Blinde Vlek [ogen],Wie heeft het ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Blinde Vlek [ogen],Wie heeft het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 18:48

Ik heb al heel wat jaren last van een blinde vlek in mijn oog.Soms in beide ogen,maar meestal in 1 oog.
Het begint met iets wazig zien,dan zie je allemaal flitsen,soort van stroboscoop lamp flitsen [zwart/wit].Ook als je je ogen dicht doet blijf je het zien.Lezen gaat moeilijk,je ziet van een woord alleen de buitenste letters,het middenstukje ontbreekt.Het duurt soms 10 min.maar soms ook wel een half uur/3 kwartier.
Ik heb er géén hoofdpijn bij,soms voel ik me een beetje beroerd,dan neem ik gauw een Advil.
Het is zeer irritant,vooral als je er beroerd van word.Ik krijg het vooral als ik in lampen/licht kijk en als ik in de zon kijk,maar soms ook zomaar spontaan.Er zijn tijden dat ik het zomaar een half jaar niet heb,en dan weer zomaar 4 keer in de week.
Er is al naar gekeken door een Neuroloog,die weet niet wat het is.Ze dénken dat het miss. een verkramping v.d. bloedvaatjes achter de ogen is.Maar wat het écht is? ze weten het niet,en daar kan je het mee doen.

Is er iemand die dit herkent? die dit ook heeft?
Zo ja,wat doe je eraan? bepaald medicijn slikken?
Een bepaalde handeling doen?

TE5

Re: Blinde Vlek [ogen],Wie heeft het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:50

Doet mij héél erg denken aan wat ik krijg voor/tijdens een migraine-aanval, maar ik ga er vanuit dat dit het wel niet zal zijn als je er al een neuroloog bij hebt gehaald...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:50

Klinkt toch een beetje migraine-achtig... maar dan zonder hoofdpijn. Mijn dochter heeft migraine en ziet die dingen voordat ze een aanval krijgt en wordt dan misselijk. Als zij snel een advil neemt kan ze de hoofdpijn vaak voor zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 18:51

Ik dacht ook aan een migraine aanval.Maar krijg je áltijd hoofdpijn bij migraine?dus zonder een pijnstiller in te nemen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:52

Volgens mij wel. Sommige mensen hebben die aura niet, maar wel altijd hoofdpijn.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:54

Heb net even op google gekeken en er zijn meer mensen die er last van hebben. Als je 'aura zonder migraine' intikt zie je het een en ander.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:55

Als je er weer last van krijgt misschien eens naar de huisarts gaan,die weet waarschijnlijk meer. :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:58

Dit heb ik ook weleens en dan kan ik er vergif op innemen dat er een migraine zit aan te komen dus die onderdruk ik dan meteen met twee finimals of paracetamol of ibuprofen net wat ik in huis heb en zorg dat ik voldoende rust pak zodat hij niet doorzet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:00

Ik heb dit ook al jaren. Ze noemen het oogmigraine, hoewel mijn nieuwe huisarts er nog nooit van gehoord heeft, Google maar eens, het komt vaker voor. Soms heb ik er maanden geen last van en soms eeen paar keer per week. Er is ook niets aan te doen.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:01

Ik heb er ook regelmatig last van. Inderdaad waarschijnlijk een vorm van migraine. Ik voel me daarna ook vaak beroerd/moe net alsof ik mijn hoofd amper nog kan dragen. Vaak krijg ik er last van in de week voor mijn menstruatie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 19:04

@Paddenpad
Jij ziet dus ook die flitsen,zwart/wit?

@leanneex
Ik hoef er niet mee naar de H.A. die weet nit wat het is.Vandaar dat hij me door stuurde naar de neuroloog.Helaas weet die ook niet wat het is,wat ik wel vreemd vind.

@nynke55
Oog migraine? nooit van gehoord,zal er eens op Googlen.Thnx.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:09

Wat jij beschrijft zie ik als er een migraine aanval aan zit te komen. De blinde vlek bij mij groeit ook bij zo'n aanval, zo erg zelfs dat ik dan niet meer over straat kan, zo heeft een Ns medewerker mij eens in de juiste connexxion bus moeten parkeren en heeft mijn vader mij bij de halte op moeten halen.. Ik raak soms volkomen blind en daarna ben ik een week uitgeschakeld. De week erna ben ik verschrikkelijk moe.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:10

Ja zie dan ook van die flitsen en steeds een zwarte stip die het zicht van je iris volgt,en wanneer ik dan wil lezen wordt je gewoon misselijk omdat de woorden en zinnen voor de helft wegvallen,heeft wel met mijn menstruatie te maken,de ene maand heb ik nergens last van en de andere maand dus deze symptomen en wanneer ik dan niet extra rust pak of optijd begint te slikken dan barst de migraine uit!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 19:19

Dan heb ik dus migraine maar dan zonder de bij behorende hoofdpijn.
En daar is niets tegen te doen? je kan de aanval niet acuut stoppen?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:20

Hier heb ik ook last van, wijst inderdaad op migraine. Maar bij mij volgt dat niet altijd, vaak helpt het om even van omgeving te veranderen, rustig te gaan zitten en veel te drinken. :j

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:23

Ja ik herken het ook, had het altijd voor mn migraine. Maar soms kwam het ook voor zonder dat de hoofdpijnaanval erna kwam. Heb er wel eens wat over opgezocht, ze noemen het prisma's :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:23

Nee bij mij gaat alleen over met rust,en het gekke is dat wanneer ik op mijn werk ben heb ik het nooit maar wel een keer gehad onderweg naar huis in de auto en dat was best eng ben toen naar huis gereden en finimal geslikt en uurtje op de bank gaan liggen,het kan ook van de stres komen of spanning vanuit je nek.

