Lichttherapie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_flo_

Lichttherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:23

Ik voel me al jaren tijdens de wintermaanden geen mens meer... de zgn. winterdip !
Momenteel ben ik zo ontzettend moe, heb een gezin waarvoor gezorgd moet worden, een hond die uitgelaten moet worden, een paard dat gereden moet worden enz.
Daarbij komt ook nog eens dat ik in de zorg werkzaam ben en elk weekeind twee nachtdiensten draai dus een erg onregelmatig slaappatroon heb.

Nu zit ik te denken aan lichttherapie en wil zelf zo'n lamp gaan kopen, mijn werkgever is niet bereid mij tegemoet te komen door een lamp op mijn werkplek te zetten zodat iedereen ervan kan profiteren.

Wie heeft er zo'n lamp ?
Welke lamp adviseren jullie me ?
Wat zijn jullie ervaringen ?

Alvast bedankt voor reactie's !

Joyce_

Re: Lichttherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:54

Ik heb zelf zo'n lamp, kostte 80 euro en kreeg eenmalig 70 vergoed door mijn verzekering, even nachecken dus! Heb er zelf veel baat bij :) Het is er eentje van lanaform, werkt prima, maar heb geen ervaring met andere lampen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:41

_flo_ schreef:
Daarbij komt ook nog eens dat ik in de zorg werkzaam ben en elk weekeind twee nachtdiensten draai dus een erg onregelmatig slaappatroon heb

Ik denk dat je het eerst hier in moet gaan zoeken en dan pas lichttherapie moet overwegen. Lichttherapie reset je biologische klok en met je onregelmatige diensten werk je hem zelf weer tegen :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:13

Weet niet wat je klachten zijn, maar in de winter maak je minder Vitamine D aan (Minder lang licht etc) en daardoor kun je je ook slechter voelen.

Dat zou je ook eens kunnen proberen, is ook een stuk goedkoper :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:18

Misschien is het verstandiger om eerst even je bloed te laten testen op de welbekende dingen? Onder andere inderdaad vit D. en calcium. Dat kan al een heleboel verklaren. Bij een sterk tekort krijg je vitamine D pillen van je arts voorgeschreven.
Probeer eerst de bron van je klachten eens te vinden en als dat ontdekt wordt, kun je de bron aanpakken, i.p.v. symptoombestrijding...

De zogenaamde Sunmobile zonnebanken van PHilips zijn ook voor niet al te gek hoge prijs op MP te vinden. Die geven UV-A en UV-B af (aanmaak vit D). 2 vliegen in 1 klap: je onderhoudt je kleurtje en stimuleert natuurlijke aanmaak van vit. D via de huid.
Of dit voldoende is als je al een tekort hebt, dat weet ik niet zeker.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:24

Litebook elite, lijkt voor mij te werken, maar idd, die nachtdiensten gooien je ritme overhoop, denk ik. Heb showroommodel met korting gekocht, dus prijs viel mee.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 10:26

Ik dacht dat ik met een "lichttherapie lamp" in de wintermaanden het daglicht kon "nabootsen".

Nu zijn er dagen wanneer ik werk dat ik gewoon geen daglicht zie, kruip 's morgens als het nog donker is in bed en wanneer ik opsta is het alweer donker.
Ik ben me aan het orienteren geweest en zo'n lamp schijnt te werken bij ploegen en nachtdiensten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:14

Klopt, het bootst idd daglicht na, en daglicht reguleert je slaap-waakritme.
Maar gezond is het niet, je ritme zo door de war schoppen. Met of zonder lamp :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:24

ja, wellicht moet je eerst de oorzaak, waar mogelijk, aanpassen.
Ook andere uitsluiten, voor de zekerheid.
Succes!

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:30

Ik begrijp dat ik de oorzaak aan dien te pakken, maar... ik ben nu eenmaal werkzaam in de zorgsector en daar zijn onregelamtige diensten nu eenmaal niet uit te sluiten !