baarmoeder verwijderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

taff

baarmoeder verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:00

wie weet hoelang je herstel is (ongeveer) waar moet ik van uit gaan!
kreeg vandaag van de dokter te horen dat de kans groot is dat mijn baarmoeder er uit moet(geen probleem mee.)
na hoelang weer paard rijden !
wat voor opname ziekenhuis kan ik verwachten.
was zo verbouwereerd van dit bericht dat ik deze vragen niet heb gesteld?
wie heeft dit ondergaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:03

Mijn schoonmoeder :)
Het vervelendste vond ze dat de organen in de buik een nieuwe plek moesten zoeken. Dat voelde vreselijk.
En omdat ze lang plat moest liggen in het ziekenhuis moest ze elke dag anti trombose injectie zetten en had problemen met haar stoelgang (bewoog immers niet)
Hoelang ze er heeft gelegen? Zeker een paar dagen.
Maar herstel duurde minstens 3 week, pas daarna kon ze zelf weer wat doen rustig. Na 6 week kon ze weer wat fietsen en lopen zonder pijn :)
Maar het was het wel waard, ze heeft nu geen kwalen meer!

Rindin

Re: baarmoeder verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:08

Heel toevallig ken ik iemand die vorige week deze procedure heeft ondergaan. Zij bleef 4 dagen in het ziekenhuis, en mag 6 weken niet werken. Deze 6 weken mag je ook maar max. 1 kilo (!) tillen. Verder is het vooral je buikspieren zo min mogelijk gebruiken om te voorkomen dat de druk in je buik heel hoog wordt.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:13

phoe dat valt me vies tegen.
hoopte op poliklinisch dat valt tegen.
ook hoop ik binnen een paar dagen weer aan het werk te kunnen(heb een eigen bedrijf.)
een paar weekjes niet rijden kom ik wel over heen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:18

Binnen een paar dagen aan het werk zou ik echt niet op rekenen. Mijn schoonmoeder was al blij dat ze na een paar dagen thuis was en van bed naar de bank kan lopen.... Alles deed zeer, darmen waren ontregeld (stoelgang lag zo goed als stil) de organen werden herschikt en plassen was een hel.
Ging pas na 3 week beter zonder pijn. Toen kon ze ook pas weer rustig gaan wandelen. Maar werken was geen optie toen.
Maar; ze voelt zich nu beter dan ooit :) dus het was het wel waard.
T is echt een pittige operatie.... Herstel gaat vrij langzaam.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:18

Een operatie is niet zomaar iets en als je baarmoeder wordt verwijderd dan wordt je buikwant etc door gesneden. Ik denk dat herstel erg lang duurt. Denk dat je pas na 3 maand of meer weer mag doen wat je deed. Misschien kun je het vergelijken met een kijzersnee.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:24

Mijn moeder heeft het een aantal jaren terug ook gehad. Ook een aantal dagen in het ziekenhuis gebleven, net even iets langer als normaal ivm stofwisseling ziekte. Na een week was ze thuis en was het stil zitten al zat. Heeft rustig aan weer wat gedaan en na 10 dagen zat ze weer op de fiets. Gewoon een blokje om. Al met al heeft ze denk ik 3 weken rustiger aan gedaan, maar daarna al snel weer de oude.
Ze had het, na haar woorden, veel eerder moeten doen. Ze was tamelijk jong, rond de 36. Geen kinderwens meer en altijd ellende. Was nadat de baarmoeder er uit was ook maar goed dat hij er uit is gekomen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:25

blokje schreef:
Een operatie is niet zomaar iets en als je baarmoeder wordt verwijderd dan wordt je buikwant etc door gesneden. Ik denk dat herstel erg lang duurt. Denk dat je pas na 3 maand of meer weer mag doen wat je deed. Misschien kun je het vergelijken met een kijzersnee.

