over-emotioneel/gevoelig, en overstressed..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

over-emotioneel/gevoelig, en overstressed..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:00

Hee allemaal,

Ik loop de laatste tijd nogal tegen een probleem aan met mezelf, en ik vroeg me af of sommigen hier dit herkennen, of er misschien tips voor hebben om dit te veranderen (gráág)..

Ik merk namelijk aan mezelf dat ik echt ontzettend emotioneel ben. Ik ben de laatste jaren erg bezig geweest met het verwerken van mijn verleden, en naar mijn mening ben ik daarin heel erg vooruit gegaan. Maar sinds die tijd ben ik dus wel 'meer gaan voelen', en extra emotioneel geworden. Zo erg, dat ik er zelf ontzettend moe van wordt. Ik heb er best veel dagen en momenten bij dat ik op het randje van huilen zit, zonder aanwijsbare reden. Dit houd ik wel in, maar als ik dat niet zou doen zou ik minstens om de dag flink zitten te janken..
Ook bij tv-programma's schiet ik geheid vol. Niet alleen bij All you need is love, maar bij zo ongeveer alles. Verdrietige beelden, lieve beelden, mooie beelden, het maakt niet uit en ik schiet vol. Echt dingen waarvan ik zelf denk, waarom word je dáár emotioneel van?! Dit is vooral erg als ik alleen ben, ik kan me dan echt aan mezelf ergeren dat ik zo'n ontzettend emotionele muts ben.
Het zijn dus niet alleen negatieve emoties die ik extra heftig beleef, ook de positieve emoties.. Als ik de reclame van wnf zie krijg ik kippevel en kan ik tranen met tuiten huilen, als ik mijn paard/vriend zie lukt het me (zonder inhouden) prima om te gaan huilen omdat ik zoveel van ze houd..
Ik weet trouwens niet of dat ermee te maken heeft, maar ik ben ook ontzettend stressgevoelig, en schiet om niks al in de stress.
Al met al word ik behoorlijk moe van mezelf, want ik zit of ongelooflijk in de stress, of ben emotioneel..

Kortom, nogal over the top dus.. Zijn er mensen die hier ook last van hebben, en vooral, zijn er mensen die weten wat ik hieraan kan doen? Alle tips zijn erg welkom, want momenteel maak ik het mezelf er nogal lastig mee ;)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:09

Ken het. Schiet ook altijd vol met zowel positieve als negatieve momenten.
Nooit last van gehad, maar sinds een aantal jaren pas. Ben ook snel stresserig van mezelf.
Wat je er aan kunt doen? Wist ik het maar :+

Anoniem

Re: over-emotioneel/gevoelig, en overstressed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:18

Jup, heel herkenbaar. Bij mij komt het ook door mijn verleden, ik weet niet zo geod wat ik wanneer moet voelen etc. Ik loop bij een psycholoog omdat ik er zelf niet meer uit kom.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:23

Waar ik het idee van krijg, is dat er nog een boel dingen zijn uit je verleden die je onbewust de hele dag prikkelen. Ik ben ook best emotioneel en erg, heel erg gevoelig. Bij mij heeft het erg geholpen om periodiek te praten met een geweldige mentor op school, en af en toe naar een fysiotherapeut te gaan die tevens hauptonoom is en dus ook met je praat en luisterd. Dat heeft mij heel erg geholpen om mezelf in het gareel te houden. Tevens zijn er online tests te vinden of je toevallig hyper sensitief bent. Want daar zijn namelijk cursussen voor om je minder gevoelig te maken, als je er zo veel last van hebt dat je er echt wat aan doel wilt. Eventueel weet ik er nog wel een paar.

Verder; accepteer jezelf als je bent en leer van jezelf te houden. Heb schijt aan wat andere mensen zeggen. Zorg dat je in jezelf gaat geloven, dat je zelfvertrouwen toeneemt. Ook dat kan nog wel eens helpen, en is nooit verkeerd! Neem de tijd voor jezelf. Je kan je zelf niet worden (want dat ben je al), je kan alleen maar worden wie je wil zijn!

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:25

Herkenbaar... zoek eens onder hypersensitief. Ik herken mezelf heel erg terug daar in. Tips heb ik niet, persoonlijk vind ik niet dat je je emoties moet onderdrukken. Emoties is vaak toch een verwerking van zaken...

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:25

Ja, ik meld me :j !

Door ontzettend veel tegenslagen en vervelende dingen van de afgelopen 5 jaar ben ik, om het maar even cru te zeggen, ook zo'n emotioneel wrak geworden.

