Last van onderrug door hard zadel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Last van onderrug door hard zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 15:24

Hallo medebokkers!

Ik heb al een paar dagen last van mijn rug, met name mijn onderrug.
Ik heb het idee dat het wel door het paardrijden moet komen, omdat ik het daar ook voor het eerst voelde opborrelen.

Ik denk zelf dat het komt door mijn harde zadel. Het paard wat ik rijdt, maakt nogal wat schijnbewegingen onder het rijden. En elke keer vangt mijn rug die klap op.

Op mijn werk (paard trainen) rijdt ik dus ook paard, dus ik vanochtend gewoon rijden, hopatee. Want paard staat in training. Ik had ook onder het rijden last van mijn rug, vooral als ik mijn rug hol maak. Gelukkig heeft dit paard een aangenamer zadel, waarmee ik ook fijner kan rijden.

En misschien zit ik wel in een hele verkeerde houding, maar ik neem aan dat ik daar dan ook eerder last van had gehad?

Helaas heb ik zelf de financiën niet om zomaar een nieuw zadel aan te schaffen ( ouders doen de onderhoudskosten, maar als ik wat extra's wil, moet ik dat zelf betalen ) Dus ik zit nu te denken aan een seatsaver, maar hoeveel zou dat helpen onder het rijden? Daarnaast is het voor paardlief ook nog eens lastig om een goed passend zadel te vinden,( brede, korte rug, bijna geen schoft) en past dit zadel hem wel goed.

Het doet me dus ook alleen zeer als ik erop druk, en als ik mijn rug hol maak. Als ik normaal zit 'voel' ik het alleen maar.

Nu is het leuke dus dat ik besloten heb vandaag mijn eigen paard niet meer te gaan rijden, om mijn rug te sparen. Maar nu denkt moederlief dat dat een smoesje is om niet te gaan rijden & dat ik het allemaal niet meer leuk vind en blablabla. Ze loopt een beetje hard van stapel dus :+

Is er misschien iemand die iets kan aanraden, of zelf zo iets dergelijks heeft meegemaakt?

Groetjes :wave:

Edit; even iets toegevoegd.

emma525

Re: Last van onderrug door hard zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:29

Ik heb zelf ook rugklachten. Als het aanhoud toch maar eens naar de fysio. Een zadel is bij mij ook wel belangrijk.
Ik heb zelf een tijdje met seatsaver gereden, maar ik kukelde naar voren.
Rekken en strekken voor het rijden wil ook wel goed helpen, dan zijn je spieren al wat warm.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:52

Klinkt misschien stom, maar ... lang hakken aangehad de afgelopen dagen?
Dan kan ik ook erge pijn krijgen in m'n rug, zeker als ze richting de 10 cm gaan.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:53

Optiwolk schreef:
Klinkt misschien stom, maar ... lang hakken aangehad de afgelopen dagen?
Dan kan ik ook erge pijn krijgen in m'n rug, zeker als ze richting de 10 cm gaan.

Klopt, hakken zijn ook een grote factor bij de rug.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:28

ik heb het zelf ook.. ben naar de fysio gegaan.. die had niet zulk goed nieuws voor mij maarja dat ligt aan mijn loophouding... inmiddels kom ik met oefeningen en manipulatie al een heel eind .

ik zou zeggen als het erger wordt/ niet verdwijnt even naar laten kijken :)

edit: mn vader had het ooit over een niergordel omdat ik tijdens het paardrijden hier ook over klaagde.. schijnt ook te helpen als daar het probleem ligt iig.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:59

Haha, nou ik loop dus nooooit op hakken, dus dat zal het niet zijn.
Ik heb maar 1x met een seatsaver gereden. Maar ik heb toen niet veel kunnen doen/uitproberen. Paard van een vriendin was er van door gegaan, en ik moest hem vervolgens naar huis stappen.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:09

ik heb zelf ook klachten van mijn heupen/onderrug
ik rijd zelf op mijn eigen paarden zonder zadel of met een dikker dekje over het zadel.

wat voor mij de beste optie is mijn buik/rugspieren oevenen met de fysio & rijden met seatsaver van vrij dik bont & van die flexibeugels. ik heb nu bijna nauwelijks klachten meer.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 19:40

Wat is beter denken jullie, een gel seatsaver, of een bonte seatsaver?
In onderhoud natuurlijk de gel versie, maar tijdens het rijden..?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:42

Janedieene schreef:
Wat is beter denken jullie, een gel seatsaver, of een bonte seatsaver?
In onderhoud natuurlijk de gel versie, maar tijdens het rijden..?

Aan de goedkope bonte heb je geen steun, persoonlijk zou ik dan met gel kiezen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 20:32

Ja dat dacht ik dus ook, maar ik heb wel eens gelezen dan bonte fijner zijn.. dus daarom vraag ik het nog even.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:35

Janedieene schreef:
Ja dat dacht ik dus ook, maar ik heb wel eens gelezen dan bonte fijner zijn.. dus daarom vraag ik het nog even.

Bont is zeker lekker in de winter! Maar ik denk dat gel makkelijker is .

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:10

ik heb nu uitgestest dat gel wat lekkerder is in de zomer want het is minder warm.
het bont is zachter. maar dan moet je wel een duurder dekje hebben want die zijn wel goed.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:30

dan kun je beter voor een gel gaan, de prijs met bont maakt niets uit... is even duur... ik heb m gekocht bij hippo de Veluwe, nabij Hierden voor E50.- enne andere stijgbeugels zou ook nog kunnen helpen (bij mij wel) van Tekna de brede flexi beugels... of de bow balance beugels maar er is een prijsverschil... de tekna's zijn E55.- en de bow balance rond de 150 euries geloof ik
en verder zit je altijd goed dus daar kan het niet aan liggen....

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:38

@nikkie722
Dankjewel :)
Ik denk dat we binnenkort maar eens langs Country Mill of de Heja gaan. En dan hopelijk een gel seatsaver scoren. Denk dat mijn voorkeur ook uitgaat naar gel. Ook omdat het makkelijker schoon te houden is..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:45

Het kan ook aan de diepte van de zit van je zadel liggen. Voorbeeld: ik had een Kieffer met vlakke ruime zit, en ben naar een Tribal met diepere meer gesloten zit gegaan. Heb daarvan in het begin echt last van mijn rug gehad. Nu inmiddels niet meer. Door het meer gesloten zitten, of juist niet, kun je wel degelijk last van je rug krijgen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:46

kan ook zijn dat je de bewegingen van je paard niet goed opvangt kan je ook onder rug klachten van krijgen

en zit je altijd goed rechtop niet dat je bv met schouder binnenwaarts of op de volte scheef gaat zitten?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:32

Jarenlang heb ik last gehad van lage rugpijn, achteraf kwam dat door mijn zadels.
Pas toen ik overstapte op een boomloos zadel en nu een Prestige trekker is mijn rugpijn over.
Als ik eens op een ander zadel rijd dan heb ik gelijk weer last van mijn rug.
Ik denk dat een seatsaver je niet gaat helpen, daardoor wordt de zit alleen krapper en waarschijnlijk nog meer gedwongen wat je rug dus niet kan hebben.
Toch maar sparen voor een ander zadel..

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:52

Linnie050, hmm, ik wil niet zeggen dat ik de perfecte houding heb hoor, maar had ik daar dan niet al een paar jaar eerder last van moeten krijgen?