jong en kunstgebit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

jong en kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 20:58

Hoe jong was jij toen je een kunstgebit kreeg? Ik ben er klaar mee hoor, iedere keer weer wat.Mijn achterste kiezen liggen bijna op z,n kant, terug getrokken tandvlees.Nu weer een wortel onsteking en een kies die er uit moet, een kroon.Pfffffffffff is 47 te jong voor een kunstgebit, wat vind jij?

vuurneon

Re: jong en kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:00

Mijn schoonzus was ehhhh 34 en noemde het de mooiste dag van haar leven! :D (ze miste ook al veel tanden)
Maar ze had liever een implantaat genomen, maar had ze geen geld voor.

Mijn broer heeft het overwogen, maar heeft nu na járen behandeling eindelijk een gezond gebit. Dus die is dolblij dat hij het kunstgebit toch niet heeft doorgezet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 21:00

Zijn er nadelen,of niet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:04

Nadelen, tja het is toch niet écht en de kans dat de kaak gaat slinken is zeker aanwezig. Bovendien is een ontsteking onder het kunstgebit nog lastiger dan een ontstoken kies.
Ze houdt haar kunstgebit wel altijd in juist om te voorkomen dat de kaak zal invallen.

En ja alle tanden trekken was niet leuk; heeft 2 a 3 week geduurd voordat ze uberhaupt haar gebit in kon doen ivm met genezen dus ze was al die tijd wel koos tandeloos.

Maar ja, ze kan weer lachen en dat is heel wat waard.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:31

Mijn maatje is ook 34 en heeft een kunstgebit
Nadat door een ongeluk zijn zenuwen dood waren geslagen en zijn tanden gewoon dood gingen en gingen rotten
Ja in het begin wel wat problemen met een ontsteking enzo, maar tjee wat is het mooi geworden!
En hij heeft weer een stralende trotse lach :D

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:44

mijn moeder en tante hadden op hun 16/17 al een kunstgebit gekregen. Hoe de voordelen/nadelen zijn weet ik eigenlijk niet. Maar jong is het dus zeker niet ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:48

Ik zou het zo lang mogelijk uitstellen, en eerst kijken of er met bruggen en/of implantaten ed iets is te 'bouwen' dat functioneel is. Slinken van de kaak is écht een reeel probleem zodra er geen of nog maar een paar elementen staan. En je gaat in theorie toch nog wel zo'n 40 jaar mee als je nu 47 bent, dat is dus nog langer dan dat je nu met je blijvende gebitje doet... Als na 20 jaar de boel gaat klapperen ben je wel de sjaak.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:20

Als je ervoor kiest om op deze leeftijd een prothese te nemen om van alle pijn af te zijn en alle behandelingen zul je het volgende goed in acht moeten nemen.

De behandeling is als volgt, de tandtechnicus neemt afdrukken van je kaak waar je tanden nog inzitten, op die modellen maakt hij jouw prothese. Deze kan niet gepast worden aangezien je tanden nog in je mond zitten. Op de dag dat je prothese geplaatst wordt worden vlak daarvoor je tanden en kiezen getrokken onder verdoving uiteraard. Meteen daarna krijg je je prothese in. Dit voelt raar aangezien je mond nog verdoofd is en je lippen kunnen wat scheef zijn waardoor je het resultaat niet echt goed kunt bewonderen. Het bloeden stopt vrij snel doordat de prothese eroverheen ligt. Probeer de prothese in te houden tot de volgende dag en maak de prothese goed schoon en spoel heel voorzichtig je mond, niet echt gaan gorgelen en spoelen met het water want de bloedstolsels moeten blijven zitten anders gaan de wonden weer bloeden en zullen de wonden langzamer genezen. In deze periode is het zeker aan te raden om te stoppen met roken!

De eerste weken (zeker de eerste twee maanden) gaan je kaken slinken omdat er geen wortel meer in je kaak zit en de wonden genezen en de zwelling wegtrekt. Daardoor gaat je prothese los zitten en kun je wat last krijgen van drukplaatsen. Die drukplaatsen zijn min of meer te voorkomen door zodra je pijn voelt of een blaartje voelt ontstaan door de wrijving die plaatsen weg te laten slijpen door de tandarts of de tandtechnicus. In deze periode is hard voedsel lastig om te eten. Zeker de eerste week zal vloeibaar voedsel het makkelijkste gaan.

