Bijna altijd koud maar zodra in beweging super snel erg warm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Bijna altijd koud maar zodra in beweging super snel erg warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 10:23

Ik post niet zo snel niet paard gerelateerde dingen hier maar ben toch benieuwd of mensen dit herkennen.

De laatste paar jaren heb ik het zo verschrikkelijk koud zodra ik stil ga zitten. Ik werk achter de computer dus zit ook veel stil maar ook al doe ik drie truien en zo'n snuggie deken aan, ik blijf het koud hebben. In de zomer heb ik het in huis ook koud zodra ik stil zit, of het buiten nou 30 graden is en de ramen staan lekker open: ik heb het koud. De verwarming hier staat normaal gesproken op 21 graden maar vaak genoeg zet ik hem op 22 en nog steeds koud.

Wat ook erg vreemd is is dat ik zodra ik in beweging kom het binnen no-time erg warm heb. 5 minuten stappen op mijn paard en mijn trui gaat uit omdat ik de warmte anders niet kwijt lijk te kunnen. Dan zit ik vervolgens in een t-shirt op m'n paard terwijl het buiten 15 graden is en nog heb ik iedere keer flinke zweetplekken staan. Mijn bovenlijf kan de warmte gewoon niet kwijt terwijl mijn onderlijf nog steeds koud is (koude voeten, bovenbenen en ook billen als ik af stap).
Zodra ik dan weer even stil zit kan ik meteen al m'n laagjes weer aan doen want ik heb het zo koud!

Als ik dan thuis kom stap ik onder de douche. Eerst lauw want warmer doet gewoon pijn op mijn koude huid. Vaak genoeg sta ik gewoon een half uur onder de douche omdat ik dan pas echt goed warm ben. Ook als ik 's avonds naar bed ga blijf ik heel lang koud terwijl er twee dikke dekens op me liggen.

Iemand die dit herkent?
Of misschien een verklaring heeft voor deze temperatuurwisselingen?

Shadow0

Re: Bijna altijd koud maar zodra in beweging super snel erg warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:48

Ik herken het precies, je bent dus niet de enige, maar ik kan het niet verklaren of oplossen, helaas. Als iemand het weet - ik hoor het graag.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:35

Wat misschien ook nog handige info is:
Ook als ik het niet koud heb als ik stil zit (zoals nu met 3 truien en een snuggie) blijven mijn voeten en handen wel erg koud.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:36

heb precies hetzelfde,
en bij temperatuurswisseling van mijn lichaam gaan vingers/armen/knieen enorm opzetten

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:33

Van dat opzetten heb ik gelukkig weer geen last. Wat ik wel heb als ik het warm heb is dat je alle aders op mijn hand echt dik ziet liggen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:35

Ik heb ook precies het zelfde dus ik volg dit even..

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:39

ladypaard schreef:
heb precies hetzelfde,
en bij temperatuurswisseling van mijn lichaam gaan vingers/armen/knieen enorm opzetten

Dat heb ik ook! ook word het onder mijn nagels gewoon paars als ik achter de computer zit (of gewoon stil zit)
Terwijl als ik iets actiefs ga doen ik erg snel warm heb en ga zweten..
ben wel benieuwd of iemand weet wat het is en wat je er tegen kan doen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:41

Herken het ook.

In mijn handen en voeten zou komen door slechte doorbloeding werd mij vertelt.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:44

Ik herken het ook. Todat ik in Nieuw Zeeland ging wonen en daar de truc ontdekte. ;)

Het ligt waarschijnlijk aan de kleren die je hebt. Ik had precies hetzelfde, en droeg altijd H&M Zara en dat soort kleding. Kleding waarin je je warmte niet vast houd, en als je het heet hebt niet ademt. Nu draag ik Merino hempjes, t-shirts en shirts met lange mouwen onder alles wat ik aan heb en m'n temperatuur is veel constanter. Minder snel koud en als ik het warm krijg, minder snel bloedheet. Echt een aanrader, in Nieuw Zeeland zweert iedereen erbij, ik kan niet meer zonder iig. :) Het is hele fijne schapenwol van schapen die niet geschoren worden, dus de eigenschappen om het warm en koel te houden zitten er van nature in. :j

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:57

Misschien een idee om naar zoiets als Chinese massage te gaan. Je hebt niet alleen bloed wat rondstroomt maar ook andere vloeistoffen. Je lichaam bestaat niet voor niets voor het grootste deel uit water. Als die andere vloeistoffen "slijmerig" zijn en niet gemakkelijk doorstromen wordt de energie niet goed rondgepompt en krijg je blokkades. Dit verklaart het koud hebben bij stil zitten en extreme warmte bij beweging. Je lichaam kan de warmte niet rondpompen en afvoeren. Melk en banaan zijn beruchte slijmmakers.
Mijn verhaal klinkt misschien vaag maar google maar eens. Wellicht kan iemand anders op internet het beter verwoorden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:00

Silvia schreef:
Misschien een idee om naar zoiets als Chinese massage te gaan. Je hebt niet alleen bloed wat rondstroomt maar ook andere vloeistoffen. Je lichaam bestaat niet voor niets voor het grootste deel uit water. Als die andere vloeistoffen "slijmerig" zijn en niet gemakkelijk doorstromen wordt de energie niet goed rondgepompt en krijg je blokkades. Dit verklaart het koud hebben bij stil zitten en extreme warmte bij beweging. Je lichaam kan de warmte niet rondpompen en afvoeren. Melk en banaan zijn beruchte slijmmakers.
Mijn verhaal klinkt misschien vaag maar google maar eens. Wellicht kan iemand anders op internet het beter verwoorden.

