Na 6 jaar onzekerheid en pijn eindelijk een diagnose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Na 6 jaar onzekerheid en pijn eindelijk een diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:58

In oktober 2005 werd ik 16 jaar oud en kort daarop behaalde ik mijn scootercertificaat. Mijn ontzettend leuke, glimmend rode scootertje stond toen al in de garage op me te wachten en zodra het legaal kon sprong ik erop en tufte heerlijk in de rondte!

November 2005 kwam er een einde aan die lol. Onderweg naar school moest ik ergens inslaan. Een auto was bezig met achteruit uitparkeren en ging gelijk achteruit de bocht om. Ik zag m manouvreren en omdat het wel duidelijk was dat ik mn voorrang niet zou krijgen, besloot ik netjes te wachten en hem de ruimte te geven voor zn manouvre.
Auto kwam steeds verder en verder achteruit, waarop ik een paar keer tuuterde (halló, ik sta hier ook nog!) en met scooter en al (terwijl ik er dus nog op zat) achteruit ''peddelde''. Ging prima, tot de automobilist zn enorme 4x4 vol gas achteruit zette. *Boem*. Ik had de tegenwoordigheid van geest om mijn kansen af te wegen tegen de hardheid van de achterbumper van de auto en sprong van mn scooter af, waarbij ik met mijn linkerbeen vol afzette.
Leek allemaal met een sisser af te lopen. Wat schade aan de kappen maar nothing we could'nt handle. Nummers uitgewisseld, scootertje weer gestart en mijn weg vervolgd. De pont opgelopen.... En finaal door mn linkerbeen heen gezakt. Mams gebeld en zij was verstandig genoeg om me van school te houden die dag en eerst eea te regelen, een doktersbezoek van de inmiddels pijnlijke linkerknie van onderdeel van die dag.

Het leek onschuldig. Waarschijnlijk iets licht verrekt, zou wel wegtrekken. Geduld en een beetje rust.

Na 3 maanden geduld was het wel duidelijk dat er meer aan de hand was. Inmiddels was er contact geweest met de verzekering; zij stelden 2,5 jaar voor stabilisatie van de klachten, daarna zou er verder worden gekeken naar evt vergoeding.

Na een jaar pijn zijn we gestart met artsen bezoeken. Ik ben in de beste klinieken van NL geweest, werd altijd weer met een kluitje in het riet gestuurd. Vlak voor mijn 18e verjaardag overbelastte ik de boel (oa door stage op een manege) en kon een half jaar niets meer, kon nét aan kleine stukjes lopen. Het was zo heftig, dat we toen zelfs zijn gaan kijken voor een wandelstok. Leuk joh, ben je 18, in ''de bloei van je leven'', heb je zó veel pijn dat een wandelstok een serieuze optie wordt en intussen word je overal weggestuurd met 'we kunnen niks vinden, je knie is gezond''.

We zijn nooit helemaal gestopt met zoeken, maar op den duur ben je het goed zat, die teleurstellingen... Ik vond manieren om vrij goed met mijn pijn om te gaan en de extremen kon ik zo redelijk voorkomen. Heb nooit meer een half jaar niets gekund in elk geval. Slechte dagen heb ik altijd gehouden.

Recent ben ik eea bij elkaar gaan optellen; ik had wel voor érg veel gewrichten bij de HA gezeten.. Hmmm.. Besloot een oude tip van een oud-stalgenootje na te gaan; fibromyalgie.

Vandaag kreeg ik (nog flink grieperig, natúúrlijk, heb ik weer :+ ) de uitslagen van de laatste bloedtests. Enige wat er gevonden is, is een abnormaal laag vitamine D-gehalte (schijnt heel bizar te zijn, mede doordat ik veel buiten ben. Vitamine komt nmlk uit zonlicht en zo'n heftig tekort komt kennelijk bijna alleen voor bij bijv gesluierde mensen).
Met die uitslagen, icm andere onderzoeken en vragen, kon de diagnose gesteld worden. Inderdaad fibromyalgie. Daarnaast heb ik iets te lange banden in alle gewrichten, mijn gewrichten hangen dus als het ware in de banden ipv dat ze netjes ingekapseld zijn. Ben je weer mooi klaar mee :+

