ervaringen met vastzetten enkel en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

ervaringen met vastzetten enkel en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 10:01

Ik heb net te horen gekregen dat in elk geval mijn onderste spronggwericht vastgezet moet worden en waarschijnlijk ook mijn bovenste. ook moet een pees hersteld worden.
De arts wil het liever niet in 1 operatie doen, omdat het bovenste gewricht nog wel ns pijnlijk kan blijven en dat je last kan krijgen van de schroeven in je rijlaars, maar als ik het wil, dat gaat hij t wel proberen...

Ik zie zowiezo erg op tegen een operatie (8 weken gips) en helemaal als ik 2 keer moet..
heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen om een keuze te maken?

Meys

Re: ervaringen met vastzetten enkel en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:53

Ik heb in oktober vorig jaar mijn enkel vast laten zetten (bovenste gewricht) vond de operatie best wel heftig (maar minder heftig dan een knieprothese (2009) Ik vond het gips vervelend want ik kreeg de eerste tijd van dat zware gips (de nacht na de operatie hebben ze het nog open gebroken omdat ze het op de OK te staks hadden gedaan)
Heb erg lang last gehad van een heel dik been en nu nog wel eens trouwens als ik iets te veel gelopen heb. Inmiddels zijn de schroeven er ook uitgehaal want daar had ik heel erg veel last van (na een jaar kunnen de schroeven eruit)
Al met al ben ik wel heel blij met het vast zetten van de enkel want ik heb lang niet meer zoveel pijn als voorheen.
Over het paardrijden kan ik je niet helpen want dat doe ik (helaas) al jaren niet meer. Maar denk wel dat het gaat, mijn enkel was al jaren stijf (door de reuma al deels vastgegroeid) en het rijden ging toen nog wel

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:26

Denk dat je bij vastzetten enkel nog wel kunt paardrijden, helemaal als het blijft bij alleen het onderste spronggewricht. Lopen zal lastiger worden, denk ik. Daar moet je een heel nieuwe manier voor gaan vinden, vermoed ik.
Mag ik vragen wat de reden is voor vastzetten?

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:36

Je kan aangepaste schoenen laten maken waarbij ze iets met de zool doen zodat je toch nog kan afwikkelen.
Ik heb aangepaste schoenen maar kan inmiddels ook op gewone schoenen lopen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 09:58

Thanx allemaal.
Ze gaan mijn enkel vastzetten omdat ik al jaren pijn heb, door een enkelbreuk 5 jaar geleden is het veel erger geworden. ik red lange afstanden niet meer zonder krukken. Tijdens mijn enkelbreuk is mijn pees opgescheurd en die is nu ook nog eens gaan ontsteken, door overbelasting.
Ik zie erg tegen 2 aparte operaties op, maar heb de kans dat als het onderste spronggewricht vast zit, dat het bovenste minder pijn gaat doen. Al zei de arts wel dat beide gewrichten 2 hele aparte dingen waren en dat het niet vaak voorkwam in combi met een peesscheur (heb ik weer, altijd een beetje anders dan een ander :D ) Maar hij zei ook dat ik last van de schroeven kon krijgen, maar ik las al dat die dus weer verwijderd kunnen worden (weer een operatie erbij, gelukkig niet zo'n grote)...

@ meys: pfff, jij hebt al een hele geschiedenis achter de rug zeg, maar goed om te lezen dat de pijn een stuk minder is geworden. daar hoop ik ook op, vooral dat ik mijn krukken weg kan doen!

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:33

Oh kaatjemuts dit is nog niks, heb nog een hele lange lijst maar daar zal ik je verder niet mee lastig vallen :))
Schroeven uithalen valt wel mee, je moet ff een weekje rustig doen daarna.