Bloed donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Bloed donor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 11:05

Hallo :)

Ik kwam daarstraks op het idee om bloed donor te worden als ik 18 ben, en ik vroeg mij af waarmee rekening wordt gehouden bij aanmelding, en natuurlijk wie er hier nog meer bloed donor zijn.. :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Bloed donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:06

Kijk even op www.sanquin.nl, daar staan allerlei vragen en eisen op. Ik ben ook bloeddonor, gaat prima, je voelt er niets méér van dan gewoon bloedprikken. :)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:07

Je wordt opgebeld om een afspraak te maken voor de medische keuring, dan wordt je bloed getest en krijg je een poosje later te horen of je mag doneren of niet (wel een oproep; bloed was goed, anders wordt je gebeld geloof ik) :)

Ik ben nu al een paar jaar bloeddonor, vind het een kleine moeite om bloed te geven wat weer mensenlevens kan redden of gebruikt kan worden voor medisch onderzoek.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 11:08

Allright, oke dan :)

Precies om die reden wil ik inderdaad ook bloed geven straks. Het gevoel dat je toch mensen kunt helpen op die manier lijkt me fijn

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:11

Bloed donor zijn is hartstikke tof! Als ik jou was zou ik de site van Sanquin eens doorlezen, staat heel veel informatie op over hoe het allemaal in zijn werk gaat. Je kan gewoon bij een punt bij jou in de buurt geven, vaak 3-4x per jaar. Wel even goed om te vertellen is dat je na de donatie even een tijdje moet blijven zitten om te drinken en wat te eten. Het komt wel eens voor dat je een 'dipje' krijgt en daardoor vlauw kan vallen. En als je dan al onderweg was naar huis op de fiets en dan flauw valt, is niet zo handig.

En ja de naald blijft pijnlijk, maar dan denk ik maar aan dat mijn bloed voor iemand mogelijk het verschil tussen leven en dood kan zijn. Dat maakt het dragelijker en geeft enorm veel voldoening!

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 11:16

Dat is wel goed om te weten inderdaad.. Heb inderdaad al wat gesnuffeld op die site en de bloedbank waar ik zou moeten zijn is heel close in de buurt.. ideaal :) Ik wordt over 2 maanden 18, zou ik me dan nu al aan kunnen melden vraag ik me af? Voor die onderzoeken bedoel ik dan.

Hoeveel bloed nemen ze dan eigenlijk af, dat je er bij moet komen dmv drinken/eten? :=

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:18

Een halve liter. Valt wel mee, maar voor de zekerheid krijg je wat. Ze zorgen echt goed voor je! :) Ik vind het pijnlijke van die naald wel meevallen hoor, kijk even de andere kant in en je voelt er niets van.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:33

Ik heb een aantal keer gehad dat ik niet mocht doneren omdat mijn HB(ijzer) dan te laag was. Ik let sowieso erg op wat ik eet en drink, maar op de dag van doneren nog extra. Dan eet ik iig vlees 's avonds voor de HB en soms groente waar dat ook meer inzit, zoals spinazie. En voor het doneren al een flinke kop thee drinken zodat je veel vloeistof binnen hebt al. Ik ben zelf een keer 'out' gegaan, nota bene precies de keer dat ik iemand mee nam om ook kennis te laten maken met het doneren ;) Hij is geen donor geworden uiteindelijk...

De locatie waar ik gebruik van maak is een mobiele. Die is echt super dicht bij, maar hij is totaal niet gezellig! De mensen zijn niet vriendelijk, er is geen ruimte voor een praatje en uitleg over de gang van zaken is er ook niet. Mensen die voor het eerst doneren begrijpen totaal niet wat er gebeurt. Dus die geef ik dan maar een soort van praatje als ik zie dat ze er voor het eerst zijn, maarja dat is naaturlijk niet de bedoeling. De locatie waar ik gaf voordat ik verhuisde had dat allemaal wel goed geregeld. Daarom ben ik momenteel geen donor meer. Als we straks verhuizen ga ik daar wel weer doneren.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:39

Je moet er ook rekening mee houden dat je die dag geen zwaar lichamelijk werk mag doen (of beter gezegd, dat het beter is om dat niet te doen). Verder vind ik het allemaal wel meevallen, terwijl ik echt als de dood voor naalden ben. Maar goed dat je dit wilt gaan doen!
Ik zit nu even in Spanje, dus nu even geen donor, maar als ik terug kom ga ik ook weer doneren (deed het dus voor ik vertrok al). Als je er iemand mee kan helpen, waarom niet denk ik dan. Toch het gevoel dat je iets goeds doet voor de medemens, en als ik het ooit nodig zou hebben zou ik het ook fijn vinden als er genoeg bloed aanwezig is!

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:53

Ik ben een aantal weken terug geweest voor de eerste keer.
Ik blijk bloed armoede te hebben dus ik moet daar eerst vanaf voordat het kan.
maar ik wil mijn tattoo's laten bijwerken en dan mag ik volgens mij 1 jaar daarna pas weer bloed geven.

Ik vind het wel tof van iedereen die het doet :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:55

@ Cream_1986 waar geef jij bloed als ik vragen mag?

