Kies ontstoken, kan het vanzelf over gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Kies ontstoken, kan het vanzelf over gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 18:24

Hoihoi,

Ik heb wss mijn kies ontstoken, maar ik wil er liever niet mee naar de tandarts.. kan dit vanzelf overgaan?

Heb eerder een kies ontstoken gehad, die is getrokken en daarna bleek er nog een stukje in te zitten en moest de boel open gesneden worden om het er uit te halen.... Heb er toen veel pijn aan gehad en daardoor ga ik liever niet te snel naar de tandarts :x

Heb er nu nog niet zoveel pijn aan als bij m'n vorige kies, maar het is bij die kies wat rood, dik en het doet pijn als ik op m'n tandvlees duw en aan m'n kies duw...

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:27

Ontsteking van je tandvlees gaat wel over na goed poetsen en evt. een spoelmiddel gebruiken, een ontsteking aan de wortel gaat niet vanzelf over.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:27

heb toevallig en week of twee geleden ook een kies moeten laten trekken omdat er een ontsteking onder zat. Volgend mn tandarts moest hij er echt uit, omdat hij bang was dat de omtsteking naar binnen zou slaan. Dus ik zou als ik jouw was toch een antibiotica kuurtje halen bij je huisarts of naar de tandarts gaan voor controle.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:29

Antibiotica is symptoombestrijding, je haalt het probleem er niet mee weg.

Aradis

Re: Kies ontstoken, kan het vanzelf over gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:35

Dat gaat volgens mij niet zomaar vanzelf over.. Kan je daardoor ook niet een ontsteking in de kaak krijgen?
Zou echt maar even een afspraak maken!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:36

Ik zou naar de tandarts gaan. Drie weken geleden had ik ernorme kiespijn, maar ik ben als de dood voor de tandarts. Totdat ik een nacht niet kon slapen van de pijn, zelfs niet terwijl ik pijnstillers en ontstekingsremmers slikte. Dus ben ik naar de tandarts gegaan, ontstoken wortel. Gevolg: wortelkanaalbehandeling... Maar ik moet zeggen dat ik daarna niets meer heb gevoeld, wat was ik opgelucht dat ik gegaan ben...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:55

Je hebt gewoon pech gehad, ik heb 2 kiezen getrokken gehad met een fikse ontsteking eronder (waarvan 1 verstandskies) en van beiden heb ik enkel opluchting gehad, geen pijn!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:29

Ik zou het een paar dagen aankijken maar als het erger wordt of iig niet beter wordt zou ik wel naar je tandarts gaan..

Splendesco schreef:
Antibiotica is symptoombestrijding, je haalt het probleem er niet mee weg.

Huh? Sinds wanneer is de infectiebron aanvallen (i.g. doden van de bacterie dmv antibiotica) symptoombestrijding???
Pijnstillers zijn symptoombestrijding ;)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:55

Als antibiotica alles kon oplossen zouden er geen wortelkanaalbehandelingen meer nodig zijn. ;)

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:58

Splendesco schreef:
Als antibiotica alles kon oplossen zouden er geen wortelkanaalbehandelingen meer nodig zijn. ;)

Noh joh!
Het komt natuurlijk niet goed IN je wortel, maar wie zegt dat ze al een ontstoken wortel heeft? ;)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:04

Dat zegt niemand, maar voor een tandvleesontsteking heb je zeker geen antibiotica nodig.
Reageerde meer op LecyTinker, je gaat niet zomaar even een ab-kuurtje halen bij je huisarts als je last hebt van een kies.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:08

Splendesco schreef:
Dat zegt niemand, maar voor een tandvleesontsteking heb je zeker geen antibiotica nodig.
Reageerde meer op LecyTinker, je gaat niet zomaar even een ab-kuurtje halen bij je huisarts als je last hebt van een kies.

Oke maar antibiotica is geen symptoombestrijding, in either way. :P

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:11

Je begrijpt niet wat ik bedoel denk ik, maar geeft niet is goed. :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:19

GAAN! heb vanacht de hele nacht wakker gelegen pffff had om kwart voor 9 vanmorgen afspraak maar heb om 8 uur al gebeld of ze het AUB alvast wilde verdoven en dat hebben ze gedaan. 1 kanaal was erg onstoken en daarom wat lastiger te verdoven. tandarts assistente vertelde dat mensen vaak TE lang wachten en het dan steeds moeilijker te verdoven word.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:21

Splendesco schreef:
Je begrijpt niet wat ik bedoel denk ik, maar geeft niet is goed. :)

En jij ook niet wat ik bedoel schijnbaar?

Symptoombestrijding = niet het daadwerkelijke probleem oplossen, maar alleen de klachten die het probleem geeft.
Als bacteriën ergens het probleem veroorzaken, is antibiotica géén symptoombestrijding.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:33

Ik begrijp jou wel, maar stel er zit een ontsteking aan de wortel (wat je dus goed kan zien op de foto) dan kun je antibiotica slikken maar de ontsteking gaat niet weg. Dit moet je dan toch echt oplossen met of een wortelkanaalbehandeling of de kies eruit trekken, begrijp je nu een beetje wat ik bedoel want ik weet niet hoe ik het anders neer moet zetten.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:39

Splendesco schreef:
Ik begrijp jou wel, maar stel er zit een ontsteking aan de wortel (wat je dus goed kan zien op de foto) dan kun je antibiotica slikken maar de ontsteking gaat niet weg. Dit moet je dan toch echt oplossen met of een wortelkanaalbehandeling of de kies eruit trekken, begrijp je nu een beetje wat ik bedoel want ik weet niet hoe ik het anders neer moet zetten.

Ja oke, ik snap ook wel dat het in dit geval niet echt van toepassing is om een kuur antibiotica te slikken :j

TS: op naar de tandarts morgen!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:16

Splendesco schreef:

Het ligter eraan hoe de ontsteking er is gekomen. Bij mijn was het omdat ik te hard poets en mijn tandvlees vaak bloed etc. Dus op die manier beschadig ik mijn tandvlees en geef ik gelegenheid tot problemen.
Tja, bij mijn ma is het met AB weggegaan, voorgeschreven door de tandarts en opgehaald bij de dokter.
Bij mij had het ook opgelost kunnen worden met een AB, had het gevaar er niet gezeten dat het dus mijn kaak in zou slaan en hij het risico niet wilde nemen, omdat de ontsteking er al langer zat. Dat zag hij aan de foto die hij gemaakt had, Zag te veel vocht ( ontsteking) onder de wortel, dus moest hij trekken.
Maar normaal bij een kleine ontsteking onder de wortel wordt wel degelijk AB voorgeschreven.
Maar goed, zal van tandarts tot tandarts schelen, maar mijn ma heeft een andere TA dan ik heb en die zei dus precies hetzelfde als de mijne. Toeval?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:06

Splendesco schreef:

ik kreeg toch echt ab mee van mijn tandarts nadat mijn kies eruit geplukt was :)
Het gaat vanzelf over, als je maar lang genoeg wacht als het een tandvleesontsteking is. Wel een voordeel: bij tandvleesontsteking gaat de kies er vaak een stuk gemakkelijker uit volgens mijn TA (en uit eigen ervaring, haha)