Het devies; ik krijg een stevige kuur om de vitamine D weer op peil te brengen, dat zou íets moeten helpen. Hoop dat mn vermoeidheid van de laatste tijd in elk geval dan minder wordt.. Verder moet ik naar een revalidatiearts, mede doordat mijn banden dus te ruim zijn, er moet extra aandacht besteed worden aan mijn training. Verder rest er niets anders dan oefeningen doen en ermee om te leren gaan.

Ik ben eigenlijk vooral erg opgelucht. Een einde aan alle onzekerheid.. Ik krijg langzaamaan een beeld van hoe mijn leven en toekomst eruit kunnen zien. Het is een hel om je af te vragen hoe de klachten zich zullen ontwikkelen. Immers, als het op mijn 18e al zo extreem kon zijn, hoe moet dat dan als ik ouder word? Nu krijg ik daar een iets beter beeld bij. Het is geen ''goede'' diagnose; je kunt het niet genezen. Maar het is zeker ook geen echt slecht nieuws. Ben ik blij? Mwoh. T blijft iets wat niet verholpen kan worden. Maar opgelucht ben ik zeker. Ik weet tenminste wat ik heb. Ik kan weggaan van mn werk omdat ik kapot ga van de pijn, en zéggen wat ik mankéér. Niet meer 'geen idee, heb al jaren pijn''.

Ik ben opgelucht. En vooral erg blij dat ik heb doorgezet met het speuren naar een mogelijke oorzaak van mijn pijn.

Bedankt voor het lezen van dit hele verhaal :)

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:14

Hmm maar fibromyalgie ontstaat toch niet door een trauma, of heb ik dat verkeerd? Wel heel erg vervelend dat het zo lang heeft geduurd joh, ik weet hoe het is die onzekerheid, ik heb ook 4 jaar met heftige klachten gelopen en bij mij is er (dus na 4 jaar pas) RA uitgekomen. Gelukkig heb je nu meer duidelijkheid, krijg je ook medicatie/pijnstillers?

Wel grappig, ik heb namelijk ook een 80 % tekort aan vit. D, zit ook aan een hoge dosis vitD maar moet zeggen dat ik nog niet erg veel verschil merk := Hoop dat dat voor jou anders loopt, sterkte!

amyz

Re: Na 6 jaar onzekerheid en pijn eindelijk een diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:27

Klopt inderdaad hoor! Alleen kan het heel goed zijn dat door die aanrijding de pijn in mn linkerknie altijd wat heftiger is gebleven. Ik ben als kind ook een keer van een klimrekje gedonderd en banden verrekt (100% hersteld volgens de foto's), dat camoufleert andere klachten natuurlijk weer.

Oh haha, das ook toevallig! Nou, ben benieuwd :=

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:38

Zo dat is inderdaad erg vervelend, maar gelukkig heb je een diagnose. Hebben ze ook een oorzaak aan kunnen geven voor je tekort aan vitamine D. Want blijkbaar neemt jou lichaam niet goed vitamine D op, helpen suplementen dan wel vraag ik me af? Succes ermee!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:44

Gelukkig heb je nu een duidelijker beeld, alleen wat ik niet begrijp is dat er een vit D tekort is en er een diagnose fibromyalgie word gesteld.
Fibromyalgie is geen diagnose maar een klachtenpatroon wat voldoet aan een aantal "eisen". En kan alleen gesteld zijn als al het andere is uitgesloten.
Nu snap ik dus niet dat er positief is getest op de vit D tekort, die die klachten kan geven. En dat er alsnog word gezegd dat je fibromyalgie hebt?

Daarbij als je griep hebt en ze doen de zogenaamde test met de drukpunten (tenderpoints) dan zijn die al gauw gevoelig.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:51

De arts snapte er ook geen hout van, van dat tekort... ben eigenlijk vergeten te vragen wat een oorzaak zou kunnen zijn door alle zenuwen. T is wel een goeie, zal eens kijken wat ik via internet misschien kan vinden!

