's Nachts in slaap doorgaan met wat je overdag meemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

's Nachts in slaap doorgaan met wat je overdag meemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 18:36

Misschien klinkt het heel gek, maar omdat ik ook niet goed weet hoe ik het moet Googlen of er op een andere manier informatie over kan vinden, leek het me een goed idee om het eens met Bokkers te delen.
Ik loop momenteel 32 uur in de week stage op een verpleeghuis met een groep van 11 dementerende ouderen. Dit is mijn eerste ervaring met zorg in de praktijk. Hiernaast ga ik nog een dag in de week naar school(2e jaar HBO-V), werk ik in de vrije uurtjes met 3 paardjes, doe ik aan karate en heb af en toe nog eens sociaal contact :')

Ik heb alweer sinds een paar weken last van het feit dat ik 's nachts doodleuk doorga met mijn stage :') , zelfs na een dag niet op stage. Ik dommel dan in, en in en soort van half-slaap ben ik dan nog steeds bezig met het praten met de clienten en hun familie, het dekken van de tafel of mensen helpen. Daarbij praat ik soms hardop, waar ik dan weer wakker van wordt, waarna ik weer denk ''waar ben ik mee bezig, ik lig in bed'' en daarna herhaalt zich dit weer.

Ik ken dit van vorig jaar zomer, toen ik heel veel achter de kassa zat, toen vroeg ik ook doodleuk midden in de nacht mensen om zegeltjes en sloeg ik geregeld met mijn hand tegen de muur in een poging mensen hun wisselgeld terug te geven.

Dit alles is natuurlijk niet zo'n probleem en eigenlijk ook wel grappig, maar het gaat de hele nacht door en ik slaap er gewoon slecht van. Ik wordt dus ook moe wakker en daar baal ik een beetje van. Ik wil ook gewoon lekker met een leeg hoofd in bed liggen en uitgerust aan de dag beginnen:o overigens vind ik mijn stage onwijs leuk en gaat het heel erg goed, dus het zijn geen zorgen ofzoiets.

Zijn er Bokkers die hier ervaring mee hebben, en die me misschien iets aan kunnen raden? Bij voorbaat dank :)

Carolaa

Re: 's Nachts in slaap doorgaan met wat je overdag meemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:43

klinkt heel erg bekend, maar ik zou niet weten wat je er tegen kan doen. Dus ik lees even mee of er meer mensen zijn die dit hebben en er ook tips voor hebben.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 18:45

Oh gelukkig, dus ik word niet gek! Kun je iets vertellen over jouw ervaring ermee, is het iets nieuws in je leven, of iets waar je heel veel mee bezig bent?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:47

Ja ik heb hier ook last van... Ik moet eerst helemaal rustig worden in mijn hoofd en alles van die dag verwerken voordat ik in slaapn kan vallen. Heel vervelend soms!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 18:49

Sarah_Elise, en hoe doe je dat dan? :-)

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:21

Ik heb dit ook heel erg, vooral als ik niet met iemand over mijn dag heb gepraat.
Als ik thuiskom, gooi ik alles wat ik meegemaakt heb die dag op tafel, mijn ouders luisteren, reageren en het is klaar. Vaak slaap ik dan een stuk beter, dan als ik het er met niemand over heb gehad.

Ik werk/loop stage met zeer moeilijk lerende en verstandelijk/lichamelijk beperkte, dit is soms best pittig en daar wil ik in mijn slaap dus ook nog wel eens mee bezig zijn.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:28

Dan ben je gewoon te druk nog in je hoofd als je gaat slapen. Of heb je veel stress. Mijn vriend en ik hadden het beiden ook heel erg. Vooral als we weken van 100 uur draaiden in de horeca, dan waren we al slapende nog biertjes aan het tappen. Moet een grappig gezicht zijn geweest, maar zo kom je niet aan je rust die je eigenlijk nodig hebt als je slaapt..

Probeer inderdaad voor het slapen gaan je hoofd leeg te maken, door inderdaad te praten met mensen uit je omgeving, en zoek iets voor jezelf waar je je hoofd mee leeg maakt. Voor de 1 is dat lezen, voor de ander is dat een warm bad voor het slapen gaan en je dag overdenken, bij weer iemand anders helpt het om elke avond even op te schrijven wat je die dag meegemaakt hebt..

