voeding-allergie uitslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

voeding-allergie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:24

Ik heb enkele weken/maanden geleden een voedings onderzoek laten doen. Ze kijken dan waar je lichaam/bloed het meeste op reageerd en je krijgt dan een 0, +, 1, 2, 3 of 4. Een 0 betekent geen teken van allergie. Een + betekent een lichte reactie, opletten. Een 1 en 2 houd in dat je het dusdanig moet beperken, dus 1 dag wel en 2 dagen niet. Een 3 en 4 houden in dat je het geheel moet elimineren....

Nou heb ik dat ik een + heb voor soja, een 1 voor varkensvlees en melk/zuivelprodukten van koe en een 3 voor ei...
Het is de bedoeling dat ik dus de komende 3 maanden dus helemaal niks met ei eet, en ik vind dat persoonlijk echt een drama want ei zit bijna overal in. Ik kan geen normaal brood eten, alleen brood zonder ei en dat is over het algemeen alleen maisbrood... Daarbij geen taart, geen koekjes, geen eiersalade, tonijnsalade, mayonaise etc en nog veel meer. Ik denk, oke, voor 3 maanden kan het wel. Maar nu beginnen mijn ouders dus met dat ik het mijn hele leven niet mag eten en om eerlijk te zijn trek ik dat echt niet :n Het enige effect dat dit op mij geeft is (denk ik) hoofdpijn, heb nooit echt duidelijke klachten gehad en om eerlijk te zijn heb ik de koppijn er wel voor over om tijdens een verjaardag taart te eten. Ik wil wel kunnen genieten van mijn leven en om dan op alles te moeten letten en werkelijk alle verpakkingen te moeten nalezen of er geen ei in zit.... Hetzelfde verhaal met melk... Ik drink nu die 2 dagen geitenmelk en eet geitenkaas, no problemo... Maar bijna overal zitten melk eiwitten in :\ het is gewoon werkelijk een ramp... Ik denk echt niet dat ik me hier ooit mijn hele leven aan wíl houden... Ik heb dan nog liever elke dag koppijn dat ik dan paracetamol neem...

Nou blijk ik ook een schildklier afwijking te hebben, mijn vitamine D level is hierdoor drastisch laag, het is 54 wat eigenlijk tussen de 75 en 150 moet liggen. Daarbij ben ik mede hierdoor waarschijnlijk 20 kilo aangekomen de afgelopen 4/5 jaar en is mijn energie level ook erg laag... Ik krijg hier geen medicijnen voor, ik krijg wel een hoge dosering vitamine D pillen, en over 2/3 maanden word gekeken naar of het verbeterd is.

Ik moest dit even kwijt, ik word werkelijk al depressief van de gedachten mijn hele leven te moeten letten op wat ik eet. Dat ik gezond moet eten is logisch, maar werkelijk bijna niks kunnen eten en overal op moeten letten ga ik niet trekken ;( Ik wil graag naar het buitenland gaan, alle gerechten eten en gewoon kunnen genieten van mijn leven en ik zie nu, op dit moment, dat niet gebeuren als ik overal rekening mee moet gaan houden...

Wat betreft mijn schildklier, absoluut, dat moet beter worden. Maar ik heb geen uitslag, ontstekingen, ademsnood of weet ik veel wat van dat voedsel waar ik alergisch voor ben, alleen koppijn....
pff.... Ik zal me vast aanstellen in de ogen van sommige bokkers maar ik moet gewoon even mijn ei kwijt ( :') )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:26

Gek genoeg wen je eraan, maar t is echt zwaar onpraktisch als je bijvoorbeeld uit eten gaat.

Heb je allergie of intolerantie?
Want meestal is het een intolerantie gelukkig. Dat maakt het iets prettiger. Dat als je dan toch wat binnenkrijgt, je in jouw geval alleen hoofdpijn krijgt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:28

geen idee, denk allergie.... dat is althans wat ik heb begrepen....

