wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 11:37

Ik vroeg me dit af...

Wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?
Wat zeg je vooral niet wanneer je hoort dat bijvoorbeeld iemands vader/oom/moeder/opa/oma/tante etc is overleden.

Ik heb er soms nogal moeite mee om te bedenken wat ik beter niet of juist wel kan zeggen in zo'n geval.

vuurneon

Re: wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:38

Als je je hart laat spreken, zijn er geen verkeerde woorden :)

(tenzi je gaat zeggen over een geliefde; zo zeg, wat een feest; kan ik eindelijk de erfenis krijgen nu die trut de pijp uit is :') )

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:38

Ik vind: "ach, het is beter zo" altijd alleen gepast als een nabestaande het zegt.
Als mensen je komen troosten en daarmee aankomen vind ik dat vaak nogal link, diegene hoeft dat niet zo te ervaren. Alleen als ze het zelf aangeven dan het zo beter is zou ik daar op ingaan.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:39

opmerkingen doe goedbedoelt maar niet gemeend zijn. Zeg dan maar niks, ik spreek uit ervaring.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:40

Opgeruimd staat netjes. _O-

Verder kan je echt niet zo veel verkeerd zeggen hoor. Gewoon laten weten dat je meeleeft en het erg vindt.

Pinacolada

Mn oom zei tegen mn moeder: gecondoleerd met je vader...(mijn opa dus), beetje jammer alleen dat mn oma was overleden en opa springlevend was :P

Anoniem

Uhm, zeg nooit 'gefeliciteerd' in plaats van gecondoleert..
Die fout heb ik laatst gemaakt :oo :=
Verder kan je volgens mij niet zoveel verkeerds zeggen, ga alleen niet voor andere denken hoe ze zich voelen enzo, dat vind ik altijd irritant.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:41

O wacht; ik heb zelf een hele 'foute' opmerking meegemaakt;
Ik was bij de uitvaart van mijn oom, word ik tijdens de dienst op de schouder getikt door de vrouw achter mij en zei vraagt tijdens de dienst; goh, waaraan is hij eigenlijk overleden? :+
Naaaa sorry hoor, dat vraag je toch niet tijdens de dienst! :=

Mijn antwoord was trouwens; als u bij het leven wat meer belangstelling had getoond had u ook kunnen weten dat hij al 2 jaar kanker had... Want zelfs dat wist ze niet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-04-12 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:42

Als het oprecht is maakt het niet uit wat je zegt en/of hoeveel je zegt.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:43

Soms is het zelfs beter om niks te zeggen, gewoon bij degene zijn die iemand verloren is, zonder een geforceerd gesprek.

Ik had liever dat ze tegen mij zeiden van, ik weet niet wat ik tegen je moet zeggen, maar ik ben er voor je, dat heb ik veel meer gewaardeerd dan dat ze met een of ander *piep* verhaal aan kwamen.

Voor 3 weken terug is mijn moeder plots overleden, bij de crematie zei zelfs iemand gefeliciteerd ipv gecondoleerd, maar dat neem ik iemand niet kwalijk, kan gebeuren.

Wat ik erger vond (voor 2 jaar terug mijn man plots overleden..) dat ze mij gingen ontlopen, bv in de winkel omdat ze niet weten wat ze zeggen moeten, dan ook zeg dan "weet niet wat ik zeggen moet"

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:44

misschien niet helemaal waar je op doelt, maar wanneer een huisdier is overleden meteen vragen of hij/zij een nieuwe neemt/krijgt vind ik altijd vrij ongepast...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:44

vuurneon dat is wel heeeel ongepast ja. Dat kun je dan toch al eerder hebben nagevraagd...doe je niet tijdens de dienst :=

en ik ga mee in de post van monique. Zeg dan in ieder geval dat je niet weet wat je moet zeggen, maar dat je er voor diegene bent.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 11:49

vuurneon schreef:
O wacht; ik heb zelf een hele 'foute' opmerking meegemaakt;
Ik was bij de uitvaart van mijn oom, word ik tijdens de dienst op de schouder getikt door de vrouw achter mij en zei vraagt tijdens de dienst; goh, waaraan is hij eigenlijk overleden? :+
Naaaa sorry hoor, dat vraag je toch niet tijdens de dienst! :=

Mijn antwoord was trouwens; als u bij het leven wat meer belangstelling had getoond had u ook kunnen weten dat hij al 2 jaar kanker had... Want zelfs dat wist ze niet.

