Ervaring met de thuiszorg gezocht.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaula

Ervaring met de thuiszorg gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:36

Hallo,

Helaas is vorig jaar bij een van mijn gezinsleden kanker, hersentumor, geconstateerd. De chemo's slaan niet aan en zo wordt niet alleen zicht en spraak,
maar ook lopen steeds minder. Hierdoor hebben wij de nodige aanpassingen in ons huis gedaan, zodat het ' normale leven' zoveel mogelijk blijft bestaan.
Ook krijgen hulp van de thuiszorg en dat bevalt nou toch niet echt, sterker nog we voelen ons niet geholpen maar meer tegengewerkt. Zo mochten we geen traplift,
omdat de persoon in kwestie misschien wel niet meer verder kon als hij boven was, wat dus betekend dat hij niet kan douchen.
Op dit moment gaat dat nog prima en het duurt misschien nog wel een half jaar voordat dat niet meer kan, wie weet word het zelfs nog wel weer beter. Ook is het boven natuurlijk veel rustiger, waardoor hij veel beter uit kan rusten, alleen die trap op is zo moeilijk.
Verder zijn ze ontzettend negatief, kijken niet naar dingen die wel nog kunnen, maar alleen naar dingen die straks nog moeilijker worden
en zien het alleen maar als een grote, aflopende zaak.

Het zijn allemaal van die kleine dingetjes, waardoor wij ons ontzettend tegen gewerkt voelen, wat je juist bij de thuiszorg natuurlijk niet verwacht.

Nu weet ik dat er tot januari dit jaar PGB's waren, waardoor je zelf je eigen hulp kon bepalen en ook in welke mate.
Er is een persoon, die ook in de zorg heeft gewerkt, die wij ontzettend graag als hulp zouden willen hebben,
maar helaas is dit door het afschaffen van het PGB niet meer mogelijk. Ontzettend jammer, wat zij snapt precies wat nou de dingen
zijn waar wij tegen aan lopen.

Nu vroeg ik mij af of iemand anders hier misschien ervaring mee heeft, of hier een omweg voor weet. Ik ben hier namelijk helemaal niet
in thuis en weet ook zelf de weg niet echt te vinden.
Tips voor oplossingen w.b.t mobiliteit zijn natuurlijk ook van harte welkom :).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:50

Ten eerste wat een vervelende situatie voor jullie..
Voor zo ver ik weet heeft de thuiszorg niks te maken met het aanvragen van een traplift, dit gaat via de gemeente. Die zijn met trapliften de laatste jaren echter heel moeilijk geworden dus de kans dat je die krijgt is heel erg klein.
Kan je niet naar een andere organisatie gaan? Volgens mij is dat geen probleem. Neem eens contact op met je zorgverzekering. Er zijn genoeg organisaties die wel mee denken met de client. :)
Mocht je hier in de buurt wonen weet ik wel een hele goede ;)
Sterkte met alles..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:33

ik werk in de thuiszorg en ik zou je aanraden om een andere organisatie te kiezen. er zijn in een plaats meerdere organisaties actief.
dan bij de intake meteen goed duidelijk maken wat je van ze verwacht.

thuiszorg heeft niets met een traplift te maken. die vraag je zelf aan bij de gemeente. maar zoals miryamk zegt, ze zijn daar heel streng in. wij hadden een vrouw van 56 met een hersentumor. ze kreeg geen traplift omdat ze te jong was en toch binnen een jaar zou komen te overlijden.
vanaf aanvraag tot plaatsing duurt het vaak wel een aantal maanden. gemeente denkt makkelijk, als iemand een kort vooruitzicht heeft dan is het gewoon te duur. en daarbij vinden ze dat iemand dan maar gewoon met bed en al beneden moet gaan liggen.
maar ik zou dus zelf bij de gemeente een traplift aan vragen.
PGB bestaat nog gewoon, wij hebben mensen die van hun budget zelf personeel inhuren. gedeeltelijk "eigen" personeel en de rest van de thuiszorg.
soms huren ze via pgb de thuiszorg in.
maar deze mensen hadden al een pgb en een verblijfsindicatie voor een verzorgings of verpleeghuis.
maar iemand op het oog hebben is heel leuk maar houd er rekening mee dat die persoon niet alle zorg op kan lossen. op den duur is er steeds meer zorg nodig en dat kan 1 persoon niet opvangen. die persoon kan ook ziek worden of op vakantie gaan en dan heb je een probleem.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:32

In dit geval heeft de medewerking aan de traplift wel degelijk met de thuiszorg te maken. Als wij informatie willen hebben over het wat, hoe en waar en zou het toch fijn zijn als ze daar antwoord op gaven. Maar de mening van de thuiszorg dame was dat wij het niet aan zouden kunnen en dat het veel te veel gedoe zou zijn, dus wij mochten geen traplift van haar. Dat we het niet krijgen kan gebeuren, maar we kunnen het toch op zijn minst proberen. Wellicht leeft de persoon in kwestie nog 2 jaar zo door, dat zou betekenen dat hij de volgende 2 jaar niet kan douchen, omdat wij geen traplift mochten van de thuiszorg dame. Het ging haar trouwens ook niet om het moeilijk verkrijgen van zo'n lift, het ging haar echt om de 'zwaarte' voor ons en dat zij het nut er niet van inzag. Overigens hebben we het nu zelf uitgevonden en maandag komt er iemand van de gemeente langs.

De hulp die wij nu krijgen gaat via een stichting die in het leven is geroepen speciaal voor mensen met een hersentumor,
maar we gaan inderdaad maar eens opzoek naar een ander, ik hoop dat die ons wel een goede ervaring en hulp kan bieden.
Dit was namelijk de laatste druppel die de emmer deed overlopen, we zijn zo constant in strijd met haar en ze is zo negatief.

