Wortelkanaalbehandeling...Help?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Ceent

Wortelkanaalbehandeling...Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:50

Gisteravond kreeg ik in ene ontzettend last van een zere kies. Om de drie uur paracetamol geslikt (3x), maar het hielp allemaal niets... De pijn bleef en ik heb geen oog dicht gedaan...

Vanochtend meteen de tandarts gebeld, en ja hoor waar ik bang voor was: een wortelkanaalbehandeling.

Ze heeft vanochtend een start gemaakt (weet iemand wat ze dan doen?) en ik moet volgende week komen om het af te maken. Mijn tandarts zei dat de afspraak volgende week een uur en een kwartier duurt! Ik zie er zoooo tegen op.

De erge kiespijn is nu wel weg, maar ik heb nu wel napijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?? Hoe lang duurt deze napijn van de voorbereidingen (heb ook een tijdelijke vulling zei ze)? En hoe is een wortelkanaalbehandeling?! HELP! Daar heb je zeker ook weer napijn van...?

Caira

Re: Wortelkanaalbehandeling...Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:51

ja hoor, ik heb er 3 gehad, leuk is anders, maar met een goede verdoving is het prima uit te houden hoor! Napijn heb ik bijna niet gehad.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:58

Ik heb 1 keer wkb gehad..
Eerst tijdelijke vulling gehad net als jij, weet niet precies waarom :') Mijn tweede afspraak was echter pas maand(en) later, voor die tijd viel mijn vullin er al weer uit en ben ik eerder heen geweest..
Dikke verdoving erin en toen was het prima te doen :) af en toe wel iets gevoeld maar niet heel erg.. ik had volgens mij vier kanalen en duurde ongeveer een uur/anderhalf uur..

In ieder geval, het was het waard :D Die kiespijn was niet te harden en de behandeling viel me echt heel erg mee! Ik heb een klein beetje napijn gehad, maar met een ibuprofen prima kunnen slapen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:59

Ik heb er ook 2 gehad, mijn tand had 4 kanalen ipv. 3 dus dat was even raggen en doen, maar met wat spuiten prima te doen, don't worry :D

Ceent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:00

Gelukkig, dat klinkt wel redelijk positief... De tandarts dacht ook dat ik vier kanalen had, maar konden er ook drie zijn...

Maar toch, om nou ruim een uur in die stoel te liggen. Ik lag er vanochtend al 20 min. mega verkrampt van de angst en spanning. Toen leek het al een uur te duren...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:01

neem een muziekje mee!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:02

Ogen dicht, vragen of de muziek aan/harder mag of dat je oordopjes in mag doen en er niet aan denken :)

Ceent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:05

Muziek is wel een goede tip misschien!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:10

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:12

Dan zal ik even een heel positief berichtje plaatsen!

Ik kamp helaas met het slechte gebit van mijn vaders kant. Bij mij breekt alles standaart af, standaart vijf of zes gaatjes. Maakt niet uit hoe goed ik poets. En ook.. Sinds mijn veertiende, bijna jaarlijks, een ontstoken kies... :Y)

Bij mij zijn het tot nu toe vaak acute ontstekingen geweest. Dan heb ik echt een "doods" smaak in mijn mond. En doet het gruwelijk zeer. Maar als de tandarts eenmaal een gaatje geboort heeft in de kies. Is de druk eraf. En voel ik helemaal niks meer!
Mijn zenuwen zijn dan namelijk al dood.

Ik heb inmiddels al zeven wortelkanaalbehandelingen gehad (Ik ben nu 21. Jeej!! Over vijf jaar een kunstgebit dan valt alles er spontaan uit := :') ). En eigenlijk (Klopt af!). Bij geen een pijn gehad!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:14

Ja dat stinkt he als ze dat gat hebben geboord he? rotte eierlucht hahaha
zenuw eruit halen is het enige wat een beetje kan voelen maar das mss 1 seconde..

Ceent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:15

Oh dat klinkt wel positief (tenminste dat je geen pijn had, niet je slechte gebit ;-))!

@mymy: bedankt voor de link. Het gaat bij mij ook om een bovenkies met vier kanalen... Zal wel een lastige klus worden dan...

