Extreme angst in het donker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Mariskaa

Extreme angst in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 22:37

Hallo Bokkers.

Ik voel me echt ontzettend kinderachtig dat ik dit post. Ik wil er alleen toch wel eens een keer vanaf.
Het zit zo. Sinds kleins af aan ben ik al geconfronteerd geweest met het hiernamaals. Ik ben tijdens mijn opvoeding in geesten en alles daarom heen gaan geloven. Vroeger als klein kind dacht ik er nooit echt over na, omdat het nou niet echt een 'groot' deel van mijn leven bezat. Tot mijn oma deze wereld verliet.
Sindsdien ben ik altijd bezig geweest met de vraag of zij inderdaad over onze familie waakt, omdat zij altijd het 'hoofd' van de familie was zeg maar. Het klinkt misschien vreemd maar ik voel het direct als zij in mijn buurt is. Niet fysiek in mijn zicht maar dat merk ik gewoon. Dat kan ik niet omschrijven. Lange tijd heb ik het nooit erg gevonden om te weten dat zij inderdaad bij ons gezin is. Sinds ik mij prettig voel bij het idee dat mijn oma in mijn omgeving is, ben ik er niet meer zo naar om gaan kijken.

Toch lag ik gister op bed op de zolder waar ik mij wel vaker ongemakkelijk voel. Gister voelde ik mij alleen ontzettend onprettig. Ik had het gevoel dat er iemand in mijn kamer was die er absoluut niet thuishoort. Ik weet misschien dat dit vreemd overkomt op mensen, maar ik krijg deze angst steeds meer.
Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ik heb voor een half jaar geleden de film Paranormal Activity gekeken en sindsdien ben ik al vrij schrikkerig. Ik kan rustig Horror of Thriller kijken zonder bang te worden, maar van deze film kreeg ik behoorlijk de kriebels.

Weet men wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen? Ik ben nu 16 en ik word er echt spuugzat van dat ik nog steeds boven op mijn kamer lig met ontzettend veel angst om te slapen. Ik doe de laatste dagen geen oog meer dicht, terwijl ik de laatste tijd geen enge ervaringen heb gehad met anderen of met mijn omgeving.
Ik weet niet of er meer mensen zijn die hier last van hebben en wat die hier tegen doen?

Reacties zouden fijn zijn. :)

Creatas

Re: Extreme angst in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:48

Iets waar je bang voor bent of schrik van hebt is nooit kinderachtig.
Ik heb begrepen dat je een ruimte kan zuiveren door salie te verbranden. Verder zul je je wellicht prettig voelen als iemand die er bekend mee is, je kamer eens te laten bekijken/zuiveren?
Er zullen vast mensen hier zijn die daar beter thuis in zijn en tips voor hebben.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:02

Sowieso even Bach Rescue Night halen bij Kruidvat of de Tuinen. Dat stelt gerust en zorgt dat je lekker kunt slapen.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:07

Hmm.. ik ken wat je bedoeld. Heb het zelf ook.. en weet zelf niet goed hoe ik het heb opgelost.. :=
Misschien door je 'sterker' te maken dan de 'persoon' wie er zou zijn. Hoe dan ook jij bent sterker, want jij bent hier.
Onthoud dat.. maak je niet gek en laat je niet gek maken.

Doe desnoods een lamp aan en probeer zo te slapen.. mocht je dat meer rust geven :)
Verder zoals ik zelf net zei.. jij bent sterker :)

Geloof me.. het lijkt alsof ik dit heel 'makkelijk' zeg .. maar recent heb ik dit meegemaakt en heb precies hetzelfde verleden als jou :)

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:15

allereerst: je bent niet kinderachtig! iedereen heeft zo zijn angsten! Ikzelf kan al beginnen krijsen van een iniemienie spinnetje, je bent niet de enige met 'domme' angsten :)

Is er eventueel de mogelijkheid om van kamer te verhuizen? zolders hebben altijd meer donkere hoekjes en een engere sfeer (door de schuine muren) dan een gewone kamer. of eventueel een lichtje dat je kan doen branden snachts? hoeft niet persé zo'n lampje voor kinderen zijn, je kan bijvoorbeeld creatief zijn met kerstverlichtinglampjes ofzo..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:15

