Heel vet haar, maar droge en pijne hoofdhuid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Heel vet haar, maar droge en pijne hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:12

Al zo lang ik me kan herinneren heb ik heel erg dun, maar wel heel erg veel haar. Van dat haar dat altijd lekker statisch is in de winter :P. En ook kan ik me niet anders herinneren dat ik erg veel last heb van roos. Dit laatste is gelukkig een aantal jaren geleden grotendeels over gegaan, maar wat ik ervoor terug heb gekregen is een erg droge, pijnlijke hoofdhuid. Ik heb dit jarenlang best wel kunnen onderdrukken, maar de pijn wordt steeds erger. Niet alleen na het wassen, maar eigenlijk altijd. Op sommige momenten kan ik niet eens meer aan mijn eigen hoofdhuid zitten, zo pijn doet deze. Eigenlijk is het alleen op de achterkant van mijn hoofd, niet aan de voorkant of zijkanten (maar meer bij de kruin zeg maar).

Helaas is mijn haar heel erg snel vet. Vaak na 1,5 tot 2 dagen, dan moet ik het echt wassen, want dan druipt het vet bijna uit mijn haar. Ik was het niet vaker dan 1x in de 2 dagen, want anders vind ik dat ik het echt te vaak was. Ik probeer dit met zo min mogelijk shampoo te doen. Het nadeel is echter dat wanneer ik te weinig shampoo gebruik, dat mijn haar 'te' snel vet wordt. Ik ga dan weer aan mijn hoofdhuid zitten/krabben, omdat dat vette haar erg gaat jeuken. Dit zorgt er natuurlijk voor dat mijn hoofdhuid weer meer geirriteerd raak. En dit is dus ook het geval als ik langer (3 tot 4 dagen) wacht met het wassen van mijn haar.

Ik moet 's nachts slapen met mijn haar in een staart (niet zo strak uiteraard), anders is mijn haar te snel vet. Vaak was ik het 's ochtends, dan hoef ik de 2e nacht zeg maar niet meer met mijn haar vast te slapen.

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt? En heeft de gouden tip? Of kan ik beter even langs de huisarts gaan? Kan hij er uberhaupt iets tegen doen of iets voorschrijven? Kapper kan ik altijd nog even bellen of informeren uiteraard, maar die zie ik niet zo vaak meer dus dat is lastig (en ze is nogal druk met haar baby :') ).

opisop_shop

Re: Heel vet haar, maar droge en pijne hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:15

wat voor shampoo gebruik je nu?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:15

Als ik jou was zou ik idd even langs de huisarts gaan, klinkt een beetje als wat ik heb. Dat heet psoriasis, ik was het idd ook 1x in de 2/3 dagen en ook maar met 1 shampoo. Fructis anti roos, van andere merken wordt mijn haar nog sneller vettig. Ik heb nu een gel gekregen van de dermatoloog die ik op mn hoofdhuis kan smeren en dat helpt echt super. Zo raar om geen jeuk te hebben aan je kop :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:17

opisop_shop schreef:
wat voor shampoo gebruik je nu?

Op dit moment wissel ik een shampoo van Dove (voor de eerste keer overigens dat ik deze heb, want ik ken Dove als 'zachte' producten) en van HeadandShoulders af. Ik weet gewoon niet meer waar ik het moet zoeken. Heb al zo veel verschillende shampoo's geprobeerd. Die goedkope huismerken werken voor mij niet, die zijn echt te 'branderig'.

Guccio, bedankt voor de tip :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:20

Komt de pijn mogelijk door de staart die je ook 's nachts draagt? Ik heb zelf erg lang haar (tot bijna op m'n kont) dun/fijn haar, maar wel heel erg veel. Ik krijg echt haarpijn en hoofdpijn van het dragen van een staart. Het wordt trouwens ook vetter van bij elkaar doen dan van los dragen. Ik gebruik telkens een andere shampoo en was mijn haar maar 2 x per week, ga met nat haar naar bed (föhn het nooit). Cremespoeling doe ik alleen in de punten, hierdoor wordt het niet snel vet. Leeftijd speelt ook een rol, toen ik net 20 was werd het sneller vet dan nu.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:21

ik heb precies hetzelfde, en gebruik sinds kort zwitsal shampoo ;) voor mij de uitkomst!
het is ph neutraal en erg mild dus mijn hoofdhuid wordt er erg rustig van, en minder vet.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:22

