Trombose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 12:43

Eerst opende ik dit topic : [MW] Gescheurde enkelbanden.

Mijn vader heeft de ziekte factor 5 leiden en helaas hebben mijn broertje en ik allebei het gen.
Factor 5 leiden is een stollingsziekte waarbij je een verhoogde kans hebt op een trombose.

Gister is mijn vader naar zijn arts geweest en heeft wat vragen over mij gesteld, ik zit vanaf 26-2 in het gips en heb nooit een enkele injectie gehad om trombose te voorkomen!
Ik moest met spoed naar de eerste hulp waar ze mijn gips eraf haalde (was eigenlijk niks te zien aan mijn been) maar de echo wees wat anders uit.... trombose op mijn 17e |(

Ik had de laatste paar dagen hele rare pijn boven mijn enkels, mijn moeder zei nog ah Joyce, stel je niet zo aan! Is vast spierpijn! Niet dus ;(

Ik slik nu bloedverdunners en moet injecties in mijn buik, maandag terugkomen in het zhuis om bloed af te nemen.

Wie heeft er ervaring? Tips? Is er iets waar ik op moet letten of moet melden in het zhuis?

eempiej

Re: Trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:29

Tips, injecteer steeds op een andere plek zodat je geen harde plekken op je buik gaat krijgen. Probeer verder wel te bewegen voor zover dat gaat. Voor de rest van je leven altijd melden in het ziekenhuis dat je dit hebt. Zeker als je bedlegerig (verminderd mobiel bent).

Succes!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 13:30

Ja dat hebben ze inderdaad als tip in het zhuis meegegeven, heb nu al het gevoel dat mijn buik heel beurs is!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:04

Inderdaad op verschillende plekken spuiten, het mag ook in de bovenbenen. Verder weet ik niet of je de pil slikt, maar ik zou even met de HA overleggen of je deze gewoon mag blijven slikken.

Verder is het inderdaad belangrijk zoveel als kan te bewegen, dit bevordert de doorbloeding.

Je mag nu trouwens ook niet vliegen (met vliegtuig), en als je andere medicijnen slikt moet je even goed laten checken of deze samen gaan met bloedverdunners. Alcohol drinken is niet slim, en ik geloof paracetamol ook niet.

Wel balen dat je een trombosebeen hebt gekregen, ik weet wat het is.. Ik heb op mijn 20e een trombosebeen gehad na mijn heupoperatie, ze kwamen er pas na 3 weken achter, omdat het vat in mijn buik ook dicht ging zitten. Geen pretje, maar het belangrijkste nu: je medicijnen en injecties heel trouw nemen!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 18:04

Dankje!

Ik mocht dit weekend juist niet lopen! Ik heb ook spalkgips dus lig op bed met beentje omhoog.
Maandag krijg ik loopgips.
.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:10

Ik heb het ook gehad, na een knieblessure, heb er alleen niets van gemerkt, kwam er pas achter toen ik met een longembolie werd opgenomen. Echo wees uit dat er geen trombose meer in mijn been zat en dus hoefde ik maar 3 maanden aan de bloedverdunners en hoefde ik geen kous aan.

Je zult straks iedere week bloed moeten laten prikken om te zien hoe het met je stollingstijd zit. En je moet zorgen dat je die pilletjes netjes op tijd inneemt. Ik vergat ze heel vaak en dat was meteen te zien. Ik ben ook bijna iedere week bij de prikpost moeten komen omdat het steeds te snel stolde. Verder mocht ik geen asperines slikken of vitamine pillen, want dat kan de boel ook beinvloeden. Drank met mate. Maar ik neem aan dat je nog een informatiegids meekrijgt over trombose, daar staat eigenlijk alles in. Beterschap iig. Drank heb ik overigens niet zo nauw meegekeken. Ik dacht mijn bloed stolt toch nog steeds te snel, wat dunner kan geen kwaad :')

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:18

Ik heb ook Factor 5 Leiden en een keer een kleine longembolie gehad, mij werd toen verteld, dat ik
bij tandarts, ziekenhuisopnames altijd moet vermelden dat ik deze afwijking heb.

....en ook bij lange bus/vliegtuig reizen er op moet letten of voorzorgsmaatregelen moet nemen.
...niet veel met gekruiste benen zitten, en veel moet bewegen/wiebelen met mn benen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 18:57

Bedankt voor jullie tips!

Ik heb niks gehoord over dat ik geen morfine nag slikken en icm morfine mag drank sowieso niet haha!
Ik ben heel blij dat we al ervaring hebben (mijn ouders) op het gebied van trombose, mijn vader weet precies hoe je moet injecteren.

