Ik heb L1 en L4 gebroken eind November (allebei in 3 stukken), en er waren een aantal wervels die ook ingedeukt waren en ik heb dr ergens nog 1 gescheurd..
De ingedeukten gaan niet meer uitdeuken, maar verder is alles eigenlijk heel netjes genezen. (Heb voor die gebroken ruggenwervels ook 8 weken gips gehad, en daarna 6 weken een brace die ik moest afbouwen, dus de ingedeukten - deels ook dezelfde wervels - hebben natuurlijk ook hun rust wel gehad op die manier).
Ik heb er nu relatief niet al teveel last meer van, maar volgens mijn fysio waren mijn spieren veel minder afgetakeld dan verwacht had mogen worden, en die heeft me na de tweede afspraak naar huis gestuurd met de opdracht om maar 'gewoon weer dingen te gaan doen' en de mededeling 'je hoeft niet meer terug te komen'. (Voor mij voelde het overigens wel als een giga verschil met wat ik eerst kon, maarja, ik sportte veel en heb geturnt voordat ik ging paardrijden).
Wat ik nu - 4 maanden na het ongeluk - merk is dat mn rug wat vast zit en heb ook wel spierpijn in mijn rug als ik teveel doe op een dag of een tijdje op een slechte stoel moet zitten, maar ben wel weer gewoon bezig met de dagelijkse dingen, rij eigenlijk alleen nog geen paard (even geen braaf paard beschikbaar), maar sinds een weekje hulahoop ik wel heel eventjes per dag (heel kort, max 3 min oid).
Het is nu eigenlijk alleen nog een kwestie van die rugspieren weer helemaal sterk krijgen. Van de artsen mag ik in princiepe nu doen wat ik wil.. en dat lijkt ook redelijk te lukken.. heb alleen paardrijden nog niet geprobeerd op 3 rondjes uitstappen na..
Maargoed, wat kan je verwachten.. mijn ervaring is pijn in je rug die eigenlijk redelijk snel gaat afnemen op een gegeven moment. En daarna spierpijn omdat je je rugspieren weer wat moet opbouwen, maar dat is best te doen en wordt ook best snel beter
(Al had ik wss meer last van de breuken dan van de deuken.. maar toch)
Oh, en waarschijnlijk heb je ook een deuk in je zelfvertrouwen op het moment dat je weer op een paard wil klimmen.. maar dat verschilt natuurlijk ook van persoon tot persoon.
^ Heel lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt 
En heel veel sterkte met je rug en hopelijk kom je snel van je pijn af