Dat is wel erg zeg, ik snap jouw antwoord helemaal...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:51

Naar de geloofsovertuiging van de overleden persoon vragen vind ik bijvoorbeeld niet kunnen... :\

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:01

Bij mij was het een opmerking: "Oh, je hebt binnenkort een begravenis? Dat vind ik altijd zo'n dooie boel'... Moest grappig zijn.. :(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:08

Marocje schreef:
Bij mij was het een opmerking: "Oh, je hebt binnenkort een begravenis? Dat vind ik altijd zo'n dooie boel'... Moest grappig zijn.. :(

Sorry maar moest er stiekem wel om lachen. :o :+

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:11

"Tja, dat hoort bij het leven" vind ik altijd zon dooddoener (sorry voor mn woordkeus).

Alles hoort bij het leven, zeg dan niks... }:0

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:13

Wij kregen vorig jaar een kaart met daarop: Van harte sterkte gewenst met dit verlies..
Lijkt mij een beetje raar om iemand bij een verlies 'van harte' te wensen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:15

Wat ik ongepast vind is dat ik hier een keer een verhaal las van een bokker die haar hart luchte over haar net overleden moeder. Was een behoorlijk heavy verhaal...

Een bokker reageert:
heel veel sterkte!
Toedeledoki!

Ik zat echt :?

In sommige reacties kan het ook weleens gepast zijn om je onderschrift even uit te zetten :j

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:23

lucifertje schreef:
Wij kregen vorig jaar een kaart met daarop: Van harte sterkte gewenst met dit verlies..

Van harte betekent niets meer dan "vanuit het hart". Maar je linkt het aan het welbekende "van harte gefeliciteerd" neem ik aan?

Wat ik ongepast vond was dat een meneer van de kerk (ben geen Christen dus weet niet hoe je zo iemand noemt) tijdens het afscheidsverhaal het alleen maar over mosterdzaadjes had die weer opnieuw zouden beginnen met groeien etc. Nou, dat vind ik pas ongepast en weinig zeggend over de overledene :(

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:27

Ach we gaan allemaal een keer dood... :\

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:29

Ik maak altijd verkeerde opmerkingen vanaf het moment dat ik mijn eerste begrafenis mee mee maakte. Ik was zo bang dat ik iets verkeerds zou zeggen dat ik op de begrafenis zei 'gefeliciteerd' en op de verjaardag later die avond zei 'gecondoleerd'. Sindsdien zeg ik vrij weinig :o .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:30

Gelukkig heb je nog twee andere kinderen... Bij het overlijden van een kind...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:32

lucifertje schreef:

Van harte betekent toch 'uit het hart'? Dus dat ze je dat uit het hart wensen. Vind het niet zo raar klinken hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:34

Toen mijn oom overleed en begraven werd was er een dienst in de kerk. De dominee begon een heel verhaal over dat hij naar de hel zou gaan omdat hij al een hele tijd niet meer in de kerk was verschenen. Terwijl mijn oom (nou ja, oudoom) jarenlang actief was geweest voor de kerk, in het koor zong etc. maar hem dat simpelweg niet meer lukte omdat hij zo oud was dat zijn lijf niet meer meewerkte!

Overigens was dit wel zo´n SGP-kerk zeg maar, die dus hel en verdoemenis preken en het recht van de vrouw is het aanrecht roepen. Weet ik ook weer waarom ik daar dus nooit heen zou willen... brrrrrr. Als Christenen zo met elkaar omgaan hoeft dat van mij niet. :n