Nee de pijn komt niet van het dragen van een staart. Sterker nog, ik heb dus 1 op de 2 nachten een staart in en een staart met sporten en bij sommige practica op de uni. Verder niet, want daar krijg ik dus ook een pijne hoofdhuid van. Ik föhn mijn haar ook nooit. Cremespoeling gebruik ik ook niet, alleen shampoo. Ik ben 18 overigens :)

Guccio, heb even gezocht op psoriasis. Zou goed kunnen dat ik dat ook heb. Kan me niet anders herinneren dan dat ik regelmatig schilfers heb bij mijn keel. Zien eruit als donkere vlekken, maar dat zijn losse huidschilfers over elkaar zeg maar die niet goed loslaten ofzo. Die kan ik er makkelijk afkrabben en dan blijft er wel een rode, wat branderige huid over. Ga nog eens wat rondzoeken :)

Anniick, bedankt voor de tip :D

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:23

bij mij is het ook beter als ik baby ( kinder) shampoo gebruik, minder last van jeuk en precies ook niet zo snel vet

Jildau

Ik zou sowieso naar de huisarts gaan.

Daarnaast sowieso geen Head & Shoulders meer gebruiken, volgens mij is dat best een agressieve shampoo. Ik zou een hele milde shampoo gebruiken waar niks in zit, misschien iets van Neutral?

Zelf gebruik ik producten van de 'Yes To' lijn. Je hebt Yes To Carrots, Yes To Cucumbers en Yes To Tomatoes. Dit is een shampoo zonder silliconen en parabenen. Er zijn meerdere merken die zo natuurlijk mogelijk zijn en denk dat dat sowieso beter is als Dove en Head & Shoulders.

Maar nogmaals ik zou sowieso eerst naar de huisarts gaan. Misschien heb je een huidaandoening of ben je allergisch voor een bepaalde stof.

hoogendroog

Ai, als het op psoriasis lijkt, kun je inderdaad beter even langs de huisarts gaan. Succes!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:27

Ik ga net zoals Jildau over op de Yes to-lijn. Dit zijn producten die (grotendeels) natuurlijk zijn. Geen rotzooi erin, of maar heel weinig. Meestal rond de 99% natuurlijke producten. Ik heb ook heel vet haar en ik ga nu de yes to tomatoes halen bij de Tuinen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:30

Amyyy schreef:
Ik ga net zoals Jildau over op de Yes to-lijn. Dit zijn producten die (grotendeels) natuurlijk zijn. Geen rotzooi erin, of maar heel weinig. Meestal rond de 99% natuurlijke producten. Ik heb ook heel vet haar en ik ga nu de yes to tomatoes halen bij de Tuinen.

Ik heb eerst een fles yes to carrots op gebruikt. Nu heb ik shampoo en conditioner van cucumber. Ben erg benieuwd naar hoe je tomatoes vindt, anders koop ik die wanneer cucumbers op is! :D Je doet alleen echt eeuwen met die flessen. Ze zijn een halve liter!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:31

Jildau schreef:
Ik zou sowieso naar de huisarts gaan.

Daarnaast sowieso geen Head & Shoulders meer gebruiken, volgens mij is dat best een agressieve shampoo. Ik zou een hele milde shampoo gebruiken waar niks in zit, misschien iets van Neutral?

Zelf gebruik ik producten van de 'Yes To' lijn. Je hebt Yes To Carrots, Yes To Cucumbers en Yes To Tomatoes. Dit is een shampoo zonder silliconen en parabenen. Er zijn meerdere merken die zo natuurlijk mogelijk zijn en denk dat dat sowieso beter is als Dove en Head & Shoulders.

Maar nogmaals ik zou sowieso eerst naar de huisarts gaan. Misschien heb je een huidaandoening of ben je allergisch voor een bepaalde stof.

Ik heb Head&Shoulders een hele tijd op aanraden van de kapper gebruikt en heeft altijd goed volstaan, maar merk inderdaad sinds een tijdje dat dit wel echt een vrij agressieve shampoo is (had er eerst minder last van en tegen mijn roos hielp hij wel redelijk :) ). Ga maar eens een afspraak maken voor volgende week met de huisarts denk ik, dan heb ik genoeg tijd. Dit is echt niet meer grappig.