Baarmoeder verwijderen gaat vaak vaginaal. Ze hoeven niet meer in de buik te snijden tegenwoordig

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:28

Dit ga ik even volgen wnat door een zware baarmoederverzakking wordt waarschijnlijk volgend jaar het bij mij ook eruit gehaald.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:29

ik ga er toch van uit dat het via de onder kant uit gehaald word en niet via de buik!
heb twee jaar geleden een zware rug operatie gehad stond 10 dagen opname voor na5 dagen mocht ik naar huis.
stond 3 maanden revalidatie voor na 3 weken weer aan het werk
ik ben nogal hard voor mezelf.
maar als het via de buik moet moet ik er nog eens even erg over nadenken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:33

Mijn moeder heeft ook geen baarmoeder meer. Kan me van de tijd rond haar operatie weinig herinneren; ik was toen pas 6. Nu zijn we 13 jaar verder. Ze heeft een erg lelijk litteken, maar als het vaginaal gebeurd heb je dat natuulijk niet. Helaas heeft ze nu wel een verzakking van blaas en darmen. Ook iets om rekening mee te houden, de kans daarop is groter zonder baarmoeder.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:35

Die van mijn moeder moest afgelopen december eruit gehaald worden, doordat de dokter bang was dat hij gekleefd zat moest hij er via een snede ipv vaginaal eruit gehaald worden. Mijn moeder was gelijk na de operatie actief. Autorijden deed ze al na 5 dagen, de rest zoals tillen enz. deed mijn moeder pas na 4 weken. Ze had totaal geen napijn of nabloedingen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:42

Ik was aan het meelezen, want ik vraag me af of het laten verwijderen van de baarmoeder iets is dat je kan kiezen. Ik heb geen kinderwens meer, vanaf mn puberteit altijd enorme menstruatiepijn, ik kan niet tegen de pil (hormonen, krijg ik enorme stemmingswisselingen van en mag ik al 10 jaar niet meer van de dokter), en ook niet tegen spiraal (die heb ik nu ong 3 jaar en loop al 3 jaar met buikpijn en doorbraakbloedingen te klooien). Met andere woorden, ik heb het helemaal gehad en wou hem het liefste gewoon helemaal kwijt. Maar ik weet niet of zoiets wel gedaan wordt op verzoek?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:45

Leorah schreef:
Ik was aan het meelezen, want ik vraag me af of het laten verwijderen van de baarmoeder iets is dat je kan kiezen. Ik heb geen kinderwens meer, vanaf mn puberteit altijd enorme menstruatiepijn, ik kan niet tegen de pil (hormonen, krijg ik enorme stemmingswisselingen van en mag ik al 10 jaar niet meer van de dokter), en ook niet tegen spiraal (die heb ik nu ong 3 jaar en loop al 3 jaar met buikpijn en doorbraakbloedingen te klooien). Met andere woorden, ik heb het helemaal gehad en wou hem het liefste gewoon helemaal kwijt. Maar ik weet niet of zoiets wel gedaan wordt op verzoek?

Ja hoor, als jij tegen de gyneacoloog aangeeft dat je enorm last hiervan hebt en dat je het zeker weet. Dan kan je hem laten verwijderen

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:47

Leorah schreef:

Ik had ook altijd last van hele heftige menstruaties waardoor ik ook nog eens last kreeg van bloedarmoede. Ik was het op een gegeven moment ook zo zat, dat ik tegen mijn gynaecoloog zei: Haal mijn baarmoeder er maar zo snel mogelijk uit en het liefst vandaag nog. Gelukkig heeft hij mij weten over te halen om een medicijn te slikken om ervoor te zorgen dat ik helemaal niet meer ongesteld wordt. Dit medicijn heet orgametril en ik ben daar zeer en zeer tevreden over. Misschien ook het proberen waard?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:52

Ik geloof best dat je in overleg de baarmoeder weg kan laten halen, als het je zo belemmert dan zou ik zeker een gesprek aangaan met de gyn :)

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:01

Mijn moeder heeft op haar 42ste haar baarmoeder moeten laten verwijderen door beginnende kanker (ze waren er op tijd bij, ze heeft nooit geen chemo moeten ondergaan). het heeft mijn mama haar leven gered!
Zij heeft lang afgezien van de operatie, dit doordat ze na de operatie een ontsteking heeft opgedaan en doordat ze allergisch is aan antibiotica was dit geen lachertje.. daardoor heeft alles veel langer geduurd dan normaal. aan haar blaas en darmen heeft ze nu soms nog last, maar het is wel al veel beter.
bij mijn moeder hebben ze het via haar buik verwijderd. dit in combinatie met de keizersnede die ik haar bijna 21 jaar geleden bezorgd heb is het niet zo'n mooi zicht. Ze is hier heel onzeker over, arme mams :(:) nochtans dat ze met haar 45 jaar en maatje 36 echt een pracht van een vrouw is :D