PGB bestaat inderdaad nog.. voor mensen die dit voor 1 januari aangevraagd hebben. Daar hebben wij helaas dus niks meer aan.

Het is overigens helemaal geen aanval op jullie (werkgroep), aangezien jullie hetzelfde werk doen :). Ik weet namelijk dat er juist wel hele fijne thuiszorg is, alleen hebben wij die helaas niet getroffen.

Miryamk, Het gaat om regio Noord-Holland noord.

Happinez

Re: Ervaring met de thuiszorg gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:41

Als eerste sterkte !

Wij hebben zeer veel ervaring met thuiszorg ook door kanker.
Maandenlang 24/7 zorg gehad.

Wat ik me afvraag, hebben jullie dit al eens zeer duidelijk aan de organisatie kenbaar gemaakt ?
Bij ons zijn er ook wel eens "mindere" mensen geweest, maar die hebben we zonder pardon de deur gewezen. ( uiteraard wel netjes via de organisatie ) waarna we uiteindelijk een fijn team hebben geselecteerd/ gekregen tot het laatste.

Maar anders zoals andere al zeggen, kijk eventueel naar een andere organisatie uit.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 07:13

Wat vervelend dat mensen je niet op de goede manier helpen, als jullie het al zo moeilijk hebben. Alles is hierboven al gezegd over de traplift en de gemeente. Ook al zegt thuiszorg daar wat over, ik zou toch nog even langs de gemeente gaan en persoonlijk het verhaal vertellen. Mensen gaan ook vaak naar de gemeente toe om thuiszorg aan te vragen, dus je kunt hier waarschijnlijk je ervaring ook kwijt en naar een andere thuiszorg zoeken? Want dit zou ik niet tot het einde volhouden. Sterkte!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 07:22

Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf een traplift laten plaatsen, er zijn organisaties die in 2e hands liften handelen zodat de kosten beperkt blijven. Lift is daarna ook weer te demonteren en tweedehands (derdehands) te verkopen.
Bij mijn moeder hebben we gewoon zelf een lift laten plaatsen (nieuw). Ja, dat kost geld, dat wel, maar als je een lift wil, dan kan dat, en daar heeft dan niemand niets mee te maken. Zelfs een verhuurder niet, zolang je het huis maar weer in originele staat oplevert als je vertrekt. En dat kan.
Dus, google even op tweedehands trapliften als de gemeente geen subsidie wil geven.

Verder heb ik redelijk goede ervaring met Icare, maar daar stond ook een EVV-er (eerst verantwoordelijke verzorgende) op die een hork was, en daar heb ik ook melding van gemaakt. Gewoon aangeven dat het niet klikt en dat je een ander wilt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:46

trapliften en andere hulpmiddelen gaat de thuiszorg niet over idd, de thuiszorg levert de zorg aan huis, of dat nu lichamelijke zorg is of omgevings zorg en deze doet dat naar aanleiding van een indicatie en via de WMO, zelfstandig maken die geen beslissingen , daar hebben ze toestemming voor nodig

voor medische hupmiddelen is er een indicatie nodig en dergelijke dingen lopen via de gemeente, WMO,
kijk anders even op regelhulp.nl daar kun je door de regelhulp in te vullen in ieder geval kijken waar je exact moet zijn binnen de betreffende gemeente...
thuiszorg kan hier verder vrij weinig mee
dat de persoon in kwestie zegt "mag niet" is jammer, ze had beter de betreffende persoon door kunnen verwijzen naar de correcte instanties
welke gemeente betreft het?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:34

Allereerst sterkte natuurlijk. Ik lees dat er iemand van de gemeente (wmo) langskomt ivm de problemen met het traplopen. Je geeft aan dat de thuiszorg daarover heeft gezegd dat dat geen oplossing is, omdat er dan nog andere problemen zijn op de bovenverdieping? Houd er rekening mee dat de gemeente dat ook zal beoordelen en meenemen in de overweging. Als op de bovenverdieping (op korte termijn) gebruik van hulpmiddelen nodig is en daarvoor is geen ruimte dan zal een traplift niet bijdragen aan de oplossing van het probleem (namelijk, niet kunnen douchen). De thuiszorg gaat inderdaad niet over het toekennen van deze hulpmiddelen, maar zij kunnen wel beoordelen of zorgverlenen op de bovenverdieping haalbaar is.
Daarnaast is er, zoals Ibbel al zei, een mogelijkheid om zelf een traplift aan te schaffen of te huren. Dan ben je van niets en niemand afhankelijk en heb je de traplift bij wijze van morgen in huis.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:39

Ik werk ook in de thuiszorg.. maar hier heb ik nog nooit van gehoord! Wij proberen de mensen juist te helpen zolang mogelijk thuis te houden in hun eigen omgeving! Ik zou zeggen naar een andere organisatie!! Ze horen je te helpen en jullie moeten je daar goed bij voelen!
Vaak stimuleren wij dus de zelfredzaamheid door te werken met producten zoals een traplift enz enz!
In iedergeval veel sterkte!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:09

kaat21 schreef:
Ik werk ook in de thuiszorg.. maar hier heb ik nog nooit van gehoord! Wij proberen de mensen juist te helpen zolang mogelijk thuis te houden in hun eigen omgeving! Ik zou zeggen naar een andere organisatie!! Ze horen je te helpen en jullie moeten je daar goed bij voelen!
Vaak stimuleren wij dus de zelfredzaamheid door te werken met producten zoals een traplift enz enz!
In iedergeval veel sterkte!

Inderdaad daar staan ze bij de thuiszorg organisatie waar ik werk ook voor!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:13

Bij ons ook, ik sta ervan te kijken dat dat niet overal zo is...