Chendo; klopt inderdaad. Tijdens het eerste onderzoek had ik nog geen griep (zelfs niet opkomend) dus dat kan het niet hebben vertroebeld :) Ik merkte inderdaad ook op dat vitamine D dan misschien heel goed zou kunnen helpen, maar volgens haar kon het niet mijn klachten volledig veroorzaken, hoogstens iets verergeren. Ik ga er maar vanuit dat ze goed heeft opgelet op school :+ Maar was idd ook het eerste wat ik me afvroeg hoor :j

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:09

Als ze maar wel al het andere hebben uitgesloten. ;)

Zelf heb ik ook fibromyalgie en hypermobiliteit en spondylolisthesis. Dus ik weet in wat voor molen je terecht komt. Maar ik hoor zo vaak dat bij de ene het label er makkelijk op word geplakt en bij een ander willen ze dat niet omdat ze een soort van "anti fibromyalgie" zijn.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:17

Een vitamine D (in het bloed wordt D3 getest) tekort is in Nederland niet zo heel erg raar als wel gedacht wordt. Om vitamine D aan te kunnen maken uit zonlicht zou het in principe genoeg moeten zijn om dagelijks 15-30 minuten onbeschermd lekker in het zonnetje te zitten met hoofd/handen/armen ontbloot.

Echter, om D mnv zonlicht aan te kunnen maken moet die zon wel een minimale zonkracht 3 hebben en dat dus ook lang genoeg. In Nederland halen we dat eigenlijk alleen in de late lentemaanden en in de zomer. In de nazomer, herfst en winter is de zon dus 9 van de 10 keer niet sterk genoeg.

Ik kreeg van min diëtiste destijds het advies sowieso D3 bij te gaan slikken en dat lijkt in mijn geval voldoende tijd. De laatste keer dat ik aan het eind van de winter bloed liet prikken op vitamine D zat deze op 100. De referentiewaarden schommelen wel heel erg per lab hoor ik her en der. Er zijn er waar 25 nmol/l als ondergrens wordt gehanteerd, bij het lab hier geloof ik 50 of 75. Ik streef er zelf naar om in elk geval tussen de 100 en 150 nmol/l te blijven.

De huisarts kan je in elk geval D3 voorschrijven op recept, moet je waarschijnlijk wel zelf betalen, want de meeste vitaminesupplementen worden niet vergoed. Er zijn wel bepaalde vit D druppels die wel vergoed worden, kan de apotheek je wel vertellen. Zelf red ik het met D3 kind van het Kruidvat, niet zo duur, maar ik slik wel meer dan op het potje staat.

Behalve door te weinig zonlicht van de juiste zonkracht, kan een vitamine tekort ook ontstaan door een opname stoornis. Bij B12 kan bijvoorbeeld een stofje in de maag missen dat zich moet binden aan B12 uit voedsel om de B12 in de darmen op te kunnen nemen. Hoe dat bij vit D zit, weet ik niet precies, maar ik weet dat daar wel een opname stoornis een rol bij kan spelen.

Als je vit D met supplementen niet (genoeg) wil stijgen, dan is het waarschijnlijk verstandig om een internist te raadplegen en uit te laten zoeken of er sprake is van een opname stoornis. In dat geval kunnen ze je de vit D in injecties toedienen om het spijsverteringsstelsel te omzeilen net zoals ze dat bij een opname stoornis van B12 ook doen.

Ik hoop echter dat je met een goede aanvulling vit D langzaam maar zeker weer lekkerder in je vel komt te zitten en vooral een goed deel van die vermoeidheid afkunt schudden!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:19

wat was je vitaminde D level? ik heb ook een te laag vitamine D gehalte van 54 (moet tussen de 75 en 185 zitten) en krijg nu pilletjes hiervoor :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:33

Ze had het over 14.... Is niet zo best als ik het zo lees :=

Annick; bedankt voor de heldere uitleg! Ik moet nog even de pillen etc ophalen ( :o ) maar ik kreeg voor 5 dagen een drankje, een superboost zeg maar, en daarna voor 3 maanden pillen.

