Half januari heb ik in een onwijs heftige hoestbui een knap in mijn hoofd gevoelt 's nachts, waarop een stekende pijn kwam waarvan ik serieus dacht dat ik dood ging.. dit heeft een paar uur lang geduurd, daarna over gegaan in druk. Daarbij had ik duizelingen, verminderde concentratie en oriëntatie vermogen (bewust ergens langs willen rijden en er dus vol tegen aan rijden). Ik ben diezelfde middag(donderdag) naar mijn huisarts geweest, die maakte zich niet druk want ik ben pas 22 en ik moest maar uitrusten. Ik kon eigenlijk alleen maar liggen thuis, meer niet. Ik heb het weekend heb ik de huisartsenpost gebeld, omdat de druk erger werd. Zij zagen geen reden om mij langs te laten komen, ik ben nog zo jong namelijk. Die week na dat weekend, ben ik weer terug gegaan naar mijn huisarts, ik vertrouwde het niet en werd niet beter, enkel erger. Ik wou in ieder geval iets tegen de hoofdpijn en druk, zodat ik wat kon slapen. Dit was met 3 uur per nacht slaap niet meer te doen..Ik kreeg Diclofenac mee en daar moest ik het weer mee doen. Uiteraard, dit hielp echt helemaal niks. Ik voelde werkelijk echt geen verschil.
Omdat ik het niet vertrouwde ben ik naar de huisarts van mijn ouders gegaan (mijn huisarts voordat ik verhuisde) voor een second opinion. Die heeft heel wat onderzoeken gedaan, waaruit bleek dat links minder goed functioneerde dan rechts. Dit bleek onder anderen uit de ogen-dicht-zwiepen-met-vinger-naar-puntje-van-je-neus-test, de ogen-dicht-en-beide-armen-omhoog-houden-rechtvooruit-test en de evenwichtstest, maar ook de testen met het hamertje(reflectietesten?). Hij heeft direct naar de spoed gebeld, dat hij iemand naar de dienstdoende neuroloog daar ging sturen. Ik kreeg een verwijsbrief in mijn handen geduwd en moest gelijk op pad. Daar aangekomen, heb ze wederom géén scan gemaakt, enkel wat testjes en zeiden wederom, je klachten zijn duidelijk, maar het kan niet iets neurologisch zijn door die 'knap', daar ben je te jong voor.
En daar moest ik het weer mee doen.
Nu, 2,5 maand later, heb ik nog steeds last van ontzettende hoofdpijn en duizelingen, iedere dag. Daardoor slaap ik dus ook nog steeds heel slecht. Vandaar ben ik weer naar de huisarts van mijn ouders gegaan (inmiddels terug inwonend bij mijn ouders), die heeft wéér testen gedaan en die is er echt niet gerust op, hij vertrouwd het gewoonweg niet. Links functioneert namelijk nog steeds minder goed dan rechts ook.. Hij zei ook.. als ze dit over het hoofd hebben gezien..
Dus, ik mag weer terug naar een neuroloog..ander ziekenhuis dan eerst. Heb gelijk gebeld omdat de dokter ze niet te pakken kreeg, maar kan pas half mei of eind juni terecht (2 verschillende ziekenhuizen)..de dokter had gezegd dat ik eigenlijk binnen een paar dagen terecht moet, anders ging hij bellen morgen. Dus, ik ga hem laten bellen morgen.
Maar ik moet zeggen, ik begin me nou toch echt wel een beetje zorgen te maken.. Wat moet ik hier nou mee.. wat als ik straks weer weg word gestuurd..?
marleen_usar
Geplaatst: 03-04-12 14:05
Je bent echt niet te jong hoor voor zo iets, en gewoon op je strepen staan.
Anoniem
Geplaatst: 03-04-12 14:06
Ik kan je geen advies geven op de klachten maar neem anders een van je ouders mee, misschien kunnen die beter op hun strepen staan op dat moment?
Yessy
Geplaatst: 03-04-12 14:07
Inderdaad gewoon je dokter stalken tot je ergens terecht kan, die helse pijn klinkt toch echt of er iets goed mis ging in je hoofd Ja je bent jong, maar dat betekent niet dat je kans op dergelijke dingen 0 is.
petraaken
Geplaatst: 03-04-12 14:08
Soms vraagt een mens zich af wat voor dokters er tegenwoordig rondlopen. Gewoon aandringen hoor.