Ik ben een paar jaar geleden heel bang geweest in het donker omdat ik last had van slaapparalyse http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming en had hierbij vaak hallucinaties. Ben een paar keer zo erg geschrokken omdat ik niet wist wat het was totdat ik op internet ging zoeken, en ontdekte dat ik niet de enige was die er last van heeft. Je bent dan wakker maar je lichaam is dus nog verlamd door het stofje dat aangemaakt is dat zorgt dat je lichaam niet beweegt als je slaapt. Ik heb een hele tijd amper kunnen slapen omdat ik bang was dat ik in het donker nog erger last zou krijgen van hallucinaties. Bij mij hielp het om een klein lampje naast m'n bed te zetten. Ik sliep dan een paar uur met dat lampje aan, zodra het licht werd buiten deed ik die weer aan. Daarna afgebouwd door steeds eerder de lamp uit te doen. Goed is het natuurlijk niet. Ik werd er weer rustig van, en de angst verdween hierdoor.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 23:29

Van kamer verhuizen is helaas geen mogelijkheid omdat iedereen in ons huis net zijn eigen kamer opgeknapt heeft gekregen. Een nachtlampje zou kunnen werken, alleen dan ga ik mij denk ik heel erg concentreren op schaduwen enzo. De schaduwen zijn soms juist waar ik het meest bang voor ben, omdat ik dan iets denk te zien wat er niet is. Plus ik vind het eng om 's nachts licht te laten branden.
Ik heb wierook gekocht, ik weet niet of dit ook een zuivere werking heeft voor op je kamer? Ik ben daar niet zo in thuis namelijk.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 23:31

Astaloca schreef:
Hmm.. ik ken wat je bedoeld. Heb het zelf ook.. en weet zelf niet goed hoe ik het heb opgelost.. :=
Misschien door je 'sterker' te maken dan de 'persoon' wie er zou zijn. Hoe dan ook jij bent sterker, want jij bent hier.
Onthoud dat.. maak je niet gek en laat je niet gek maken.

Doe desnoods een lamp aan en probeer zo te slapen.. mocht je dat meer rust geven :)
Verder zoals ik zelf net zei.. jij bent sterker :)

Geloof me.. het lijkt alsof ik dit heel 'makkelijk' zeg .. maar recent heb ik dit meegemaakt en heb precies hetzelfde verleden als jou :)

Ik begrijp wat je wil zeggen. Het gaat mij er alleen echt om dat ik er vanaf kom. Bij daglicht heb ik deze angst nooit. Het gaat echt puur om het feit dat het 's avonds zo donker is in mijn kamer. Als het hele huis slaapt dan waait die angst echt ontzettend op. :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:39

Vervelend joh!
Iedereen heeft zo zijn angsten. Daar doe je niets aan. Ik weet niet of ik 'in geesten geloven moet' heb nooit iets meegemaakt.
Maar mocht het wel bestaan, dan zal jouw oma zeker over jou waken.

Misschien even iets realistisch. De film was een low-budget movie. Het was niet echt he? Er bestaan zelfs meerdere versies! De bioscoop-versie was weer anders dan de tv-versie! :)

Als kind was ik wel erg bang voor geesten. Zei op een avond tegen mezelf: als je (iemand, iets) er dan echt bent dan kom je je vanavond maar laten zien!
Er gebeurde niets. Toen dacht ik: zie je wel? Of ze durven niet (nu niet, dus nooit niet) of ze bestaan helemaal niet! Ben gek genoeg niet meer bang geweest.

Zet em op meis! Ik geloof echt niet dat iets jou wat aan gaat doen!

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:54

Dag lieve meid,

Het was gisteravond volle maan, de maan van de geliefden. Een maan waarin je mag beschermen wat jij bent en het donkere dat je voelde is een deel van jouw. Het deel dat door je opvoeding, cultuur etc niet mag zijn.

Tis dus niks ergs je mag dit deel van jezelf accepteren zodat je volledig jezelf mag zijn en je je volledige potentieel mag aanboren.

Er bestaat geen goed of slecht, alleen geleerde lessen en daar hoef je niet bang voor te zijn

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 22:49

@IMJ Daar heb ik dus echt niet het lef voor, om dat te zeggen. := Echt heel idioot eigenlijk maar ik ben daar echt gewoon te schijterig voor.
@jeanet01 Ik weet niet zo goed hoe ik daar over moet denken aangezien ik daar verder nooit mee in aanraking ben geweest. Geleerde lessen snap ik, alleen ik heb nog nooit echt iets meegemaakt wat voor mij het verschil zou kunnen betekenen in 'goed' of 'slecht'. Daarom voel ik me ook zo ontzettend ongemakkelijk als ik niet weet wie er in mijn kamer is. Aangezien ik niet kan aanduiden of het een goed of slecht persoon is. In principe voel ik dat wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:31

Ik was het bang zijn zo zat dat ik durfte. :)

Kan je tv kijken? Misschien leidt dat wat af?
Zet je de tv op een timer!

