Bang voor bloed (Hematofobie), Wie hebben het nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Bang voor bloed (Hematofobie), Wie hebben het nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 15:54

Heel irritant en vervelend, en ik word er gek van...
Daarom moet ik t even kwijt, in de hoop dat er meer mensen zijn en eventuele tips hebben :+

Zodra het onderwerp over bloed gaat, kan ik al snel paniekerig worden en je hoeft bij mij ook niet aan te
komen met fotos of filmpjes over bloed. Toch heb ik soms wel momenten dat ik het wel kan weerstaan,
zoals het zien van droog bloed, griezelfilms, bij dieren(als het niet om een grote hoeveelheid gaat en het niet drupt)
of het maandelijkse pretje :+

Maar verder... lijd het bijna iedere keer tot bijna flauwvallen en vermijd ik dat dus ook het liefste, maar het is ondertussen echt
niet grappig meer, omdat ik gewoon niet over mijn 'angst' heen kom.

Vandaag had ik bijvoorbeeld een biologie praktikum, bloedgroep bepalen. De bedoeling was dat je op 1 van je vingers met een mini
naaldje werd geprikt en het bloed over 4 vakjes ging verspreiden. Zo kon je dus zien (door stolling van bloed) wat voor bloedgroep
je had en of je positief of negatief was. Het praktikum was niet verplicht.
Ik , die biologie heel interessant vind, wou toch wel weten wat voor bloedgroep ik had en zag dit ook als een manier om misschien
wel een beetje mijzelf van deze fobie af te helpen. Maar dat had ik dus misschien beter niet kunnen doen :+

Ik ging zitten en een mnr van biologie pakte mijn hand en drukte dus het naaldje er in. Het deed helemaal niet zeer, en ik dacht mijzelf
dus te kunnen beheersen om niet in paniek te schieten maar toen hij zei: 'ja ik druk alleen nog even om er nog een paar drupjes uit te krijgen'
en toen had ik het niet meer en ja hoor, daar kwamen weer de symptomen van het flauwvallen, echt een vreselijk poedersuiker gevoel kan ik je zeggen...
Duizelig, misselijk, hoge pieptoon in je verdoofde oren, wazige korrelige vlekken voor je ogen, verdoofde ledenmaten,...
maar het rare is dat ik nooit buiten bewustzijn raak, ik blijf altijd bij en voel me dan echt half verlamd, heel eng..
Ondertussen probeerden ze mij af te lijden en ook bij bewust zijn te houden door tegen mij te praten, vragen te stellen en dat
soort dingen maar ik dacht alleen maar 'hoe kom ik hier weer uit?' Uiteindelijk moest ik mijn hoofd naar beneden doen en langzamerhand werd
ik weer wat beter, het heeft ongeveer 10 minuten geduurd voordat ik weer een beetje normaal kon functioneren.

Het is niet alleen best wel schamend, omdat sommige mensen denken dat het nep is of ik mij aanstel, maar het is gewoon zo vervelend en
opzich beheerst het je leven wel een beetje. Hoe graag ik ook wil ik blijf maar heftig reageren tegenover bloed.

Zijn er meer mensen die dit hebben? die ervaringen met mij kunnen delen en eventuele oplossingen er voor hebben?
Ik hoor het graag en ben benieuwd naar jullie verhalen, meningen, tips oid..
want word er echt zat van ondertussen..

Groetjes Lotte

Ohja en mijn bloedgroep was trouwens O positief :')

050206051012

Re: Bang voor bloed (Hematofobie), Wie hebben het nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:38

Yup, ik was altijd heel paniekerig, tot ze het nodig vonden om een periode dagelijks meerdere buisjes te tappen. Toen mocht ik niet meer zeuren :D Het went, zeg maar.
Hoewel ik onlangs in het ziekenhuis was voor een MRI en daar kreeg ik van tevoren een infuus en ik wérd me toch een partij beroerd toen ik in de gang zat te wachten met dat infuus in. Ik ging ook bijna onderuit, had het echt zwaar en voelde me toen behoorlijk alleen :o

Dus nee, ik heb geen advies, gewoon over je heen laten komen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:43

Ik heb daar ook last van.

Bloed op TV is geen probleem (medische programma's ook niet). Bloed bij dieren hangt er een beetje vanaf, hoe en wat en wat voor dier (beetje lastig dat het met paarden er snel erg dramatisch uit kan zien terwijl er niets aan de hand is :roll: ).

