Verstandskies laten trekken..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Verstandskies laten trekken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:59

Ik heb net (kwart voor 12 ongeveer) mijn verstandskies laten trekken.
Heeft iemand ervaringen hiermee?
Krijg ik veel pijn?
Blijft het lang bloeden?
Wanneer kan ik weer eten aan die kant?
Waar moet ik nu eventjes mee oppassen?
Ik ben dit allemaal vergeten te vragen aan de tandarts haha!
Ik had 2 gaasjes mee gekregen voor het bloeden, maar die zijn inmiddels vol bebloed :9 Dus die liggen in de prullenbak.
Nu bloed het nog steeds elke keer wat...
Ook zei de tandarts dat mn verdoving met anderhalf uur zou uitwerken.. Maar volgens mij werkt ie nu pas uit...
Eindelijk trekt het tintelende gevoel in mn lip en tong weg haha!
Nu heb ik nog geen pijn.. Maar komt dat nog??

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:01

Is er boven of onder getrokken, of allebei?
Bij mij deed boven geen pijn en werd ook niet gehecht. Onder wel, mijn wang werd aardig dik de dag nadat ze getrokken waren. Ik heb een week niet gegeten aan die kant waar ze getrokken waren. Erg stom want toen ik er wel weer ging eten deed het vreselijk pijn.
Af en toe een beetje bloed is niet erg, het lijkt al snel heel veel als het zich vermengt met je speeksel. Dat gaat vanzelf wel over. Als het heel erg wordt kun je altijd even bellen.

Imbuprofen 600 werkt erg goed tegen de pijn. Als het goed is heb je hier een recept voor meegekregen. Althans ik weet dat de meeste artsen dit mee geven.
Laatst bijgewerkt door Lous op 23-02-12 15:04, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:01

Geen hete dingen drinken nu omdat je het slecht voelt, voor je het weet heb je je mond verbrand :=

Verder geen idee, sterkte ermee in ieder geval!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:02

Kan nog wel wat gaan zeuren ja. Mn onder.
Ik zou er een nieuw gaasje tussen doen en vastbijten.

Voor de evtuele pijn kan je paracetamol of bijv. ibuprofen gebruiken.
Je kan er nog wel eventjes een beetje last van houden.
Mijn ervaring is dat de pijn wel meevalt maar wel wat zeurt (mn onder dus).

Even niet roken en ook even oppassen met melkproducten en hete dranken. Dan kan het wat eerder gaan ontsteken.
Even kauwen met de andere kant.

Succes!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:03

er is boven getrokken.. en ook niet gehecht.. het was een kleine kies zei de tandarts..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:04

Naamloos1 schreef:
er is boven getrokken.. en ook niet gehecht.. het was een kleine kies zei de tandarts..

Als het goed is zal het dan wel meevallen. Alleen eventueel een beetje zeurderige pijn.
Nadeel is wel dat voedsel in het gat kan gaan zitten waar je kies gezeten heeft (dit gaat groeit in de loop van de tijd dicht). Dus na het eten even spoelen met water en extra goed boven om het eruit te halen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 23-02-12 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:04

zakjes pijnstiller mee gekregen?
Anders alvast eentje innemen voordat de verdoving echt helemaal uit gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:05

[MW] Verstandskiezen eruit brr :)

Koelen koelen koelen koelen koelen. Liefst de hele dag een coldpack of iets anders uit de diepvries op je wang met een theedoek eromheen. Zo voorkom je dat je morgen een dikke wang hebt, zo'n zwelling is echt niet fijn :) Ik moest een paar minuten lang hard op die gaasjes bijten zodat de bloeding zou stoppen. Bij mij heeft het ongeveer een dag lichtjes gebloed maar ze hadden dan ook aardig wat moeten snijden. Het kan straks een zeurend gevoel geven, vergelijkbaar met kauwen op een ijsje als je gevoelige tanden hebt :+ Ik zou dus even paracetamol inslaan, maar ik heb zelf eigenlijk erg weinig pijn gehad. :) Ik vond het allemaal enorm meevallen! Eten mocht ik gewoon weer zodra ik dat zelf aan zou kunnen. Pas alleen op dat je niet op je wang bijt als die nog wat verdoofd is. :) Sterkte!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:07

Als hij echt is getrokken bij de tandarts zul je er niet veel pijn aan krijgen. De pijnlijke verhalen die je altijd over verstandskiezen die eruit moeten zijn gericht op de avonturen bij de kaakchirurg waarbij de kies dwars is en er uit gesneden moet worden.

