Je dik voelen.. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Je dik voelen.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:55

Ik open dit topic omdat ik even mijn verhaal kwijt moet.
Het kan zijn dat het een beetje warrig geschreven is, maar er is vrij veel om even vanaf te moeten, dat ik het even in 1 topic prop en het met jullie deel.
En misschien willen mensen hier ervaringen delen?

Je dik voelen...
Ik denk dat velen het herkennen, en er ook zéker 'last' van hebben gehad op een leeftijd als die van mij(16).
De ene dag is het beter dan de ander.
De ene dag kun je redelijk normaal eten zonder je ook maar een beetje mollig of gevuld te voelen.
De andere dag 'walg' je al van jezelf als je een boterham naar binnen hebt gewerkt.

Sinds een week of twee heb ik er weer erg last van.
Ik weet van mezelf dat ik vrij lang ben(1.80M) en ben eigenlijk ook altijd lang geweest voor mijn leeftijd en altijd te licht.
Hier heb ik nooit moeite mee gehad. Wel heb ik 'moeite' gehad met mensen die mij dun of mager noemden.
Dan denk je: Dat valt toch best mee?
En ga je weer verder met leven. Je staat er niet bij stil.

Het wordt moeilijker als je opgroeit en je mensen tegenkomt die wel slanker zijn dan dat jij bent.
En dan bedoel ik vooral de groep die én slanker zijn dan dat jij bent, én ook nog eens bezig zijn met afvallen.
En dan tegen die mensen, die inmiddels goede vriendinnen van je zijn, zeggen dat ze zo'n prachtig figuur hebben.
Maar toch.. Als je dan thuis bent, voor de spiegel gaan staan en denken: Ben ik ook nog slank?
Je bent dan in feite bezig om andere mensen te complimenteren met iets waarmee je eigenlijk ook jezelf zou moeten complimenteren.
En juist dat laatste laat ik vaak achterwege.
Ik denk eigenlijk nooit: Goh, wat voel ik me goed vanbinnen en misschien ook wel vanbuiten.

Het lijkt eigenlijk alsof niemand met zijn of haar figuur bezig is. Dat iedereen het wel prima vindt.
Dat iedereen het heeft geaccepteerd. Goh, en wat voel je je dan even onzeker zeg.

Ik denk dat het enige wat ik op dit moment nodig heb is een meetlint en een appel.

Wie kan me een schop onder m'n kont geven?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:58

Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!Schop!

Zoiets? Ik weet waar je het over hebt hoor! alleen ben ik wel echt dik, maar ik ken het gevoel helemaal..
En wees maar zeker dat iedereen met zijn figuur bezig is. zelfs de gene die jij het meest bewondert, of waarvan je denkt dat die in alle opzichten perfect is, die is ook met zijn of haar figuur bezig. net zo veel of misschien nog wel meer dan jij. Het is een schrale troost, maar wel een troost :(:)
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 29-02-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:59

Ja, dankje!

Ik vind het gewoon lastig, want iedereen zegt dat je een goed figuur hebt, maar zelf zie je er heel anders tegenaan..

pluisje88

Re: Je dik voelen.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:01

Het gaat niet echt om hetgene wat een ander ziet maar wat je zelf voelt

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:11

Ja ik herken het wel, ik ben ook als jij en ik ben ook te licht en toch heb ik soms van die dagen dat ik mezelf dik vind, dat ik mezelf zit te vergelijken met anderen, dat ik mijn buik vind blubberen enzovoorts.
Maar ik ben gewoon één van de slanksten van mijn vriendinnen en ik voel me goed zoals ik ben.
En ik probeer daar ook echt wel bij stil te staan, ik ben gewoon goed zoals ik ben, maar op sommige dagen dan heb ik mijn dag niet en zie ik overal alleen maar het negatieve in.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:14

Het is gewoon een suf iets..
Als ik je tegen zou komen en zou zeggen "ben jij niet wat dik?" dan blijft dat ellenlang door je hoofd spoken..
Zou ik zeggen "Wat ben jij mooi slank!" dan zeg je "dankje" en ben je het alweer vergeten of denk je, dat meent zij niet!