Anoniem
Geplaatst: 03-04-12 14:14
In dit geval zou ik ook je HA laten bellen en laten aandringen op een schan of MRI van je hersenen. Het is niet omdat je jong bent, dat iets niet kan! De kans is waarschijnlijk wel veel kleiner, dat wel, maar daarom niet onbestaande.
Ik heb op Radiologie (Medische Beeldvorming) gewerkt, ik zit in België. Daar is het ook vaak zo dat als een patiënt zelf belt en die zegt "Het is urgent" dat ze dan gewoon de 1e vrije plek in de agenda geven tenzij om een echte specifieke reden (zoals vermoeden trombose of phlebitis of vermoeden appendicitis). Maar vaak genoeg gaat de HA zelf bellen om een afspraak te regelen. Waarom? Als jij belt, krijg je enkel een secretaresse aan de lijn. Als je HA belt, dan wordt die vaak op zijn vraag dadelijk doorgeschakelt naar de dienstdoende arts die dan even het verhaal zal aanhoren en de eerstvolgende plek zal zoeken met het secretariaat in hun agenda.
Geloof me, er zijn zat mensen die bellen "het is urgent" voor iets wat het niet is, en dan ben jij daar de pineut van. Want je klachten doen hier ook wel een belletje rinkelen hoor. Omdat er vaak geprofiteerd wordt zit jij nu met zo'n behandeling als "wacht maar netjes op een plekje zoals iedereen".
Dus laat zo snel mogelijk je HA bellen. Schrik niet als je niet dadelijk terecht kan maar een weekje moet wachten. Ook bij ons zijn er voor MRI's en scans vaak wachtlijsten en de onderzoeken zitten vaak gegroepeerd en worden daarom niet alle dagen uitgevoerd.
Ik duim voor je!
Anoniem
Geplaatst: 03-04-12 14:14
Laat je gewoon niet wegsturen. Sta op een scan, want dit is niet normaal en leeftijd heeft er niks mee te maken.
Er zijn genoeg jonge mensen die iets hebben wat niet bij hun leeftijd zou passen.
Laat je maar eens goed door de molen halen, als dan blijkt dat het niks is, alleen maar goed, maar ik zou me niet weer weg laten sturen!
Princesj
Geplaatst: 03-04-12 14:19
Je iniedergeval niet naar huis laten sturen. Als je al zo'n lange tijd niet kan functioneren mag je toch zeker wel eens goed bekeken worden, je komt tenslotte niet na een week langsrennen! Sterkte!
Anoniem
Geplaatst: 03-04-12 14:21
Dat leeftijd er niets mee te maken heeft is hier op bokt ook al naar voren gekomen, bokker Ayasha heeft op 20 jarige leeftijd een hersenbloeding gehad.
Zeker aandringen, en ook de HA laten aandringen. Als je verminderde functies aan een kant hebt is dat al duidelijk genoeg een teken van "er is iets mis".
NiKip
Geplaatst: 03-04-12 14:24
Hè wat flauw zeg dat iedereen je zo tegenwerkt. Als jij geholpen wilt worden dan moet je gewoon geholpen worden! Wel erg fijn dat je nu een huisarts hebt gevonden die achter je staat!
Ik wil je erg veel succes wensen!
Neverhere
Geplaatst: 03-04-12 14:25
Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt, zou ik ook doen in jouw geval. Als je denkt dat ze jou niet serieus nemen kun je één van je ouders, of allebei, meenemen. Veel sterkte.
AnnemiekvM
Geplaatst: 03-04-12 14:28
Wat een verhaal. Heel veel sterkte! En misschien is het wel fijn als je iemand meeneemt. Dan sta je toch wat sterker.
Anoniem
Geplaatst: 03-04-12 14:31
Je hebt een verwijsbrief? Kan je daarmee niet even langs de Spoed gaan en op die manier je onderzoeken vragen? Daar gaan ze die testjes sowieso opnieuw doen en als een HA in een verwijsbrief een onderzoek vraagt omwille van "die en die duidelijke reden en vermoeden van" dan moeten ze dat ook gewoon doen hoor.