Bloed bij mezelf (en dan vooral in mn mond) is duizelig en vroeger flauwvallen. Bloed bij een bekende gaat ook niet goed (je moet mij niet hebben als je in je vinger hebt gesneden en dan een pleister nodig hebt := )

Zelfs het lezen van dit topic (en antwoorden) is genoeg voor duizeligheid :=

:))

Ach, zolang ik zelf geen grote bloedende wonden heb en een beetje uit de buurt blijf van anderen met grote bloedende wonden valt er goed mee te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:30

Wat vervelend zeg! Als je er zo last van hebt en mee zit kan het niet misschien helpen om hulp te zoeken? Er zijn denk ik wel mensen ( pyschologen en andere coaches ) die je van je fobie af kunnen halen of tenminste de spanning wat kunnen verminderen :)

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:52

Ik snap wel een beetje hoe het voelt, het is inderdaad niet leuk!

Ik ben zelf heel erg bang van naalden en injecties %)
Bij mij uit het zich ook in flauw vallen en mijn hartslag wordt heel erg laag. Je voelt je echt vreselijk beroerd dan.
Als het dan voorbij is vraag ik me ook altijd af waarom ik mezelf zo druk maak. Het spuitje zelf valt namelijk wel mee.
Het is meer dat ik bang ben voor die reactie zegmaar. Dat kun je nl niet tegenhouden en gebeurt gewoon :\

Misschien kun je eens in gesprek met een fobie-dokter? Je hoort wel eens dat dat met spinnen heel goed kan helpen.
Al vind ik het zelf heel moeilijk om die stap te nemen, omdat je dan juist geconfronteerd wordt met je angst..
Het is gewoon heel moeilijk. Aan de ene kant ga je je angst het liefst zo vér mogelijk uit de weg, maar aan de andere kant
wil je ook graag leren om ermee om te gaan.

-O-

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:25

Al bij de gedachte word ik vaak niet goed. :') Als ik een naald zie in het echt, word ik al duizelig. Ik word er ook helemaal gek van. Het beïnvloed me leven ook echt, kan geen opleiding doen in de zorg hierdoor. Bloed bij dieren kan ik vaak wel tegen, ligt er een beetje aan. (injecties sowieso niet) Op televisie kan ik er ook tegen of het moet heel heftig zijn. :+ Dus als iemand dé tip heeft.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:32

Mijn schoonvader heeft het. Die gaat tegen de vlakte bij het zien van bloed.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:49

Ik heb een ex die flauwviel zodra hij ergens een druppel bloed zag, al was het maar een spoortje. Verder een stoere kerel die veel hebben kon, maar zodra hij iemand met een wondje zag ging hij gegarandeerd onderuit, soms was alleen het dragen van een pleister (onder een pleister zit vaak bloed) voldoende. Bij hem heeft therapie wel wat geholpen (steeds confronteren met bloed, eerst met een enkel bloedspatje op een papiertje, aan het einde met een heuse, echte, bloedende wond). Je moet alleen niet van hem verwachten dat hij een pleister plakt als je een wond hebt. Bij zichzelf lukt het door de therapie net. Het feit dat ik nogal eens wondjes heb die bloeden was voor hem zelfs een van de redenen onze relatie te beeindigen en een vrouw te zoeken met een normaal beroep en die zich niet constant openhaalde...

Zelf heb ik "alleen" een naaldenfobie en een heftige. Ik moet standaard eerst gesedeerd worden (met pillen!) voordat ze bloed kunnen trekken want ik ga volledig over de rooie. Gaat nog wat worden mocht ik per ongeluk ooit in een ziekenhuis belanden, heb nu al medelijden met de verpleegkundigen... En dat is voor mij ook een reden dat ik niet in de zorg kan werken. Als ik alleen maar een diabetesprikpen zie word ik al flauw (heel handig met een vriend die diabetes heeft en moet spuiten, en wiens insuline in de koelkast ligt... Heb hem opgedragen dat spul in een ondoorzichtig doosje te stoppen).

Bij dieren heb ik er trouwens geen enkel probleem mee. Kan bij dieren probleemloos prikken en ook bloed trekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:55

_Bitje_ schreef:

Da's geen bloed beste meid, da's baarmoederslijmvlies.

Ik kan ook niet tegen de aanblik van bloed... niet bij bio vroeger op school, niet in films en ook zeker niet in real life. Als ik bloed moet laten prikken in het ziekenhuis instrueer ik ook altijd de verpleegsters hoe met mij om te gaan :Y)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:08

Vreemd genoeg alleen mijn eigen bloed, vind bloed prikken enzo ook niet heel leuk maar het gaat wel, moet er alleen niet naar kijken. :P
Is echt heel raar voor mijn doen want ik ben niet snel onder de indruk, geen idee waar het door komt, ik denk door een nare ervaring met een dokter die iets weg wilde branden/snijden uit mijn navel waar veel pijn en bloed aan te pas kwam :+ .

Met dieren of andere mensen geen enkel probleem, ook bloed afnemen van dieren vind ik eerder leuk dan eng :D .

