knappende rug en brandende pijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

knappende rug en brandende pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 20:06

Al jaren heb ik last van een brandend gevoel tussen mijn schouderbladen, vooral als ik fietste of lang zat.
Nou heb ik sinds kort ook dat mijn rug knapt wanneer ik bijv. Sit-ups doe en de brandende pijn word erger. Vandaag heb ik bijvoorbeeld al de hele dag pijn en weet ik niet of ik moet zitten, staan of liggen.

Ik heb nu ook een zwaaroverbelaste nek met de nodige spierknopen en als ik niet rustig aan doe heb ik kans op een nekhernia.

Kent iemand de pijn in de rug misschien ?

MarChak

Re: knappende rug en brandende pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:17

Heel herkenbaar, dat heb ik ook, alleen laat ik het zodra het langer dan 2 weken duurt, verhelpen door de manueel therapeut (is tevens mijn fysiotherapeut die heeft doorgeleerd). Er zitten dan waarschijnlijk een of meerdere wervels in je bovenrug net niet helemaal goed, wat een bewegingsbeperking geeft en waardoor je dat brandende gevoel krijgt (of het voelt alsof je een flinke dreun tussen je schouderbladen hebt gekregen). Dat je nek nu ook meedoet is niet zo raar, daarmee ben je waarschijnlijk al jaren mee aan het compenseren. Snel afspraak maken met fysio die ook manueel therapeut is, en los laten maken. Dan worden - als je een goede therapeut hebt!!!!- éérst de spieren gemasseerd en daarna lichte druk op je wervels gegeven om ze te mobiliseren; zit het erg vast dan kan het nodig zijn om te mobiliseren met een zgn. versnelling, een korte heftige manipulatie van de betreffende wervel. Omdat je er al jaren mee loopt, moet je er ook rekening mee houden dat het lang kan duren voor je er helemaal vanaf bent, en dat je wervelkolom op meerdere plaatsen minder mobiel is dan wenselijk is.
Beterschap!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 20:30

Bedankt voor je reactie. Ik heb vanuit de huisarts een verwijzing voor sowieso mijn nek. Ik ga gelijk ook dan naar mijn rug laten kijken. Ik loop er inderdaad al erg lang mee en mijn nek is net beton zo hard. Mijn rugspieren ontgewijfeld ook, maar ik heb idd het idee dat er met de wervels iets niet lekker zit.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:23

Snel een afspraak maken dus! Het zal best nog een paar weken pijnlijk blijven, en misschien weer een keer terugschieten nadat het is losgemaakt, maar uiteindelijk gaat het wel weer beter.
Voor fysio hoef je trouwens geen verwijzing meer van de HA te hebben hoor, je mag zelf een afspraak maken. Maar zoek wel een fysio die heeft doorgeleerd voor manueel therapeut, anders kom je waarschijnlijk nog niet veel verder. Even doorbijten, eventueel na behandeling een keer een paracetamol, want je kunt er best wel een keer wat napijn van hebben waardoor je opnieuw de boel verkeerd aan kan gaan spannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:26

Hier nog 1. Ik heb een tijdje bij de fysio gelopen maar elke keer kwam het toch weer terug. Ga nu regelmatig naar de sportschool en dat werkt beter. Al heb ik er nog steeds last van..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:31

Inderdaad, je spieren gelijkmatig sterker maken helpt het voorkomen, bovendien ontspan je vaak makkelijker na zo'n inspanning.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:24

Je doet nu toch hopelijk geen sit-ups meer?
Die kunnen heel belastend zijn voor je nek.

Wil je toch je buikspieren trainen kun je beter je benen van de grond tillen ipv je bovenlichaam.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:38

Manueel therapeut idd. Het is ook best mogelijk dat de pijn tussen je schouderbladen uit je nek komt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:20

Ik sport nog steeds wel wat en de situps doe ik nog wel, maar probeer het wel te minderen. Ik heb anorexia en het sporten en de situps zijn voor mij heel belangrijk. Ik vind het ontzettend moeilijk om rustig te doen.

Vrijdag mag ik naar de fysio en dan zouden ze daar kijken wat ik nodig heb en als een manueeltherapeut nodig blijkt zal ik daar naar toe gaan . De kans is groot dat ik hierna helemaal niet meer mag sporten en daar zie ik toch wel tegenop. Maar als het niet anders is, dan is het niet anders...