Mogelijkheden beenprothese

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

iMyrable

Mogelijkheden beenprothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:22

Kan iemand mij inlichten over de mogelijkheden met een (1) beenprothese? Gaat om een amputatie door de knie of iets boven de knie.

Is fietsen mogelijk? Zo ja, mountainbiken ook?
Paardrijden met een prothese, kan dat? Of kan dat beter zonder?
Rennen? Lange tijd achter elkaar lopen?

Val je snel als iemand tegen de prothese aantrapt of als de prothese in een kuiltje blijft steken oid?

Zijn er verder nog dingen die lastiger zijn dan met twee benen lopen, en zo ja, wat? Ik weet wel dat je sneller moe wordt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:31

Pff wat een moeilijke vragen, denk dat dat van veel factoren afhangt.

Meen, maar weet het niet meer 100% zeker, dat er hier op Bokt een filmpje was van een mannelijke springruiter met een beenprothese, dit filmpje werd geplaatst om dat zijn rijstijl nogal vreemd overkwam.

Heb je, of krijg je een beenprothese?

Anoniem

Re: Mogelijkheden beenprothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:32

Ik ken een dressuurruiter met een beenprothese. :j Hij rijdt M2 meen ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:35

Ik denk dat je toch even contact moet opnemen met een arts oid. De broer van mijn vriend had de keuze om een prothese te nemen of ze konden nog iets anders proberen (bot en spiertransplantatie etc). Daar voor gekozen aangezien zijn andere voet ook niet goed is en met 2 prothese's gaat volgens mij niet.
Bij hem zou het gaan om een prothese door de knie geloof ik.

Volgens mij kunnen mensen na een lange revalidatie wel fietsen en stukken rennen. De arts vertelde ons ook dat er mensen zijn die nog regelmatig een berg beklommen, maar volgens mij is dit erg persoonsgebonden. De een kan prima paardrijden en de ander zou dit niet kunnen.. Ik zou als ik jou was deze vragen voorleggen aan een arts.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:16

Dit ligt heel erg aan de soort prothese die je krijgt, ieder persoon is anders, iedere stomp is anders, en je hebt ook verschillende protheses.

Voor hardlopen heb je speciale protheses, dus daar zijn wel mogelijkheden voor. Maar deze zijn erg duur, dus dan ligt het ook aan vergoedingen en dergelijke.
De meeste mensen met één prothese kunnen prima lopen. Alleen traplopen is wat moeilijker. Met bepaalde protheses kun je wel doorstappen trap af, met andere niet. Trap op gaat zowiezo met bijstappen, omdat je prothese je lichaamsgewicht niet over kan hevelen.

Wat betreft het paardrijden lijkt me dat dat wel kan, eventueel met aanpassingen aan het zadel. Beenhulpen geven gaat uiteraard niet als het om een amputatie door of boven de knie gaat, omdat je dan geen actieve kniefunctie meer hebt.

Of fietsen mogelijk is weet ik niet, misschien als je de prothesevoet aan de pedaal vastmaakt? Als je dit niet doet, zal de voet van de pedaal afschieten omdat er geen kniefunctie meer is.

De kwaliteit en veiligheid van lopen verschilt wederom weer per persoon, en per soort prothese. Zowiezo is revalideren van een amputatie een heel traject, het heeft tijd nodig alles opnieuw te leren, en het heeft tijd nodig een goede koker en prothese te krijgen.

Andere dingen die lastig zijn met een beenamputatie, zijn douchen ed (dan kun je geen prothese aan, dus zal er iets van een zitje moeten komen. Ook zal de vloer niet te glad moeten zijn want dan ga je onderuit als je hinkelt), energiemanagement idd, traplopen dan, autorijden, vast nog 101 dingen. Andere problemen waar mensen vaak tegenaan lopen zijn problemen met de stomp (wondjes, koker past niet goed ed) en bv. fantoompijn.

Mag ik vragen vanwaar je deze vragen stelt? Echt voor jezelf, of puur algemene interesse?

Ala het voor jezelf is neem ik aan dat artsen, fysiotherapeuten ed in revalidatiecentra je hier veel beter uitleg in kunnen geven.

Misschien wel interessant voor je, komende maandag komt een vriendin van mij op tv bij 'je zal het maar hebben'. Zij heeft ook een beenamputatie dwars door de knie, dan kun je haar ervaringen ermee zien.

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:24

Dank jullie wel voor de reacties!