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:05

Mijn moeder wordt aanstaande maandag geopereerd. Ze moet 2 nachtjes standaard blijven. Vaginale operatie. Ze mag zeker 6 weken niet werken en niets tillen. Dit om verzakkingen te voorkomen,ga je eerder te veel doen dan riskeer je misschien wel meer problemen. Niet eigenwijs zijn dus en het die tijd over je heen laten komen!

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:12

ik doe mijn best ;)
heb zittend werk en kan mijn eigen tijd indelen dat is een voordeel .
de rest huishoudelijk werk laat ik graag aan man en kinderen over }:)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:14

Het hangt er wel van af wat de reden is dat je baarmoeder er evt. uit moet. Is het echt alleen je baarmoeder?
Ik heb een Wertheim operatie gehad ivm baarmoederhalskanker. Dat is iets meer dan alleen de baarmoeder en een hele zware operatie. Daarvoor heb ik bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen en het herstel duurde een aantal maanden en dan was ik nog relatief vlot weer van alles aan het doen.
Maar als het vaginaal kan bij jou dan is het een veel eenvoudiger ingreep. Je kunt wel wat problemen met je darmen krijgen omdat die de ruimte als het ware op gaan vullen waar je baarmoeder zat.

Verder snap ik niet dat je niet wat meer informatie van je arts hebt gekregen of in elk geval een vervolg afspraak of een gesprek bij de gynaecoloog?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:27

Baarmoeder wordt absoluut niet voor je 35e weg gehaald tenzij er een medische noodzaak is. En geen kinderwens valt daar niet onder. Pijnlijke menstruatie volgens mij ook niet, tenzij je alles al geprobeerd hebt. Ken iemand die al jaren de dokters er probeert ervan te overtuigen dat ze m liever kwijt dan rijk is, maar ze doen t gewoon niet omdat ze nog geen 35 is.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:33

ik belde vanmiddag over veelvuldig bloedverlies en incontinentie hebben het eerder over novacure???
gehad dit is makkelijk gezegd de binnenband uit de baarmoeder halen maar de dokter zei dat dat niet ging omdat ik ook een vleesboom heb (nooit geweten arts in ziekenhuis vond dit niet nodig om aan mij te vermelden)zodoende dat hij mij overrompelde .
heb nog wel een gesprek in het ziekenhuis maar er kwamen wat vragen boven.
het meest zit ik over het werk in geen werk geen inkomsten en daar betaal ik het paard uit.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:45

Zittend beroep maakt in herstel niet uit. Degene die ik ken heeft ook een zittend beroep. Ze is nu een week verder en is al kapot als ze van de keuken naar de bank loopt.
Het kan idd tegenwoordig prima vaginaal en ze maken zo min mogelijk schade, maar onderschat het niet!!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:54

WillemYntJee schreef:
Baarmoeder wordt absoluut niet voor je 35e weg gehaald tenzij er een medische noodzaak is. En geen kinderwens valt daar niet onder. Pijnlijke menstruatie volgens mij ook niet, tenzij je alles al geprobeerd hebt. Ken iemand die al jaren de dokters er probeert ervan te overtuigen dat ze m liever kwijt dan rijk is, maar ze doen t gewoon niet omdat ze nog geen 35 is.

Dit klopt, ik ben 32 en ivm endometriose ook geopperd de hele boel eruit te halen...
Doen ze echt niet zomaar :n

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:57

Maar on topic, ik zou het ziekenhuis/de arts nog eens bellen om te vragen op welke manier ze je baarmoeder zullen verwijderen...
Er zijn verschillende manieren met wisselende herstel periodes...
Ik heb vorig jaar een buikoperatie gehad dmv endoscopen, na anderhalve week werkte ik weer halve dagen en na een week of 5 zat ik weer op mijn paard...
Maar ik ben erg ziek geweest van de narcose, dat scheelt ook enorm in het herstel!

Sterkte in ieder geval!