Ik heb echt het idee dat ik er niet aan wil wennen. Vind het al moeilijk om geen ei te eten, want ik ben dol op tonijnsalade, werk in de horeca (la place) en kan dus vrijwel niks eten daar, alleen erwtensoep 1x in de 3 dagen en pattat :7 eten meenemen is niet ideaal, er is geen koelkast die we mogen gebruiken. Melk eiwitten zit ook bijna overal in en dat kan ik dus ook 2 dagen niet nemen...
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 28-02-12 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:28

ik ken het, elke keer dat ik van de dieetiste terug kom, mag ik steeds minder. Het is vooral uitproberen, hoeveel ik verdraag. Ik mag oficeel geen soja, maar ik verdrag het tot een bepaald punt, anders wordt mijn keel dikt. Het is gewoon echt uitproberen. En tja met je schildklier, beterschap!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:31

Je kan toch gewoon je brood smeren en meenemen naar het werk?
Fruit kun je gewoon eten :)

(ik sta ook wel eens flink te balen als mijn tante weer de rijst met gehaktballen in saté saus serveert... Zit ik weer aan de droge rijst := )

Rennie89

Re: voeding-allergie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:34

Weetje wat het is, ik vind het niet erg om mijn brood mee te nemen, maar ik ben niet van de zoetwaren, eet geen pindakaas en gezien ik ook geen kaas op de "melk vrije dagen" mag hebben en vlees niet buiten de koelkast goed blijft zit ik met een probleem. Ik heb het liefst dat ik gewoon kan eten wat er op mijn werk is, dit is het makkelijkste voor mij. Ik drink water, dat vind ik prima, maarja, de rest...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:36

Melk zit inderdaad in veel producten, maar is een toevoeging. Als je bijvoorbeeld goedkope chips koopt van ah eigen merk, zit het et niet in. Terwijl het in lays ed wel zit.
Het is een hele puzzel en zeker niet altijd makkelijk of leuk, maar het is te doen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:39

Je kan toch kalkoenvlees nemen? Kipfilet op brood?

Het is vooral een kwestie van goed kijken en uitproberen. Uiteindelijk weet je wel wat je wel en niet kunt pakken. Soms grijp je mis en zul je er last van hebben en soms kun je niet eens je vinger erop leggen op wat je nu weer reageert.
Eenmaal gewend is het echt niet zo heel erg meer, t is alleen buiten de deur gewoon erg onhandig :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:41

dat is dus het probleem, het is te doen voor 3 maanden, no problemo, maar ik trek dit echt niet de rest van mijn leven... ik wil ook gewoon taart eten, ijs eten en weetikveel wat. Ik wil gewoon kunnen eten wat de pot schaft en genieten van het eten... Ik wil niet moeten nadenken om wat ik naar binnen schuif, dat is in mijn ogen geen leven, zeker niet omdat ik er lichamelijk niet écht onder leid :\ Kijk voor 1 ding allergisch zijn is nog te doen, maar voor meerdere dingen en opeens je hele leven omgooien is voor mij momenteel te veel, ik zal wel autistisch zijn (meen ik, want ik merk soms dat ik echt heeeeeeeeeeel erg moeite heb met verandering, zoals nu :') ) maar jah...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:42

Daarbij, ik eet heeeeeeel vaak buiten de deur, ik werk namelijk tot 7 uur, ik ga regelmatig naar de bioscoop op mijn vrije dagen en dan eet ik ook buiten de deur... het is gewoon echt niet makkelijk...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:43

Met buiten de deur eten is het idd een crime. Probeer deze 3 maanden heel streng te zijn en daarna te gaan ontdekken waar jouw grens ligt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:43

Tja, je maakt een keuze; elke dag hoofdpijn of gewoon het probleem aanpakken. En als je een keer smokkelt kan dat, maar dan tja... Betaal je er wel een prijs voor :) maar wie weet kun je op 1 dag best een koekje eten zonder er last van te hebben als de rest van de dag wel goed gaat.