Mijn been is ongeneeslijk verklaart (ik heb posttraumatische dystrofie) en het is het beste als die geamputeerd wordt. Het MOET niet, maar dan is de kans groot dat als het later toch wel MOET en dan kan ik minder been houden, zeg maar.

Denk toch wel dat ik het ga laten doen, zit nu ook al in een rolstoel en kan helemaal niets met het been. Been doet superveel pijn, en die pijn is slechter de behandelen dan fantoompijn. Bij aanraking kan ik het wel uitgillen en als je geen been hebt om aan te laten raken ..

Traplopen kan ik eventueel ook hinkelend, ik heb al een douchestoel en dat soort dingen. Volgens mijn vader zou autorijden ook nog moeten lukken (ben net 2 dagen 15, dus duurt nog wel een paar jaar :+) als ik een automaat heb.

Ik weet dat ik het sowieso ook aan de arts moet vragen, maar daar moet ik over een krappe 3 weken pas weer heen.. en ik was toch wel benieuwd.

Merel90, bedankt voor je lange reactie en voor de tip - ik zal het programma zeker kijken!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:09

Meid wat een heftige beslissing om op je 15e te moeten nemen. Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar wil je veel sterkte wensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:18

Mijn Opa had een rokersbeen, en kreeg een amputatie boven de knie. Dat is enige tijd geleden, hij heeft veel last gehad van niet goed passende protheses, maar de technologie staat niet stil. Als je echt geen andere uitweg meer ziet, en ook pijnbestrijding bij een GOEDE pijnkliniek niet meer helpt, dan is misschien amputatie de enig mogelijke uitweg.

Paardrijden kan ook met prothese, maar je zult je zadel moeten laten aanpassen. Ik heb een demonstratie gezien tijdens de Equitana van een dressuurruiter met twee geamputeerde benen boven de knie. Had een aangepast zadel maar was heel mooi om te zien.

Als je wilt hardlopen zijn daar speciale protheses voor te krijgen. Nog niet eens zo heel lang geleden heb ik een artikel gelezen van iemand die op jonge leeftijd ook haar been kwijt was geraakt en nu meedoet bij de Paralympics, volgens mij was het idd hardlopen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:23

paardrijden met een prothese kan zeker, heb eens een filmpje gezien van een springruiter (johannes eiden) en die springt met TWEE!!!! been protheses!

even filmpje erbij gezocht! http://www.youtube.com/watch?v=5xUaYYFHadU

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:03

gabyfedde schreef:
Meid wat een heftige beslissing om op je 15e te moeten nemen. Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar wil je veel sterkte wensen.

Pfff inderdaad, maar als ik jou verhaal zo lees, lijkt inderdaad een amputatie de beste oplossing, je word daarna veel mobieler, meer vrijheid!
Hoe dan ook wens ik je veel sterkte en voor straks een pijn vrije toekomst!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:19

Mijn vader heeft een beenprothese net onder de knie. Autorijden gaat hem makkelijk af, met een automaat uiteraard. Bij hem is het bij het rechterbeen en moet hij dus met links remmen en gas geven waarvoor de boel omgebouwd is en er links en rechts een gaspedaal zit die je omhoog kunt klappen zodat wij er ook mee kunnen rijden.
Fietsen kan hij niet maar die heeft hij dan ook niet, kan het dus niet proberen ook :)
Enne, als iemand het waagt om tegen de prothese te trappen lacht hij zich rot en heeft de 'trapper' zere tenen :D

Heel veel succes met je beslissing en wat ben je nog jong om deze beslissing te maken zeg :(:)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:20

Ik heb met beide situaties van zeer dichtbij ervaring; zowel posttraumatische dystrofie met zeer moeilijke pijnbestrijding en een onderbeenprothese onder de knie.
Er is inderdaad veel verschil in wat iemand kan met een onderbeenprotheses, de een kan er zowat alles mee en de ander is toch wat beperkter. Samen met de revalidatiearts en diegene die de prothese maakt wordt er gewerkt aan de best mogelijke oplossing. Maar autorijden, (licht) sporten etcera zijn over het algemeen geen probleem, hooguit moet er wat aangepast worden. En zoals hierboven wordt gesteld; als iemand tegen het been trapt is diegene het haasje :+.
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de lichamelijke aanpassing; er komt een portie geestelijke verwerking bij kijken.

