Is dit normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:36

Hallo,

mijn vriend is vanmiddag naar de huisarts geweest. Omdat hij al een poos (lees jaren) last heeft van steken rond zijn hart.
Poos geleden toen hij terug naar huis fietste kreeg hij zelfs zo'n erge aanval dat hij halfuur op de stoep heeft gezeten. En gek werd van de pijn.
Probleem was dat hij nooit goed durfde omdat zijn opa dit ook had en 3 x een hartaanval heeft gehad.
Van buiten lijkt het wel een stoere vent, maar hij durfde echt niet.

Nu naar veel en lang praten, is hij voor mij heen gegaan. Zit zelf namelijk nogal in de wereld van hartpatienten (mijn zusje is er namelijk ook 1) En dan hoor je helaas ook veel slechte berichten.

Alleen volgens de huisarts kan het niet kwaad. En gebeurd het wel vaker.
Alleen ik heb er absoluut geen vertrouwen in dat het geen kwaad kan.
Mijn vriend heeft er nu wel vrede mee. Alleen ik totaal niet.

Is het slim om doorverwijzing te vragen? Of kan het idd niks kwaad.

Ook werd het hem laatst helemaal zwart voor de ogen en is hij bewusteloos geraakt (?) waardoor hij is gevallen met de fiets en naar beneden de wal is ingerolt. En dankzij zijn fiets was hij het kanaal niet in gevallen.

Dus ik vertrouw het echt niet. Zijn er meer bokkers met ervaring?

Groetjes, [***]

__Marije__

Re: Is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:05

Lastig zoiets, heeft de huisarts ook onderzoeken gedaan? Anders zou ik hem aanraden dat hij op het moment dat hij klachten heeft belt met de huisarts, dan kunnen ze op dát moment onderzoeken! Wij hebben een ECG-apparaat op de praktijk dus wij kunnen zelf hartfilmpjes maken, dat is wel ontzettend handig in dit soort gevallen..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:07

Nogmaals naar de ha maar dan zelf mee.
Grote kans dat je vriend tegen de ha het allemaal wat afgezwakt heeft.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:10

Als hij steken bij zijn hart heeft en bewusteloos raakt zou ik 112 bellen :? Lijkt me niet normaal..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:25

hier heb ik ook al mijn hele leven last van.
( moet er wel bij vermelden dat ik hartpatiënt ben )

huisartsen willen vaak eerst meerdere meldingen van je hebben en dan pas verwijzen ze je door.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:36

Zou er nogmaals heen gaan en een doorverwijzing eisen :j En anders een afspraak maken bij de poli en zeggen dat de doorverwijziging eraan komt (en dan is het jammer voor de HA, maar je wordt dan wel geholpen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:13

Glossi schreef:
Als hij steken bij zijn hart heeft en bewusteloos raakt zou ik 112 bellen :? Lijkt me niet normaal..

Hij was toen alleen onderweg. Hoorde het ook pas later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:14

__Marije__ schreef:
Lastig zoiets, heeft de huisarts ook onderzoeken gedaan? Anders zou ik hem aanraden dat hij op het moment dat hij klachten heeft belt met de huisarts, dan kunnen ze op dát moment onderzoeken! Wij hebben een ECG-apparaat op de praktijk dus wij kunnen zelf hartfilmpjes maken, dat is wel ontzettend handig in dit soort gevallen..

Dat moet ik nog even navragen. En heb dit ook al vaker tegen hem gezegd.
Maar ene keer duren de steken maar paar seconde en andere keren veel langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:14

Quellian schreef:
Zou er nogmaals heen gaan en een doorverwijzing eisen :j En anders een afspraak maken bij de poli en zeggen dat de doorverwijziging eraan komt (en dan is het jammer voor de HA, maar je wordt dan wel geholpen).

Zal dit zeggen tegen mijn vriend.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:15

Het kunnen ook gewoon de spiertjes tussen zijn ribben zijn. Die verkrampen en kunnen onwijze steken geven.
Heb het heel soms ook en inderdaad, dat doet even flink pijn, maar kan geen kwaad.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:16

Ik weet niet wat je vriend precies tegen de huisarts heeft gezegd en hoe jullie huisarts is, maar als ik hier met zo'n verhaal aan zou komen zetten zou ik meteen van boven tot onder gecontroleerd worden en zou er gezocht worden naar de oorzaak.