Ik voel mijn nek dan verstijven en dan weet ik al dat er iets aan zit te komen,weet niet of jij dat ook voelt?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:26

Dit herken ik ook. :j Migraine dacht ik meteen aan. Dit krijg ik namelijk ook zonder hoofdpijn. Ik moet dan in een donkere ruimte liggen en na 3 uurtjes is het bij mij helemaal over.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:27

gohya schreef:
@leanneex
Ik hoef er niet mee naar de H.A. die weet nit wat het is.Vandaar dat hij me door stuurde naar de neuroloog.Helaas weet die ook niet wat het is,wat ik wel vreemd vindt.

Hm,wat vervelend..Ik zou niet zelf met medicatie gaan experimenteren. (Van m'n moeder die net toevallig langsliep mee te lezen haha.)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:31

Ik ben er jaren geleden op getest in het ziekenhuis en was er migraine geconstateerd,maken ze filmpjes van je hersenen,en druppelen ze je ogen zodat ze je oogdruk kunnen meten.

Maar omdat ik niet de ernstige vorm heb en er geen zware migraine medicijnen voor nodig heb heeft de arts mij geadviseerd wanneer ik het voel opkomen meteen te onderdrukken met ibuprofen,finimal of paracetamol zodat het niet kan doorzetten omdat het anders in de hevige hoedanigheid niet meer te onderdrukken is en je er dagen plat van kunt liggen en overgeven.

Soms heb ik een periode dat ik dus een dag of 3 op pijnstillers loop en het zo in toom kan houden,maar je wordt er inderdaad wel moe en futloos van,net of je een griepje onder de leden hebt en je weerstand vermindert in die dagen,zodat ik dus ook weleens koortsuitslag onder mijn neus krijg!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 19:45

Paddenpad schreef:
Ik ben er jaren geleden op getest in het ziekenhuis en was er migraine geconstateerd,maken ze filmpjes van je hersenen,en druppelen ze je ogen zodat ze je oogdruk kunnen meten.

Maar omdat ik niet de ernstige vorm heb en er geen zware migraine medicijnen voor nodig heb heeft de arts mij geadviseerd wanneer ik het voel opkomen meteen te onderdrukken met ibuprofen,finimal of paracetamol zodat het niet kan doorzetten omdat het anders in de hevige hoedanigheid niet meer te onderdrukken is en je er dagen plat van kunt liggen en overgeven.

Soms heb ik een periode dat ik dus een dag of 3 op pijnstillers loop en het zo in toom kan houden,maar je wordt er inderdaad wel moe en futloos van,net of je een griepje onder de leden hebt en je weerstand vermindert in die dagen,zodat ik dus ook weleens koortsuitslag onder mijn neus krijg!

Dat filmpje int ziekenhuis heb ik ook gehad.Daar kwam geen Migraine uit.
Mijn nek verstijfd niet,maar heb wel altijd last van mijn nek,maar dat komt omdat daar een hernia zit.
Mijn oogdruk is gemeten bij Pearl en die zeiden wel dat de druk wat te hoog was.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:46

Ik had dit vroeger heel vaak, nu eigenlijk zelden last van. Heb er ook niets aan laten doen. Ik had het vooral als ik in bed lag en licht had gezien. Dan bleef dat ook met de ogen dicht zichtbaar. Ik had alleen bijna nooit hoofdpijn erbij, gelukkig :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:51

Maar flitsen zijn niet goed he, miss een second opinion?

Ik heb last van glasvochtroebelingen, soort van balletjes die voor je oog heen en weer gaan . Maar zodra ik flitsen begon te zien dan moest ik terug komen. Heb in het begin hiervan ook een week tot twee weken hoofdpijn gehad.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:52

Mijn vorige huisarts adviseerde idd om direkt als je het voelt aankomen, een aspirine te nemen. maar bij mij was dat dan meestal toch te laat. Ik heb dus alleen de aura's, geen hoofdpijn of beroerd voelen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:57

Zo kan ik bijvoorbeeld heel slecht tegen fel licht.
Wanneer iemand in het donker achter mij rijd met zijn licht in mijn spiegeltje draai ik deze ook altijd weg,of van het licht in het donker kijken en zomers loop ik overdag het liefst heel de dag met een zonnebril op en de TL verlichting op het werk kan ik op sommige dagen ook gewoon niet verdragen en wekt die dagen dan een soort van irritatie bij me op, in de zin van slecht humeur door te fel licht of zelfs agressie wanneer men met zijn autolichten in mijn ogen schijnt!