Nee ik wéét ook dat het niet zomaar kan op mijn leeftijd, maar hart- en vaatziekten zitten bij ons in de familie, zowel vader- als moeders kant. Bij mij rinkelen dus ook wat belletjes en begin me nu toch wel echt een beetje zorgen te maken, zeker omdat het ook zo lang al bezig is.
Vorige keer had ik ook bij de spoed een verwijsbrief en daar is niks mee gedaan. Huisarts stond er vandaag ook verbaasd van dat ze niet eens een terugkoppeling hebben gegeven aan hem en dat ze ook geen scan ofzo hebben gemaakt..
Sneeuw88
Geplaatst: 03-04-12 14:34
Ik kan me hier zo boos om maken, artsen die je niet serieus nemen. Helemaal als de reden is dat je te jong bent! Zoontje van een collega van m'n vader heeft een zeer zeldzame vorm van kanker gehad, die bij 1 op de weet ik hoeveel voorkwam (laat staan op zo'n jonge leeftijd) maar toch had hij het. Er kan altijd iets zijn, hoe oud of jong je ook bent. Gelukkig neemt je HA je klachten wél serieus en kan hij zorgen dat je zsm duidelijkheid hebt. Ik duim voor je!
saskiakefie
Geplaatst: 03-04-12 14:39
Inderdaad ik ga mee.. toch aan blijven dringen. Het klinkt niet goed nee..
Jemig wat belachelijk dat ze je zo afschepen! Mijn vriend heeft op zijn 19e een hersenbloeding gehad, dat begon ook met een enorme hoofdpijn. Het komt dan wel minder vaak voor op zo'n jonge leeftijd maar onmogelijk is het toch zeker niet. Ik zou toch blijven aandringen hoor!
Electra63
Geplaatst: 03-04-12 15:21
Ik heb anderhalf jaar geleden een aneurysma gehad, niet ontdekt in 1e instantie door de neuroloog, door een andere diagnose. Bij de 3e bloeding (uiteindelijk 2 maanden later) ben ik uiteindelijk "out" gegaan en is het pas ontdekt door een andere arts en ben ik met spoed geopereerd. De behandelende arts zei: dat een "knap" in het hoofd in combinatie met hoofdpijn, nekpijn (en overgeven) een teken is, dat eigenlijk niet over het hoofd gezien mag worden door een arts. Dit kan dodelijk zijn of blijvende schade aanrichten. Misschien kan je 's avonds naar de huisartsenpost gaan? Indien je nog iets wilt weten, mag je mij PB-en. PS ik woon ook in Rotterdam, zelfde arts?
Vreselijk, gebeuren toch wel veel dingen op jonge leeftijd als ik het zo zie.. het was ook meer dat het door een hoestbui kwam, dat dat niet kan op jonge leeftijd, want dat zou je al slechte aderen moeten hebben.
Oh...maar het ziekenhuis wat me telefonisch afscheepte was het UMCG.. En mijn eigen dokter daar zat in Roodeschool.
Electra63
Geplaatst: 03-04-12 15:54
De foute diagnose was bij mij door Capelle gemaakt, daar kon ik toen snel terecht. Nadat ik later, thuis niet goed ben geworden, ben ik met een ambulance naar Clara (= nu Maasstad) gebracht en daar is gebleken dat ik die bloeding had. Ik ben toen dezelfde avond nog naar Erasmus gebracht en de volgende dag in Leiden geopereerd. Ik heb begrepen, dat een aneurysma vaak een aangeboren zwakke plek in een ader is, vaak in het hoofd bij vrouwen. In Capelle kan je dus binnen 1 week terecht bij een neuroloog en binnen 1 week kan je daar een MRI krijgen, zij zijn namelijk ook 'savonds en zaterdags open voor MRI's. Zij hebben bij mij alleen een MRI van mijn nek gemaakt, omdat ik daar al jaren last van had, dus samenloop van pech. Je kan je zorgverzekeraar laten uitzoeken waar je snel terecht kan.
org dat je huisarts een afspraak maakt bij de stroke afdeling van het ziekenhuis, elk ziekenhuis heeft er één en binnen een paar dagen ben je aan de beurt.