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:15

leuk is het niet nee! haha :D
heb er 2x een gehad

maar een keer was na de eerste keer nog niet helemaal goed 'dood' gemaakt >;)
dus die 2e keer hij jolig boren, zonder verdoving want het zou toch dood zijn...

nou volgens mij hing ik daar aan het plafond! haha :D wat een hel..
toen heb ik een stuk of 5 verdovingen gehad, maar volgens mij zat er water in want voelde alles! _O-
ik vind het nog steeds een raadsel hoe dat zo kwam :=

die eerste keer was het wel super gegaan trouwens :)

beide keren was de pijn trouwens onverdragelijk die tijd voor dat ik bij de tandarts was,
die napijn was een grote opluchting toen :D
Laatst bijgewerkt door iloonaa__ op 12-03-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:16

Soms proef ik het al vooraf := Jakkie :Y)

Als ik pijn heb, en ik bel de tandarts, plannen ze wel meteen een uur in voor me :') Ze weten dat ik altijd lang werk heb _O-

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:17

Als je wel wat voelt, gewoon extra verdoving vragen :D
Bij mijn eerste behandeling voelde ik na de prik nog steeds alles, trok het echt niet :') Toen heeft ie er nog een pastatje ofzo opgesmeerd en toen was het beter :)

Hoop dat je een goede verzekering hebt btw, ik had geen gebitsverzekering.. spaarrekening direct leeg :')

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:19

Ceent schreef:
Oh dat klinkt wel positief (tenminste dat je geen pijn had, niet je slechte gebit ;-))!

@mymy: bedankt voor de link. Het gaat bij mij ook om een bovenkies met vier kanalen... Zal wel een lastige klus worden dan...

Over drie jaar gewoon alles eruit, en een kunstgebit :D :')

Ik heb al zoveel "nep" in de mond. 1 kroon, en nog vier uitgeholde kiezen. (Bij een paar kiezen heb ik meerdere ontstekingen gehad, kan schijnbaar ook voorkomen).

Bovenkiezen hoef je je geen zorgen over te maken hoor! Heb ik ook al twee keer gehad, en was geen verschil ten opzichte van een kies onder! Met een beetje een handige tandarts kun je zelfs al met een half uur klaar zijn! (Mijn tandarts is een goede vlotte. Maar die heeft ook diploma's voor echt alles. Implantaten kunstgebitten alles.)

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:19

Bij de eerste behandeling gaan de zenuwen (restjes) eruit. Wordt gespoeld met een chlooroplossing, en de kanalen geruimd met vijltjes en daarna gedroogd.
Daarna komt er medicament ( ultracal ) in met daarboven op een watje met een noodvulling. Dit kan een aantal weken blijven zitten, Daarna weer opengemaakt en wordt hetzelfde gedaan. Zijn de kanalen rustig en komt en geen viezigheid meer uit dan wordt de kies verder afbehandeld. Komt er nog wel viezigheid mee met het ruimen dan komt er weer een medicament in met een noodvulling. Dan na 2 weken kijken of alles rustig is.
Je hoeft je geen zorgen te maken voor pijn want de zenuw is dood. Dus voel je ook niks. Als je nog vragen hebt mag je me evt. PBen.

Succes! Komt goed!

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:21

Marjo_x schreef:
Als je wel wat voelt, gewoon extra verdoving vragen :D Bij mijn eerste behandeling voelde ik na de prik nog steeds alles, trok het echt niet :') Toen heeft ie er nog een pastatje ofzo opgesmeerd en toen was het beter :)

Hoop dat je een goede verzekering hebt btw, ik had geen gebitsverzekering.. spaarrekening direct leeg :')

Zeker doen!! Je hoeft echt geen pijn te hebben hoor. Dan hebben ze gewoon niet goed verdoofd!

Geen zorgen maken. Mp3 of telefoon met oortjes mee. En goed aangeven als het zeer doet! Dan kom je er zo doorheen! Ogen dicht, muziekje aan, dan is het zo over!

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:22

afram schreef:
Bij de eerste behandeling gaan de zenuwen (restjes) eruit. Wordt gespoeld met een chlooroplossing, en de kanalen geruimd met vijltjes en daarna gedroogd.
Daarna komt er medicament ( ultracal ) in met daarboven op een watje met een noodvulling. Dit kan een aantal weken blijven zitten, Daarna weer opengemaakt en wordt hetzelfde gedaan. Zijn de kanalen rustig en komt en geen viezigheid meer uit dan wordt de kies verder afbehandeld. Komt er nog wel viezigheid mee met het ruimen dan komt er weer een medicament in met een noodvulling. Dan na 2 weken kijken of alles rustig is.
Je hoeft je geen zorgen te maken voor pijn want de zenuw is dood. Dus voel je ook niks. Als je nog vragen hebt mag je me evt. PBen.

