Gescheurde enkelbanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Gescheurde enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 15:16

Ja, ik tref het weer, nadat ik 1,5 jaar geleden mijn schouder brak lig ik nu met roze gips op bed omdat mijn enkelbanden gescheurd zijn.

Afgelopen zondag tijdens het oefencrossen van mijn paard (1,77) gevallen, gelijk door naar de eerste hulp en daar dachten ze in de eerste instantie aan een breuk, spalkgips erop en een week volledige rust.

Gister teruggekomen en toen bleek het geen breuk te zijn maar na wat onderzoeken mijn enkelbanden die gescheurd zijn.
Ik heb nu 2 weken hard loopgips maar moet zo min mogelijk lopen, ik heb echt gigantisch pijn dus lig ik de hele dag op bed.

Wie heeft ervaringen? Hoelang gaat dit duren en hoe verloopt het herstel?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:26

Ik heb geen ervaring maar ik lig na mijn operatie aan mijn kapotte achillespees nu ook vastgekluisterd aan de bank, of m'n bed. Ik heb rood gips! En ben er zon acht weken nodig om te herstellen zei de chirurg.

Bloem24

Re: Gescheurde enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 15:30

Jeetje, wat heftig! Ik kijk nu alle delen van prison break, dat helpt ter afleiding haha.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:31

Haha vervelend hè als je zit vastgekluisterd .. Ik kijk n beetje op sites, beetje tv en lekker lezen!!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 15:33

Ja en het ergste is dat ik wel naar school zal moeten, doe dit jaar al over omdat ik vanwege mijn gebroken schouder te weinig uren heb gemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:33

Ik heb een aantal jaar geleden ook mijn enkelband gescheurd en negen weken in het tape gezeten. Pas na een jaar of twee had ik er geen last meer van.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 15:35

Oh god, 2 jaar? En na hoelang zat je weer in het zadel?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:39

Na ik geloof een week of 12.
Het rijden was het moeilijkste niet, maar het in het zadel klimmen wel en m'n voet uitdrukken in de beugels deed wel veel pijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:40

Ik heb ze niet gescheurd, maar verrekt gehad afgelopen zomer door een val van het paard.
Heeft ruim 6 weken geduurd voor ik er weer opklom. Deed toen nog wel veel zeer met opstappen en lichtrijden. Na een week of 8 was ik pijnvrij. Ik heb trouwens geen gips gehad, is wel ingetaped geweest.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:08

Zo erg heb ik het niet gehad, ik heb ruim 3 weken in de tape gelopen. Rijden had ik in het begin last met licht rijden, hak uitdrukken was pijnlijk vooral bij paarden die hoog opgooiden. Enkel blijft wel een zwakke plek, in de jaren erna ben ik nog vaak door mijn enkel gegaan tot ik van een huisarts de volgende tip kreeg: (als je weer mag belasten) 2 minuten per dag op op 1 been staan bijv tijdens tanden poetsen. Helpt echt om je enkel weer sterk te maken. Heb ik een paar weken gedaan en daarna nergens meer last van gehad.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:15

Ik heb twee jaar geleden ook mijn enkelbanden afgescheurd.. 3 weken gips, daarna tape, en ik heb nog een half jaar of zo met een brace om gelopen omdat mijn enkel steeds om sloeg.. Het blijft een zwakke plek.. Paardrijden deed ik steeds met een brace om.. anders klapte mijn enkel steeds om tijdens het lichtrijden.

Sterkte met revalideren de komende tijd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:19

Ik had in eerste instantie ook voor maar 3 weken tape. Dat ging eigenlijk best aardig en door de tape deed het gelijk een stuk minder pijn. Maar toen de tape er af mocht begon het gelijk weer op te zwellen en moest weer opnieuw tape om. Na drie weken nogmaals gekeken maar het was nog niet goed. Daarom heb ik 9 weken tape gehad.
Het opstappen en hakken uitdrukken was met rijden vrij lastig. Ik reed dus ook met hele lange beugels en dat scheelde wel.
Ik heb het met name nog heel lang gevoeld wanneer ik bijvoorbeeld over een hobbelig stoepje of over een hobbelig weiland liep. Dan voelde je gelijk de banden weer opspelen. Heel irritant.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 16:45

Bedankt voor de tip en ervaringen.

Ik ben blij dat ik tm mijn knie in het gips zit, het geeft zoveel stevigheid en een soort bescherming, ik voel de pijn door het gips heen maar verder kan ik geen kant heen.

Probleem is dat ik geen stilzitter ben, ik mis het rijden ontzettend.