En bedankt ook voor de shampoo adviezen. Misschien is dat Yes to Carrots wel iets voor mij. Is dat ook nog een beetje betaalbaar?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:32

Ja hoor! die zijn best te betalen! Echt een mega fles (halve liter) en volgensmij kosten ze allemaal rond de €7

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:33

Een fles is 7 euro alleen dan heb je een halve liter. Ik doe er minstens een half jaar mee want heb deze fles nu 4 maand en ben nog niet op de helft. En ik was elke dag mijn haar. Het is erg geconcentreerd en je hebt er dus maar een beetje van nodig. Het lijkt duur maar is het helemaal niet in verhouding.

Ik weet alleen niet of dit de uitkomst voor jou is hoor!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:35

Oh dat valt inderdaad mee :). Dat moet nog wel kunnen voor shampoo (zolang ik er maar even mee doe, maar dat is zo te zien wel) :). Heb nog een VVV bon die ik nog kan gebruiken bedenk ik me net, dus dat scheelt weer wat.

Maar denk dat ik toch eerst nog even naar de huisarts ga. Volgens mij kan dat geen kwaad en dan zie ik wel weer verder.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:41

verwijderd
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 27-09-23 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:02

Ik zou juist wel conditioner gaan gebruiken en dan wel eentje zonder siliconen (siliconen maken het haar sneller vet). Je kunt een siliconevrije conditioner heel goedkoop halen bij kruitvat, eigen merk. Even bij de ingredientenlijst kijken, als er niets met -one in zit, dan heb je de goede en die zal je haar niet sneller vet maken.

Verder lijkt me een bezoekje aan de HA erg handig :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 07:43

Phormicola, waarom een conditioner gebruiken als ik vragen mag? :) Heb nooit last van klitten. Kan zelfs met een kam door mijn haar, zo dun is het.

Amyyy, in Uden hebben ze ook een de Tuinen. :D Nog niet zo heel lang overigens. Ik zit alleen op dit moment op mijn kamertje in Wageningen en daar is er geen geloof ik.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:01

Ik ben vanwege een pijnlijke, droge hoofdhuid ongeveer 1 jaar geleden ook met Yes-to-carrots begonnen & de eerste weken dacht ik: nou, wat een top shampoo... :7 (maar niet heus ^) )

Maar zodra je haar en hoofdhuid eraan gewend is, dan is het echt super! Had na die paar weken ook geen last meer van een pijnlijke hoofdhuid :j Inmiddels probeer ik de Yes-to-tomatoes variant en die vind ik net zo fijn als de carrots eigenlijk! *\o/*

Ik heb altijd shampoo + conditioner, maar ik heb dan ook veel (en dik) haar & dan kom ik er altijd net wat makkelijker doorheen :D

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:10

Mijn vriend had ook altijd erge last van roos en een kriebelhoofdhuid. Ook hij kreeg het advies om Head & Shoulders te gebruiken (de roos zat zelfs in zijn wenkbrauwen en baard)
Ik heb toen eens een fles Sanex anti roosshampoo meegenomen en na 3 dagen was de roos en de jeuk weg,.
Misschien kun je Sanex een keer proberen?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:11

Ik zou juist alleen conditioner gebruiken en geen shampoo, zoek maar eens op conditioner only wassen, dan wel een conditioner nemen die geen siliconen bevat in jouw geval. Conditioner is niet enkel tegen klitten zoals zoveel mensen denken. Ik zou dat eens proberen en dat enkele weken de kans geven, ook niet meer met staart in slapen, vast houden aan 1 merk, want je hoofdhuid went aan 1 merk en afwisselen is niet goed. De head en shoulders in de ton gooien want dat is een aggressief goedje.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:16

Ik zou eens kijken naar paardenmelkshampoo.
Dat helpt vaak erg goed bij al dan niet psoriassis achtige huid.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:20

mijn partner gebruikt tea tree shampoo, omdat hij ook deze klachten heeft.
wat voor hem het aangenaams is. dat hij geen jeuk meer heeft.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:22

ik heb dat ook gehad!
Mijn kapper dacht ook een vorm van psoriasis (of hoe je het ook schrijft).
ik was mijn haar elke dag, omdat het anders ook snel vet word. Dan ziet het er niet uit.

Toen die plekken erger werden, had ik bij zo'n gezondheidswinkel shampoo met dode zeezout gekocht.
Nou, het werd veel en veel erger.
Toen ben ik overgegaan naar Head en Shoulders en nu is het weg!
Daar was ik mijn haar gewoon nog steeds mee.
Heerlijk!
Was het wel nog steeds elke dag, maar dan zit het gewoon lekkerder, dan dat ik een dag oversla.