Snel overprikkeld, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Snel overprikkeld, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:55

:wave:

Overprikkeld raken, iets wat voor mij bij het dagelijkse leven hoort.
Iedere dag weer moe, gespannen, concentratieverlies, soms hoofdpijn of moeilijk ademen en als het niet meer gaat komen er tranen aan te pas.
Op lange termijn kan ik ook stemmingswisselingen krijgen, me terugtrekken of juist druk of boos worden.

Gelukkig kan ik m'n maatregelen nemen, ik mag muziek opzetten in de klas. En meditatie, iets wat me enorm helpt.
In de pauzes kan ik naar de 'rustverdieping', daar mag je alleen om bepaalde redenen zitten, zoals mensen met autisme.

Ik raak vooral overprikkeld door geluid, ik hoor alles, ieder gesprek om me heen in de drukke klas, en ik kan je vertellen, dat is nogal veel :=.

Zijn er meer mensen hier op bokt die snel overprikkeld raken, en wat doen jullie eraan?

Nathalie

Re: Snel overprikkeld, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:00

Ja, herkenbaar. Sinds ik een dochter heb, kan ik er veel beter mee om gaan, daar zit geen knopje op! ;) Maar soms blijft het lastig en ben ik aan 't eind van de dag echt kapot.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:02

Dat kapot zijn aan het eind van de dag is inderdaad heel vervelend, zeker als ik nog moet leren :=

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:04

ik heb alles precies hetzelfde. ook het horen van elk gesprek, veel onthouden, veel gedachten in mijn hoofd. kapot aan het einde van de dag, eenmaal in bed veel te lang malen over alle indrukken die ik heb opgedaan of alles waarover valt te piekeren. en druk maken om veel te kleine dingen.ik word af en toe een kleine periode bijna depressief, waarna dit vanzelf weer over gaat en zo kabbelt het constant voort.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:05

set_elkol schreef:
ik heb alles precies hetzelfde. ook het horen van elk gesprek, veel onthouden, veel gedachten in mijn hoofd. kapot aan het einde van de dag, eenmaal in bed veel te lang malen over alle indrukken die ik heb opgedaan of alles waarover valt te piekeren. en druk maken om veel te kleine dingen.ik word af en toe een kleine periode bijna depressief, waarna dit vanzelf weer over gaat en zo kabbelt het constant voort.

Ik herken dit helemaal!

Ikzelf ben (hoogstwaarschijnlijk) een hoog sensitief persoon, waar het dus veel mee te maken heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:06

Jep heb ik ook last van.
Zusje ook, maar die heeft het erger.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:17

ik ben ook ingeschat als hoog sensitief, wat waarschijnlijk ook zo is. Dokter gaf me de diagnose ADD maar daar wil ik zelf niet zo aan ook al komt daarmee ook heel veel overeen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:19

Iedereen heeft wel een bepaalde manier van sensorisch overprikkeld raken. Ik zelf heb het met geluid, kan me niet goed concentreren met achtergrond geluid en kan ik de 'paniek' schieten als er plotselinge harde geluiden zijn of harde, monotone en langdurende geluiden (het doordreunen van een boormachine bijvoorbeeld).
En er zijn mensen die snel overprikkeld raken, dan kan het een probleem zijn in de verwerking van prikkels. Dus dat je bepaalde prikkels extreem binnenkrijgt / dat je weinig prikkels nodig hebt om overprikkeld te raken (zogenaamde 'lage drempel' voor prikkels) of dat bepaalde prikkels juist niet goed binnenkomen ('hoge drempel'). Soms ga je dan onbewust op zoek naar die prikkel (wiebelen, friemelen, erg druk zijn etc.) of is je alertheid juist laag (je krijgt niet genoeg prikkels binnen om je alertheid op peil te houden). Dat kan op alle zintuiggebieden zo zijn, zelfs in beweging.
Interessante materie, en heel lastig als je overgevoelig of ondergevoelig bent. Dat kan zich namelijk uiten op allerlei verschillende vlakken in het dagelijks leven. Mensen vinden soms hun eigen manieren om met de verwerking om te gaan en hun alertheid te reguleren, voor anderen kan therapie helpen. Ik zie zelf wel kinderen met prikkelverwerkingsproblemen voor therapie. Vaak gaat het dan inderdaad om beter concentreren in de klas. :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:22

ik wiebel en friemel ook veel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:24