Het is wennen maar geloof mij maar, t is echt leefbaar :)

Ik neem vaak braaf mijn eigen brood mee, als ik bv op een bedrijf ga lunchen kan wel, maar wel als er ingrediënten op staan :)

En uit eten? Kies ik gewoon het veilige eten. Of vraag de kok of hij wat anders kan maken :)
Uit eten is voor mij ook het lastigst, net als verjaardagen waar ze vergeten even wat aparts te maken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-02-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:44

Het went wel hoor!! ik mag geen fruit bijv. en amper groente, maar je leert er mee om te gaan! als je je grenzen weet

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:47

Dat het leefbaar is begrijp ik, maar het is in mijn ogen zoveel beperkter "leven" .... Ik kan niet even gezellig taart eten met de familie, kan niet, wanneer het heel heet is, even een bolletje ijs nemen om af te koelen en kan niet even een zomaar een broodje kopen op het station.... Ik reis onwijs veel, gezien ik veel fotografeer naast mijn werk en dan eet ik ook altijd op het station of iets dergelijks. Eten meenemen is gewoon niet altijd een optie, zeker niet als het vleeswaren betreft dat ik 10 uur in me tas moet hebben

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:48

Ik vind fruit en groente veel makkelijker te elimineren, dat zijn vaak "pure producten" en vind je niet even in chips of iets dergelijks. Het is makkelijker uit te zoeken. Ik wou dat ik allergisch was voor alleen noten ofzo, dan had het me niet zoveel aangetrokken :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:50

Koelelementje mee?
Je vindt echt wel dingen die je wel mag :)
Enne wacht eerst maar de komende 3 maand af, wie weet zit er wel iets tussen waar je amper op reageert als je de rest wel schrapt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:50

Allergisch zijn voor noten is vaak levensbedreigend.... Ik ben echt veel liever voedselintolerant :)

Echt, ik heb een prima leven zo hoor. :) tja, soms wat saai als ik weer braaf op mijn brood moet kauwen := maar het alternatief vind ik minder hihi
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-02-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:51

lifaya schreef:
Ik vind fruit en groente veel makkelijker te elimineren, dat zijn vaak "pure producten" en vind je niet even in chips of iets dergelijks. Het is makkelijker uit te zoeken. Ik wou dat ik allergisch was voor alleen noten ofzo, dan had het me niet zoveel aangetrokken :+

Als mijn allergie daar nou eens bleef :Y) is iets te veel om op te noemen. Eieren lijkt me idd wel heel lastig, maar reageer je er echt op als het ergens in verwerkt zit? of alleen als je het "puur" eet

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:54

Ik zou eens bij een dietist langs gaan. Die kunnen je met het praktische gedeelte heel goed helpen.
Sorbetijs moet gewoon kunnen bijvoorbeeld, als je een ijsje wilt eten, maar veel mensen vergeten dat.
Ook zul je in het begin moeten wennen, maar na een tijdje leer je vanzelf er mee om te gaan en word het steeds gemakkelijker.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:54

Ik heb dus geen idee of ik intolerant ben of allergisch, ik heb geen levensbedreiging ofzo hiervan, heb er 22 jaar mee geleefd en heb tot mijn 18e naar mijn weten nergens last van gehad. met mijn 18e en daarna begon ik meer hoofdpijn te hebben en natuurlijk die gewichtstoename en maagproblemen.

Ik heb niet dat ik direct koppijn heb. Ik heb meestal koppijn als ik wakker word of als ik ga slapen. Soms heftig overdag. Niet vaak migraine gelukkig. Het is niet dat ik niet kan functioneren ofzo. Ik heb dan gewoon hoofdpijn (zoals nu bijvoorbeeld) en neem dan 1 of 2 paracetamol. Gaat verder prima :j Geen opgezwollen keel ofzo (nouja, heb wel opgezette strima als ik het goed zeg, maar dat is door de schildklier :') en dat blijft eigenlijk en heb ik geen last van). Melk dronk ik dagelijks, meestal rond een liter per dag ( :+ ) maar ei (puur) meestal maar 1 x in de week of 2 weken. Niet echt vaak dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:57

Als je het ook doorgeeft op verjaardagen dan zullen echt veel mensen er rekening mee houden en ik denk ook wel dat je taart kan maken zonder die toevoegingen. Is vast wel iets voor :)

En weet je? Als het alleen bij hoofdpijn blijft kun je ook denken na die 3 maand; ik ga eens in de week iets eten dat ik niet mag. Het is eigen keus natuurlijk :)
(ik blijf ook nog steeds verlekkerd kijken naar de pinda's en saus := maar ik reageer er vervelender op dat ik het niet vrijwillig inneem. )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:00

Je kan vaak wel brood kopen bij de "echte" bakker.
In normaal brood zit geen ei, alleen in het broodverbetermiddel kan evt ei verwerkt inzitten.
Dit broodverbetermiddel zit vaak in fabrieksbrood, maar zeker niet in alle brood.
Je kunt dit nalezen op de verpakking.