Als je meer wilt weten over mijn ervaringen mag je me altijd pb-en :j.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:25

Ken je het programma Je zal het maar hebben op BNN? Het is terug te kijken.
Ik geloof dat in aflevering 4 een meisje kwam die ook een prothese had. Volgens mij vanaf boven de knie, maar dat weet ik niet meer zeker. Ze vond hardlopen heel erg leuk, en dat kon ze nu weer proberen met een speciale voet. Ook autorijden kon ze. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar eigen ervaringen heb ik niet :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:26

mijn zwager heeft een prothese net boven de knie.
hij rijdt auto ( automaat)
loopt soms met kruk, maar ook zonder.
Of die fiets geen idee, deeed hij voor die tijd eigelijk ook niet hahah
Zwemmen doet hij weer wel

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:50

Jeetje meis, wat een heftige situatie en beslissingen die je moet nemen..ik vind je heel dapper! (vooral omdat het niet moet en je dus geheel zelf zal moeten beslissen).

De beste vriend van mn zusje heeft een ongeluk gehad, waarbij aan ene zijde zijn been is verloren en aan de andere zijde zijn arm..
Voor zijn been heeft hij een prothese (zijn arm overigens ook, maar gebruikt die haast niet) en hij doet er alles mee. Hij heeft er enorm aan moeten wennen, maar rijd weer auto etc.

Zo te horen ben je straks zonder been weer stukken beweeglijker dan nu en ik ga keihard voor je duimen dat de pijnen dan ook weg zullen zijn. Je revalidatieartsen en fysio's zullen vast heel wat meer weten.

Je zou eens kunnen googlen op handicap en paardrijden bv, de paralympics, wie weet kan je wel in contact komen met ruiters die een been missen...of manege's voor mensen met een handicap?
Is het niet Dhr Stokkel die ook zonder been rijd op hoog niveau?
Zou fijn zijn als je direct contact hebt met mensen die het zelf hebben moeten ervaren..

Veel sterkte!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:59

Jeetje TS, ik had eigenlijk niet verwacht dat het voor jezelf was, omdat je er zo luchtig over praat.
Ik vind het dapper dat je er zo goed over praat, het lijkt me heel moeilijk een keuze te maken. Objectief gezien denk ik ook dat je uiteindelijk mét prothese beter kunt functioneren en minder pijn hebt, maar het is niet zomaar een keuze natuurlijk. Het geeft geestelijk ook nogal een belasting, en is een heel traject waar je doorheen moet.

Je zegt dat je nu in een rolstoel zit, kun je ook al helemaal niet meer lopen?

Autorijden moet inderdaad gewoon kunnen, ze passen dan de pedalen aan, of in geval van je linkerbeen is een automaat een makkelijke oplossing.

Er zijn nieuwe (computergestuurde) knieën waarmee je zelfs kunt skieën en dergelijke, dus wat dat betreft is tegenwoordig veel mogelijk.

Wat betreft 'je zal het maar hebben'; de vrouw waar Anna het over heeft is dezelfde als die ik bedoelde, dat is een vriendin van mij. Als je er dus behoefte aan hebt om met haar in contact te komen na de aflevering, kan ik dat waarschijnlijk wel regelen. Ze heeft al een speciale cursus gedaan om lotgenoten te begeleiden. Dan kun je altijd PB-en :)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:11

Ik heb laatst op school (fysiotherapie een les gehad over amputaties, er kwamen ook mensen langs met een amputatie.
er kwam een jongen binnen (waarvan wij als klas dachten dat dat een leraar/begeleider was) die liep gewoon normaal (wel na heel veel oefenen. Ik geloof dat hij een onderbeen amputatie had. dat is wel een stuk positiever omdat je dan nog je kniegewricht hebt en die dus nog kan gebruiken.
Echt veel over paardrijden weet ik niet maar het lijkt me toch mogelijk.
Het ligt er wel sterk aan wat voor amputatie je hebt. met zo'n onderbeen amputatie kan je veel meer dan een bovenbeen amputatie of een amputatie door het heupgewricht.
Misschien kan je contact op nemen met militair revalidatie centrum doorn (komen niet alleen militairen ;) daar was die les laatst van en zij weten er een heleboel over.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:36

Er zijn heel veel soorten beenprotheses en met veel oefenen is er veel mogelijk. Met de nieuwste technologieën kunnen ze als een normaal been functioneren. :)
Als ik jou was zou ik het even navragen bij je behandelend arts. Het is vaak wel het meest gunstige als je je knie kan behouden. :)