Rijden na buik(kijk)operatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Patsy

Rijden na buik(kijk)operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:20

Vier weken geleden heb ik een kijkoperatie aan mijn buik gehad (de reden is evt via PB op te vragen).
Nu zijn de wonden op mijn buik natuurlijk allang genezen, en hoewel ik nog wel moe ben dacht ik afgelopen maandag maar weer eens te gaan rijden. De dokter heeft namelijk aangegven dat ik alles mag doen, als ik maar luister naar mijn lichaam.
In stap ging het nog wel, maar meer dan een paar rondjes draven zat er niet in, omdat het in mijn buik nog heel erg pijnlijk is.
Dus maar weer afgestapt en voorlopig longeren we dus vrolijk verder.

Wie heeft er ook zo iets meegemaakt en kan me vertellen wanneer je ongeveer weer kan rijden. Ik word namelijk een beetje ongeduldig.

Goof

Re: Rijden na buik(kijk)operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:21

Ik heb volgens mij echt weken niet gereden toen mijn blinde darm eruit gehaald is. Heel langzaam weer opgebouwd.
Bedenk dat ze door je spieren heen gegaan zijn he, dat voel je wel even.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:25

Hmmmm kijk operatie? Heb je dan hele kleine gaatjes in je buik? Of hebben ze je buikspieren doorgesneden?

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:27

Mijn broertje heeft ook lang niet kunnen rijden na een kijkoperatie in zijn buik. Ik geloof dat hij na bijna een half jaar pas weer echt pijnloos op het paard kon zitten. Hoop voor jou dat het niet zo lang gaat duren, maar het kan dus lang duren.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:28

Bij mij is dmv een kijkoperatie mijn galblaas verwijderd. Ik zat na 2 weken weer op mijn paardje en na 3 weken was ik weer aan het hardlopen. Maarja.... niet iedere operatie is hetzelfde. Dus voorzichtig opbouwen en bij pijn gewoon stoppen zou ik zeggen.

Sterkte ermee!

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:47

ThreeFingers schreef:
Hmmmm kijk operatie? Heb je dan hele kleine gaatjes in je buik? Of hebben ze je buikspieren doorgesneden?

Nee, het zijn drie kleine gaatjes, een in mijn navel en twee daarnaast. Volgens mij zijn de buikspieren dus niet doorgesneden, maar ze hebben de boel van binnen voor mijn gevoel wel flink overhoop gehaald en ik voel ook ergens een 'harde streep' wat volgens mij een inwendig litteken moet zijn.
Lijkt erop dat het dus voor iedereen anders is....

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:53

Ik denk ook dat het voor iedereen anders is. Ligt er ook maar aan hoelang ze bezig zijn geweest, en wat ze allemaal "overhoop" hebben gehaald.

Daarnaast is het ene lijf, het andere niet en reageert het dus ook anders op narcose etc.

Moet je nog voor controle terug naar het ZH? DAn kun je vragen hoe en wat. En anders even bellen en de situatie uitleggen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:55

Zolang je nog pijn hebt, of geen fijn gevoel in je buik. Dan toch maar even kalm aan doen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:27

Na een week gingen bij mij de hechtingen eruit en toen ben ik weer gaan rijden. Ik had twee gaatjes overigens.

Deed nog wel pijn en was niet makkelijk omdat m'n buikspieren ook gesneden waren maar was wel te doen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:34

Bij een kijkoperatie blazen ze lucht in je buik om wat meer ruimte te maken, dat kan flinke spierpijn opleveren.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:35

ik heb een blindedarmoperatie gehad , en zat na 3 weken(met een beetje spierpijn nog) vrolijk op het paard.
Ik mocht na 2,5 weken weer kijken wat ik ging doen , als ik maar luisterde naar me zelf.
Merkte met opstappen en galloperen nog wel wat pijn maar verder ging het goed..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:39

Ik ben een paar jaar geleden aan een middenrifsbreukje geopereerd, dat was ook een kijkoperatie, en ik zat na 2,5 week al weer op een (rustig) paard. Ik heb het rustig opgebouwd, maar heb (behalve spierpijn) niet veel last gehad.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:42

Watik na mijn zwangerschap (ook flinke belasting voor de buikstreek) heb gedaan is rustig beginnen met sporten in de sportschool. Daarmee train je je spieren weer een beetje en kan je rustig opbouwen. Op een paard vond ik dat wel lastiger. Hij dacht niet met mij mee ;) Wellicht een optie om dat een paar keer te doen. desnoods thuis wat oefeningen beginnen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:47

Ik heb afgelopen mei een kijkoperatie gehad,
En heb er nog langs last van gehad.
Ik denk dat als je lichaam aangeeft dat het pijn doet, je gewoon niet verder moet gaan.
Dan ben je er duidelijk nog niet aan toe....

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:52

ivy_power89 schreef:
Ik denk dat als je lichaam aangeeft dat het pijn doet, je gewoon niet verder moet gaan.

dat sowieso! Goed luisteren naar je lijf!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:11

Langzaam opbouwen. Niet meteen weer flink gaan trainen.
Na mijn kijkoperatie aan mijn blindedarm zat ik er met 3 weken weer op. Deed rustig aan en had nergens last van. Alleen afstappen was wat lastig. Je kan niet met je buik leunen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:17

Ik had bij een zwaardere buikoperatie lang last in de draf. Maar wat anderen ook zeggen, bij pijn moet je gewoon stoppen, of iig rustiger aandoen.