Ik moet voorlopig een halfjaar op de bloedverdunners, acenecomeral heet het geloof ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:01

Klopt ja, die had ik ook :j Moet je ook een kous?

Die injecties hoeft je niet de hele tijd te houden toch? Ik moest die 1 week hebben ofzo, was blij dat ik ervan af was, ze schrijnde en ik durfde zelf niet te injecteren. Had overal blauwe plekken van die naalden, zag er niet uit :')

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 19:16

Omdat ik nog gips heb krijg ik hierna een kous.. heb dinsdag mri van mijn enkel dus hoop echt op goed nieuws!!

Nee geloof het niet! Maandag gaan ze bloedprikken vanuit de trombosedienst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:19

Dan komt er ook nog een vrouw of man langs bij je thuis. Eerste keer is altijd thuis en geven ze je nog uitleg over trombose en het prikken en wat je wel en niet mag, dan kun je ook kijken welke prikpost het dichtst bij je in de buurt is. Al mag je natuurlijk ook bij andere posten laten prikken als dat beter uitkomt.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:58

Mijn vader heeft trombose, hij mocht absoluut geen spinazie en broccoli eten.....Verder moet hij zijn hele leven een steunkous dragen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:07

JoycexLynn12 schreef:
Bedankt voor jullie tips!

Ik heb niks gehoord over dat ik geen morfine nag slikken en icm morfine mag drank sowieso niet haha!
Ik ben heel blij dat we al ervaring hebben (mijn ouders) op het gebied van trombose, mijn vader weet precies hoe je moet injecteren.

Ik moet voorlopig een halfjaar op de bloedverdunners, acenecomeral heet het geloof ik.

Acenocoumarol :) Die zal je inderdaad 6 maanden moeten slikken?

Geen lange vluchten die eerste 6 maanden. Sowieso, als je gaat vliegen, minstens iedere 2 uur even opstaan en lopen.
Inderdaad als je bedlegerig wordt, dus zodra je echt praktisch hele dagen in bed blijft, aan de bel trekken, want dan moet je weer bijgespoten worden met Heparine (want dat krijg jij nu he? Op mijn werk spuit ik ook wel eens Fraxiparine, is net zoiets).
En idd wat al vaker gezegd is: altijd melden in het ziekenhuis.

Het scheelt al een hoop dat je vader weet wat het is en kan prikken.

Hoe lang moet je bijgespoten worden? Dat had ik nog niet gevraagd op fb geloof ik?

Verder nogmaals heel veel sterkte meis!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 21:10

Klopt, dat moet ik 6 maanden sowieso slikken!

Dat van die vluchten heb ik dus eigenlijk nooit rekening mee gehouden! Pas nu besef ik dus hoe erg het is.. Ik ga gelukkig naar turkije van de zomer en hoef geen uuuuuuuuren te zitten maar ik ga zitten een paar keer wandelen (scheelt ook weer dat ik een zwakke blaas heb).

Ik heb geen idee! Dat hoor ik maandag allemaal, dat gingen ze me helemaal instellen en ik hoop eigenlijk dat die injecties dan klaar zijn, heb nu al een zere buik.
Ik merk wel echt verschil, heb vandaag maar 1x pijn gehad aan die trombose!!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:15

Ja het hangt natuurlijk ook van het stollingsonderzoek af, da's waar.

Gelukkig voel je wel verschil, fijn dat je minder pijn hebt!

Ben benieuwd hoor, wat ze maandag gaan zeggen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:37

Het is idd veel heftiger dan je in het begin denkt. Gevaarlijke/contact sporten worden met bloedverdunners ook afgeraden (toen ik dat las schrok ik wel, want al mijn sporten vielen hier onder: voetbal, paardrijden, skiën/snowboarden) dus ik was erg blij dat het maar voor 3 maanden was, anders was ik echt gek geworden. Heb ook de afspraak bij de mondhygiënist moeten verzetten, door de behandeling kun je gaan bloeden en dat is niet handig.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:56

Vandaag bij de trombose dienst geweest, 3 buisjes bloed afgenomen en alle gegevens ingevoerd, het is gelukkig allemaal bekend bij ons dus ik weet hoe het werkt met de INR waarde enz.

Kans zit erin dat ik a.s vrijdag weer moet bloedprikken, ze willen kijken hoe ze me stabiel kunnen krijgen wat betreft de INR waarde.

Buik begint aardig te kleuren, kreeg gister ook de tip dat je niet na de prik mag kloppen op je buik! Zo komen er dus juist blauwe plekken! Dat deed mijn vader dus eerst haha.
Voel me wel erg beurs, bij iedere stap die ik met die krukken zet voel ik mijn buik.