Conditie verbetert niets of nauwelijks ondanks training?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Conditie verbetert niets of nauwelijks ondanks training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:13

Mensen die hier meer last van hebben??

Ik ben 1 december begonnen met sporten (3 a 4 keer per week naar de sportschool).

Heb altijd al een beroerde conditie gehad en sinds m'n Pfeiffer was het helemaal slecht. Pfeiffer is nu 1,5 jaar geleden maar merk nog dagelijks de gevolgen op m'n gestel.
Wilde daarom mijn conditie gaan verbeteren dmv cardio training.

Begonnen met veel wandelen en helling lopen. Dat hou ik inmiddels super lang vol (loop rustig meer dan een uur 6 km p/u tegen een helling van 7%) maar joggen...
Op een snelheid van 8 km p/u hou ik het welgeteld 30 seconden vol, dan begin ik het al zwaar te krijgen...

Nu kan ik het een paar minuten volhouden maar dan ben ik echt kapot en sta ik echt bijna op instorten.

Ben nu bezig met interval training (2 min wandelen 1 min hardlopen) en na die 1 minuut kun je me echt wegdragen. #) En dan loop ik echt niet achterlijk hard of zwaar (3,5% helling, 9 km pu)...

Ik ben nu dus al 3 maanden bezig en merk gewoon bijna geen verbetering. Het enige wat ik merk is dat mijn hartslag sneller terug komt als ik weer ga wandelen. (Ik krijg een hartslag van rond de 180 bij hardlopen en eerst bleef hij heel lang op 150 hangen maar nu zakt hij redelijk snel terug naar 120).... Maar voor de rest ben ik al kapot na een paar passen.

Het zelfde geldt overigens ook voor de andere apparaten... Ik ben echt kapot na een minuut of 4 op de crosstrainer en dan heb ik hem op niveau 2 of 3 staan.

Ervaringen, tips?? Ik begin het wel een beetje zat te worden :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:16

Crosstrainer overslaan :')
Ik lag na 5 minuten ook op apegapen haha :D

Krijg je daar wel begeiding? :)

Ik heb de sportschool aan de kant gegooid en ben gaan zwemmen, is mij veel beter bevallen :)

Odysseus

Re: Conditie verbetert niets of nauwelijks ondanks training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:20

Er is wel begeleiding maar ook niet echt geweldig :+ Die zeggen gewoon: Rustiger opbouwen

:')

Zwemmen vind ik ook geweldig! Ga ik ook zeker eens doen, goede tip (zit nl zwembad bij m'n sportschoolabbo in :D )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:21

Hetzelfde hier.. Ik heb nog nooit conditie gehad en zal het wel nooit krijgen ook denk ik.. Gek genoeg kan ik trouwens wel makkelijk spierkracht opbouwen, buikspieroefeningen of beenoefeningen. Daarmee kan ik heel rap extra gewicht wegduwen. Misschien zzijn onze spieren raar???

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:24

Zit je bij een sportschool die begeleiding geeft? Mijn conditie was ook niet alles bij hardlopen, sinds 3 jaar gaan sporten. Als je medisch gezond bent (geen pfeiffer meer, geen andere kwaaltjes/ook geestelijk) is het echt een kwestie van doorzetten. De eerste minuten zijn altijd even rot, maar na 2 minuten gaat het vaak een stuk beter en na 5 minuten ben je vaak al door het niet willen/kunnen gevoel heen.

Ik heb zo'n hekel aan interval, dus ik ren altijd gewoon door. Hierdoor worden naar mijn gevoel je spieren warmer en blijft het continue warm in je lichaam & hoef je niet elke keer die opstart te maken van wandelen/doorlopen naar hardlopen.

Verder, eet je gezond? Ik merk het meteen als ik een week ongezond gegeten heb (gewoon snoepen/veel meer suikers eten als normaal) aan mijn conditie. Dat kan je een echt loom gevoel geven. Vaak hoor je dat mensen die veel suikers eten op ten duur zoveel suikers eten dat het geen energie meer geeft (zoals van een banaantje of appel) maar je juist ontzettend loom maakt. Conditie krijg je niet alleen van sporten, ik denk dat het ook echt met je eten te maken heeft waardoor je meer energie hebt voor het sportne; en daardoor een betere conditie.

