Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Izzy19 schreef:Heb je dit al eens besproken met je ortho? Die kan natuurlijk het beste inschatten wat wel/niet gaat veranderen.
Normaal gezien als al je tanden er staan (dus wijsheidstanden ook erdoor of door operatie verwijdert) dan gaan je tanden niet meer zo enorm veel verplaatsen van hoe ze nu staan. Uiteraard is het wel afhankelijk van hoe je mond eruit zit natuurlijk, als je veel open ruimtes hebt is de kans op verplaatsen wel een pak groter denk ik.
Dat bouwwerk klinkt inderdaad echt niet zo leuk, verschrikkelijk zeg maar. Is er geen mogelijkheid om voor iets te kiezen wat je bijvoorbeeld kan uitnemen voor het eten ofzo? Zodat je toch normaal kan eten? Lijkt mij ondoenbaar om 1,2 jaar op deze manier rond te lopen? Een week ok, maar zo lang? Ik zou daar toch eens goed met je ortho over spreken. Desnoods een jaartje langer een beugel maar een 'normalere'? Ik zeg zo maar wat, ik ken je situatie natuurlijk niet echt goed genoeg en ik ben ook geen ortho.
Wel de achterste kies en er is na een dik jaar nog altijd niets aan mijn gebit verandert. Ik heb vroeger trouwens ook een beugel gehad (mijn wijsheidstanden zijn toen ook weggehaald). Wel de gewone normale zonder extra bouwwerken gelukkig. Al is de kruisbeet die ik achteraan heb niet weg, maar op zich is dat ook geen ramp, je ziet dat niet en ik kan zonder problemen eten. Ik weet niet wat er bij jou gecorrigeerd moet worden met dat bouwwerk, maar misschien gewoon jezelf afvragen of je dat echt nodig hebt? Zoals mijn kruisbeet vond ik het echt niet nodig om daar nog meer moeite en tijd in te gaan steken. De ortho vond dat ook niet nodig.Izzy19 schreef:Hé das raar, bij mij is er nog een kies getrokken toen ik 22 wasWel de achterste kies en er is na een dik jaar nog altijd niets aan mijn gebit verandert. Ik heb vroeger trouwens ook een beugel gehad (mijn wijsheidstanden zijn toen ook weggehaald). Wel de gewone normale zonder extra bouwwerken gelukkig. Al is de kruisbeet die ik achteraan heb niet weg, maar op zich is dat ook geen ramp, je ziet dat niet en ik kan zonder problemen eten. Ik weet niet wat er bij jou gecorrigeerd moet worden met dat bouwwerk, maar misschien gewoon jezelf afvragen of je dat echt nodig hebt? Zoals mijn kruisbeet vond ik het echt niet nodig om daar nog meer moeite en tijd in te gaan steken. De ortho vond dat ook niet nodig.
Lastig zeg dat je eigenlijk niet gewoon terecht kan bij je ortho met die vragen. En ortho's zijn redelijk duur om zo maar even ergens anders een 2nd opinion te gaan halen.
Plien91 schreef:Ik zou dit overleggen met je ortho en kijken wat mogelijkheden zijn. Wat ik wel weet, en wat goed is om in je achterhoofd te houden bij het nemen van een beslissing, is dat een tweede keer een beugel niet wordt vergoed door de zorgverzekering! Dus stel dat je nu één jaar eerder je beugel eruit haalt, dan kan het zijn dat je kortdurend een mooi gebit hebt en daarna snel weer scheve tanden. Dan loop je of de komende 70 jaar met een schots en scheef gebit en is alle pijn van het afgelopen jaar voor niets geweest of je betaalt 2000 euro voor een nieuwe beugel....
Maar ja, als het niet lukt zo, dan lukt het niet en dan moet je ortho tijd maken voor jou. Izzy19 schreef:Ik denk ook dat je toch het beste contact opneemt met je ortho hiervoor en om eventueel verder te gaan zonder het bouwwerk en enkel de gewone beugel, vooral als het eigenlijk niet zo van heel groot belang is dat je overbeet wordt gecorrigeerd. Als dat echt zoveel last veroorzaakt vind ik dat niet meer dan normaal dat je hierover moet kunnen praten met je ortho. Proberen zo snel mogelijk een nieuwe afspraak te maken? Wat ook wel erg lastig kan zijn gezien de meeste ortho's hun schema erg vol zittenMaar ja, als het niet lukt zo, dan lukt het niet en dan moet je ortho tijd maken voor jou.
.
Die beste man heeft 8 jaar gestudeerd, hij doet dit echt niet om jou te pesten. Bij orthodontie gaat het niet alleen om het mooie plaatje maar om de stand van de tanden en kiezen ten opzichte van elkaar in de boven- en onderkaak. Vervroegd eruit halen kan betekenen dat je tanden binnen no time weer scheef staan, dat het voor jou zichtbare deel 'recht' staat wil niet zeggen dat de wortels dat ook doen.
germie schreef:Ik zou hem er uit halen. Ik heb dus netjes een beugel gehad vroeger, en wat gebeurde er daarna: mijn verstandskiezne begonnen te groeien en toen stond alles weer scheef. DAarna wilde ik echt geen beugel meer hoor. Het is een modeverschijnsel. En dan maar gewoon een mooi en natuurlijk gebit.
Maar buiten dat plaatje gaat het ook om functionaliteit dressagelady schreef:germie schreef:Ik zou hem er uit halen. Ik heb dus netjes een beugel gehad vroeger, en wat gebeurde er daarna: mijn verstandskiezne begonnen te groeien en toen stond alles weer scheef. DAarna wilde ik echt geen beugel meer hoor. Het is een modeverschijnsel. En dan maar gewoon een mooi en natuurlijk gebit.
Wat zonde zeg, normaal gesproken zouden die er eerst uit moeten worden gehaald voordat je beugel er definitief uit wordt gehaald of überhaupt voordat je een beugel had gekregen .. Tuurlijk is het een modeverschijnsel, welke jong volwassene heeft tegenwoordig nog een scheef gebit, bijna niemandMaar buiten dat plaatje gaat het ook om functionaliteit