Leo, wat voor therapie en hoe werkt dat dan ongeveer?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:24

Jups, friemelen, tekenen in schrift, wegdromen, ik ook :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:28

Ik heb het sterk met geluid (heb een erg sterk gehoor) en onrustige bewegingen. Ik word er nerveus van als mensen gaan friemelen :') (omdat ik er dan naar ga kijken automatisch haha)

ik moet eerder leren mij niet zo te ergeren en dingen los laten op dat moment :)

Mam zegt wel eens; let er toch niet zo op! En daar heeft ze gelijk in :) alleen het daadwerkelijk doen is soms lastig haha

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:35

Iedereen kan zich inderdaad wel in dingen herkennen. :j Het is pas een probleem als het je dagelijkse gang van zaken (ernstig) belemmert. Ik kan me voorstellen dat als je afgepeigerd bent en je werk niet af kan krijgen, het toch best een probleem kan zijn. :j (Jong)volwassenen vinden vaak hun eigen manieren om met over/ondergevoeligheid om te gaan en passen die zo onbewust toe dat er geen probleem meer bestaat. Ik ben zelf ergotherapeute en vanuit de kinderergotherapie zie ik kinderen met dit soort problemen. Ik heb een uitgebreide cursus gevolgd om te kunnen herkennen, vaststellen en behandelen maar er is zelfs een opleiding voor (voor paramedisch opgeleiden, zoals fysio, ergo en logopedisten etc.) In therapievorm komt het vooral voor bij kinderen en verstandelijk gehandicapten, omdat daar de 'problemen' worden vastgesteld. Ik werk richting kinderen.
Therapie zelf kan van alles inhouden, gericht op het probleem en het kind. Van borsteldruk massage tot het opstellen van een sensorisch dieet of praktische tips aan ouders en leerkrachten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:43

Het overprikkeld raken bezorgt me wel last, maar gelukkig heb ik mijn 'remedies' gevonden zoals je al zegt. Ik heb al een paar keer gehad dat ik echt huilend van overprikkeldheid de klas uit ging, dat was wel heel erg vervelend...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:55

Ik heb er nog geen oplossingen voor gevonden en worstel er nu best mee. Ik voel me heel erg down en weet niet meer wat ik met mezelf aan moet, ben constant moe en dat is al af en aan zo van mijn zestiende tot nu het ergst (ben nu 21)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:06

Ik heb hier gister een topic over geopend, wel met een iets andere insteek: [MW] Extreme schommelingen gemoedstoestand, ervaringen gezocht

Ik ben de ene helft van de week compleet 'overprikkeld'. Aangezien ik zelf op dit moment echt een kneus ben heb ik zo 1,2,3 geen tips voor je, volgens mij vang je het beter op dan ik :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:36

In de puberteit spelen hormonen nog mee, volgens mij zijn de meeste pubers wel snel overprikkeld of juist lethargisch.

Zal qua therapie ook zeker een geval van exposure zijn :)

Gelukkig hoef ik mijzelf alleen aan te leren om soms gewoon mijn klep dicht te houden en het te negeren :=
Maar ja, soms floept het er al uit voordat ik het door heb. Ook niet altijd leuk voor mijn ouders en vriend...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:10