Chendo; ik ben zowat lekgeprikt inmiddels :') Ze hebben voor zover ik weet alle andere mogelijke verklaringen uitgesloten inderdaad :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:38

ik heb ook volgens mij die D3 pllen, iig een vitamine D boost :P
Wow 14 is wel heel laag idd :j Ik heb dan nog best een laag vitamine D gehalte, het vreemde was dat mijn IJzer level weer te hoog was :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:44

:oo

Bij mij was mn HB (dus ijzer voor wat ik begreep) ook erg hoog!!! Ze was er verbaasd over... Was nog binnen de norm maar volgens haar zag je het zelden zo hoog bij vrouwen....

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:45

Vind het eigenlijk een beetje raar dat je door het ongeluk door je been zakte en sindsdien daar problemen mee hebt ze dat Fibro noemen? Heb je alleen last van het been van het ongeluk? Sterkte met alles :(:) Lijkt me niet niets als je zoveel pijn hebt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:47

Heb pijn in alle gewrichten, alleen was die in dat been altijd heftiger (en dus vallen de andere ''pijntjes'' een stuk minder op). Alleen werd alles steeds erger en in verschillende gewrichten; huilen van de pijn in mn heupen, zowat niet meer kunnen uitmesten door de pijn in mn armen... Vandaar dat ik eens ben gaan nadenken en het me opviel dat eigenlijk ál mn gewrichten beroerd zijn, maar omdat die knie eruit sprong (en verergerd/veroorzaakt werd door de aanrijding dus --> zal wel iets kapot zijn) denk je er gewoon niet aan dat het wel eens in je hele lijf kon zitten...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:49

amyz schreef:
:oo

Bij mij was mn HB (dus ijzer voor wat ik begreep) ook erg hoog!!! Ze was er verbaasd over... Was nog binnen de norm maar volgens haar zag je het zelden zo hoog bij vrouwen....

bij mij was het wel te hoog dacht ik, ook opvallend gezien ik de pil (door)slik. maar heel vreemd en toevallig, want het komt idd niet vaak voor...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:52

ik heb overigens ook last van mijn knieen maar dit komt door over en onder belastig. Begin vorig jaar verrekte ik mijn rechter kruisband tijdens een fotoshoot, hierdoor ontliep ik dat been natuurlijk en overbelaste ik dat andere been waardoor ik ook last van dat been ging krijgen en dit bleef maar doorgaan :+ mijn beenspieren zijn nu dus uitermate zwak, probeer het wel te oefenen. Ik kraak bijna bij alles, ik kan niet normaal bukken want ik heb heel snel last van mijn knieen en soms schiet het er zelfs zo in dat ik opeens echt pijn heb (zowel rechts als links). Met mijn armen heb ik nergens last van gelukkig :P

Gaat goed hier :')

Ik had overigens ook een schildklierafwijking :)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 29-02-12 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:52

amyz schreef:
Heb pijn in alle gewrichten, alleen was die in dat been altijd heftiger (en dus vallen de andere ''pijntjes'' een stuk minder op). Alleen werd alles steeds erger en in verschillende gewrichten; huilen van de pijn in mn heupen, zowat niet meer kunnen uitmesten door de pijn in mn armen... Vandaar dat ik eens ben gaan nadenken en het me opviel dat eigenlijk ál mn gewrichten beroerd zijn, maar omdat die knie eruit sprong (en verergerd/veroorzaakt werd door de aanrijding dus --> zal wel iets kapot zijn) denk je er gewoon niet aan dat het wel eens in je hele lijf kon zitten...

heb je ook je schilklierwerking weleens laten te testen?Vaak gaat dat samen met fybromyalgie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:27

Annick75 vertelt een goed verhaal en het allerbelangrijkste is dat het niet zo vreemd is dat je in februari laag in je VitD zit, omdat het winter is. Laat ergens achterin de zomer nog eens prikken op VitD, dan krijg je een helderder beeld wat je lijf wel of niet zelf doet. Gedurende de zomer dan wel goed op de zonkracht letten en dan bij voldoende zon ook minstens 3 kwartier per dag zonnebaden in je badpak.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:30

