Echte angst voor spinnen, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Echte angst voor spinnen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 22:56

Goede avond,

Ik zou graag serieuze tips willen hebben hoe ik van m'n angst van spinnen af zou kunnen komen, of in ieder geval iets verminderen.
Een jaar geleden ofzo had ik ook een topic geopend toen er een enorme spin in het huis zat toen m'n moeder een weekje weg was... Maar toen kwamen er niet echt nuttige tips uit, meer eigen ervaringen en plagerijen -O-
Maar goed ik zal het even uitleggen.
Ik ben voor zover ik het weet altijd al bang geweest voor spinnen (en sommige insecten) en dan vooral in huis.
Nu heb ik wel een soort van therapie gehad maar dat was bij iets anders in dat heeft totaal niet geholpen en is ook maar gestopt omdat het niet minder werd. (járen geleden)
Ik heb het idee dat de angst alleen maar groter wordt. Hoe meer ik in 'aanraking' kom met die beesten hoe banger ik lijk te worden.
Als ik in m'n bed lig en ik doe m'n ogen dicht zie ik ze ook soms voor me, echt niet leuk. Als er zo'n echt grote spin in m'n kamer zit of op de grond waar ik langs moet dan kan ik echt m'n moeder huilend uit haar bed halen om die spin weg te halen... :\
Je kan me aansteller noemen, maar daar schiet ik niet echt wat mee op.
Toen m'n moeder de vorige keer dus weg was en er was zo'n grote spin heb ik hem uiteindelijk na dagen lang vervelend geleefd te hebben met een stofzuigerslang weg gehaald waarna ik nog een paar minuten na stond te trillen. Die echte mini spinnetjes ben ik niet bang voor, als ze zo klein zijn dat je net kan zien dat het een spin is :Y)
Maar hoe groter, hoe enger. Vogelspinnen ben ik dan weer niet bang voor, heb die al meerdere malen op m'n hand gehad.
Net nog, ik zag een spin (niet zo'n hele grote) op de muur zitten in de keuken. Ik maar gewoon gaan douchen, kom ik eruit wil ik de keuken in gaan zie ik ineens iets zwarts op het aanrecht zitten. Ik heel langzaam stapje voor stapje naar voren, kom ik bij de lamp, heb die nog voluit gezet om beter te kunnen zien wat het was, maar ik zag het niet dus toch maar na twijfelen een stapje naar voren bleek dat het een punaise was :Y)
En die spin zat gewoon een stukje verderop op de muur.
Ik heb ook al een paar keer gehad dat ik in bed zit/lig met de laptop op schoot en dat er een spin vlak boven m'n hoofd zit op de muur... vreselijk, dus ik neem geen laptop meer mee in bed want dat trekt aan blijkbaar.
Punt is nu volgende week ben ik weer 5 dagen alleen en dan zul je zien komen de spinnen weer allemaal in het huis... What to do? :brr:
Owja een kijk therapie naar de spin werkt niet..
En aub geen enge spin verhalen. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 23:05

oow wacht waarom plaats ik dit topic bij BB? :+ haha hoort het niet echt thuis imo... _O-

Frances

Re: Echte angst voor spinnen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:57

Ik ben zelf ook niet zo'n fan van spinnen, maar kan me voorstellen dat als je er echt heel veel last van hebt je er wat aan wil doen.
Ik studeer zelf toegepaste psycholoog en ben een keer naar een gastcollege geweest van de matrixmethode. Daar deden ze het ook voor bij een meisje met angst voor spinnen. Zij zei zelf wel dat ze het idee had dat het had geholpen, maar of het nou echt werkt durf ik niet te zeggen.
Maar je zou eens kunnen kijken of het je wat lijkt.
http://www.matrixmethodeinstituut.nl/

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:22

BB >> MW

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:54

Oeh heel herkenbaar, ik wordt ook helemaal panisch bij het idee van 'spin', dan hoef ik ze nog niet eens te zien... Ik volg dit topic even :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:56

Daar hebben ze goede therapien voor. Contact zoeken met je huisarts en vragen of die je wil doorverwijzen. Zal je last in elk geval een stuk verlichten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:04

1. je bent absoluut geen aansteller :n

Mensen die er grapjes over maken vind ik echt walgelijk, zij weten niet hoe het voelt om die volledig verlammende angst te voelen als je een spin ziet. Die paniek die dan meester van je maakt, en alle logica weghaalt is verschrikkelijk.

2. Ga er eens over praten met je huisarts, want er zal wel een oplossing voor zijn. Makkelijk zal het niet worden nee, maar proberen kun je het altijd toch?

