Beugel vervroegd eruit halen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Beugel vervroegd eruit halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:04

Heeft iemand daar ervaring mee?
Staan jouw tanden nog recht na al die tijd?
Waarom heb je hem er vervroegd uit laten halen?

Ik heb nu een verschrikkelijk complex bouwwerk in mijn mond sinds gisteren dat kauwen niet lukt(komt door 2 van die enorme veringen voor mijn onderkaken)
en dat doorslikken een drama is(heb een dik draad dat iets onder me gehemelte door gaat)

Ik vind het zo'n verschrikking, ik heb nu sowieso het dikste draad al in voor mijn tanden.

Wat zouden jullie doen?

(Ik heb mijn beugel een 1,2 jaar en ik zou hem nog een jaar moeten zei de ortho)

Edit: De pijn is niet mijn ergste probleem, de obstakels zijn het.

Izzy19

Re: Beugel vervroegd eruit halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:09

Heb je dit al eens besproken met je ortho? Die kan natuurlijk het beste inschatten wat wel/niet gaat veranderen.
Normaal gezien als al je tanden er staan (dus wijsheidstanden ook erdoor of door operatie verwijdert) dan gaan je tanden niet meer zo enorm veel verplaatsen van hoe ze nu staan. Uiteraard is het wel afhankelijk van hoe je mond eruit zit natuurlijk, als je veel open ruimtes hebt is de kans op verplaatsen wel een pak groter denk ik.

Dat bouwwerk klinkt inderdaad echt niet zo leuk, verschrikkelijk zeg maar. Is er geen mogelijkheid om voor iets te kiezen wat je bijvoorbeeld kan uitnemen voor het eten ofzo? Zodat je toch normaal kan eten? Lijkt mij ondoenbaar om 1,2 jaar op deze manier rond te lopen? Een week ok, maar zo lang? Ik zou daar toch eens goed met je ortho over spreken. Desnoods een jaartje langer een beugel maar een 'normalere'? Ik zeg zo maar wat, ik ken je situatie natuurlijk niet echt goed genoeg en ik ben ook geen ortho.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:11

Izzy19 schreef:
Heb je dit al eens besproken met je ortho? Die kan natuurlijk het beste inschatten wat wel/niet gaat veranderen.
Normaal gezien als al je tanden er staan (dus wijsheidstanden ook erdoor of door operatie verwijdert) dan gaan je tanden niet meer zo enorm veel verplaatsen van hoe ze nu staan. Uiteraard is het wel afhankelijk van hoe je mond eruit zit natuurlijk, als je veel open ruimtes hebt is de kans op verplaatsen wel een pak groter denk ik.

Dat bouwwerk klinkt inderdaad echt niet zo leuk, verschrikkelijk zeg maar. Is er geen mogelijkheid om voor iets te kiezen wat je bijvoorbeeld kan uitnemen voor het eten ofzo? Zodat je toch normaal kan eten? Lijkt mij ondoenbaar om 1,2 jaar op deze manier rond te lopen? Een week ok, maar zo lang? Ik zou daar toch eens goed met je ortho over spreken. Desnoods een jaartje langer een beugel maar een 'normalere'? Ik zeg zo maar wat, ik ken je situatie natuurlijk niet echt goed genoeg en ik ben ook geen ortho.

Klopt, het is echt verschrikkelijk. De ortho vertelde ook dat dit een manier is die bijna niet meer voorkomt omdat mensen op jonge leeftijd hem al hebben en aangezien ik heb op me 15e kreeg/bijna 16 kon er bij mij geen kiezen meer worden getrokken omdat dat het profiel van mijn gebit zou veranderen.

Ik zit er idd over te denken om te gaan overleggen, maar aangezien mijn ortho zo gigantisch eigenwijs/bijdehand is vraag ik me af of ik er me voordeel bij krijg.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:20

Hé das raar, bij mij is er nog een kies getrokken toen ik 22 was :) Wel de achterste kies en er is na een dik jaar nog altijd niets aan mijn gebit verandert. Ik heb vroeger trouwens ook een beugel gehad (mijn wijsheidstanden zijn toen ook weggehaald). Wel de gewone normale zonder extra bouwwerken gelukkig. Al is de kruisbeet die ik achteraan heb niet weg, maar op zich is dat ook geen ramp, je ziet dat niet en ik kan zonder problemen eten. Ik weet niet wat er bij jou gecorrigeerd moet worden met dat bouwwerk, maar misschien gewoon jezelf afvragen of je dat echt nodig hebt? Zoals mijn kruisbeet vond ik het echt niet nodig om daar nog meer moeite en tijd in te gaan steken. De ortho vond dat ook niet nodig.