ik kan heel overprikkeld raken. Vooral in klaslokalen, van de kleinste dingen. Iemand die zijn muziek te hard heeft, iemand die met een pen aan het kloten is, mensen die zinloze gesprekken houden over hoe hun weekend was gegaan... Ik kan me ook heel erg terugtrekken, dan ga ik in mijn eentje ergens zitten en lekker een boek lezen. Ik heb ook ADD, dus ben echt heel snel afgeleid. Mijn broertje (meervoudig gehandicapt) is soms zo vreselijk irritant. Dan gaat hij de hele tijd fluiten en dan alleen maar om mij te treiteren. Ik blijf dan ook echt niet in de buurt want mijn bloed gaat er van koken :') Ik ben sowieso elke dag aan het einde van mijn latijn maar dat is mede dankzij iets wat niet in orde is van mijn lichaam waardoor ik altijd vermoeid ben. Daarbij slaap ik slecht omdat er teveel prikkels door mijn hooft gaan, (soms gerust 3 uur per nacht, als ik geluk heb 5 of 6) dusjah :P Met werk lukt het me redelijk om me normaal te gedragen omdat ik de hele tijd bezig ben :j dat scheelt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:01

Ik heb het vooral wanneer ik veel met andere mensen in aanraking ben geweest, bijvoorbeeld na een veraardagsvisite, bezoekje aan de supermarkt, of na mijn werk. Heb ooit een boek gelezen over introversie en dat heeft mij de ogen geopend omdat het echt over mij leek te gaan. Waar extraverte mensen veel energie halen uit contacten met andere mensen kost dit introverte mensen juist heel veel energie. Wanneer je introvert bent laadt je het beste op door tijd voor jezelf te nemen en bijvoorbeeld rustig een boek te lezen of te wandelen in het bos. Ik kan vooral goed opladen door te wandelen met de hond, een stuk te gaan fietsen, of door paard te rijden. Probeer datgene te zoeken waar je weer door op kunt laden, dat is de belangrijkste tip die ik kan geven.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:18

Nog iemand hier!
Heel herkenbaar

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:27

Hier ook heel herkenbaar. Kom er later even op terug :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:55

Hier ook, ik ben hooggevoelig (vorm van ADD). Daardoor komen prikkels minder gefilterd binnen.
En mijn mp3 is inderdaad een van m'n grootste vrienden, zonder word ik gewoon echt depressief van de vermoeidheid :') En als de zon schijnt voorkomt een zonnebril hoofdpijn +:)+

Ook ervaar ik emoties heviger en kan soms ook de emoties van anderen meedragen, hoe vermoeider je bent hoe slechter je filter werkt, hoe harder de prikkels binnen komen.

Met dieren is dit wel weer heel handig, kleine dingen vallen me op, ik zie gevaren voordat zij het zien en kan goed zien hoe een dier zich voelt/welke emotie het dier op dat moment drijft.

Het heeft dus z'n moeilijke kanten, maar ook zeker positieve!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:14

Sassol schreef:
Hier ook, ik ben hooggevoelig (vorm van ADD). Daardoor komen prikkels minder gefilterd binnen.
En mijn mp3 is inderdaad een van m'n grootste vrienden, zonder word ik gewoon echt depressief van de vermoeidheid :') En als de zon schijnt voorkomt een zonnebril hoofdpijn +:)+

Ook ervaar ik emoties heviger en kan soms ook de emoties van anderen meedragen, hoe vermoeider je bent hoe slechter je filter werkt, hoe harder de prikkels binnen komen.

Met dieren is dit wel weer heel handig, kleine dingen vallen me op, ik zie gevaren voordat zij het zien en kan goed zien hoe een dier zich voelt/welke emotie het dier op dat moment drijft.

Het heeft dus z'n moeilijke kanten, maar ook zeker positieve!

Inderdaad, emoties overnemen, heel vermoeiend maar altijd weer bijzonder, hoewel het iedere dag gebeurd bij mij...

Dit hele bericht is heel herkenbaar, ik probeer het altijd positief te blijven zien :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:16

Ik herken het ook wel

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:39

Ooh , heel herkenbaar dit.

Ik kom overigens vrolijk thuis , seconden later kan het heel anders zijn uit het niets !
Kan me erger aan dingen waar je overigens amper last van kan hebben , en snauw snel van me af .