Onschuldig? Hoe kom ik er af? (Krakende gewrichten)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Princeps

Onschuldig? Hoe kom ik er af? (Krakende gewrichten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 00:02

Zag dat er wel meer topics waren over krakende/knappende gewrichten, maar gaven niet echt duidelijk antwoord op mijn vraag.

Zowel ik als mijn broer hebben erg last van krakende en/of knappende gewrichten. Bij mij zijn het vooral mijn rug- en nekwervels en mijn handen (knokkels en middelste gewricht van de vinger zeg maar), maar ook mijn ellebogen, polsen, schouders, knieën, enkels en tenen kraken en knappen.
Mijn moeder is een keer met mijn broer naar de huisarts geweest, die zei dat het onschuldig was. Persoonlijk geloof ik dat niet zo :o Een paar collega's (die behoorlijk wat ouder zijn dan ik) kenden uit hun jeugd ook mensen die dit hadden (vooral in de handen) die nu erg veel last van hun gewrichten hebben (even voor de duidelijkheid: bij mij doet het niet zeer).
Dus; is het onschuldig?

En vervolgens: het is gewoon erg vervelend, op de 1 of andere manier lucht het wel op (het lijkt alsof vooral nek en handen 'vast zitten' en kraken geeft verlichting) maar ik vind het 1. een beetje eng(straks blijkt het op langere termijn wel schadelijk :(:) ) en 2. voor andere mensen is het ook vervelend om aan te horen.
Dus: hoe kom ik van deze vervelende gewoonte af? Iemand ervaring mee?

Anoniem

Re: Onschuldig? Hoe kom ik er af? (Krakende gewrichten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:07

Ik heb het ook. En moet mezelf echt altijd loskraken. Dan voelt alles veel soepeler aan.
En meestal kraakt het automatisch. Niks aan te doen dus.

En mensen die er niet tegen kunnen, moeten er maar mee leren leven. Ik kan het gewoon niet stoppen.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:09

Hier nog iemand. Vooral mijn rug. Als mijn rug vast zit kan ik hem zelf los maken. Het kraakt dan en de pijn is gelijk weg. Ik twijfel soms ook eraan of dat wel goed is. Dus ik volg even...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:11

Ik heb het al mijn hele leven in mijn knieeen :+
Als ik s'nachts naar de wc loop is het hele huis wakker _O-

Mijn huisarts zei dat het kon en niet erg was....

Paarden die knakken krijgen volgens mij glucosamine!

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 00:12

Vooral als ik 's ochtends opsta, en ik buig voorover voel ik echt mijn hele rug kraken. Voelt daarna inderdaad weer lekker los... Maar of het goed is?
Waar komt het door? Ik blijf het vreemd vinden..

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:14

Volgens mij bestaat er geen bewezen verband tussen het kraken van gewrichten en gewrichtsproblemen. DAt heb ik altijd begrepen.

Grappig ik heb er laatst nog iets over op TV gezien, een dokter die 60 jaar lang de knokkels van een hand knakte en de ander niet. Maar nadien had hij in beide handen nergens last van :D

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:32

In principe zijn krakende gewrichten die GEEN pijn doen niet schadelijk (het is in ieder geval niet aangetoond). Vaak is het wel een teken dat de stabilisatoren van je gewrichten (de kleine spiertjes) niet correct werken, waardoor je gewrichten 'verkeerd' komen te staan en je ze dus moet knakken om van pijn af te komen of je weer lekker los te voelen. Het feit dat die spiertjes te weinig of verkeerd werken kan wel zorgen voor veel gewrichtsproblemen, dus het knakken zelf is niet het probleem. Als je gewrichten knakken en het voelt ervoor en erna hetzelfde (dus niet losser of beter), dan is er eigenlijk sowieso niets aan de hand, behalve dat je op commando kan knakken (kan ik ook in mn rechterknie). Voor de mensen waarbij knakken echt nodig is om losser of beter te voelen, kan stabiliteitstraining van de gewrichten helpen, maar dat helpt niet bij iedereen. Vaak zijn deze mensen ook wat laks in hun gewrichten. Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk omschreven.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:48

Ik heb ook zwaar knakkende knieen, en vorig jaar is er dus soort van spontaan een meniscus afgescheurd. Volgens de artsen was er geen verband maar ik vind het wel typisch...
Nu bijna geen last meer van om de simpele reden dat ik niet meer zo ver door mijn knieen kan :roll:

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:08

Wat ik altijd te horen heb gekregen is dat zolang het geen pijn doet geen probleem is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:28

en wat als je schouder bij het ronddraaien ervan altijd knakt (het knakken zelf doet geen pijn) maar je wel vaak pijn hebt in de schouder (vaak bij routinewerk/ lang voor de pc zitten / na een dag zwaar werk (zware zakken tillen bv)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 08:40

Bedankt voor je duidelijke uitleg Cantheon! :))

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:41

Dan zou ik je adviseren even een fysiotherapeut te bezoeken (als de schouderpijn je echt belemmert, anders kan ik me goed voorstellen dat je daar geen zin in hebt :D)