Coeliakie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Coeliakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:55

Momenteel ben ik aan het kwakkelen met mijn gezondheid. Ik heb namelijk bloedarmoede, vitamine D tekort en
B12 tekort (welke nu wel op peil is omdat ik om de 6 weken een injectie haal).

Even een korte historie: ik ben vijf jaar geleden geopereerd en heb een Gastric Bypass gekregen (maagverkleining en darmomlegging).
Nu heb ik mede hierdoor bloedarmoede. Mijn maag neemt geen ijzer op door middel van de darmwand, wat betekent dat ik nu om de drie weken aan een infuus moet en zo een medicijn toegediend krijg. Het rare is nu alleen dat ondanks deze infusen, de verzadiging van mijn bloed (bloedarmoede dus) alleen maar achteruit gaat en niet op peil is.

Nu heb ik onlangs een maagonderzoek gehad om te kijken of alles nog goed zit met mijn Gastric Bypass, en dit blijkt dus zo te zien. De maagverkleining is dus geen reden voor mijn bloedarmoede en vitamine D tekort.

Nu ben ik eens gaan googelen op 'bloedarmoede' en kwam gelijk terecht op de website van glutenvrij.nl en heb daar gelezen over de ziekte Coeliakie. Naast de bloedarmoede, vitamine D en vitamine B12 als symptomen heb ik ook last van onregelmatige stoelgang (of diarree of verstoppingen), opgezette buik, winderigheid, moeheid, en alle andere symptomen betreft de stoelgang. Daarnaast las ik over de ziekte Dermatitis Herpetiformis, een ziekte welk ook ontstaat door overgevoeligheid voor gluten. Symptomen zijn blaren/bultjes op de ellebogen, knieën en schouders welke jeuken...en hier heb ik dus ook last van.

Er gaan dus toch heel wat belletjes rinkelen als ik al deze symptomen lees en dan mijn eigen symptomen naga. Ik ga geen zelf-diagnose stellen, want eind april heb ik een afspraak in het ziekenhuis bij een maag, lever en darm arts dus ik sta ook onder goede medische controle, maar ik ga wel deze ziekte meenemen in dat gesprek met de arts of ze daarop kunnen testen.

Mijn vraag is nu eigenlijk of er mensen op Bokt zijn die Coeliakie hebben en mij meer kunnn vertellen over wat voor recepten ze eten en hoe ze zich hebben aangepast aan de ziekte? En of er dan goede resultaten te zien zijn op het moment dat er een dieet wordt gevolgd? Ik heb namelijk een tijdje een koolhyraatarm dieet gevolgd en gedurende dit dieet zat ik ook vele mate beter in mijn vel door het weglaten van brood, crackers, pasta's enzovoort...

Ik hoop van jullie te horen!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:49

Ik heb coeliakie.
Moeheid en B12 en Vit D en Foliumzuur kwam ik ook allemaal te kort.
Het is rond mijn 10e geconstateerd.
Ik kronkelde vaak over de grond van de pijn.
En als ik iets had gedaan zoals trap lopen of gym opschool eigelijk met alle activiteiten was ik doodop.
ben ook 4 jaar lang gestopt met paardrijden hierdoor......Zo ziek was ik.

Inmiddels ben ik 26 en de ziekte ondanks zeer strenge dieet blijft onstabiel.
Ik loop 2x per jaar bij de arts.
Heb het dieet in overleg ook een tijd aan de wilgen gehangen...
Ik voelde me zelfs zonder dieet wel minder vermoeid...eigelijk iets beter.
Me waardes bleven ook hetzelfde en ik had zelfs weer vlokken aangemaak zonder dieet.

Ook heb ik een paar keer een parasiet in me darmen gehad die je alleen krijgt via operatie....had ik nooit gehad.

Kortom ik heb me erbij neergelegt....

Enige obstakel is een baan vinden die rekening met je ziekte houd...

Sommigen mensen hebben baat hoor met het dieet.

Het is vaak erfelijk.

Mijn moeder heeft het aan de schildklier dat is ook aan elkaar gekoppeld.

Om coeliakie vast te stellen nemen ze eigelijk vaak als bevestiging van een bloed test een bioptie.

Succes....