Je moet gewoon een lichaam "vinden" waar jij jezelf prettig in voelt.. Alhoewel dat bij sommigen te ver gaat..

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:24

Ik snap je helemaal hoor..
Ik ben ook altijd licht geweest, maar zit nu in een klas met nog slankere meisjes, en die vinden zich te dik. En dan kijk ik naar mezelf en denk ik, ben ik dan ook dik?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:57

wow wat herkenbaar! Ik voel me altijd dik, vergelijk altijd met anderen. Daarom eet ik sommige dagen/weken bijna niks, maar dan hou ik het niet vol een krijg ik eetbuien. Jeetje wat haat ik mezelf dan, ben echt een dikke koe. (Ik weet dat mijn eetpatroon niet goed is hoor en wil ook niet meer bijna niks eten, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om weer gezond te gaan eten) In ieder geval bedankt voor de herkenning en als iemand tips heeft om het te verbeteren, ik volg het even haha

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:06

Ik heb precies het zelfde alleen komt dit door een andere reden.

Ik ben tot mijn 17e echt dik geweest (1.63 en op het uiterste 89 kilo) in die tijden is het er zo erg ingestampt van dikke koe enzz. dat ik nu nog altijd denk dat ik dik ben, als ik voor de spiegel sta ben ik elk vetje aan het afkraken wat ik zie.

Nu ben ik 19, 1.65 en 57 kilo, k zou graag naar de 52-54 kilo gaan maar heb daar de dicipline niet meer voor na die 32 kilo..

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:35

Ik heb precies hetzelfde. Ik kan me soms echt zo ontzettend dik voelen. Maar eigenlijk valt het best wel mee, ik hoor het van alle kanten.

Het enige is dat mijn ouders gewoon allebei dun zijn (tegen ondergewicht aan) en ik dus niet. En daardoor krijg ik wel eens van die rotopmerkingen naar mijn hoofd geslingerd, waardoor ik erg onzeker word (ook van mezelf hoor ;) ).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:50

Waar maak je je in vredesnaam druk over? Zo lang je niet ongezond dik bent, hoef je je daar helemaal niet mee bezig te houden. Ik vind het zo zonde van je tijd en energie. Stop die in dingen die wel belangrijk of leuk zijn!
Ik weet het, het klinkt cru, maar ik heb me nooit druk gemaakt om mijn uiterlijk, ben iets te dik, maar niet opvallend. En ik geniet van het leven, van de leuke dingen die ik kan doen. Het leven is veel te kort om je te pijnigen met dieten en meetlinten en "wat vind mijn omgeving van mijn figuur". Je vriendinnen vinden het veel belangrijker dat je een leuke meid bent, ipv een wedstrijdje te houden wie het slankst is.

Zo, ik schoot even uit mijn slof, dat lucht op... :D

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:54

[img:banketstaaf]http://1.bp.blogspot.com/_PHE6P_V99zk/S_PTj6K4IYI/AAAAAAAAAH8/OcB6380BbBQ/s320/KickYourAss.jpg[/img:banketstaaf]

[img:banketstaaf]http://www.zetjelevenweeropderails.nl/wp-content/uploads/2011/11/Schoponderjekont.jpg[/img:banketstaaf]

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:53

Bedankt voor de reacties!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:57

Je gevoel van eigenwaarde en geluksgevoel zou niet moeten afhangen van je gewicht/uiterlijk. Als jij gewoon gezond eet en geen overgewicht hebt, dan is er niets aan de hand en is dit figuur gewoon gezond voor jou. Veel magerder zou betekenen dat je jezelf blijvend moet uithongeren. Dus permanent op een soort Sonja dieet :r. Word je daar écht gelukkiger van? Of ligt het dieper, dat je bang bent dat mensen je niet nemen zoals je bent?