Het is iets heel individueels en dus moet je er voor jezelf achter komen wat helpt bij jou..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:34

Is het probleem niet vooral dat je het als een probleem ervaart? Laat het gebeuren, volgens mij hoort het gewoon bij het verwerkingsproces.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:43

Ik ken dat ook, en vaak ben ik me er dan in m'n slaap ook van bewust dat ik nog met vanalles bezig ben en slaap ik dus maar half eigenlijk. Alsof m'n lichaam slaapt maar m'n hoofd nog wakker is. Wat helpt is inderdaad uitgebreid je verhaal doen en voordat je gaat slapen met iets anders bezig zijn, dus een boek lezen, televisie kijken.. Als ik er echt veel last van heb en merk dat ik oververmoeid raak neem ik voor het slapengaan wel eens Dormiplant, dat is een heel licht slaapmiddel met alleen natuurlijke ingrediënten, voornamelijk Valeriaan, en dan slaap ik wel echt, af en toe moet dat gewoon. En stel jezelf de vraag of je het jezelf niet te druk maakt, nu ik minder van mezelf moet en meer tijd heb op af en toe gewoon even niks te doen heb ik er ook bijna nooit meer last van.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 19:43

Ik praat opzich wel over wat ik de dag heb meegemaakt maar mijn ouders vinden dementerende mensen zoveel minder interessant dan ik :') ... dus daar zijn we wel eens over uitgepraat. Even de tijd nemen voor iets anders voor het slapengaan lijkt me wel een goed idee ja, heb nog een lekker dik boek liggen dus misschien daar net even wat vaker de tijd voor nemen.
Ik vind het eigenlijk zelf ook wel grappig maar het gebeurt nu steeds en ik ervaar gewoon de hele nacht die onrust die onbewust steeds terugkomt als ik wegdommel en daar baal ik een beetje van. Normaal ben ik een goede slaper, ik slaap zelden uit maar heb mijn uurtjes wel echt even nodig, vandaar dat ik baal als ik de hele nacht ''bezig'' ben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:44

Ik heb het ook, heel frustrerend en vermoeiend eigenlijk :=

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:48

heb ik ook.

Ik ben regelmatig wakker geworden met het idee dat ik 268 hamburgers moest bakken, dat ik mijn samenvattingen voor studie kwijt was enzovoorts enzovoorts. :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:50

Oh toen ik nog in de bking werkte, vreselijk :") als ik mezelf er dan op betrapte kon ik mezelf echt voor mijn kop slaan :')

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:52

Een RAMP is dat :')

Al mijn collega's hebben dat als ze tot laat hebben gewerkt, hoorde ik pas. :')

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:53

Dit heb ik ook regelmatig, het kan erg vervelend zijn! Inderdaad is praten over je dag een hele goede optie, zo ben je het (onbewust) al wat aan het verwerken. Verder kan het ook helpen om voor je gaat slapen even een boek te lezen e.d. om je gedachten ergens anders te brengen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:59

Ja, ik heb het regelmatig. Toen ik nog fanatiek horeca liep stond ik zelfs half slapend midden in de nacht op om gasten te bedienen, stond mijn bed ineens midden in de keuken etc. Op het moment loop ik stage en lopen mijn collega's 's nachts door mijn kamer, of zit ik ineens weer aan mijn bureau. Stront vermoeiend omdat ik iedere keer wakker word, klok ga kijken en dan vervolgens weer verder slaap, om het een uur later weer over te doen...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 20:09

Ja Vjestagirl dat klinkt idd exact hetzelfde! Ik kwam vannacht idd overeind en toen merkte ik het pas. Dus klok kijken, plof weer achterover in bed en heel hard aan iets anders denken. Maar dan ga ik toch weer terug in die werkmodus ofzo XD Zometeen maar lekker in pyjama met mijn Auel boek op bedje dan maar, wil dit weekend echt even mijn rust pakkan :-)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:14

Ik heb het ook weleens, maar vooral als het erg druk op het werk is geweest, of iets wat meer indruk heeft gemaakt. Bij mij helpt het om even af te schakelen, meestal door erover te vertellen.
Heb aleens gehad dat ik midden in de nacht buiten een bewoner liep te zoek op mijn parkeerplaats ( werkte toen ook op een gesloten afdeling voor dementeren ), kan je vertellen als je dan wakker wordt je hoopt dat niemand je heeft gezien haha

