Rugklachten door hakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Rugklachten door hakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:54

Hallo bokkers
Ik heb sinds een paar dagen hakken.
Ze zijn 6cm hoog.
Maar mn ouders zijn bang voor klachten van mn rug omdat ik al 1.80 ben.
Ik voel me absoluut niet ongemakkelijk op mijn hakken en loop er ook maar 1x per week op,
De rest van de week op sneakers zou het heel veel uitmaken?

Brainless

Re: Rugklachten door hakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:59

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:00

Sneackers geven ook geen steun ;).
Van hakken ga je recht lopen alleen van te hoge hakken a je je rug hollen en overstrekt staan.
6cm loopt bij mij lekker (ben 1.75)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:01

Waarom zou je de hele dag op hakken lopen dan? Rugklachten is dan het minste dat je kunt verwachten, gezien het een erg onnatuurlijke houding is voor langere perioden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:06

Ik loop al sinds dat ik 12 jaar ben op hakken, natuurlijk laag begonnen en nu loop ik op 9 cm (hele dagen). Als je hakken aan hebt, ga je vanzelf rechter op lopen. Dit is geen onnatuurlijk houding. Bij de paarden loop ik op sportschoenen, ik merk dat ik dan voorover loop en gewoon pijn mijn rug heb.

Ben wel eens naar een fysio geweest en die zei dat het juist goed is om op hakken te lopen, aangezien je dat rechter op gaat lopen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:08

Pentax schreef:
Waarom zou je de hele dag op hakken lopen dan? Rugklachten is dan het minste dat je kunt verwachten, gezien het een erg onnatuurlijke houding is voor langere perioden.

Die 1x per week is 'maar' 5 uurtjes zeker niet langer!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:13

Douraque schreef:
Ik loop al sinds dat ik 12 jaar ben op hakken, natuurlijk laag begonnen en nu loop ik op 9 cm (hele dagen). Als je hakken aan hebt, ga je vanzelf rechter op lopen. Dit is geen onnatuurlijk houding. Bij de paarden loop ik op sportschoenen, ik merk dat ik dan voorover loop en gewoon pijn mijn rug heb.

hier eigelijk hetzelfde...
loopt voor mij veel fijner, rug is echt veel rechter geworden en ik kan je bijna niet meer op normale schoenen lopen.
je moet er wel voor zorgen dat je hakken goed zijn ingelopen, heb een paar en daar is dat niet bij gebeurd ( naar buiten gelopen ) en dan kan je wel wat sneller last krijgen van je voeten.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:42

Douraque schreef:

Ben wel eens naar een fysio geweest en die zei dat het juist goed is om op hakken te lopen, aangezien je dat rechter op gaat lopen.

Ja maar de langzame spieratrofie in je kuiten is niet belangrijk natuurlijk, de scheve slijtage in je botten is ook iets dat nu niet belangrijk is. Voor een goed postuur hoef je geen hulpmiddelen zoals hakken te gebruiken.
Hakken zijn voor de mooi, verder niet. Voor af en toe die paar uur is juist leuk, maar goed voor hele dagen lang is het zeker niet.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:39

Voor bepaalde typen rugklachten kan een laag hakje (2-3cm) wel degelijk helpen door de natuurlijke opstrekreactie uit de rug, maar... Hoge hakken zijn daar echt niet beter voor en dagelijks hakken dragen is verschrikkelijk slecht voor je voeten en knieën en daarbij geldt, hoe hoger hoe slechter. Het overgrote deel van de mensen staat met een overstrekte rug bij het dragen van hakken en zodoende is het meestal ook slecht voor de rug, maar zoals ik al zei, is er een kleine groep, voor wie het wel degelijk zin heeft. Af en toe een paar uurtjes op hakken is niet erg, maar op het moment dat je niet meer normaal op lage schoenen kan lopen, ga ik me als fysiotherapeut toch wel zorgen maken. Je lichaam past zich namelijk zo goed mogelijk aan aan de belasting, maar de gevolgen op lange termijn zijn niet altijd even mooi. Ik zal hier maar geen röntgenfoto's plaatsen van mensen die hun leven lang dagelijks op hakken liepen. :n

PS: wie er dagelijks op hakken wil lopen moet dat vooral doen, ik bedoel, dat roken slecht voor je is weet ook iedereen en toch doen mensen dat ook. Dit is dan ook puur bedoeld als info voor degene die erom vroeg en niet om mensen die altijd op hakken lopen af te branden (voordat ik bokt over me heen krijg :o )