Ook zit ei(poeder) vaak in kant-en-klaar mixen voor bv nasi/bami/macaroni.
Hebben ze alleen getest op ei-wit? Of ook op ei-geel?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:01

sommige bakkers gebruiken wel melk, dus let er op dat je het even navraagt. In den haag hadden wij een klein frans bakkertje in het centrum die geweldig brood bakte met water ipv melk. Dat was echt geweldig

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:01

secricible schreef:
Ik zou eens bij een dietist langs gaan. Die kunnen je met het praktische gedeelte heel goed helpen.
Sorbetijs moet gewoon kunnen bijvoorbeeld, als je een ijsje wilt eten, maar veel mensen vergeten dat.
Ook zul je in het begin moeten wennen, maar na een tijdje leer je vanzelf er mee om te gaan en word het steeds gemakkelijker.

Wil inderdaad langs een dietiste gaan :j Sowieso want ik moet eigenlijk ook weer op een gezond gewicht komen... Voor mezelf vooral...
Sorbetijs vind ik gelukkig lekker, dus dat scheeld... maar zit daar geen melk-eiwitten in dan of is het echt alleen maar een "water-ijsje" ?

Vuurneon, bedankt voor je reacties. Ik ga idd komende 3 maanden er gewoon tegen aan, maar ik ben van plan om 3 maanden naar het buitenland te gaan, en ik vind het echt teveel gevraagt om dan nog met de eis te komen "ik mag dit en dit en dit en dit en dit en dit nietv eten. Wel dit en dit en dit op die en die dag maar niet op die dag."... Ik ben dan een last en dan denk ik ook niet dat ik meer kans maak om daar tegen kost en inwoning te kunnen verblijven :+

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:02

Ik begrijp je helemaal hoor. Ik zou precies hetzelfde denken.
Maar er zit ook nog altijd verschil tussen helemaal niet of gewoon wat minderen.
Ik neem aan dat je niet iedere dag aan de taart zit of uit eten gaat :D
Verder zul je dus voor nu even de moeite moeten nemen om te kijken wat je wel en niet kunt hebben, maar zodra je dat weet, hoef je er ook niet meer zo bij na te denken.
Ik heb zelf last van overgevoelige darmen... dingen zoals bloemkool (eigenlijk alle koolsoorten) vond ik altijd superlekker, maar kan ik nu niet meer eten want dan loop ik 3 dagen met een opgeblazen buik rond :=
Dus ik eet het niet meer, maar soms kan ik het echt niet laten hoor en dan toch een klein beetje. Of chocomel... dat was echt mijn verslaving, maar dat trekken mn darmen ook niet meer, dus daar ben ik ook vanaf gestapt. Ik drink nu nog wel eens hotchoc, met water, dat valt meestal wel mee en is ook lekker. :j Gewoon beetje creatief zijn dus en uitproberen qua hoeveelheden, wanneer je er wel en niet last van krijgt .

Wbt ijs; neem waterijs... net zo lekker toch? (ik ben iig dol op raketten :') )
Lunch enzo, hoeft ook niet alleen uit brood met beleg te bestaan toch? Je kunt ook fruit meenemen? Wel jammer dat je geen koelkast kan gebruiken op je werk.. dan had je idd meer mogelijkheden.
Maar wat vind je van tomaat/sla op je brood? Dat blijft ongesneden wel even houdbaar buiten de koelkast.

Ik had trouwens een vriendin met koemelkallergie, die is daar inmiddels weer vanaf, (Zij was ook al 18 voor ze dat kreeg/ontdekten, dus is niet als kind er weer overheen gegroeid) dus misschien is dat bij jou ook het geval als je de dingen waar je last van hebt een tijdje ontwijkt?