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:38

Ik heb dat ook regelmatig. Ik ben nu stagiaire in een groep 5 en kan daar 's nachts soms ook over dromen. Mijn mentor (de groepsleerkracht) vertelde mij laatst ook dat ze een droom had gehad over de klas. Tsja ik denk dat het vrij normaal is.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:46

Ahhh ik heb hier helaas ook last van. Ik werk ook in de horeca en snachts lig ik nog patatjes te scheppen. Dan word ik wakker en denk ik 'wtffff?' en hoop ik dat het voorbij is, maar nee gaat net zo hard weer verder.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:51

Een boek lezen voor het slapen gaan? Ik droomde over alles wat ik die dag gedaan had en sinds ik lees voor dat ik naar bed ga (wel romans, geen enge verhalen want dan ga ik daar over dromen) val ik snel in slaap en slaap ik de hele nacht door zonder gekke dingen te dromen.
Ik was eerst ook iedere nacht aan het spoken, dat ik hondjes onder me bed zag en dat zette ik mijn hele kamer op zn kop, stond met het matras in mijn hand en werd wakker en sinds ik lees doe ik dit ook niet meer :')

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 07:48

Hm, gisteravond even gelezen maar daarna was ik toch helaas weer terug op stage... heel bizar. Maar ik zal het eens een tijdje volhouden. Misschien is het ook vooral de nieuwigheid van alles dat ik er 's avonds nog zo vol van ben, en als ik aan alles ben gewend, dat het dan stopt.

Ik wil ook niet echt zeggen dat ik erover droom, ik ben namelijk half wakker, soms zelf met mijn ogen open, en ik heb me zelfs een keer hardop geexcuseerd dat ik mijn pyjama aanhad want dat kan natuurlijk niet op stage :') het zit dus echt tussen waken en dromen in zegmaar!

edit: ondertussen mijn bed, kamer of zelfs huis nog niet verlaten tijdens dit hele gebeuren, haha het kan dus nog een stuk erger :')

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:05

Ik kan er ook over mee praten.
Ik werk in een magezijn en er moeten veel orders van klanten de deur uit. Ik zet mij altijd voor 100% in.
En ben op de werkvloer ook erg druk bezig om alles zo goed en snel mogelijk af te krijgen.
Als ik dan een hectische dag achter de rug heb. En ik ga sávonds gelijk me bed in. Dan ga ik s'nachts gewoon verder. En dat levert soms wel rare dingen op. Midden in de nacht wakker worden op de trap met je dekbed in je handen om dat je een order aan het verwerken bent.
Wat voor mij goed helpt. Is sávonds een flinke ronde met de honden lopen. Waar ik nog even de dag doorneem in gedachte. Wat ging er goed wat ging er fout en hoe kan dat de volgende keer/beter/sneller.
En voor het slapen gaan lees ik dan nog een boek.
Dat werkt bij meestal wel erg goed.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:33

Ik heb hier een paar weken geleden nog een topic over geplaatst:
[LZP] Ik droom dat ik werk

Daarna nog een keer gehad dat iemand een cola uit een flesje bij mij bestelde, maar dat hebben we niet in de bar, alleen in het restaurant. Ben ik dus mijn bed uitgestapt, de gang op (ik slaap in het hotel!) en doodleuk in mijn onderbroek naar beneden gelopen. Halverwege bedacht ik me: "Oh nee, zo kan ik toch geen gasten serveren! :oo " Dus snel naar boven gegaan en mij omgekleed, pas toen ik mijn werkschoenen aan deed en weer de gang op wilde besefte ik wat ik aan het doen was :')

Inmiddels heb ik er geen last meer van, toch er overheen gegroeid denk ik..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:36

Ja hoor, heel bekend :D in mijn slaap heb ik rustig alle kamers met bewoners opgenoemd en raakte in paniek toen ik op 1 niet kon komen :')
Ik ben zelfs uit mijn bed gestapt, uniform aangedaan om erachter te komen dat het... 3 uur in de nacht was :+

Slijt vanzelf :)
Heb het nu al jaren niet meer gelukkig!

Ik werk alleen sporadisch nu en merk wel dat mijn eerste keer weer voor het werk ik echt onrustig slaap haha. Bang dat ik alles ben vergeten oid :+