Oproep bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Oproep bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 09:36

Ik kreeg vorige week een uitnodiging van het bevolkingsonderzoek om me zelf te laten testen op baarmoederhalskanker.
Dan moet ik een afspraak maken bij mijn huisarts om een uitstrijkje te maken, iets wat mijn huisarts totaal niet (pijnloos) kan.
(Maakt die klem niet warm en heeft er bij mij al 2 keer een te grote klem in proberen te duwen tot bloedens toe...)
En een formulier invullen, deze word dan met het uitstrijkje naar het laboratorium gestuurd.
Maar ik ben pas 29, en omdat ik echt een hekel heb aan een uitstrijkje te laten maken denk ik er eigenlijk aan om dit onderzoek even aan me voorbij te laten gaan...
Wat zouden jullie doen?

Jolliegirl

Re: Oproep bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:37

Andere huisarts? :)
Of in het ziekenhuis laten doen?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:41

ik ga altijd netjes, en de huisarts is altijd voorzichtig .

zoals al gezegd, andere huisarts misschien .Mocht er wel wat zijn en je gaat niet , dan vergeef je jezelf nooit

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:44

Ik hoor zoveel om me heen meiden met pap3 en zelfs pap4, ook meiden van 25, waarom je gezondheid op de gok nemen terwijl je door zo'n (onprettig welliswaar) onderzoek je grotere problemen kan voorkomen? Ik snap dat echt niet hoor

Anders vraag je om bij een gyn. te laten doen? Gewoon aangeven bij je huisarts dat het de vorige 2 keer niet goed ging en dat je nu bij een andere wil

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:46

Ik zou er wel eentje laten maken maar inderdaad naar een andere huisarts gaan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:47

Wel doen!

In de formulieren staat aangegeven dat je ook bij een andere huisarts hiervoor terecht kan. Maak hier gewoon gebruik van. Je vergeeft het jezelf nooit als er achteraf wel een probleem geconstateerd wordt.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:49

zoals andere al gezegd hebben : zeker doen :j

ik ben wegens een kinderwens nu onder behandeling bij de gyneacoloog in het ziekenhuis en ben zelf pas in juni 23 maar ook voor de zekerheid een uitstrijkje laten maken,
in het ziekenhuis doen ze het zowiezo al een stuk voorzichtiger denk ik.
Bij mij heeft het uitstrijkje maken echt geen pijn gedaan ik voelde er helemaal niks van
suc6 en denk er alsjeblieft nog goed overna!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 09:50

Kan ik dan gewoon een andere huisarts of het ziekenhuis bellen om te vragen of ze daar een uitstrijkje willen maken?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:59

Ik zou gewoon met je eigen HA overleggen, je mag toch zeggen dat je liever een andere wilt? Is ook wat netter vind ik eigenlijjk, hij/zij komt er toch wel 'achter', lijkt me voor de samenwerking ook fijner. Klant is koning hoor, dus als je iets anders wilt, gewoon aangeven. Je mond heb je gekregen om mee te praten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:02

In dezelfde categorie: ik wil best zo'n uitstrijkje laten nemen maar wij zijn ook bezig met zwanger proberen te geraken. Wanneer maak ik dan het best een afspraak? Gewoon net na de menstruatie en (hopelijk dan) voor de ei-sprong?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:20

Wordt bij dat onderzoek op een andere manier een uitstrijkje gemaakt dan bij een soa-test?
Naar mijn weten zijn uitstrijkjes heel simpel zelf te doen, heb je geen dokter voor nodig.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:50

Andere huisarts! Lijkt me niet de bedoeling dat je zo'n belangrijk onderzoek laat schieten omdat je een onbekwame huisarts hebt. Daarnaast vind ik je wel erg naief, het feit dat je pas 29 bent wil niet zeggen dat je het niet kan krijgen. De kans is kleiner, maar je zal maar wel net diegene zijn.

sandra694

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:55

indd of naar een andere huisarts probeeren te gaan,

of wat je eventueel ook zou kunnen doen,
is naar je huisarts gaan en met hem/haar overleggen dat je een uitstrijkje liever in het ziekenhuis wil laten maken,
ze mogen je dit niet verbiedden,
je bent tenslotte baas over je eigen lichaam

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:27

Knoffer schreef:
Wordt bij dat onderzoek op een andere manier een uitstrijkje gemaakt dan bij een soa-test?
Naar mijn weten zijn uitstrijkjes heel simpel zelf te doen, heb je geen dokter voor nodig.

Ja precies, bij mijn weten ook!

Bij het onderzoek naar baarmoederhalskanker, deed mijn dokters assistente het uitstrijkje.
Heb echt niks gevoeld en was zo klaar! Het is gewoon een stokje met een soort bezempje
,zoals hun dat noemen, en vegen die even langs de baarmoederhals en klaar is kees!

Ik vond het eerder een vreemde gewaarwording dat dit keer een vrouw mijn doos inkeek :D :+ :') _O-

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:22

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:30

Knoffer schreef:

Nee, dit is een uitstrijkje van de baarmoederhals, niet van het vaginaslijmvlies. De ingang is wel hetzelfde.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:07

En hoe reageert je huisarts als je dit aangeeft? Als jij zegt: kun je dat ding even onder de warme kraan afspoelen ... wat zegt hij dan?

Maar goed, los daarvan: vraag om de assistente of een andere huisarts en ga!! Je vergeeft het jezelf nooit als je nu iets naast je neerlegd.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:22

celano schreef:
Nee, dit is een uitstrijkje van de baarmoederhals, niet van het vaginaslijmvlies. De ingang is wel hetzelfde.

lol :+ zover was ik ook wel :P Maar het gaat dus wel om een diepere plek dan gewoon de vagina. Want die uitstrijkjes waar het om het vaginaslijmvlies gaat, zijn echt doodsimpel om gewoon zelf te doen, heb je niemand voor nodig. Maar baarmoederhals is natuurlijk ietsje lastiger, aangezien je niet precies weet hoe diep dat zit.

@klomp, hehe, dacht al, zo ingewikkeld kan het toch niet zijn.
Mits je dokter geen idiot is dus :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 06:54

Gewoon gaan. Bij mij doet het altijd pijn, wie het ook doet. Heb gewoon een zeer gevoelige baarmoedermond. Bloed ok altijd daarna.
Bij mij kwam de eerste keer pap 3, dan moet je na een half jaar nog een keer. Toen bleek het pap4, dus door naar gynea voor colonisatie. Nu in april weer terug voor nieuw uitstrijkje

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:08

ben gister geweest. andere arts dan normaal. nogal een gevogel met de tang (die ze overigens wel verwarmd had, in tegenstelling tot mijn "normale" arts), maar afgezen daarvan geen centje pijn. terwijl ik normaal gesproken toch best wel gevoelig ben daar.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:11

Wat ook helpt: goed je billen ontspannen, dan is het veel makkelijker om de eendenbek goed te plaatsen voor de arts, en is het voor jou minder pijnlijk. Scheelt echt!