Lastig zeg dat je eigenlijk niet gewoon terecht kan bij je ortho met die vragen. En ortho's zijn redelijk duur om zo maar even ergens anders een 2nd opinion te gaan halen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:22

Izzy19 schreef:
Hé das raar, bij mij is er nog een kies getrokken toen ik 22 was :) Wel de achterste kies en er is na een dik jaar nog altijd niets aan mijn gebit verandert. Ik heb vroeger trouwens ook een beugel gehad (mijn wijsheidstanden zijn toen ook weggehaald). Wel de gewone normale zonder extra bouwwerken gelukkig. Al is de kruisbeet die ik achteraan heb niet weg, maar op zich is dat ook geen ramp, je ziet dat niet en ik kan zonder problemen eten. Ik weet niet wat er bij jou gecorrigeerd moet worden met dat bouwwerk, maar misschien gewoon jezelf afvragen of je dat echt nodig hebt? Zoals mijn kruisbeet vond ik het echt niet nodig om daar nog meer moeite en tijd in te gaan steken. De ortho vond dat ook niet nodig.

Lastig zeg dat je eigenlijk niet gewoon terecht kan bij je ortho met die vragen. En ortho's zijn redelijk duur om zo maar even ergens anders een 2nd opinion te gaan halen.

Dat bouwwerk is alleen voor mijn overbeet, maarja daar ga ik niet dood aan!
En het stomme is dat ze vandaag alleen van 9 - 11 werken :| dus ik kan er sowieso niet terecht.

En de ortho's zijn zeker duur ja, echt asociaal.

Ik heb al het dikste draadje door mijn beugel heen dus in feite lijkt het voor mijn tanden dan gewoon klaar te zijn?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:24

Ik zou dit overleggen met je ortho en kijken wat mogelijkheden zijn. Wat ik wel weet, en wat goed is om in je achterhoofd te houden bij het nemen van een beslissing, is dat een tweede keer een beugel niet wordt vergoed door de zorgverzekering! Dus stel dat je nu één jaar eerder je beugel eruit haalt, dan kan het zijn dat je kortdurend een mooi gebit hebt en daarna snel weer scheve tanden. Dan loop je of de komende 70 jaar met een schots en scheef gebit en is alle pijn van het afgelopen jaar voor niets geweest of je betaalt 2000 euro voor een nieuwe beugel....

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:26

Plien91 schreef:
Ik zou dit overleggen met je ortho en kijken wat mogelijkheden zijn. Wat ik wel weet, en wat goed is om in je achterhoofd te houden bij het nemen van een beslissing, is dat een tweede keer een beugel niet wordt vergoed door de zorgverzekering! Dus stel dat je nu één jaar eerder je beugel eruit haalt, dan kan het zijn dat je kortdurend een mooi gebit hebt en daarna snel weer scheve tanden. Dan loop je of de komende 70 jaar met een schots en scheef gebit en is alle pijn van het afgelopen jaar voor niets geweest of je betaalt 2000 euro voor een nieuwe beugel....

Uhu, het gaat mij eigenlijk meer om dit bouwwerk in mijn mond. Ik wil je beugel prima inhouden hoor maarja zelfs dan ben je nog niet gegarandeerd van een goed blijvend gebit, het ging mij alleen om rechstaande tanden en mijn overbeet vind ik nu wel prima zo.
Ik moet nu tot na het weekend wachten maar dan zal ik inderdaad even met mijn ma een afspraak maken met die ortho

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:28

Ik vraag me af of het uberhaupt wel noodzakelijk is?!
Tegenwoordig zie je alleen maar kinderen met beugel en op een enkeling na zonder,zijn de gebitten en de kaakstanden dan zo achteruit gegaan of is het echt noodzaak vraag ik me af, of geldklopperij?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:28

hmm ik zou het nog eventjes aanzien. Toen ik net een beugel had kon ik mijn kiezen niet meer op elkaar zetten en was eten ook een drama. Maar na een paar dagen ging dat steeds beter. Als het bijvoorbeeld over 2 dagen nog steeds niet gaat, zou ik je orthodont vragen wat de mogelijkheden zijn. Er uit halen zou ik in ieder geval sowieso niet doen :n