Lovely dan zal mijn vitamine D wel nog lager zijn dan toen getest omdat ik toen net terug was van een 3 weken vakantie in Tunesie als ik dit lees :')

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:34

geerke schreef:
amyz schreef:

heb je ook je schilklierwerking weleens laten te testen?Vaak gaat dat samen met fybromyalgie

Een b12 tekort gaat vaak ook samen met Fibromyalgie en een vit. D te kort. TS wat is je b12 waarde? Heb je die ook laten testen? Wat is je waarde? Het komt namelijk heel vaak voor dat er word gezegt dat je b12 goed is terwijl dat niet zo is. Bij een waarde van 200 kun je bijv. ook een tekort hebben. Ook dit veroorzaakt pijn in de gewrichten en erge vermoeidheid. Zelf heb ik ook Fibro (en ook vit.D tekort) en merk dat de pijn met de b12 injecties wel ietsje minder is geworden (ik prik 3x per week)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 00:41

Oh dat zou ik even moeten nakijken of b12 ook getest is, weet ik zo even niet meer..

Schildklier idd wel getest, niks aan de hand :) Afgezien van vit D en HB was alles keurig netjes binnen de waarden en geloof dat ik het halve velletje inmiddels wel gehad heb :')

Lifaya vind het wel stom toevallig := Ik slik overigens ook de pil door, zou haast denken dat die ermee te maken heeft :+

Vind het idd een heel logische verklaring, in NL hebben we ook niet veel (sterke) zon. Toch issie dan wel extreem laag lijkt me, zou toch alsnog meer moeten kunnen zijn?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:14

Ik dacht net als Glossi meteen, wat is je B12?

Ik heb ook een tekort aan Vitamine D, een jaar geleden was de waarde 8, slik nu een jaar Vit. D en hij is nu op 30, maar zakt gewoon weer terug.
Iemand met een Vit. D tekort heeft vaak ook een tekort aan B12 en dat kan zó'n ellende veroorzaken, spreek helaas uit ervaring... :=

Maar wel fijn dat het nu iig een naam heeft! :j Heb zelf ook 4 jaar rondgelopen met allerlei klachten en er werd maar niks gevonden... Werd ook gewoon totaal niet serieus genomen, want hoe kon ik nou zo ziek zijn als er niks uit onderzoeken kwam :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 04:35

Ik dacht toch ook dat Fibro een uitsluitingsdiagnose was, gesteld als al het andere normaal was en op de foto's niks te zien was (+ de gevoeligheid op de tenderpoints natuurlijk). Ik weet nog dat ik speciaal aan de dokter gevraagd heb om zeker mijn Vit.D eens te laten testen, in de hoop dat dit te laag was waardoor het mijn klachten zou verklaren .. Viel dik tegen :+ Alles normaal hier (dus ook B12, schildklier, foliumzuur en allerlei ander spul + op de foto's is niks te zien).

Toch raar hoe iedere dokter het allemaal anders lijkt te interpreteren :=
Wat zei de reumatoloog trouwens?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:32

De reumatoloog zegt dat t fibromyalgie is :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:42

Ook ik heb fibromyalgie zoals de geleerden zeggen, daarbij heb ik een versleten tussenwervelschijf en scoliose.
Soms heb ik ook het idee dat die diagnose fibro ook gesteld wordt om het beestje maar een naam te geven.
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.
Feit blijft dat ik veel klachten heb en soms is het niet te doen.
Maar geen hond die me serieus neemt (misschien nog wel het ergste)
Ik werk soms lange dagen en er zal gewerkt moeten worden voor brood op de plank, maar er zijn tijden dat het gewoon bijna niet te doen is en meestal lig ik savonds met veel pijn op de bank en in bed.

Ik ben blij dat er voor jouw duidelijkheid is, hopelijk vind je er een goede weg in.