Het zou dus kunnen dat je vriend het inderdaad allemaal wat afzwakt en zoiets heeft van zal wel. Ik denk dat je bij deze dingen toch wel even serieus na moet gaan denken. Het is niet normaal dat je steken in je hart hebt en zeker omdat het in de familie zit lijkt het me best zorgwekkend. Ik zou iig niet rustig kunnen slapen vorodat alles even nagekeken is.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:19

ik zou gewoon vragen voor door gewezen te worden.
doktoren zeggen wel vaker dat er niets is..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:34

Jeetje, dat is niet niks hoor..

Ik ben aan m'n hart geopereerd, ik werd dus wel serieus genomen. Ik ben bang dat je vriend wat de rest ook zegt het verhaal wat heeft afgezwakt..

Maak hem vooral ook duidelijk dat hij niet alleen zichzelf ermee heeft maar ook jou..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:15

Ik had ook twijfels (flauwvallen) en heb het zeker voor het onzeker genomen en een volledig hartonderzoek laten doen in het ziekenhuis. Ik kan het zeker aanraden!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:21

Goof schreef:
Het kunnen ook gewoon de spiertjes tussen zijn ribben zijn. Die verkrampen en kunnen onwijze steken geven.
Heb het heel soms ook en inderdaad, dat doet even flink pijn, maar kan geen kwaad.

Nou ja, als je daardoor bewusteloos raakt en van je fiets pleurt en bijna in het kanaal terecht komt, vind ik wel dat het kwaad kan. Volgende keer donder je van je fiets af, voor de wielen van een auto, of met je harses op de stoep, gekraakte schedel...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:26

GamblersCup schreef:
Goof schreef:

Nou ja, als je daardoor bewusteloos raakt en van je fiets pleurt en bijna in het kanaal terecht komt, vind ik wel dat het kwaad kan. Volgende keer donder je van je fiets af, voor de wielen van een auto, of met je harses op de stoep, gekraakte schedel...

Haha je hebt gelijk, het kan wel degelijk vervelend zijn, maar met 'het kan geen kwaad' bedoelde ik meer dat het helemaal niet perse hartklachten hoeven te zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:41

Char_elle schreef:
Ik weet niet wat je vriend precies tegen de huisarts heeft gezegd en hoe jullie huisarts is, maar als ik hier met zo'n verhaal aan zou komen zetten zou ik meteen van boven tot onder gecontroleerd worden en zou er gezocht worden naar de oorzaak.

Het zou dus kunnen dat je vriend het inderdaad allemaal wat afzwakt en zoiets heeft van zal wel. Ik denk dat je bij deze dingen toch wel even serieus na moet gaan denken. Het is niet normaal dat je steken in je hart hebt en zeker omdat het in de familie zit lijkt het me best zorgwekkend. Ik zou iig niet rustig kunnen slapen vorodat alles even nagekeken is.

Dat gevoel heb ik ook. Dat hij puur is heen gegaan om mij gerust te stellen.

Maak mij ook best wel zorgen. Helemaal als je al die verhalen al hoort van al die ouders met een hartenkindje. Zal straks nog eens weer goed met hem gaat praten. Ook al vind hij dit totaal geen leuk onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:42

unicorn_kiss schreef:
Ik had ook twijfels (flauwvallen) en heb het zeker voor het onzeker genomen en een volledig hartonderzoek laten doen in het ziekenhuis. Ik kan het zeker aanraden!

Tnx voor je berichtje.

Ik wil ook graag dat hij zich van top tot teen laat onderzoeken. Maar ik kan hem moeilijk meeslepen. Het is een volwassen vent.
En geen klein kind meer die je achter in de auto zet.

Dus hopelijk kan ik hem overtuigen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:43

Ik heb er ook last van, dokter zei precies hetzelfde ook nadat ik een verschrikkelijk pijnlijke aanval had gehad van zo'n 20 minuten. Heb er verder nooit onderzoek naar gedaan, en heb zo af en toe last van flinke steken en krampen ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:55

love_western schreef:
Hallo,

mijn vriend is vanmiddag naar de huisarts geweest. Omdat hij al een poos (lees jaren) last heeft van steken rond zijn hart.
Poos geleden toen hij terug naar huis fietste kreeg hij zelfs zo'n erge aanval dat hij halfuur op de stoep heeft gezeten. En gek werd van de pijn.
Probleem was dat hij nooit goed durfde omdat zijn opa dit ook had en 3 x een hartaanval heeft gehad.
Van buiten lijkt het wel een stoere vent, maar hij durfde echt niet.

