Welke Pil is nu zwaarder?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Welke Pil is nu zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:34

Door dat ik zo machtig onregelmatig ben en door bloed van de Microgynon 30,
Was ik gister bij de HA geweest.

Na een heel hoop wikken en wegen heeft hij mij de Microgynon 50 gegeven.
Maar we hebben het ook over de 3 Fase pil gehad.

Ik heb daar zo veel informatie gekregen dat ik de helft niet opgeslagen had.

Wel heb ik opgeslagen dat 1 van de pillen echt voor vrouwen was in de overgang.
En eigenlijk pas met 40+ gegeven word. Maar aangezien ik daar nog erg jong voor ben ( 27 ).
En als je die pil gebruikt dat je niet meer terug kan naar een zwakkere pil.
Omdat de hoeveelheid hormonen dan te hoog zijn.
Plus dat er een grote kans bestaat. Dat als er al iets van een kanker zou zitten ( hij zegt niet dat dat zo is, maar ALS ) Dan gaat die Kanker erg hard groeien.

Dus nu begrijp je wel dat ik de Microgynon nu niet meer durf te nemen. ;)

En omdat ik dus de helft niet opgeslagen heb, Weet ik dus niet of hij het nu over de fase pil had. En mij daarom de Microgynon heeft gegeven. Of dat hij me gewoon De microgynon gegeven heeft met deze risico`s erbij.

Okee misschien is het nog al een verwarrend verhaal. Maar zo is het nu ook. Ik snap er niets meer van.

Wel weet ik dat ik als de Microgynon zwaarder is als de Fase pil. toch de Fase pil wil proberen. de microgynon kan altijd nog dan.

Ik wil een telefonische afspraak maken met de HA ( als dit tenminste kan ) en het hem dan voorleggen.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:37

Ik slik al vanaf mijn 17e microgynon 50.
Bij een verschillende lichtere pillen werd ik toch nog gewoon ongesteld.

Het is inderdaad een vrij zware pil, maar ik heb gelukkig (nog) geen last van bijwerkingen.

Kipje39

Re: Welke Pil is nu zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:22

Ik heb de mycrogynon 30 gehad de 3 fase pil, en slik nu de mycrogynon 50 al een aantal jaar. gaat prima eindelijk geen doorbraakbloedingen meer.

Ik ben nu trouwens 24 dus ook nog lang geen 40 geweest.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:22

Ik had ook ontzettende doorbraak bloedingen met de pil.
Sinds ik een spiraaltje heb heb ik helemaal nergens meer last van.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:24

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:25

Ik gebruik ook Mycrogynon 50 en daarbij elke maand hormoonpleisters. Tja, veel hormonen en meer kans op kanker?
Nou ja, dat zie ik dan ooit wel weer. Nu heb ik iig veel minder hoofdpijn, das ook heel wat waard.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:29

Mij werd verteld dat er niet echt sprake is van een "zware" en "lichtere" pil, maar dat de combinatie van de ?hormonen? (zeg ik dat goed?) het verschil maakt per pil!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:07

In de Microgynon 50 zit ethinylestradiol (dit is een nabootser van het vrouwelijk hormoon oestrogeen) 50 microg, levonorgestrel (nabootser van progesteron) 125 microg per tablet.
In de Microgynon 30 zit ethinylestradiol 30 microg, levonorgestrel 150 microg per tablet.

Dus er zit 20 microgram oestrogeen (vrouwelijk hormoon) meer in, en 25 microgram progesteron meer.
Er zijn bepaalde vormen van borstkanker die groeien op basis van hormonen, namelijk oestrogenen (sommige op progesteron, zeldzamer). Dus het is logisch dat als je extra oestrogenen binnen krijgt dat die dan sneller gaan groeien.

Verder, de driefase pil (Trigynon) is net zoals de andere pillen een eisprong-remmer. Maar hier gaat het op een iets andere manier, namelijk met oplopende hormoonconcentraties binnen je cyclus. Gedurende de eerste (6 dagen), tweede (5 dagen) en derde periode (10 dagen) van de cyclus bedraagt het progestageengehalte resp. 50, 75 en 125 microg levonorgestrel en het oestrogeengehalte resp. 30, 40 en 30 microg ethinylestradiol.

Qua bijwerkingen, tsja. Als je meer hormonen binnen krijgt kun je idd meer bijwerkingen krijgen. Maar ik denk dat jij daar weinig last van gaat krijgen. Aangezien je er 'doorheen bloed' is waarschijnlijk de concentratie niet hoog genoeg, of reageren je eierstokken niet goed op de combinatie van beide hormonen. Ik vind de Microgynon 50 dan ook een goede optie van je huisarts :j Je moet het gewoon even 3 maanden proberen, het de kans geven om te laten werken en anders weer terug gaan.

Heb je al eens gedacht aan een Mirena spiraal?

(Oh, en ik ben geen wijsneus ofzo hoor haha, maar zit nu net in het blok gynecologie in m'n opleiding geneeskunde, dus ik weet op het moment wel waar ik over praat :P )

Als je nog andere vragen hebt zoek ik het graag voor je uit hoor!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:23