Succes! Komt goed!

Dit hoeft niet perse hoor. Ik heb twee behandelingen gehad, waarbij de zenuw alleen doorgeknipt word, en vervolgens gebrand word. Ik heb ook nog nooit een watje gehad. Bij mij was het altijd een noodvulling, die ze er als waren insmolten. (Zetten ze er een pinnetje in, en nog een, en nog een, dat knippen ze af, en smelten ze naar binnen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:15

Ik heb er vorige jaar ook 1 gehad en het viel mij 300% mee :j Heb tijdens en na de behandeling nergens last van gehad..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:20

ik heb er ook 3 gehad. waaronder
ook eentje met 4 kanalen.

de rede waarom ze er een nood vulling in doen, is omdat ze je kies vol stoppen met een antibacteriële vloeistof,
en hier dan een nood vulling in doen. zodat de ontsteking er goed uit kan. en dan pas dicht maken.
als ze hem gelijk af vullen, en je hebt er toch nog troep onder zitten. dan is dat zonde van het werk en tijd.

als je een goede tandarts hebt, en goed kan verdoven. voel je er niet of nauwelijks wat van.
na pijn ook totaal niet gehad. ook niet die ene keer, dat ik zo'n woekerde zenuw had. dat hij helemaal
tot aan mijn oor door trok

*edit, zag dat boven mij ook al uitleg was gegeven, in de snelheid er over heen gelezen*
Laatst bijgewerkt door smurfje op 12-03-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:21

Ik heb het 1x gehad, en was zo trots als wat dat het allemaal goed ging en geen pijn deed etc. Tot het bijna klaar was, toen moest er nog een puntje dichtgemaakt worden ofzo en dat kon wat gevoelig zijn. Ik dacht dat ik op tilt ging, man wat deed dat pijn.
Nu moet ik weer, en ik durf gewoon keihard niet meer. Puur vanwege dat ene moment. Had beloofd in januari een afspraak te maken, nou, ik moet nog bellen.

Wie o wie kan me uitleggen wát er gebeurd is en hoe dat te voorkomen is? Want ik moet echt, maar :\

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:23

zou niet kunnen weten wat het is.
in alle gevallen bij mij ging het eigenlijk heel makkelijk

kies open maken, uitvijlen, raggen, meten, pinnetje erin.
fototje maken, passen/meten, kies schoon en droog maken.
en dicht vullen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:31

Niet genoeg verdoofd geweest delerium?

Ik was heel blij met mijn wkb, hoezeer het me ook stres heeft opgeleverd om erheen te gaan. Maar ik verrekte van de pijn. Na de wkb voelde ik eindelijk geen pijn meer en dat was verdomd fijn :)

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:36

ik heb eenmaal een invaller gehad. Toen wist ikzelf 100% zeker dat de pijn van een acute ontsteking af kwam. Toen had ik een of andere domme doos. Die zelfs nadat ze foto's gemaakt had, alleen een gaatje kon vinden.
Vertrouwde het al niet. Maargoed prima.. Zij heeft ervoor geleerd? Zij gaatje gevuld (Onder drie verdovingen, dat voelde ik toen wel :+ ). En eenmaal smiddags thuis, verging ik van de pijn. Verdoving raakte uitgewerkt. Was inmiddels ver na sluitingstijd van de tandarts.
Ik was inmiddels alweer op stal (Met verdoving voelde ik niks, dusja, op naar poown :+ ). Vandaaruit thuis gebracht door de staleigenaar :')

Daags erop weer naar de tandarts. Om half negen sochtends. (Nacht kon ik gelukkig uitzingen onder ibuprofen!). Bleek dus wel degelijk ontsteking te zijn!

Ik zeg maar zo. Als IK zeg dat het ontstoken is. Dan eh.. IS dat het ook :')

@Delirium. Waarschijnlijk was dat het doorknippen van de zenuw :j Volgende keer dat je tandarts aangeeft dat het gevoelig gaat worden, meteen om extra verdoving vragen. Dan spuiten ze er verdoving bovenop. (Niet IN de zenuw, maar gewoon eroverheen). Dan voel je er niks van.