Een schema krijgen van je sportschool is ook fijn. Je kunt ook gewoon beginnen met de crosstrainer, zet hem gewoon op niveau 1 of 0; daarmee verbrand je ook calorieën. Je hoeft niet hard te sporten om af te vallen, beter is om het dan langere tijd vol te houden. Liever een half uur gemiddeld sporten (hartslag van rond de 155 in mijn geval-18 jaar) als 5 minuten onwijs je best doen en daarna helemaal stuk zijn.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:29

Kun je niet bij een fysiotherapeut trainen?
Zelf sport ik samen met een fysiotherapeut en wat andere mensen!

Ik merk zelf wel dat je er soms even door de pijn heen moet! maar wel in hele kleine stapjes!
Ik heb momenteel een erg zware terugval, daarvoor ging het super! als je te grote stappen neemt zoals ik van 1 uur sporten na dik 2 uur sporten, doe je het achteraf wat te gauw!

Ga ook niet als je je goed voelt, ineens 2 x zoveel doen, maar blijf dichtbij jezelf!!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:29

het kan ook met je long inhoud te maken hebben, als die niet hoog is ben je al snel buiten adem.
rook je?
tijdens het rennen moet je heel bewust gaan ademen, 2 stappen inademen 1 stap uitademen in door je neus uit door je mond.
als je je adem onder controle hebt zal je hartslag ook vanzelf gaan mee werken.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:32

Door mijn hartafwijking is cardio/conditie trainen voor mij ontzettend moeilijk..
Heb ook geen geweldige conditie..

'Vroeger' heb ik atletiek gedaan, toen was ik al blij dat ik 200 meter kon volhouden met rennen..
Ik kon het niet, ik was zo snel moe!
Het heeft een jaar!!!! geduurt,, voordat ik een 400 meter kon lopen zonder helemaal kapot te gaan.

Alle onderdelen scoorde ik goed, maar op het lange afstand lopen legde ik het af.. De eerste haalde mij zelfs vaak in, voor de finish :+ Ook niet echt leuk...

Zie je, bij mij schiet het gewoonweg niet op..
En door jouw Pfeiffer, zal dit ook wat moeilijker gaan.

Het is deprimerend voor jezelf als je binnen 1 minuut al helemaal van t padje af bent..
Maar echt,, GA DOOR!

Doe het maar 1x, net zo vaak tot het goed gaat.
En hier gaat tijd overheen, maar uiteindelijk wordt het beter :j

Nu is mijn conditie nog niet om naar huis over te schrijven :+ Maar ik train dan ook geen cardio meer.
Ik train alleen kracht, puur omdat conditie training voor mij gewoon niet weggelegd is :n

Ik snap je helemaal :(:) En zo is het dus echt niet leuk trainen!

Succes!!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:35

Nancy: Mooi geschreven hoor!

Het is inderdaad niet leuk, maar denk wel goed bij jezelf na dat je dit voor jezelf doet!
Je hoeft jezelf niet te bewijzen bij een ander iemand he!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:49

Om hartconditie op te bouwen moet je je hart rond een bepaalde frequentie houden is mij verteld in mijn geval tussen de 140-160, hoger en je bouwt geen conditie meer op.
Misschien dat dat je probleem is.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:52

Klopt, dat heeft ook met je leeftijd te maken! :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:50

Vroegah fietste ik elke dag naar school, 16 km in totaal. In weer én wind, toch kon ik met hardlopen bij gym nooit aan een voldoende komen en kwam als laatste binnen. %) Soms is een bepaalde beweging gewoon níet je ding.

Je moet ook zorgen dat je niet door het trainen steeds minder conditie kweekt, heb een keer cursus gehad hoe je paarden conditie kunt trainen, maar je moet ook af en toe dus rust nemen om je lichaam te laten herstellen. Doe je dat niet dan breek je alleen maar af.

Ga liever fietsen of zwemmen, dat is ook gezond en niet meer op 'power' trainen maar op uithoudingsvermogen. :j