Dit vind ik eigenlijk logischer klinken dan de kleding. De kleding valt voor mij toch af aangezien ik het dus ook in bed en onder de douche heb.
Maar melk drink ik nauwelijks ('s ochtends ongeveer een glas bij mijn ontbijt en af en toe door het eten) en banaan eet ik ook erg weinig.

De tante van mijn vriend opperde ook iets met de schildklier en als ik daar naar kijk op internet herken ik toch behoorlijk wat symptomen die genoemd worden... Wellicht iemand hier die daar last van heeft waarvan het wel is bevestigd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:01

Bij mij niet bevestigd. Als je naar de huisarts gaat voor bloedprikken, zou ik ook vitamine D en B12 vragen, die worden in dit verband ook regelmatig genoemd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:06

Ik heb dat idd ook... bij het sporten heb ik minimale kleding aan, en thuis op de bank zit ik in m'n warme chillpak en een fleecedekentje over me heen :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:08

heej,,

ik heb het ook altijd ijs koud.. zelf toen het vorige week zo lekker weer was,, liep ik nog met een dikkere trui rond, met daar een tshirt onder en nog een hempje..
als ik dan bezig ben krijg ik het wel warm, zodra ik dan weer een trui uit doe krijg ik het weer koud.. soms tot rillingen toe

ben je dun ?? daar kan het ook aan liggen.. ik ben namelijk best wel dun..

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:18

Ik ben niet extreem dun, gewoon normaal slank met de gebruikelijke vrouwenvetjes :Y)

Ik heb een grote afschuw van naalden dus probeer dat liefst zo lang mogelijk uit te stellen :+

Wat doet vitamine D en b12 tekort dan? Want D komt van zonlicht toch? En dat krijg ik genoeg...

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:23

Met een kruik slapen kan helpen.
Ik slaap ook altijd met fles warm water (Wij hebben geen kruik.)
Je kan ook op een kruik zitten?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:46

ja vitamine D is zonlicht.. (die had ik veel :P)

ik heb het even opgezocht

Zonder twijfel is een mogelijk vitamine B12 tekort een belangrijk risico voor de gezondheid van strikte vegetariërs en veganisten. Veganisten wordt zonder meer aangeraden B12-supplementen te gebruiken.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:52

Ik eet ook genoeg en gevarieerd vlees dus denk niet dat ik daar tekort aan heb...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:54

haha idd.. maar je kunt eens na de dokter gaan . . zeg je wat je probleem is en dat je een bloed onderzoek wilt.. kan nooit kwaad toch

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:07

Ik heb ook altijd koude voeten en handen, vooral koude voeten ook al zweet ik voor de rest.

In winter altijd zulke koude benen dat mijn huid gewoon pijn doet, verder zweet ik ook snel als beweeg. weird.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:22

Delaja schreef:
Wat doet vitamine D en b12 tekort dan? Want D komt van zonlicht toch? En dat krijg ik genoeg...

Het kan allebei ook klachten geven op gebied van energiehuishouding, kan samenvallen of lijken op problemen met de schildklier.

Vitamine D maak je uit zonlicht en zit in kleine beetjes in vis. Maar de zon in Nederland is, zeker in de wintermaanden, niet sterk genoeg.
Vitamine B12 zit in dierlijke producten.

Maar bij beide geldt: ook als je wel gevarieerd eet en voldoende buitenkomt kun je toch een tekort hebben. De oorzaak zit dan in de opname (of bij vitamine D, de aanmaak?) Dus als er bloed geprikt zou gaan worden, zou ik er voor de zekerheid toch om vragen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:07

Ik volg dit ook even, heb hier ook last van! Heb het overdag op mijn werk (kantoorbaan) steenkoud, maar hoef eigenlijk de trap maar op te lopen en heb het al warm :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:14

bello2005 schreef:
ja vitamine D is zonlicht.. (die had ik veel :P)

ik heb het even opgezocht

Zonder twijfel is een mogelijk vitamine B12 tekort een belangrijk risico voor de gezondheid van strikte vegetariërs en veganisten. Veganisten wordt zonder meer aangeraden B12-supplementen te gebruiken.

Niet alleen mensen die geen vlees eten kunnen een tekort krijgen hoor :) Je kunt ook een opnamestoornis hebben, dan kun je nog zoveel vlees eten, maar krijg je toch een tekort omdat je het niet opneemt.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:41

Ik herken het ook alleen helaas ook geen oplossing voor je. Ik vind mezelf altijd de grootste koukleum, heb het bijna altijd koud. Maar dan ga ik paardrijden en dan rij ik in de winter als enige nog in een t shirtje en vorige week was ik gaan skieen en toen had ik het ook zo warm dat ik in een shirtje skiede terwijl de rest zijn jas nog aan had. Toen in de avond was het weer zoals gebruikelijk, ik in een dikke trui die het nogsteeds koud had terwijl de rest t warm had :P Helaas dus geen oplossing maar wel veel herkenning!