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:30

Ik denk ook dat je toch het beste contact opneemt met je ortho hiervoor en om eventueel verder te gaan zonder het bouwwerk en enkel de gewone beugel, vooral als het eigenlijk niet zo van heel groot belang is dat je overbeet wordt gecorrigeerd. Als dat echt zoveel last veroorzaakt vind ik dat niet meer dan normaal dat je hierover moet kunnen praten met je ortho. Proberen zo snel mogelijk een nieuwe afspraak te maken? Wat ook wel erg lastig kan zijn gezien de meeste ortho's hun schema erg vol zitten :( Maar ja, als het niet lukt zo, dan lukt het niet en dan moet je ortho tijd maken voor jou.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:31

Izzy19 schreef:
Ik denk ook dat je toch het beste contact opneemt met je ortho hiervoor en om eventueel verder te gaan zonder het bouwwerk en enkel de gewone beugel, vooral als het eigenlijk niet zo van heel groot belang is dat je overbeet wordt gecorrigeerd. Als dat echt zoveel last veroorzaakt vind ik dat niet meer dan normaal dat je hierover moet kunnen praten met je ortho. Proberen zo snel mogelijk een nieuwe afspraak te maken? Wat ook wel erg lastig kan zijn gezien de meeste ortho's hun schema erg vol zitten :( Maar ja, als het niet lukt zo, dan lukt het niet en dan moet je ortho tijd maken voor jou.

Inderdaad! Ik ga het gewoon overleggen. Jammer dat ik dan weer moet wachten tot na het weekend.
Dat wordt hongerlijden xD

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:43

Ik heb geen ervaring met het eerder uithalen van een beugel (wél veel ervaring met verschillende beugels!). Maar lees ik goed dat je dit sinds gister hebt? In dat geval zal ik het zeker nog een paar dagen aankijken. Vaak moet je er even aan wennen en dan gaat het prima. Zo had ik een martelwerktuig-beugel. Een brug tussen mijn achterste kiezen. De eerste week leefde ik op pijnstillers en kon ik alleen yoghurt eten en kleine stukjes brood eten. Toen ik er eenmaal aan gewend was, was er niets meer aan de hand.

Ik zou dus nog even afwachten, niet zomaar eruit laten halen. Ja, het doet zeer, maar als je er eenmaal aan gewend bent zal het meevallen. En moet je kijken wat het kost als je je later bedenkt en het toch wil. :)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:57

Mijn broer had toen hij een beugel had (iets van10/15 jaar geleden) het ook vervroegd eruit laten halen. Zijn standen staan na zo veel jaar nog steeds helemaal recht, hij heeft een prachtig gebit

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:06

Stiekem ben ik wel benieuwd naar dat bouwwerk?

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:12

je kunt ook bij een ander om een second opinion vragen als je deze niet vertrouwt. Ik heb in het verleden een beugel gehad, alle mogelijke variaties en toch zijn mijn tanden weer teveel naar de oude stand gegaan. De tweede keer kreeg ik een beugel bij een kaakoperatie, toen ben ik bij een paar orthodontisten gaan vragen hoe ze het aan zouden pakken. De fijnste heeft het uitgevoerd. Klant is koning toch? Het is jouw gebit.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:32

Ik heb mijn beugel er eerder uit laten halen, droeg al bijna 4 jaar een beugel en de tandarts zei toen doodleuk dat hij nog zeker een jaar door wilde gaan om een spleetje tussen mijn ondertanden voor weg te krijgen (spleetje was zelfs zijn schuld want hij had verkeerd ingeschat en één van mijn tanden daar getrokken wat achteraf niet nodig bleek te zijn). Toen heb ik gezegd dat hij de beugel eruit moest slopen, ik was het ook echt helemaal zat. Ik liep al 4 jaar met een hele stellage in mijn mond en een grote buitenboord beugel (zo'n paardenhoofdstel). Inmiddels was ik bijna 18 en ik had geen zin om naar het vervolgonderwijs te gaan met een halve ijzerwinkel om mijn hoofd.
Na het eruit slopen van de beugel heeft de tandarts nog een draad achter mijn tanden gezet om het goed te houden, maar die heb ik twee weken later eigenhandig eruit gesloopt. Was wat pielen met een tang, maar toen was ik van die rotdraad verlost :P.