Het hoort ook een beetje bij de leeftijd (en geslacht :+ ) denk ik. Het is ook een manier waarop meiden onderling met elkaar concurreren (voor wat vraag ik me dan altijd af, want de jongens letten er toch niet zo op, sterker nog die willen juist wat meer houvast, geen geraamte)

Kom stop met piekeren. Je gaat je niet je hele leven druk maken om zoiets als dit, terwijl je die tijd en energie ook aan iets leuks (paard, paard, paard!! :D ) kunt besteden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 18:05

Bedankt voor je reactie!
Nu is het wel wat over, al weeg ik me nog wel elke dag :o
Maar soms heb ik(en ik denk meerdere meisjes) zulke periodes waarin je je zo vreselijk dik voelt, dat je het liefst alles wat je eet direct weer uitspuugd..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:12

Waarschijnlijk zit je dan om een andere reden niet lekker in je vel en uit zich dat in 'dik voelen', maar zit er onder je oppervlakte een ander probleem. Misschien voel je je bijv. niet geaccepteerd, of je voelt je onzeker bij al die zoveel leukere vriendinnen die allemaal zo'n ontzettend veel leuker leven (lijken te) hebben dan jij, of heb je het gevoel dat je niet kan zijn wie je bent, dat je soms anders doet tegen de buitenwereld dan dat je je werkelijk voelt.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:14

Ohja, dat gevoel herken ik! Ik voel me altijd zo groot dik & lomp tegenover wat kleinere vriendinnen. hebben jullie dit ook?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:16

Jilzet schreef:
Ohja, dat gevoel herken ik! Ik voel me altijd zo groot dik & lomp tegenover wat kleinere vriendinnen. hebben jullie dit ook?

en waarschijnlijk voelen zij zich klein en schraal naast jou :D

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:17

Ik ben gewoon stevig gebouwd, ben niet dik, maar ik voel me wel zo! had eerst een buikje, nu niet meer. :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:19

Tja ik ben 30+ en kan me ook nog steeds druk maken om kwabjes. Maar ja, ben ook geen 18 meer he. Toen was ik 1.65 m en 50 kg. Vond mezelf toen te schraal. Nu 10 kg zwaarder voel ik mezelf af en toe te dik, maar ja _O- zo blijft het toch :+

Het is vooral zonde van je eigen energie eigenlijk om je er druk om te maken.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:25

moelly schreef:
Bedankt voor je reactie!
Nu is het wel wat over, al weeg ik me nog wel elke dag :o
Maar soms heb ik(en ik denk meerdere meisjes) zulke periodes waarin je je zo vreselijk dik voelt, dat je het liefst alles wat je eet direct weer uitspuugd..

Stop alsjeblief met elke dag wegen! Daar wordt je gewoon depri van. Je lichaamsgewicht schommelt elke dag. 1 keer in de week wegen in meer dan zat. En het getal op de weegschaal zegt ook niet alles. Het is maar een cijfer. Mensen kunnen het zelfde gewicht hebben terwijl de ene toch steviger is dan de ander.

Ik heb ook vaak periodes gehad dat ik onzeker was over mijn uiterlijk. Ga eens bij jezelf na WAAROM je jezelf te dik vind. Niet omdat dat ene rolletje daar zit of omdat die billen dik lijken, maar waarom je slanker wilt zijn. Trek je je bijvoorbeeld veel aan wat anderen van jou vinden? Wil je er graag bij horen? Denk je dat jongens je aantrekkelijker vinden als je slanker bent? Zit je over het algemeen wel lekker in je vel?

Je moet eerst goed naar jezelf leren kijken. En kijk niet alleen naar de punten die je wilt veranderen, maar ook naar de punten waar je tevreden mee bent!

Ik kijk ook vaak naar meiden die slanker zijn, maar dan denk ik bij mijzelf. Er zullen ALTIJD meiden zijn die slanker dan mij zijn. Daar kan ik niets aan veranderen. Er zullen ook altijd meiden zijn die steviger dan mij zijn. Veel vrouwen, veel vormen. Kijk meer naar jezelf en minder naar anderen!

