Hooikoorts - vermoeidheid door medicatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Hooikoorts - vermoeidheid door medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:14

Heerlijk die zon, fluitende vogeltjes en bloeiende planten, ware het niet dat dat voor mij altijd gepaard gaat met hooikoorts.. Heb het al jaren, maar heb er de laatste jaren dusdanig veel last van dat ik er op sommige dagen zelfs benauwd van ben. Ik heb medicijnen (Levocetirizine diHCl) en die halen het ergste randje er wel af, maar helemaal weg is het niet. Daarom gebruik ik naast m'n pillen ook nog Prevalin extra sterk neusspray en heb ik daglenzen (ipv maandlezen). Dit is allemaal nog wel te overzien, maar ik word zo gruwelijk moe van die pillen. Niet een beetje slaperig, maar echt 'ik val accuut op m'n stoel in slaap en het enige wat ik kan doen om wakker te blijven is rondlopen'-moe, tijdstip van de dag maakt niet uit, al ben ik ook 's avonds helemaal gesloopt en kan ik dan goed 10 tot 12 uur aan een stuk slapen als ik geen wekker zet. Niet echt heel handig, vooral niet als student zijnde en ik de hele dag moet studeren voor mijn tentamens.. Bij mijn vader trekt de vermoeidheid na een paar dagen weg, maar ik heb er last van zolang als dat ik de medicijnen slik. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie het opgelost?

IMJ

Re: Hooikoorts - vermoeidheid door medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:17

Ik ben vertegenwoordiger (artsenbezoeker) van die pillen geweest! :D
Ik werd er zelf ook moe van.
Wat mij hielp (en meerdere met mij) is om die pillen 's avonds voor het slapen gaan in te nemen.
In principe werken ze 24 uur dus het tijdstip van innemen zou niet uit moeten maken!
Na 6 dgn non stop gebruik werken ze optimaal.

ben benieuwd of het voor jou ook werkt!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:24

Haha da's toevallig! :) 's Avonds innemen heb ik inderdaad geprobeerd en dat leek wel wat te schelen, maar lang niet voldoende..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:54

ik werd er ook enorm moe en futloos van maar ging er ook vocht van vasthouden en niet zo'n klein beetje ook.
Ik ben naar de HA gegaan en die heeft medicatie voorgeschreven, word vergoed en ik heb nergens meer last van.
Als ik de hele dag motor heb gereden (= onderdeel van mijn werk) dan krijg ik uiteindelijk wel traanogen maar niet zo erg als het geweest is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:01

Je zou is andere pillen kunnen proberen?
En dan niet iets waar ceterizine in zit. Gewoon een totaal ander product. Goed naar de kleine lettertjes kijken onder de merknaam.
De bijwerking vermoeidheid is nooit aangetoond, niet meer dan placebo iig, maar je hoort het wel altijd erg veel! :j

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:41

Ik word ook onwijs duf en slaperig van cetirizine maar bij mij trekt het ergste met een weekje wel weg. Als het bij jou aan blijft houden misschien toch een ander middel proberen. Ik heb voor de hooikoorts overigens nasacort neusspray en een ontstekingsremmer (inhalator) voor de longen, pulmicort. Laatste omdat ik ook wat astmatisch ben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:46

Ik zou een bezoek aan de allergoloog aanvragen :)

Ik heb er zelf geen last van, slik het dagelijks voor de nacht al 3 jaar dus de bijwerkingen werden steeds minder. Ben nu vooral moe door de allergie zelf :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:49

Nou dat is natuurlijk ook vaak zo, wat vuurneon zegt, moe van de hooikoorts kan meespelen misschien?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:50

Heeft er iemand van jullie ook wel eens honing uit eigen streek geprobeerd? Elke dag het hele jaar door een eeplepel honing schijnt heel goed te werken. Lust alleen zlef geen honing dus voor mij schiet het niet op

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:52

Mag ik niet hebben, snap de redenatie erachter om zo een soort gewenning tegen pollen op te bouwen :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:55