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:08

Ik ook... naalden en bloed, verschrikkelijk. Ik ga ook tegen de grond. Toen paardlief een infuus moest, had de DA zo'n 'kraantje' gezet, wat hij leuk open liet staan. Ging ik :')

Soms lukt het ook wel trouwens, vriend had zich laatst gesneden met een groot scherp ding wat ook wel vleesmes wordt genoemd, toen heb ik in een soort van trance zijn vinger afgebonden enzo. Weet er zelf eigenlijk ook niks meer van, heel eng.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 17:10

hestejente schreef:
_Bitje_ schreef:

Da's geen bloed beste meid, da's baarmoederslijmvlies.

Serieus? Dan verklaart dat een hoop :')

Dankjulliewel iedereen voor jullie reacties, ben blij dat ik niet de enige ben :j

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:30

Ik had hier ook altijd last van.
Medische programma's geen probleem, maar alles met bloed naaldjes etc. was genoeg om flauw te vallen.

Maar ik heb het allemaal steeds gewoon over me heen laten komen en begin er steeds minder moeite mee te krijgen gelukkig. Ik ben nu vanaf mijn 18e jaar niet meer flauwgevallen, misschien groei ik eroverheen ofzo? :+

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:55

Jup, ik heb daar ook vaak last van helaas :(

Al vanaf jongs af aan zei ik altijd al, niet met bloed in de buurt komen van mij.. Helaas ging het vorige maand mis met mij, ik sneed in mijn vinger op school (doe bloem en design moest steeltje afsnijden met een mesje..) en in eerste instantie voelde ik me prima, had de docent netjes nog netjes om een pleister gevraagd dus liep naar voren toe.. toen zei ik omg ik zie zwarte plekken, werd onwijs misselijk.. ze schoof gauw een kruk onder mijn kont en weg was ik -_- ik weet niet precies hoelang ik weg geweest was, wel weet ik nog wat ik 'droomde'... Ik heb nog steeds wel dat als ik nu bloed zie dat ik duizelig word.

Gek genoeg kan ik wel gewoon horror films ect. kijken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:23

Hey lotgenoten! Ben vroeger vreselijk gepest omdat ik niet tegen bloed en alles eromheen kon. Nu kan ik opzich wel tegen het zien van bloed, maar verhalen erover, ziektes vind ik vreselijk. Naalden maak je mij ook niet blij mee en een ziekenhuis? Daar blijf ik liever zo ver mogelijk bij uit de buurt.

Kunst is om zo rustig mogelijk te blijven en vooraf aan geven dat je er last van hebt. Zo heb ik wel vaccinaties gehaald maar vooraf direct aangegeven dat ik er niet goed tegen kon en dat ik liever direct ging liggen. Assistente heeft direct een glas suikerwater voor mij neergezet en rustig op mijn ingepraat. Ging toen wel al een stuk beter.

Maar toch blijf ik het liefst zo ver mogelijk bij alles uit de buurt. Als het even kan :+

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:47

Ik kan ook niet tegen bloed, ik val ook flauw.
Ik voel me vaak ook naar worden als mensen het over je hart hebben of andere dingen in je lichaam. ben vroeger flauwgevallen bijj een bevalling van een geit, oog ontleden, ook bij prikken.. zelfs bij een verhaal :')
Tsja ik vermijd het liever.. Bij me piercing schieten zei ik ook van ik blijf even liggen want ik voel me een beetje naar dus dat is ook gewoon goed verlopen maar laatst bij me tattoo zetten niet xD toen werdt het allemaal ff zwart.. tsja je moet op je ademhaling letten. ik houd die zelf dan blijkbaar in waardoor ik flauwval.. :P

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:20

Ik kan gelukkig alleen niet tegen mijn eigen bloed :+ Als ze bij mij bloed afnemen moet ik liggen, anders kiep ik om. Naalden die bij mezelf geprikt moeten worden wil ik ook niet zien.

Ik heb er daarentegen (gelukkig!) helemaal geen last van als ik bij een ander bloed moet prikken, infuus aan moet leggen, moet hechten of een centrale lijn (soort van groot infuus) moet prikken. Maar de praktica waarbij we bloed moesten leren prikken en infusen moesten leren aanleggen op elkaar waren dus echt een grote ramp...:o

Tips heb ik verder niet, misschien eens met je huisarts hierover praten?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:53

Zelf hier totaal geen last van. Laatst een nekprik gehad om een zenuw plat te leggen voor een operatie (voelde niet echt prettig. Vooral toen ze de zenuw aanraakten met de naald, wat goed te zien was op de echo die ook tegelijkertijd gemaakt werd).

Maar ik zit nu een beetje te plagen. :+

Ik denk dat therapie toch de beste oplossing is, daarbij wordt je professioneel begeleidt om over je fobie heen te komen. Verbaasd me wel hoeveel mensen deze fobie hebben eigenlijk!