En hoe je jezelf voelt heeft vaak ook invloed op hoe je naar jezelf kijkt. Als ik een flut dag heb kan ik ook heel negatief zijn over mijn lijf en als ik een goede dag heb en lekker in mijn vel zit kan ik ook naar mijzelf kijken en denken "zo, dat ziet er weer goed uit". :D

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:39

Ik ken het ik heb der ook last van ik ben 15. Bij mij ist probleem ik ben niet dun en ook niet super dik maar ik ben wel flink dus heb wel vet aan me buik hangen. De ene x voel ik me super en denk ik dat ik afgevallen ben en de andere x voel ik me weer super dik. ik ben wel een stuk kleiner 1.64 en word ook niet veel groter meer. en ik weeg 63 kg. Mijn vriendin is bijna 16 en groter en ook net zoals mij maar heeft er geen problemen mee veel mensen zeggen jij bent dunner dan haar maar je wilt etniet geloven. Ik zit er ook zekernu een jaar mee en ik weet niet wat ik er aan meot doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:23

Je dik voelen is iets psychisch. (Of je het nu echt bent of niet) En daarom werkt afvallen door minder eten niet. Je psyche verandert namelijk niet mee en zit nog steeds in de ik-ben-te-dik-modus.

Als je dan echt wilt afvallen, eet gezond, drink geen alcohol en sport veel. Je zult zien dat je hoofd dan ook meegroeit.

En ik hoor zo vaak verhalen over groepjes vriendinnen die allemaal naar elkaar wijzen: "nee ik ben dik, JIJ hebt een mooi figuur!" Dat ik het 9 van de 10x niet eens geloof. Ben benieuwd hoeveel van je vriendinnen wel even 5km met je willen hardlopen om die 'dikke' buik weg te krijgen. Denk dat ze dan spontaan slank zijn :D

En je moet 1000x horen dat je mooi bent, om 1x te horen dat je lelijk/dik bent teniet te doen.
En wie denk je dat er het meeste tegen je praat op een dag? Juist, jezelf!
Dus als je voor die spiegel staat vraag je dan alsjeblieft niet af of je te dik bent, maar zoek de dingen op waar je trots op bent en focus je daar op!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:59

Klopt inderdaad Sassol! Ik voel me continue te dik, en dit zit tussen mijn oren. Ik probeer al jaren af te vallen, maar het is nooit genoeg. Als je je psychisch te dik voelt dan blijft dat ook zo al val je af tot je niet meer kunt. Wat je moet doen is de psychische oorzaak oplossen, dus waarom voel je je te dik? Bij mij weet ik nog steeds niet volledig waarom ik mezelf zo haat, maar het heeft zeker te maken met het feit dat ik gepest ben en dat mensen mij vroeger weleens dik hebben genoemd. Ook kan ik me nog heel goed herinneren dat ik bij de GGD kwam en dat ik dus vertelde dat ik vond dat ik wel dikke benen had, maar dat dat spieren waren. Toen zei die muts dat ze helemaal geen spieren zag, in mijn ogen was dit een bevestiging dat ik dik was. Al die kleine dingetjes bij elkaar zorgen er uiteindelijk voor dat je jezelf niet meer ziet zoals anderen jou zien. Als ik in de spiegel kijk zie ik iemand met zwaar overgewicht, terwijl mijn gewicht feitelijk prima bij mijn lengte past. Hoewel ik dit feitelijk dus wel weet is het heel moeilijk om het ook te zien. Dat zijn twee aparte dingen. Ik probeer nog steeds een heel streng dieet te volgen, omdat ik bang ben dat ik aankom als ik daarover heen ga! Ik vind het heel fijn om hier herkenning te vinden, ik heb verder alleen niet zo veel tips omdat ik zelf ook nog moet afrekenen met mijn problemen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:52

Voel je je goed?
Eet gezond en beweeg lekker veel!
Door niet te eten leg je je darmen stil en vertraagt je spijsvertering juist!
Veel wat te zware mensen slaan bijv het ontbijt over. Juist door ontbijten zet je je motortje aan en ga je juist verbranden!
Daarbij verbrandt de 1 echt sneller en meer dan de ander.

Eet tenminste 3x per dag! En tussendoor gezonde dingetjes. Af en toe een koekje mag ook best hoor! Of een plak ontbijtkoek! :j
En verder, elke dag wat bewegen.
Door minstens een halfuur te bewegen ga je verbranden. Maar ik vraag me af of dat bij jou echt nodig is (dat verbranden). Buiten dat, is bewegen gewoon heel gezond, verbetert je conditie en krijg je naar een possje vaak wat meer energie!

Stop met piekeren, das ongezond nl! :)