Goh dat ken ik niet maar klinkt logisch!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:12

Ik neem mijn pillen ook altijd voor het slapen, maar als ik extra last heb van de hooikoorts ben ik ook echt niet vooruit te kachelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:19

Ik snap niet zo goed dat je niet gewoon andere pillen vraagt aan je HA of denk ik nou echt te simpel :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:00

Is niet altijd de oplossing hoor, andere pillen. Ik heb alle varianten uitgeprobeerd en bij mij werken alleen nog tabletjes waar ceterizine in zit. Ik denk toch dat de vermoeidheid van de hooikoorts zelf komt en niet van de pillen. Toen ik borstvoeding gaf mocht ik de tabletten niet gebruiken maar had ik dezelfde vermoeidheidsverschijnselen als met tabletten. Is ook wel logisch omdat je lichaam continu een ontstekingsreactie aan het opruimen is. Beste bij mij helpt om gewoon door te gaan op volle kracht (dus niet toegeven aan de vermoeidheid) en op de momenten dat ik vrij ben rust te pakken (bijv middagslaapje) en wat eerder naar bed te gaan als ik erg moe ben.

Honing heb ik niet geprobeerd en ga ik ook niet doen, kan ik om andere redenen niet verdragen. Vind het ook een raar idee. Dan zou ik door veel buiten te komen toch ook aan de pollen moeten wennen? En ik ben echt heeeeeel veel buiten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:03

Ik had ook zo'n vreselijke hooikoorts.
Een allergie voor bloemen, planten, bomen en gras. Dat schoot dus niet echt op.

Enkele jaren geleden heeft de homeopaat me er tegen behandeld (energiewaarde van de hooikoorts opzoeken en tegen-energie geven om je lijf in balans te krijgen. Je voelt er niks van). Een behandeling duurt 45 minuten en moet 3 keer herhaald worden. Daarna had ik het hele seizoen geen last. Uiteindelijk ben ik 2 jaar achter elkaar behandeld (6 behandelingen in totaal dus) en heb ik helemaal geen hooikoorts meer. Ik kan voortaan buiten komen als het gras gemaaid wordt, m'n neus in een bos bloemen duwen, noem het maar op. Misschien is dat iets voor je?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:08

Eerst uitzoeken van welke medicatie je moe wordt en daarna een vervanging zoeken daarvoor.
Ik ken het probleem, maar heb het bij het ene medicijn wel en bij het andere niet..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:22

SusanH schreef:
Honing heb ik niet geprobeerd en ga ik ook niet doen, kan ik om andere redenen niet verdragen. Vind het ook een raar idee. Dan zou ik door veel buiten te komen toch ook aan de pollen moeten wennen? En ik ben echt heeeeeel veel buiten.

Resultaten die worden bijgehouden in het ziekenhuis op basis van orale inname van pollen (druppels) zijn ook erg teleurstellend (dus ik verwacht van honing ook geen wonder, hooguit bij diegene die een zeer milde allergie hebben. Net als bij inademen, verwacht bij erge allergie vooral dat de klachter erger worden := ). Enige therapie die kan helpen voor de extreme gevallen is desensibiliseren dmv polleninjectie, dan heb je voor 80 procent kans dat de klachten enorm verminderen :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:38

Doubtless: zo'n behandeling heb ik ook gehad, heeft bij mij niks uitgehaald. Fijn dat het bij jou wel geholpen heeft!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:43

Inderdaad wat vuurneon zegt herken ik ook. Van de medicatie word ik niet moe, de allergie zelf daarentegen... Het 'vechten' tegen de allergie kost je lichaam nou eenmaal veel energie. Dus ja, ik zorg er in de zomer/het voorjaar ook voor dat ik wat langere nachten maak anders trek ik het niet.

Andere medicatie proberen kan natuurlijk ook geen kwaad, wellicht reageer je ook op een stofje in de medicatie.