Kan best wel eens meevallen voor je. Alleen even oppassen met de verdoving tot die echt is uitgewerkt idd. Duurt meestal wel paar uurtjes :j

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:08

ik heb het gevoel alsof de verdoving nu wel langzaam uit gaat werken.. maar wordt mn wang dik?? heeft hij niks over gezegd namelijk.. mag ik hopen van niet.. morgen nog een belangrijke afspraak :=

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:09

Zoals je eerder in mijn posts boven kan lezen. De kans dat je wang dik word is niet groot, maar wel aanwezig. :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:10

ja de tand is bij de tandarts getrokken. was heel gemakkelijk te verwijderen zei hij.. ik heb 2 spuitjes gekregen.. 1 aan de voorkant en 1 in mn gehemelte.. en binnen 2 tellen was de kies eruit.. viel me echt reuze mee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:13

Naamloos1 schreef:
ik heb het gevoel alsof de verdoving nu wel langzaam uit gaat werken.. maar wordt mn wang dik?? heeft hij niks over gezegd namelijk.. mag ik hopen van niet.. morgen nog een belangrijke afspraak :=
Die kans bestaat wel ja, vrienden van me kregen wel een dikke wang. Mijn tandarts zei dat ik veeeel moest koelen, dat heb ik gedaan en mijn wang werd helemaal niet dik. Ik zou dus voor de zekerheid koelen, kan geen kwaad en dan zit je in ieder geval goed. Niet te lang mee wachten want dan heeft het geen zin meer :)

Naamloos1

Re: Verstandskies laten trekken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:26

nou mijn diepvries is stuk.. dus ik heb niets om te koelen! hahaha..
de tandarts heeft hier verder ook niks over gezegd.. ik heb ook geen medicijnen meegekregen o.i.d..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:39

Het zal vast wel meevallen dan!
Voorzichtig spoelen na het eten, anders kan het weer open gaan.
Je kan ook spoelen met afgekoeld, gekookt water. Theelepeltje zout erin oplossen is nog beter!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:24

De tandarts had je ook wel iets meer informatie mee mogen geven.

Pijn is per persoon heel verschillend. De laatste keer dat die van mij eruit ging viel de pijn wel mee. Alleen smerig, je hele mond steeds vol bloed!
Ik kreeg trouwens na een paar dagen wel een vieze smaak in mijn mond. Moest toen spoelen met Corsodil en dat hielp wel heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:26

Hihi ojee, kapotte vriezer! Misschien valt het wel mee hoor en krijg je helemaal geen zwelling. Wel jammer inderdaad dat je tandarts je zo beperkt heeft voorgelicht; ik kreeg uitgebreide uitleg en een foldertje om alles nog eens na te lezen. Ik kreeg ook geen medicijnen mee, wel het advies om voor de zekerheid pijnstillers in te slaan.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:38

bij mij was het ook een tand vanboven, ging er zo uit, heeft nog een dag een beetje nagebloed, ik liep gewoon de hele tijd op een zakdoek te bijten :P geen zicht, maar ik vond dat bloed doorslikken zo vies :P ik heb geen dikke wang gekregen... als het bij jou nu nog niet is, denk ik niet dat dat nog komt, de tand was er immers zo uit, dus geen trek en sleurwerk, dan wordt het meestal ook niet dik. Ik heb achteraf ook geen pijn gehad, de volgende ochtend was het gestopt met bloeden en voelde ik er al amper wat meer van. Verder niks aan moeten doen ofzo... als het zo gemakkelijk gegaan is,zonder snijden ed, is er niets nodig van medicijnen ofzo hoor

