Zwaar verkouden blijven na een longontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Zwaar verkouden blijven na een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 14:00

Ongeveer 6 weken terug kreeg ik een bronchitis die uitdraaide op een (beginnende) longontsteking, wel zonder koorts. Ik heb daar een antibiotica kuur voor gehad en zo'n puffer voor als ik het echt benauwd kreeg (en dat had ik af en toe, paar keer gedacht dat ik stikte)
na ongeveer 2 weken ben ik voorizichtig weer een paar uurtjes gaan werken en dagjes school gedaan, en ik knapte langzaam op.

Tussendoor nog eens naar een andere huisarts geweest omdat ik het zo benauwd had, maar die hoorde toen niets in mijn longen en wou dat ik bloed ging prikken om te kijken of ik een longembolie had gehad (?) en of er nog een ontsteking zat ergens. Achteraf wijt ik die bewuste benauwdheidsaanval aan zware maagzuur, tenminste ik denk dat het daardoor kwam. Bloedprikken heb ik niet meer gedaan, kost me klauwen vol geld aan eigen risico en ik denk niet dat het een longembolie is geweest.

Na 4 weken ben ik één weekje (een beetje) snottervrij geweest, tot ik vorige week ging werken (in de kinderopvang) en daar keelpijn kreeg die vervolgens weer omsloeg in verkoudheid/bronchitis. We zijn nu een volle week verder en het wordt niet minder. Ik slik elke dag echinaforce, vitaminepillen voor vrouwen en ik eet gezond. Ohja ik ben ook 6 weken geleden gestopt met roken. Iemand een idee hoe ik weer beter kan worden? Ik blijf moe, hoesten, taai slijm en het wordt maar niet minder...

ohja en "ga naar de dokter" ja dat doe ik eind vd week als het nog niet over is, maar ik wacht het nog even af (wordt zo duur allemaal)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:06

Heb je de antibiotica echt helemaal afgemaakt? het lijkt erop dat de longontsteking weer terug aan het komen is namelijk.
probeer wat te stomen om het slijm wat beter eruit te krijgen en zorg voor wat rust. verder toch weer even bellen met je huisarts en die zal je waarschijnlijk een longfoto laten maken in het ziekenhuis. hierop is te zien of je daadwerkelijk een longontsteking hebt.

oja en goed van je dat je gestopt bent met roken *\o/*

050206051012

Re: Zwaar verkouden blijven na een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:07

Vraag aan je HA of er een foto gemaakt kan worden van je longen :)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:10

Verwijzing vragen naar een longarts, ik heb tijden aan de ontstekingremmers gezeten, pillen en pufjes, omdat bij mij ook elke verkoudheid uitdraaide op weer beginnende longontsteking/bronchitis.

Je kunt er heel lang in blijven hangen zonder pufjes.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:17

Dat je nog steeds moe bent, is niet heel gek... 'Mijn' longarts zei dat 't zes weken tot drie maanden kon duren tot je wat dat betreft weer de oude bent..

Wat ik me alleen afvraag is of je ooit echt af bent geweest van de longontsteking. Weet je of 'ie op een bepaald moment ook echt weg is geweest? Want het kan nog wel eens zo zijn dat je meer dan één antibiotica kuur nodig hebt om 't echt de kop in te drukken. (Dat was bij mij in ieder geval zo, ik kwam uit op vier :+)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:56

Ah bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb geen idee of de ontsteking echt weg is geweest, maar je zou denken van wel, omdat de huisarts dus na 2 weken heeft geluisterd en alles in orde was (hij hoorde niks geks, had geen koorts, bloeddruk goed.) Echter was dit een andere huisarts dan mijn eigen, hij zei ook dat hij het maar raar vond, een longontsteking zonder koorts (maar ik heb bijna nooit koorts, ook niet toen ik een acute blinde darmontsteking had)

Ik heb trouwens meestal bronchitis (zo'n 2 a 3 keer per jaar, soms meer) en dit was de 1e keer dat het echt meer werd dan dat, wat kunnen ze dan zien met zo'n longfoto? En zien ze dat wel als reden om door te verwijzen?

Voorheen kreeg ik altijd keelontstekingen (bijna elke maand wel een keer..) en toen zijn mn amandelen eruit gehaald, nu zijn het dus de bronchiën die steeds opspelen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:23

Het punt is dat je met dat bloedprikken echt had kunnen zien of het weg was. Er is een bepaalde 'ontstekingswaarde' die normaal vrij laag is, maar als je dus een ontsteking hebt omhoog schiet. Dus misschien is dat ondanks de kosten toch nog wel verstandig om te laten doen? Een longontsteking wil je echt niet te lang onbehandeld laten, als het echt te lang duurt kan 't permanente schade aanrichten (longblaasjes kunnen dan af gaan sterven met als gevolg een verminderde longcapaciteit) en zelfs fatale gevolgen hebben :\ Niet echt een fijn idee.
Op de longfoto van mijzelf die ik toen te zien kreeg, was echt heel duidelijk een vlek op mijn longen te zien waar de ontsteking zat...

Hoe je normaliter aan een doorverwijzing komt, weet ik niet.. Bij mij was door de HA enkel 'bronchitis tegen longontsteking aan' geconstateerd.. Dankzij een belletje naar de HAP, omdat 't zondag was en ik ineens ook pijn in mijn borst kreeg, ben ik uiteindelijk eerst bij de HAP, toen bij de spoedeisende hulp (lang niet zo indrukwekkend als op tv }>) en als laatste bij de longpoli terechtgekomen van het ziekenhuis waar de HAP aan verbonden was.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:27

een longontsteking kan zo nog een keer terug komen hoor! ik heb 1,5jr geleden 2x en dubbele longontsteking gehad, na de 1ste bleef ik ook kwakkelen, luisteren naar de longen..waren schoon maar er broeide dus wel wat..met foto kwam eruit dat ik er weer 1 had. ondanks een kuur kwam ie terug, heb daarna een zwaardere kuur gehad, die hielp maar ben maanden moe geweest: herstel duurde echt heel lang! laat er maar even naar kijken hoor, je kunt er beter op tijd bij zijn! sterkte!!