Een bril.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Een bril.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 08:50

Nou heb ik afgelopen weekend mijn ogen weer eens laten testen omdat ik toch last begon te krijgen..
Half jaar geleden getest en toen waren ze beide nog -0.25 (betwijfel of dit een goeie meting was)
En nu zitten ze op links -0.75 en rechts -0.50 dus toch wel tijd voor een bril..

Maar nu hadden ze het ook over cylinder, en de ene is 0.25 en de ander 0.50..
Hier snap ik eigenlijk niet zoveel van, wie kan me helpen?? :o
Dat schijnt ook gelijk de reden te zijn waarom ik moeilijk goeie lenzen zou kunnen vinden voor mijn ogen??

Alvast bedankt :D

Mootje

Re: Een bril.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:53

Hier staat wat een cilinderafwijking precies is: http://www.fyeomedical.nl/oog/Cilinderafwijking.html
Ik heb ook een vrij kleine sterkte (rond de -2) met een zeer grote cilindrische afwijking.

Van mijn oogarts 'mag' ik alleen harde lenzen, maar ik krab dan het liefst mijn ogen uit.... Ik zit dus vast aan een bril. Laseren kan ook niet, want ik schommel nogal erg in sterkte!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:14

En wat is een grote cylindrische afwijking??

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:18

Heb je de link überhaubt wel gelezen?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:19

Ja ik heb ergens tussen de -6 en -7 met ook cilinderafwijking. Ik heb wel gewoon zachte lenzen hoor, al heb ik 1x een paar gehad waar de cilinder niet goed zat.. Die plopten steeds uit m'n ogen :=

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:45

Ja ik heb de link gelezen en ook het filmpje gezien.
Maar jij zegt dat je grote cilinderafwijking hebt..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:58

Ik heb ook een cilindrische afwijking aan beide ogen, maar mij is toen verteld dat ik geen lenzen kon dragen?
TS: ik heb ook -0.75 en -0.5 en ik heb een bril. Ik draag 'm alleen als ik tv kijk of achter de pc zit, voor de rest vind ik het wel best :+

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:02

Mij is aangeraden hem ook voornamelijk met auto rijden te gebruiken..

En met dat oog wat -0.75 is krijg ik in de loop van de dag echt een soort waas voor mijn oog..
Daarnaast zit ik ook heel de dag voor de computer voor mijn werk, dus ik denk dat ik hem wel regelmatig ga dragen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:10

Ik heb aan mijn rechteroog een cilindrische afwijking bij een sterkte van -2,75 en aan mn andere oog -4,0
en ik heb gewoon lenzen :) rechterlens is wel een stuk duurder dan de linker.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:12

Raar dan dat ik heb gehoordat dat 't niet kon :? Ja, er was wel een manier, maar dan zou de lens telkens kunnen omdraaien op m'n cylinder en de lenzen zouden ook reteduur zijn :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:15

Ik heb al jaren maandlenzen met afwijking -6,5 en een cylinderafwijking van -1,25. Kan dus best, hoor. Ik betaal zo'n 125 euro per half jaar.
Ik draag al vanaf 1983 contactlenzen (ik was toen 13 jaar). ;)
Heb er ook een brilletje bij, maar die draag ik voornamelijk 's avonds als ik thuis ben of als ik ziek ben ofzo.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:16

Bij mij is niet gezegd dat het helemaal niet kan..
Maar wel dat het erg lastig zal zijn om echt goeie lenzen te vinden, en die zouden dan ook erg duur zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:18

Nou, ik heb prima lenzen van Bausch & Lomb (softlens) dus via mijn opticien. Je hebt tegenwoordig juist heel veel op dat vlak en met jouw sterkte lijkt me dat geen enkel probleem.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:19

Nou, dan ga ik nog maar eens informeren :') Sorry TS dat ik binnen kom vallen, trouwens, was niet m'n bedoeling :o

Als je een bril neemt gaat er wel een wereld voor je open! Ik zag ineens dat zwart veel donkerder was dan ik dacht, bijvoorbeeld :))

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:21

Het is sowieso heerlijk om scherp te kunnen zien, hetzij met een bril, hetzij met lenzen. :D
Succes, maar het kan echt, hoor.... Ik ben enorm kippig, zie mijn sterkte en heb een behoorlijke cylinderafwijking erbij en ik draag al bijna 30 jaar lenzen. :) (als is die cylinderafwijking er pas tegen mijn 30e bijgekomen, geloof ik) :+
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 27-03-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:26

Geeft helemaal niks, ik leer er ook van :D

Voor degene die wel een bril hebben, wat voor bril hebben jullie?
Ik heb brillen mee gekregen om te kijken wat ik leuk vind, en degene die ik leuk vind is natuurlijk ook de duurste.... incl glazen ong 300,- euro....
Nou zal dat misschien niet eens heel duur zijn, maar ik vind het toch een boel geld..
Ga vanmiddag uit het werk weer heen en dan denk ik de bril bestellen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:28

