebroken, heb niet eens pijnstillers gebruikt en zat na 3 dagen weer op school omdat ik me thuis verveelde :z

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:24

heb niet alles gelezen... maar ik heb 25 keer mn enkelbanden gescheurd en 3 operaties gehad (3e keer pees transplantatie) en iedereen ervaart en behandelt een gescheurde enkelband anders, ik heb 3 verschillende methodes gehad door die jaren heen. verder heb ik ook keren gehad dat het nauwelijks dik werd, maar dat had ook te maken met het feit dat met de tweede operatie mn complete enkelband verwijdert was. zoals ts het beschrijft denk ik wel een een scheurtje...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:48

JoycexLynn12 schreef:
Bij een echt trauma pijn wat uit te houden is? Nou misschien bij jou maar ik zowel mijn gebroken schouder als gescheurde enkelbanden + breukje + indeuk van het bot heb ik het uitgeschreeuw van de pijn.

En ok wist toen ook gelijk dat het mis was.

In principe voel je de eerste pijn door de adrenaline veel minder, pas als je tot rust komt. Dat is een reactie van jouw lichaam en heeft iedereen, adrenaline zorgt er eigenlijk voor dat je iets kan wat je in dezelfde situatie zonder niet kan. Als je bijvoorbeeld ontzettend veel angst hebt, kan je veel harder en langer rennen, dan normaal. Als je iets breekt voel je niet direct de pijn zo heftig omdat je nog moet kunnen weg wezen (en ook weer de angst). Als je tot rust komt verdwijnt de adrenaline en dán komt pas de échte pijn.

Maar het is ook zo dat de 1 het al uit krijst als die alleen al denken aan pijn en iemand anders met een gebroken poot gewoon door loopt. Pijn is voor iedereen anders en iedereen heeft een andere pijngrens, mijn pijngrens is bijvoorbeeld extreem hoog en ben dus iemand die gewoon een dikke week door loopt met een gebroken poot. Ook paniek telt heel veel mee, veel mensen raken erg in paniek als er iets gebeurt en sommige worden juist extreem rustig.

Ik heb het nog nooit uitgeschreeuwd van de pijn en pijn alleen maar als lastig en vervelend ervaren, maar op 1 A4tje is niet te schrijven wat ik ooit gebroken, gescheurd of verbrijzeld heb. Dus pijn is persoonlijk en pijn is geen meter hoe ernstig iets is.