Na 2 of 3 maanden wordt je prothese ge-rebased, dan neemt de tandtechnicus weer afdrukken van je kaak en vult de ruimte die over is op in je prothese. Je zult dan even zonder prothese moeten lopen, op z'n snelst duur het een uur of anderhalf uur en op z'n langst wellicht een dag. Houd daar dus rekening mee!

Daarna kun je door de nieuwe pasvorm weer wat blaartjes krijgen maar daarna zul je zien dat je prothese een stuk beter zal gaan zitten. Het komende jaar zal je kaak nog wel slinken maar niet meer zo snel als in de twee maanden na het trekken. Daarna zou je kunnen kijken naar oplossingen zoals implantaten waardoor (zeker je onderprothese) vast komt te zitten in je mond (hij is uiteraard wel te verwijderen om schoon te maken maar met eten en afbijten van eten zal het veel beter gaan dan met een losliggende prothese) Vaak is de bovenkaak goed genoeg om de prothese goed vacuüm te zuigen en zijn implantaten niet nodig.

Ook esthetisch kan je gezicht veranderen door het dragen van een prothese, wil je dezelfde stand van je eigen tanden en kiezen en dezelfde kleur waardoor je gezicht "eigen" blijft zul je op zoek moeten gaan naar een tandtechnicus die daar kundig en creatief in is. Een rijtje tanden recht op een rij kan natuurlijk ook maar daardoor zullen mensen sneller zien dat je in het bezit bent van een kunstgebit i.p.v. een prothese die onzichtbaar is.

Ook je smaak kan achteruit gaan omdat je in je bovenprothese een plaat hebt die tegen je verhemelte aanligt om je prothese vacuüm te zuigen waardoor die blijft zitten, in het begin kun je (als je er al snel last van hebt) een kokhalsreactie krijgen maar met een beetje concentratie ben je er zo vanaf.

Zo gaat het ongeveer in zijn werk, mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:22

vuurneon schreef:
Nadelen, tja het is toch niet écht en de kans dat de kaak gaat slinken is zeker aanwezig. Bovendien is een ontsteking onder het kunstgebit nog lastiger dan een ontstoken kies.
Ze houdt haar kunstgebit wel altijd in juist om te voorkomen dat de kaak zal invallen.

En ja alle tanden trekken was niet leuk; heeft 2 a 3 week geduurd voordat ze uberhaupt haar gebit in kon doen ivm met genezen dus ze was al die tijd wel koos tandeloos.

Maar ja, ze kan weer lachen en dat is heel wat waard.

Ontstekingen onder de kaak bij het dragen van een kunstgebit komt vrijwel niet voor, slinken gebeurd eigenlijk altijd. Je kaak is te vergelijken met een stuk hout wat ook altijd werkt. Zelfs als je heel erg afvalt kan je kaak meeslinken en als je aankomt wordt je kaak ook groter.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:23

ik lees even mee helaas door medicijngebruik zijn mijn tanden heel slecht geworden en denk hier dus ook erg over na om hem te nemen maar word dit wel vergoed?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 08:24

Dat is ook een goede vraag?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:28

Nagano schreef:
ik lees even mee helaas door medicijngebruik zijn mijn tanden heel slecht geworden en denk hier dus ook erg over na om hem te nemen maar word dit wel vergoed?

Hangt van je verzekering af hoeveel en hoevaak je prothese wordt vergoed. Maar een prothese zit in het basispakket, er zit een eigen bijdrage bij van ongeveer 150 euro (per kaak) Bel van te voren je verzekeringsmaatschappij want het kan verschillen.

Ook bij het vernieuwen van je prothese (zeker deze eerste prothese mag je sneller vervangen) of implantaat gedragen protheses moet je even informeren bij je verzekering en je tandarts een begroting laten opstellen.