Ik heb 3 jaar bij de bloedbank gewerkt.
Je kan je pas aanmelden voor de onderzoeken als je 18 bent, dit ivm het rechtsgeldig zijn van je handtekening die je moet zetten op de vragenlijst.
Een vrouw mag maximaal 3x per jaar geven en een man 5x per jaar.

Zelf doneer ik plasma.
Als je vragen hebt, stel ze maar dan probeer ik ze te beantwoorden.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:30

Ik ben zelf ook bloeddonor geweest
voelde elke keer goed als ik het weer had af laten tappen!
helaas werd het na een tijdje te pijnlijk want in 1 arm konden ze geen ader vinden en in de andere kan de band niet om ivm een implanon in me arm en die zat in de regio waar de band om heen ging dus ben er toen mee gestopt wat ik nog steeds jammer vind want is heb een perfecte bloedgroep..

Heel goed dat je het gaat/wil doen.
veel 18 jarige zullen het niet eens willen

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:10

@SummerLess: Ik heb ook een implanon en gaf ook altijd aan die kant. Nooit problemen mee gehad. Is er verteld dat dit niet kon of mocht, of bleek het voor jou oncomfortabel?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:12

Ik ben een half jaar terug op keuring geweest, helemaal goed gekeurd, vervolgens eerste oproep gehad, weer goedgekeurd maar toen kregen ze de naald er niet goed in. En nu mag ik het pas over een paar jaar weer proberen omdat ze mn bloedvaten niet willen verprutsen. :)

Dus over een paar jaar probeer ik het nog weer eens een keer. :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:14

Naar aanleiding van dit topic, heb ik net via de site van Sanquin mezelf ook maar aangemeld.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:14

Top! *\o/* _/-\o_

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:18

Ik ben afgelopen dinsdag voor het eerst wezen bloedprikken.
Ondanks dat ik toch nog wel bang ben voor naalden viel het mij hartstikke mee!

Toen de naald erin ging, voelde ik dat wel eventjes. Maar dat is eventjes vervelend en gaat daarna over. Helaas bij mij is mijn goede (altijd gebruikte) ader net aan breed genoeg voor de naald. Dus ze waren even bezig bij mij om die naald er goed in te krijgen, maar daarna voel je het ook niet meer! :)
De plek waar ik naartoe ga is een erg gezellige plaats en letten ze goed op dat ik niet plat ga.

Handig is inderdaad dat je genoeg drinkt vooraf en op je Hb let als die te laag is. Dan weet je zeker dat je bloed kan geven :)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:22

Zelf heb ik mij na aanleiding van een eerder topic ook aangemeld als bloeddonor, en heb ondertussen al twee keer bloed gegeven. :)

Bij mij liggen m'n aderen wat dieper in m'n arm, waardoor het aanprikken (volgens de dames die bij de bloedbank werken) pijnlijker is, maar ik voel er echt niks van. En het is ook zo klaar, als het niet al te druk is.
Vind het ook altijd wel gezellig om bloed te gaan geven; gezellig een beetje kletsen met iedereen en een beetje mensen kijken. :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:32

Door zo'n eerder topic ben ik ook gaan overwegen bloeddonor te worden. Maar ik ben schijtbang voor naalden...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:37

Ja, het is er inderdaad altijd gezellig. Helaas mag ik door medicijngebruik al een paar jaar geen bloed meer geven.

Dat valt echt heel erg mee Juut!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:45

Ik ben toevallig 2 dagen geleden weer geweest, was voor mij de 6e keer geloof ik.
Bij de eerste keer prikken was mijn hb te laag (7,6), toen prikte ze nog een keer en toen was het 7,8 dus mocht ik wel geven. Dat 2e prikje om mijn HB te testen deed trouwens meer pijn dan die naald in mijn arm, was echt een gemeen prikje haha.. Bij mij hebben ze nooit problemen met prikken, het gaat altijd in 1keer goed.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:47

@cream_1986 het gaf een hele irritante pijn in me arm. omdat die band er zo strak om heen ging dat die implanon helemaal werd "fijn geknepen" en dit gaf een pijn wat niet fijn was en niet vol tehouden was ook al was het voor heel even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:53

Hier nog een bloeddonor. Imiddels al weer een aantal jaren, en iedere keer geeft het weer een goed gevoel als ik geweest ben.
Heb momenteel weer een oproepkaart liggen dus mag weer langs! Ik ga in het ziekenhuis en wordt daar altijd keurig behandeld. Nog nooit geen klachten gehad.

Naald inbrengen is nooit mijn favoriete gedeelte maar heb het meeste een hekel aan de prik in je vinger voor de HB. Die vind ik altijd pijnlijk. Maar doe het ondanks graag en hoop ook nog vele jaren donor te kunnen blijven.

Veel succes en top dat je je hebt aangemeld als donor!

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:56

SummerLess schreef:
@cream_1986 het gaf een hele irritante pijn in me arm. omdat die band er zo strak om heen ging dat die implanon helemaal werd "fijn geknepen" en dit gaf een pijn wat niet fijn was en niet vol tehouden was ook al was het voor heel even.

He wat naar! Dan snap ik je eerste post ook beter. Ik kon er niet uit opmaken wat de reden was, vandaar mijn vraag. Ik ben stiekem wel blij dat ik daar nooit last van heb gehad, bah! :o

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:18

ook ik heb mezelf na aanleiding van dit topic aangemeld :D