Nu naar veel en lang praten, is hij voor mij heen gegaan. Zit zelf namelijk nogal in de wereld van hartpatienten (mijn zusje is er namelijk ook 1) En dan hoor je helaas ook veel slechte berichten.

Alleen volgens de huisarts kan het niet kwaad. En gebeurd het wel vaker.
Alleen ik heb er absoluut geen vertrouwen in dat het geen kwaad kan.
Mijn vriend heeft er nu wel vrede mee. Alleen ik totaal niet.

Is het slim om doorverwijzing te vragen? Of kan het idd niks kwaad.

Ook werd het hem laatst helemaal zwart voor de ogen en is hij bewusteloos geraakt (?) waardoor hij is gevallen met de fiets en naar beneden de wal is ingerolt. En dankzij zijn fiets was hij het kanaal niet in gevallen.

Dus ik vertrouw het echt niet. Zijn er meer bokkers met ervaring?

Groetjes, Michelle

Ja, persoonlijk; ongeveer dezelfde symptomen (ben alleen nooit flauwgevallen). Ik was zevenentwintig, en net als je vriend een man (relevant) toen ik de eerste aanval kreeg. Een idioot van een huisarts dacht dat het een aorta scheur zou kunnen zijn (tijdens de aanval ging mijn hart hoorbaar(!) tikken). Daar kan een mens behoorlijk onrustig van worden (understatement).
Werd doorgestuurd naar het ziekenhuis, cardiogram gemaakt, verdere onderzoeken, diagnose "idiopathische pericarditis". Laatste term betekent onstoken hartzakje, de eerste "we weten niet waar het van komt".
Komt vooral voor bij jonge mannen, is volkomen onschuldig, soms herhaalt het zich een paar keer. Ik hoop dat dit is wat je vriend heeft. Ik heb het twee jaar later nog eens gehad, daarna nooit meer.
DISCLAIMER: Het gaat om zijn hart, een gedegen onderzoek is verstandig, hoewel mijn ervaring lijkt op de zijne bewijst dit niets,. Je wil hiermee geen risico´s lopen, ik zou een verwijzing naar een cardioloog eisen, al was het maar om meer sinistere diagnoses uit te sluiten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:59

Idioot van een huisarts? wees blij dat hij je door gestuurt heeft en dat je daardoor helemaal bent nagekeken.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:05

Als de huisarts jullie geen doorverwijzing wil geven dan een andere huisarts zoeken die het wel geeft of desnoods naar de eerste hulp gaan.

Je hebt recht op goede hulp en helaas zijn sommige huisartsen niet echt goed daarin.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:10

daantjuhhh schreef:
Idioot van een huisarts? wees blij dat hij je door gestuurt heeft en dat je daardoor helemaal bent nagekeken.

Het is duidelijk dat niemand jouw de diagnose "gescheurde aortaklep" opgeplakt heeft zonder dat zeker te weten....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:16

Heeft je vriend last van hyperventilatie? Spanning? Angst? Stress?
Hyperventilatie kan namelijk lijken op een hartaanval (ja echt, heb het wel eens gezien. Gelukkig goed gezien door mijn collage, dus scheelde de ambu een ritje en was een plastic zakje genoeg)

ECG laten maken zou ik sowieso aanvragen, is een kleine moeite en zo gedaan. (voorkeur inspanningstest natuurlijk)
Blijven volhouden bij de arts als jullie twijfelen :)

Het kan inderdaad volledig onschuldig zijn en niets te maken met het hart. Dat hoop ik! :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:22

Kuggur schreef:
daantjuhhh schreef:

Het is duidelijk dat niemand jouw de diagnose "gescheurde aortaklep" opgeplakt heeft zonder dat zeker te weten....

Nee, maar om hem nou idioot te noemen?
Als hij je naar huis had gestuurt terwijl hij dacht dat je een gescheurde aorta klep had dan was hij een idioot geweest.

Iedereen kan fouten maken, maar een huisarts die twijfelt en je dan door stuurd terwijl het achteraf een onschuldig iets is noem ik geen idioot.
Maar een heel verstandig persoon.

Ja natuurlijk schrik je, maar ik heb andersom meegemaakt.
Iemand naar huis sturen met een hartaanval. Geloof mij dat is veeeeel erger.