Ik voel dan ook met je mee, want nu ik dit lees moet ik mijzelf beheersen om niet om mij heen te gaan kijken of er geen spin zit. Als ik echt schrik van een spin dan kan ik er echt hard om gaan huilen. Ik ben 26 maar nog steeds moet pap of mam of wie dan ook dat verschrikkelijke monster weghalen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:19

Ik heb mezelf vorig jaar bijna vermoord door uit onze auto te springen toen er een spin formaat tarantula mijn kant op kwam. We reden op de snelweg.
Godzijdank stond er file dus reden we met een slakkengang maar alsnog. Toen besefte ik me wel dat ik dit niet nog een keer moet uithalen..
Vorige keer ook een dikke spin over de vloer op school. Ik moest echt moeite doen om niet in janken uit te barsten.

Ik durf niet in therapie want dan moet ik ze vastpakken enzo en dat wil ik echt niet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:51

Zit nu al met mijn voeten op de bank, ben echt heel bang voor spinnen.....
En altijd als ik alleen ben komen ze te voorschijn van die enge lopers......
Ik heb weleens een uur jankend op de bank gestaan omdat er 1 op de grond rondliep. Inmiddels ben ik zover dat ik er iets op durf te zetten een glas bijvoorbeeld en dan met een boekje erachter op hem op te sluiten als hij in het glas zit. Dan zet ik het glas in de tuin en sla snel het boekje eraf en ga naar binnen, het glas pak ik de volgende keer wel weer als de spin weg is.... Dit alles met dik kippevel natuurlijk maar als je alleen bent moet je iets, naar bed gaan met de wetenschap dat er een spin in huis rondloopt is echt geen optie voor mij dan wordt ik gek :')

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:22

Spinnen komen toch af op vocht? Is je huis niet gewoon vrij vochtig?
Hier is nou nooit een spin te bekennen.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:24

Ben altijd panisch geweest voor spinnen...ben trouwens zo wie zo niet dol op beesten met meer dan 4 poten....
De enige troost die ik je kan bieden is, dat ik, nadat ik moeder werd van een dochter die zo mogelijk nog banger is dan ik, inmiddels de engerds wel met een stofzuiger durf te vangen.
Uiteraard zuig ik na die dappere actie uit voorzorg ook even de rest van het huis( hoe meer stof dat beest hapt hoe liever) en stop dan een prop keukenrol in het uiteinde van de slang.

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:34

Ik denk dat spinnen hoog in de top 10 van angsten staan, dus het mag zeker serieus genomen worden.
Mijn angst is nog niet heel groot...
( wordt wel lichtpanisch als er onverwachts een grote heel dichtbij is, of als ik bijv.. De stal in wil, maat dr hangt een joekel voor de deur) verder valt het mee.

Ik vindt t wel belangrijk dat mensen die zelf niet bang zijn, maar dit wel lezen zich bewust zijn van de gevolgen van ongein uithalen. Laten schrikken dmv nep spinnen, gein ls ga de kelder eens in, wetende dat daar zon lekker ding hangt. Het helpt ook niet om uitvergrote plaatjes te showen.

Mensen met angst kunnen hier vreselijk hinder van hebben. Als je niet weet in hoeverre de angst zit, laat dit dan gewoon.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:50

Dit komt me zo bekend voor!
Ook ik ben echt panisch voor spinnen, zo erg dat ik er zelfs al een paar keer hartkloppingen van kreeg als ik een spin zag.
Ik lees dus heel graag mee voor tips.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 01:49

Ik ben zelf ook nog best bang voor spinnen, maar vroeger was ik echt panisch.
Er bestaat een spinnenvanger: een doorzichtige kegel met een lange steel van plm een meter die je over het beest heen zet. De bodem kun je dan dicht draaien onder de spin door en is te bedienen vanaf het uiteinde van de steel. Ik heb hem jaren geleden ooit gekocht via de een reklame in de mikrogids, geloof ik. Het ding heeft me veel geholpen, voorheen moest ik het doen met een glas en een briefkaart als ik alleen was en dat was me griezelig te dichtbij...
Voor mij is belangrijk dat ik het beest kan blijven zien, zodat ik zeker weet dat hij me niet stiekem van achteren besluipt en in mijn kleren kruipt. Het heeft geholpen om mezelf voor te stellen wat het ergste is dat me met een spin kan overkomen: in mijn geval dat hij op me af komt en dus in mijn kleren of mijn beddegoed kruipt. Of misschien wel dat hij hardhollend in de aanval gaat... Bang dat-ie bijt ben ik niet.
Van vogelspinnen ben ik ook niet bang, die heb ik weleens op mijn hand gehad. Ik denk dat dat komt omdat ze zo groot zijn dat ze niet zo snel lijken (wat niet waar is, zijn ze wel). Of misschien dat ze te groot zijn om zich te verstoppen?
Kruispinnen zijn ook niet eng, ik denk omdat ze zo traag zijn. Spinnen buiten, in de stallen of bij anderen thuis doen me ook weinig: ik kan er afstand van houden en mijn bed staat daar dus niet.
Hebben jullie dat nou ook, dat je soms je huis of een kamer binnen komt en al weet dat er eentje moet zitten? Is nog meestal waar ook!
Het helpt ook niet dat we een rieten dak hebben.