- Zie ik verdrietige dingen op tv ? --> Cheytjuh huilt mee
- Doen de paarden het goed ? --> Cheytjuh huilt van blijdschap
- Vriendlief is iets geirriteerd, niet op mij, maar even niet zo spraakzaam ? --> Cheytjuh trekt het zichzelf aan, en huilt.. Zegt vriendlief dat het niet door Cheytjuh is ? Cheytjuh huilt omdat ze hem niet weer blij kan krijgen binnen 5 seconden :+
- Een mooi muziekje op de radio ? --> Cheytjuh huilt

..............
en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Ik ben altijd al een gevoelig persoon geweest die als het ware andermans verdriet weg wilde nemen altijd en dacht dit te kunnen doen (toen ik heel klein was) door het verdriet over te nemen. Dat kan natuurlijk niet, kwam ik later achter :+

Sinds de scheiding van mijn ouders 5 jaar terug is er zo ontzettend veel gebeurd, dat ik zeker ben veranderd in een over emotioneel persoon. Hoe ik het probeer te nuanceren ?

Poeh, verdrietige stukjes op tv, van een serie die me echt aanspreekt, lukt me nog steeds niet :o Ik ben op het moment alle seizoenen van McLeods Daughters weer aan het bekijken, en sommige momenten raken zo diep, dat ik het echt niet droog houdt. Wat ik wel probeer te doen is bij de brok in mijn keel voelen, direct een slok drinken nemen. Tja, en uit voorzorgsmaatregelen staat er hier een bak tissues naast de tv :')

Muziekje op de radio ? Ik ga meezingen. Dat helpt mij ontzettend. Dan focus ik me op het onthouden van de tekst, en meestal blijven de tranen nu uit.

Doen de paarden het goed bij hun trainer en in de wedstrijdring ? Ik focus om er blij over te zijn en te lachen. Ben ik thuis, dan juich ik ook wel eens en maak ik een dansje, van YESSSSS :D --> Tranen blijven ook uit !

Wat ik vooral voor mezelf moet doen is me niet te overdreven in gaan leven in een tv serie, of in de blijdschap over dingen, Hoe meer ik dat doe, des te sneller je mij aan het janken hebt. Dus probeer vooral afleiding te zoeken in het pakken van een slok drinken, of het meezingen met het liedje.

Het is hier nog lang niet onder controle, maar de tranen blijven wel meer weg momenteel.
Heb je zelf al iets bedacht om het 'probleem' op te lossen of te nuanceren ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:05

Ik herken het wel hoor, heb het heel lang gehad. Nu wordt het eindelijk iets minder.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:16

yep hier nog een! maar moet zeggen dat ik echt zwaar vooruit ben gegaan, was een onzeker muurbloempje ook door een verleden en nu ben ik een van de meest sociale die er op aarde rondlopen! maar ook ik heb nog regelmatig een moment dat ik niet weet waar ik het zoeken moet(zwaar emotioneel en denkend dat ik het niet meer aan kan)...maar ook gaan die momenten weer voorbij en ik mag zeggen van mezelf dat ik heel trots ben op mezelf voor hoever ik al gekomen ben en dat helpt bij mij wel een beetje, en mediteren is ook een heel goed hulpmiddel in het leven dat breng bij mij ook een hoop rust en balans!(naast de paardjes natuurlijk)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:35

Ik ken dat :j
Ik heb vooral leren inzien dat je dat niet als iets slechts moet zien, ja je bent emotioneel maar vaak ook erg goed in aanvoelen hoe andere mensen zich voelen (ik toch in elk geval) en daar probeer ik iets me te doen. In ben in de paramedische wereld gegaan, studeer dit jaar af en ik vind het super om mensen te kunnen helpen :j
Misschien moet je even kijken voor jezelf wat de positieve kant ervan is? dat maakt het veel makkelijker om mee om te gaan en dat haalt het negatieve weg. Nu lachen ik en men vriend vaak als ik zo'n bui heb, ik vind het niet (altijd) meer vervelend.
Het komt wel goed, je moet het ergens zien als een gave. Zonder emotionele mensen in de wereld zou de wereld er nogal uitzien he?!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:39

Misschien eens een goede bach bloesem therapeut opzoeken?

Ik gebruik ze zelf, ook veel meegemaakt wat nog te verwerken was en het gaat erg goed.
Voor het verwerken van oud zeer heb je Star of bethlehem, vogelmelk. :j
Nu is het heus niet weg, maar het doet niet meer zeer als ik er aan denk.
Ik zit ook nooit meer in de clinch met mezelf over wat gebeurt is. *\o/*

Verder veel lichamelijke kwaaltjes door de stress/emoties opgelost.
Niet de kwaal behandelen, maar de mens zeggen ze met Bach bloesem.
Als je de mens behandeld volgt het lichaam vanzelf.

Dit gaat over de vogelmelk.
http://www.emotie-ehbo.nl/bachbloesems/ ... lehem.html