StonedRomy schreef:nee altijd, het blijft een zwakke plek en als je erop valt is de kans groter dat je hem breekt dan bij een persoon die geen operatie heeft gehad.
herstel duurt dan ook langer ( ervaring spreekt ) en is pijnlijker.
nooit van gehoord. Zowel mijn vriend, als mijn vader en schoonvader hebben een hartoperatie gehad waarbij het borstbeen doormidden ging. Normaal gesproken is bot dat opnieuw geheeld is zelfs sterker dan gewoon bot. Dat het nog lange tijd gevoelig is klopt, dat hoor je van iedereen met botbreuken. Maar ook dat verdwijnt met verloop van tijd.
De 1e 6 weken na de operatie moet je voorzichtig aandoen. Autorijden mag bijvoorbeeld ook niet. Na een maand of 3 mag je alles weer.
Mijn vriend is als 13 jarige ook aan zijn hart geopereerd. Bij hem zijn ze toen tussen de ribben doorgegaan (lelijk litteken trouwens). Zijn hartklep is altijd kleiner gebleven, en uiteindelijk 4,5 jaar geleden vervangen. Ze vertelden ons toen dat ze het liefst bij jonge mensen kiezen voor biologisch en dan meestal varken tenzij die te klein zijn. Dan wordt het rund. Als patient mag je een voorkeur aangeven, maar wat je hebt gekregen weet je pas als je weer wakker wordt.