Aha, gevonden:
http://www.luxebugaway.com/

En een andere:
http://www.hiddink-ip.nl/spinnenvanger.html

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 08:23

_Mariskaa schreef:

Klopt -O-
Over een paar maanden moeten we het huis uit, gaat de vloer eruit en wordt er water weg gehaald...
Totaal geen zin in maar wie weet helpt het wel voor de spinnen.... :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 08:28

Bedankt voor de reacties! Tja zo'n spinnenvanger, dat betekend dus dat die blijft leven en dat zet je hem buiten en dan komen ze weer naar binnen... :\ Ik heb 'm dan liever dood. Met zo'n stofzuiger is ie gelukkig heel snel weg, alleen die PLOP is zo goor..

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:05

Ja, als ik er met mijn spinnenvangertje niet bij kan dan moet het maar met de stofzuiger. Maar dan is-ie nog steeds in huis! Stel je voor dat hij er weer uit kruipt. Dan krijg je de klucht dat mijn vriend de stofzuiger wil pakken en zich verbaasd afvraagt waar dat plastic zakje met een elastiekje om de stofzuigerbuis toch vandaan komt...
Mijn spinnenvanger is trouwens na jarenlange dienst aan vervanging toe, de draaibare bodem zit los en viel er laatst uit. Ik kan je verzekeren dat dat niet leuk was! Mooi dat ik nu weet waar ik hem weer kan bestellen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:28

Handig zo'n spinnenvanger op een stok. Minder handig dat ze dan een site hebben met 1 hele grote spin op de pagina in de titelbalk... Nu al heb ik de kriebels...

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:10

saskiakefie schreef:
_Mariskaa schreef:

Klopt -O-
Over een paar maanden moeten we het huis uit, gaat de vloer eruit en wordt er water weg gehaald...
Totaal geen zin in maar wie weet helpt het wel voor de spinnen.... :')

Ik denk dat dat ook wel een oorzaak is voor het spinnenprobleem. Als je huis vrij 'droog' is, dan komen spinnen minder snel je huis binnen. Spinnen zoeken vocht op en 'vestigen' zich maar heel weinig op droge plekken.
Het lijkt me ook een vervelende ervaring om je huis uit te moeten. Probeer alleen positief te denken, als je terug komt is er misschien geen spin meer te bekennen, haha. :)
Ik ben wat dat betreft niet erg bang voor spinnen, alleen ik moet er niets van hebben verder. Voor iedereen met een spinnenangst, sterkte! :(:)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:29

Ooh, hier herken ik me echt in! Kleine spinnetjes echt geen probleem. Als ze stil zitten op de muur, daar kan ik nog mee leven. (Moeten ze wel weggehaald worden maargoed). Zodra ze gaan lopen word ik helemaal panisch en sta ik echt te trillen op mn benen. Gelukkig halen mijn ouders de enge spinnen altijd weg.

Spinnenvangers, papiertjes, stofzuigers.. Ik durf ze echt niet weg te halen. Zelfs als dat beest dood in een papiertje ligt dan raak ik nog in paniek :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:23

Nou inderdaad dood vind ik ze bijna net zo eng hoor... :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:35

Zover ik heb begrepen kan een spinnenfobie op twee manieren worden overwonnen:
1 exposure; dus de spinnen die je ziet zelf opruimen, beginnen met de kleintjes en steeds grotere spinnen. Dat heb je al gedaan toen je moeder weg was. Trillen daarna is niet fijn maar het is ook niet erg. Bij elke spin die je zelf opruimt zul je zien dat het trillen minder erg wordt.
2 uitzoeken waar de spin voor staat, waar je eigenlijk bang voor bent en daaraan werken. Net als dat je lievelingsdier iets over je zet zegt het dier waar je het meest bang voor bent ook iets over je. Namelijk dat de eigenschappen die je zo eng vindt ook naar vindt bij mensen. Ieder mens heeft iedere menselijke eigenschap in zich en zo ben je dus ook 'bang' voor bepaalde aspecten van jezelf. Die spin representeert die angst. Zo kun je door je angsten tov de spin te onderzoeken ook positiever komen te staan ten opzichte van je eigen onbewuste schaduwkant.

Wat vind je eng aan spinnen? Dat ze in donkere hoekjes kruipen? Dat ze zo snel zijn? Dat ze harig zijn?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:49

Ik krijg al de kriebels van dit topic lezen. Ik ben ook panisch voor spinnen. Mijn vader ruimt ze altijd op, maar vindt het dan leuk om me te pesten door te doen alsof hij ze naar me toe gooit. Kan daar zo boos om worden want vindt het vreselijk eng _-:(
Ik durf denk ik ook niet over m'n angst heen te komen want dan moet je jezelf er toch aan blootstellen ;(
Anoli schreef:
Handig zo'n spinnenvanger op een stok. Minder handig dat ze dan een site hebben met 1 hele grote spin op de pagina in de titelbalk... Nu al heb ik de kriebels...

Dat dacht ik al, daarom durfde ik de site al niet eens te openen