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 16:40

dankje Zinn.. fijn om te horen! :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:04

Zinn schreef:
bij mij was het ook een tand vanboven, ging er zo uit, heeft nog een dag een beetje nagebloed, ik liep gewoon de hele tijd op een zakdoek te bijten :P geen zicht, maar ik vond dat bloed doorslikken zo vies :P ik heb geen dikke wang gekregen... als het bij jou nu nog niet is, denk ik niet dat dat nog komt, de tand was er immers zo uit, dus geen trek en sleurwerk, dan wordt het meestal ook niet dik. Ik heb achteraf ook geen pijn gehad, de volgende ochtend was het gestopt met bloeden en voelde ik er al amper wat meer van. Verder niks aan moeten doen ofzo... als het zo gemakkelijk gegaan is,zonder snijden ed, is er niets nodig van medicijnen ofzo hoor

Klopt helemaal, heb dezelfde ervaring boven gehad. Het duwen en trekken zorgt idd meestal voor een dikke wang.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:08

Paar weken geleden is ook mijn kies er om kwart voor 12 uitgehaald. :)
Als je vanavond tanden poetst, niet te dicht bij dat plekje poetsen omdat er nu een stolsteltje komt en niet gorgelen en spugen, ivm stolseltje.
Het kan in de avond en nacht een beetje bloeden, in de zin van dat er een beetje bloed op je kussen zit, als het er maar niet uit stroomt. ;)
Volgende dag kan het wat stijf aan voelen, neem anders een paracetamolletje. Ik heb niets gekoeld en gedaan en had geen dikke wang en ik had een beetje een lastige kies.
Veel sterkte!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:14

Wat jammer dat je tandarts je niet goed heeft voorgelicht, bij ons krijgen de patiënten standaard een recept voor een spoelmiddel plus een briefje instructies mee, zo even uit mijn hoofd:

- Gelieve geen varkensvlees te eten ivm infectie
- Bij erge nabloeding dichtbijten op een dubbelgevouwen of geknoopte zakdoek en de praktijk bellen
- Eerste 24 uur NIET SPOELEN! ivm bloedstolling
- Na 24 uur spoelen met een antibacteriëel spoelmiddel (perioaid, verkijgbaar bij de apotheek)
- Niet roken!
- Geen aspirine gebruiken ivm verdunnende werking op het bloed (paracetamol en ibuprofen kan gewoon)

Succes en beterschap :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:16

Zinn schreef:
als het zo gemakkelijk gegaan is,zonder snijden ed, is er niets nodig van medicijnen ofzo hoor

Het is een open wond, er is hoe dan ook altijd kans op infectie. Dus 2x per dag spoelen met Perioaid (dus geen listerine oid!) is echt aanbevolen om infectie/ontsteking te voorkomen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:38

dressagelady schreef:
Wat jammer dat je tandarts je niet goed heeft voorgelicht, bij ons krijgen de patiënten standaard een recept voor een spoelmiddel plus een briefje instructies mee, zo even uit mijn hoofd:

- Gelieve geen varkensvlees te eten ivm infectie
- Bij erge nabloeding dichtbijten op een dubbelgevouwen of geknoopte zakdoek en de praktijk bellen
- Eerste 24 uur NIET SPOELEN! ivm bloedstolling
- Na 24 uur spoelen met een antibacteriëel spoelmiddel (perioaid, verkijgbaar bij de apotheek)
- Niet roken!
- Geen aspirine gebruiken ivm verdunnende werking op het bloed (paracetamol en ibuprofen kan gewoon)

Succes en beterschap :)

Ik heb het vanavond wel even gespoeld na het eten.. Moet ik dat ook niet doen?? Lijkt me dat dat beter is dan voedselresten toch?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:46

Nee, beter niet spoelen ivm bloedstolsel. Vanavond gewoon tandenpoetsen, voorzichtig bij plekje en niet spoelen.