Ervaringen met galstenen? Hoe nu verder?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Zilvermoon

Ervaringen met galstenen? Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 21:17

Hallo!

Na maanden met klachten te hebben gelopen van het niet kunnen eten ( of iig altijd een vol gevoel) Steken in mn zij en aanvallen van 4 uur waarbij je niet weet hoe of wat te doen van de pijn ben ik toch maar is naar de dokter gegaan. Deze dacht aan iets met de lever of galstenen. Nu heb ik bloedonderzoek gehad en een echo en het zijn inderdaad galstenen. Meerdere kleine en 1 grote.

Nu krijg ik een afpraak met een internist maar de HA had me al gewaarschuwd dat ik rekening moest houden met een operatie.

Weet iemand wat die internist gaat doen? Hoe snel je geopereerd word ongeveer? En hoeveel last heb je daar van?

Groeten Anne

tallechie

Re: Ervaringen met galstenen? Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:21

Mijn zus had ook galstenen, maar bij haar was de pijn niet uit te houden en zij is na twee dagen al geopeerd. Bij haar is de galblaas er ook uitgehaald, omdat deze ook al was onstoken.
Daarna 6 weken rustig aan doen en ze heeft nu nergens meer last van.

Operatie zal denk ik afhankelijk zijn van wachttijd, wat je pijn is en hoe erg het is. Herstel gaat vrij snel, het is volgens mij ook maar een nachtje in het ziekenhuis. Je mag de eerste weken alleen niet tillen. Internist gaat denk ik met de echo kijken en misschien wat onderzoeken doen en je voorbereiden op een eventuele operatie

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:27

Ik ben galblaasloos... Tijdens een operatie is mijn galblaas verwijderd via 3 piepkleine sneetjes. Van de operatie zelf niets gemerkt natuurlijk en daarna ging het ook vrij vlot wel weer beter. De operatie is me eigenlijk best meegevallen.

Alleen jammer dat je daarna nog steeds galsteenkolieken kunt hebben... Ik heb er sindsdien (en dat valt dus wel mee, want ik ben in 2009 geopereerd) 2 keer last van gehad. Niet weten waar je het zoeken moet van de pijn, letterlijk kruipen over het bed, omdat ik geen houding kan vinden. Ach ja, je kent het wel. Gelukkig dus niet al te vaak zo'n galsteenkoliek gehad na mijn operatie, maar ik schrok er wel van dat dit dus toch nog kon. En als ik nu 'buikpijn of maagpijn' krijg, ben ik altijd 'bang' dat het een galsteenkoliek blijkt te zijn, dus das wel balen.

Sterkte in ieder geval.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:28

djinnie vervelend zeg. Daar heb ik mijn zus nog niet over gehoord. Zij is in november geopereerd

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:32

ook ik heb vorig jaar de gal laten verwijderen, na eerst meer als 8 maanden met verschrikkelijk veel pijn te hebben gelopen. achteraf de reden dat ze bij mij niet eerder aan galstenen hadden gedacht, dat dat kwam door mijn leeftijd( te jong)

operatie was binnen 2 weken. 2 dagen in het ziekenhuis gelegen en na een week al wat gewerkt. weinig pijn gehad.
helaas heb ik soms ook van die aanvallen overgehouden.
ze kunnen dat wel weer behandelen met een soort vergruismethode, maar ik heb er nu nog 1 a 2 keer per jaar last van..dus dat ga ik niet laten doen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:34

Mijn zus was 25 en ze hebben niks over de leeftijd gezegd. Was eigenlijk direct duidelijk wat het was.
Maar het komt dus vaker voor bij oudere mensen?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:36

dat werd mij iig verteld..bij mij kwam het doordat ik erg veel ben afgevallen. ik was toen 28.
maar normaal werd gezegd krijgen vrouwen/mannen het vanaf de leeftijd 35..

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:37

Oke.. wist ik niet. Afvallen zou bij mijn zus ook kunnen zijn, zij is in een korte tijd ook veel afgevallen

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 21:39

Oei dus nog aanvallen na het verwijderen van de galblaas?? Das balen! Tis hele kenmerkende pijn. Heel anders dan gewone buikpijn oid. Dus zo gauw t weer begint weet je denk ik ook direct wel dat dat het is!! Wat vragen ze bij die internist dan? Of doen ze dan? K ben benieuwd hoe vlot alles gaat lopen. Ik hoop vlot. Ben er zo zat van!

Heb dinsdag voor t laatst n aanval gehad en eet sindsdien niet veel meer dan soepstengels, crackers, fruit e.d. Gewoon omdat de schrik van de aanval er nog goed in zit.

Ik ben ook nog maar 23. Vind t ook aardig jong voor galstenen. Heb er een beeld bij dat t meer iets is voor oudere mensen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:36

mijn moeder is een paar weken terug heel ziek geweest en uiteindelijk op de SEH beland waar ze meteen mocht blijven en dezelfde nacht geopereerd is.
Ze moest uiteindelijk 5 dagen in het ZH blijven omdat de bloedwaarden nog niet ok waren en ze nog niet van het infuus mocht.
Ze heeft niet meer de typerende pijn gehad waar jij het over hebt, wel buikpijn maar dat was wel te hebben.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:11

Hier 2 weken terug geopereerd van een galblaas.
4 kleine wondjes.

Heb meer last van de narcose dan van de wondjes, kan alleen niet tillen nog.

Ze gaan voordat je geopereerd word een aantal dingen bekijken, hart, bloed, echo enz.
Ik ben binnen 2 weken geopereerd maar dat kwam omdat ik zo een 5 aanvallen in de week had.
Ben geen gram afgevallen, dus das iets minder haha.

Nu eersgisteren weer een aanval gehad, had gehoopt overal vanaf te zijn maar nee.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:25

Ik denk niet dat de internist een echo gaat maken :n Die galstenen zullen er tenslotte nog wel zitten.
Het bloedonderzoek wordt wsl wel herhaald, ik verwacht dat ze iets meer willen weten dan wat de huisarts geprikt heeft. Verder gaat een internist niet zoveel aan galstenen doen, behalve hopelijk uitzoeken of er een onderliggende oorzaak aanwezig is (je bent nog wel erg jong!). In dit soort gevallen heb je meestal meer aan een chirurg :+

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:13

Ik ben vorige week donderdag geopereerd aan mijn galblaas
Ik had geen steentjes (wel die kolieken) maar mijn galblaas was geirriteerd en functioneerde niet goed.
Ik heb ook 1 nacht in het ziekenhuis gelegen en in het begin vooral pijn gehad door de operatie in de buik. Nu ben ik zes dagen verder en heb nog steeds pijn. Eten en alles gaat wel goed, maar daar waar de galblaas gezeten heeft, heb ik contstant bij bewegen zeurende pijn wat met paracetamol wel te onderdrukken is.
Ik ben overigens 25 jaar, en het schijnt wat in mijn familie voor te komen.

Edit: Ik werd overigens binnen 10 dagen al opgeroepen na de diagnose en werd 3 dagen van te voren gebeld dat ik dezelfde week nog geopereerd kon worden