Ik heb jaren geleden een witte D&G aangeschaft, toen had ik nog centjes :') Inmiddels is deze helemaal verbogen en eigenlijk staat ie me niet zo goed (geen enkele bril trouwens), vandaar dat ik 'm alleen thuis draag.
Overdag heb ik niet zoveel last van m'n zicht.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:33

ik heb dezelfde sterkte als ts en ik mag van de opticien geen lenzen omdat de sterkte te laag is. door vochtvorming op je oog varieert de sterkte van de lens met vocht 0.25 boven of onder je sterkte en als je sterkte maar 0.5 is is dit een groot verschil en heeft de lens dus geen nut..
verder heb ik ook een cillinder.

ts, ik heb een ray ban, ook een bril van ongeveer 300 euro maar als je een bril bijna een hele dag op moet de komende 2 jaar vind ik dat hij iets mag kosten :) (verder heb ik m van mijn ouders gekregen) succes in ieder geval!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:36

Een cilinder afwijking betekend dat je op een bepaalde as (diagonale lijn) een andere sterkte hebt dan in de rest van je ogen.

Ik heb bijv -0,75 cilinder op 30 graden (as is dus 30). Dus op 30 graden is mijn totale sterkte -0,75 hoger dan bij de rest van mijn oog.

Vanaf 1,5 spreken wij van een hoge cilinder.
Cilinder in lenzen gaat pas vanaf 0,75. Ik heb dan ook geen cilinder in mijn lenzen omdat het mij geen extra scherpte geeft maar wel een stuk duurder is.
Harde lenzen geven de beste scherpte met cilinder. Zachte lenzen zijn hier minder geschikt voor, maar ze zijn er wel. Deze passen maar op 1 manier op het oog en draaien daardoor zo dat de extra sterkte op precies de goede as komt.

Wat je bril kost hangt van een hoop af.
Standaard glazen kosten bij de winkel waar ik werk 109,- per paar. Hoe meer coatings je erop wilt en hoe dunner je de glazen wilt hebben hoe duurder ze zijn.

Als je op latere leeftijd ook nog een leesbril nodig hebt en multifocale glazen moet gaat het helemaal aantikken... Mijn pa heeft multifocale glazen van 800!!!!!!!! euro per paar, :$ :$ :$

Montuur kun je zo goedkoop en zo duur maken als je zelf wilt. Rayban brillen zijn hip en erg goedkoop (159,- ca). Ik heb zelf een Dior van net geen €300,-.
Omdat ik -9 hebt qua sterkte laat ik mijn glazen dan ook extra dun slijpen, totaalkosten rond de 600 euro. Ben gelukkig wel aanvullend verzekerd en krijg 400,- per jaar terug.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:40

Heb jij je bril ook bijna de hele dag op Loesje??

Ja mijn schoonvader heeft ook glazen van 400 euro per stuk.. (niet normaal ;) )

Ik heb nu een leuk DG bril gezien en het montuur kost 199 euro..
En ik kan nog met "basis" glazen toe dus die zitten rond de 50 euro per stuk..
Bij mij word de bril ook helaas niet vergoed door de ZV..

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:54

mijn vorige alleen op school, mijn nieuwe heb ik sinds de kerst en ik heb hem bijna een hele dag op, het geeft mij heel veel rust, ik word anders heel moe :) ik kan ook niet auto rijden zonder mijn bril..
mijn glazen kosten 75 euro volgens mij, maar dan ook met extra anti kras , zodat hij weer een paar jaar mee kan.
ik kreeg 100 euro terug van de verzekering..

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:00

De opticien zei bij mij idd ook dat ik hem uiteindelijk wel vaak op zal zetten..
Gewoon omdat het veel fijner is en omdat ik idd moe word van mijn ogen..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:03

phormicola schreef:
Raar dan dat ik heb gehoordat dat 't niet kon :? Ja, er was wel een manier, maar dan zou de lens telkens kunnen omdraaien op m'n cylinder en de lenzen zouden ook reteduur zijn :=

Ik moest destijds juist harde lenzen ivm die cylinder. Na een paar jaar had ik geen cylindrische afwijking meer. Toen ik mijn lenzen een maand niet gedragen had was de cylinder weer terug. Inmiddels ben ik gelaserd *\o/* en zie ik zonder hulpmiddelen weer 120%.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:06

ik heb ook een cilinderafwijking, ik had gewone zachte lenzen, maar daar zat een gewichtje oid in? Waardoor ze goed in mn ogen kwamen te zitten.
Maar daar ben ik snel mee gestopt omdat ik de lenzen gewoon niet zelf uit mn ogen kreeg.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:07

zerena schreef:
Geeft helemaal niks, ik leer er ook van :D

Voor degene die wel een bril hebben, wat voor bril hebben jullie?
Ik heb brillen mee gekregen om te kijken wat ik leuk vind, en degene die ik leuk vind is natuurlijk ook de duurste.... incl glazen ong 300,- euro....
Nou zal dat misschien niet eens heel duur zijn, maar ik vind het toch een boel geld..
Ga vanmiddag uit het werk weer heen en dan denk ik de bril bestellen.

Mijn Ralph lauren was 444,00 euro :o hoop geld en ik draag m zelden, maar het is en blijft een leuke bril , die overal bij kan in principe, staat als een van de weinige brillen leuk bij mn gezicht, en als ik hem op heb zie ik echt een stuk beter ( -2,25 ) .