Nu ben ik bijna 8 jaar verder en mijn tanden staan nog steeds prima. Het spleetje tussen mijn tanden is zelfs bijna helemaal verdwenen en doordat ik dat draadje niet heb laten zetten hadden mijn verstandskiezen ruimte om mijn tanden wat opzij te drukken zodat ze zonder problemen door konden komen. Voor mij is het dus heel goed geweest om de beugel er eerder uit te laten halen.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:33

Ik zou het nog een aantal dagen aankijken, je moet natuurlijk wennen aan je nieuwe 'stellage' ;) Die beste man heeft 8 jaar gestudeerd, hij doet dit echt niet om jou te pesten. Bij orthodontie gaat het niet alleen om het mooie plaatje maar om de stand van de tanden en kiezen ten opzichte van elkaar in de boven- en onderkaak. Vervroegd eruit halen kan betekenen dat je tanden binnen no time weer scheef staan, dat het voor jou zichtbare deel 'recht' staat wil niet zeggen dat de wortels dat ook doen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:53

Pff.. de ene vering zit al weer heel losjes waardoor er iets in mijn tandvlees zit te boren.. ik word hier echt zo gek van eh.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:56

Ik zou mijn beugel ong. 2 jaar moeten hebben.
Maar na 1.5 jaar is hij eruit gegaan omdat ik door mijn beugel (blokjesbeugel) met poetsen niet overal goed bij kon komen en mijn mondhygiene achteruit ging.
Heb onder nu een spalkje achter de tanden en voor boven een nachtbeugel die ik nu nog om de nacht in moet.
Ze staan nog prima, hij is er nu ruim een half jaar uit. :)

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 07:38

Hier een negatieve ervaring. Mijn bovengebit stond in no time weer schots en scheef. Gevolg; alsnog 1,5 een beugel om de boel weer netjes te krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:41

Ik zou hem er uit halen. Ik heb dus netjes een beugel gehad vroeger, en wat gebeurde er daarna: mijn verstandskiezne begonnen te groeien en toen stond alles weer scheef. DAarna wilde ik echt geen beugel meer hoor. Het is een modeverschijnsel. En dan maar gewoon een mooi en natuurlijk gebit.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:28

germie schreef:
Ik zou hem er uit halen. Ik heb dus netjes een beugel gehad vroeger, en wat gebeurde er daarna: mijn verstandskiezne begonnen te groeien en toen stond alles weer scheef. DAarna wilde ik echt geen beugel meer hoor. Het is een modeverschijnsel. En dan maar gewoon een mooi en natuurlijk gebit.

Wat zonde zeg, normaal gesproken zouden die er eerst uit moeten worden gehaald voordat je beugel er definitief uit wordt gehaald of überhaupt voordat je een beugel had gekregen .. Tuurlijk is het een modeverschijnsel, welke jong volwassene heeft tegenwoordig nog een scheef gebit, bijna niemand :) Maar buiten dat plaatje gaat het ook om functionaliteit

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:48

dressagelady schreef:
germie schreef:

Wat zonde zeg, normaal gesproken zouden die er eerst uit moeten worden gehaald voordat je beugel er definitief uit wordt gehaald of überhaupt voordat je een beugel had gekregen .. Tuurlijk is het een modeverschijnsel, welke jong volwassene heeft tegenwoordig nog een scheef gebit, bijna niemand :) Maar buiten dat plaatje gaat het ook om functionaliteit

Nee joh, dat kan helemaal niet. Meeste mensen zijn op uiterlijk 15-16 jarige leeftijd van de beugel af en dan zijn de M3's er echt nog niet. ;)

@ germie: heb je wel een draadje achter je tanden gehad of een nachtbeugel? Zonde dat alles weer verplaatst is. Jammer dat je tandarts niet op tijd ingegrepen heeft. Als tanden beginnen te verplaatsen kan er altijd op een eenvoudige (en heel goedkope) manier gezorgd worden dat dat niet erger wordt (dmv een soort hoesje wat om je tanden/kiezen gaat).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:51

Verstandskiezen zijn er bij mij ook echt niet uitgehaald toen de beugel eruit ging, die kwamen pas 5 jaar later door (boven) en ik vermoed dat ze onder over niet al te lange tijd ook beginnen, aangezien het laatste stukje van het spleetje tussen mijn tanden onder ineens heel snel dicht is gegaan.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:40

Wijsheidstanden kunnen er echt wel al uitgehaald worden voor ze boven komen hoor! Dat is bij mij ook gedaan. Operatie onder volledige verdoving, ineens alle 4 tegelijk. Dat moest voor mijn beugel erin ging. Anders duwen die alles weer schots en scheef, ik had echt geen plaats genoeg voor al die tanden :)