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 23:44

Ik ben er ook echt klaar mee om bang te zijn, maar ik heb echt heel weinig lef. :+
Dat is misschien wel een goed idee. Binnenkort wordt de televisie op een beugel aan de muur geplaatst. Zit er op elke televisie zo'n timer?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:03

Oh dat heb ik ook

heb zoiezo een angstoornis

maar ik heb sinds een week diazepam 10 mg en dat werkt verrekt goed
ik loop gewoon als een zombie het donker in

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:13

Ik vind het voor mij zelf net wat te ver gaan om er voor aan de medicijnen te gaan. := Ik zoek echt meer een oplossing voor de angst. Waar ik ontzettend bang voor ben, is dat ik in het donker de controle verlies.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:27

Ik snap heel erg goed dat dit vervelend voor je is. Ik heb het zelf ook, maar niet zo heel erg als dat jij het lijkt te hebben.
Ik weet niet of het voor jou werkt, maar is het anders niet een idee om een ipod/telefoon met rustgevende muziek langs je kussen te hebben liggen? Ik heb dat ook. Iedere keer als de angst me lijkt over te nemen dan zet ik muziek op.

Ik heb het dan over slaapliedjes, muziek zonder tekst [denk bijvoorbeeld aan Alexandre Desplat] of andere rustige liedjes.

Secret Garden heeft ook onwijs mooie liedjes. Secret Garden - Sleepsong is bijvoorbeeld voor mij een heel rustgevend liedje. Net als ik dit ook heerlijk vind om naar te luisteren; Klik!

Ik hoop dat het helpt..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:29

_Mariskaa schreef:
Ik vind het voor mij zelf net wat te ver gaan om er voor aan de medicijnen te gaan. := Ik zoek echt meer een oplossing voor de angst. Waar ik ontzettend bang voor ben, is dat ik in het donker de controle verlies.

Ik heb exact hetzelfde, ik ben 25. Ik heb altijd zaklampen op mijn kamer en, jawel, een persoonlijk alarm in bed (maar ik heb ook 2 keer een insluiper gehad hoor :') ). Ik slaap gewoon nu met een lichtje aan. Ik kom er toch niet overheen.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:34

Muziek is inderdaad een goed idee, alleen als ik dan in slaap val gaat het toch vrij moeilijk om het uit te zetten haha.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:14

therapie is ook een optie............

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:51

Waarom is een lichtje aan tijdens het slapen gevaarlijk? Ik slaap bijna nooit meer alleen, maar als het toch moet heb ik een lichtje aan. Ben je ook bang als je buiten slaapt in het donker? Ik namelijk niet.
(niet dat het een optie is om voortaan in een tentje te slapen, maar was er gewoon benieuwd naar ;))

Er zijn ook bepaalde manieren om jezelf af te sluiten van slechte invloeden. Je kunt ook gewoon zeggen "ga weg en laat me met rust."
En je vooral niet bezighouden met dit soort dingen, geen enge films kijken, geen dingen op internet hierover gaan lezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:59

shilady schreef:
therapie is ook een optie............

Ja ik vind therapie voor een angst in het donker echt idioot, zeker met die eigen bijdrage :=

Ik slaap ook altijd met muziek aan, op mijn philips ding zit een timer maar als ik vanaf mn telefoon luister laat ik m de hele nacht spelen hoor.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:45

Ik lees hier even mee. Ik heb het namelijk ook.
Ik voel 'ze' echt ook over me heen hangen en naar me loeren.
Gek word ik er van! Ik doe vaak snel een lampje aan om te kunnen zien wie of wat er is maar dan is er niks te zien natuurlijk.
Ik heb de laatste tijd ook levensechte dromen waarin ik steeds bijna dood ga, dan word ik gillend wakker.
Het is nu zover dat ik zo laat mogelijk op bed ga, dan wacht ik tot mijn vriend slaapt (hij kan niet slapen met het licht aan) en dan ga ik net zolang op mijn telefoon internetten tot ik in slaap val.
Doet mijn nachtrust niet echt ten goede.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:18

Ik was vroeger bang omda ik een film had gezien en precies zo'n hol had ik in mijn kamer tot ik mezelf steeds meer ging aanleren dat ik voor de Film was het er ook niet dus waarom dan opeens wel? Nu heb ik nergens meer last van.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:20

Wat vervelend voor je! Echt een oplossing weet ik niet voor je, maar je zou kunnen kijken of er een paragnost kan komen en die eventueel je kamer kan reinigen?
Als ik jou was zou ik er zo min mogelijk over opzoeken en geen films die hier aan gerelateerd zijn kijken.
Ik kijk zelf ook absoluut geen paranormal activity, van de trailer scheit ik m al! Net als dat ik iets lees over lucid dreaming, daar kan ik gewoon niet tegen ;)