Veel mensen burn-out / depressief / down?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Veel mensen burn-out / depressief / down?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:23

Ik zie op mijn werk echt de ene na de andere met een depressie of een burn-out in de ziektewet terecht komen, voor korte of langere tijd.
Ook zie ik soms wel is collega's huilen, of weet ik dat ze grote problemen hebben.
Is dat nou enkel hier bij het bedrijf waar ik werk of kunnen jullie hier over meepraten?

Grapjasjes12

Re: Veel mensen burn-out / depressief / down?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:25

Ik denk dat het tegenwoordig idd wel steeds normaler wordt.
Als ik kijk naar hoe stressvol mijn anders hele rustige leventje is, door financiële problemen, dan kan ik me alleen maar indenken hoe erg het voor anderen kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:31

Ik denk dat dit komt door toenemende werkdruk, er worst meer van mensen verwacht in kortere tijd, mensen zijn hun baan niet zeker.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:33

Joolien schreef:
Ik denk dat dit komt door toenemende werkdruk, er worst meer van mensen verwacht
in kortere tijd, mensen zijn hun baan niet zeker.
:') (sorry)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:44

Volgens mij komt het door de toenemende luxe. 'Vroeger' in de jaren 50, was het werk dubbel zo lang en minstens even hard, maar waren er beduidend minder depressies. Er was geen tijd om na te denken.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:01

unicorn_kiss schreef:
Volgens mij komt het door de toenemende luxe. 'Vroeger' in de jaren 50, was het werk dubbel zo lang en minstens even hard, maar waren er beduidend minder depressies. Er was geen tijd om na te denken.

Ja.. ik weet het niet.. ik denk dat het vroeger ook een beetje een taboe was om er over te praten.
In deze maatschappij zijn we denk ik ook egoïstischer geworden, we denken meer aan ons zelf, goede baan veel geld verdienen, ouderen in het bejaardenhuis.

Ik zie het een beetje als het volgende: je hebt een grote kudde, je moet met de kudde mee, vroeger als je viel of kreupel was waren er andere mensen die je hielpen met de kudde mee te komen.
Tegenwoordig is het zo als je niet met de kudde mee kan komen dan verrot je maar, niemand helpt niemand meer...
Tenminste zo ervaar ik het.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:22

Vind je het gek in deze tijd... Er komt steeds meer ellende bij, kwa regels etc...
Dat was vroeger niet dat ik hoor.

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:34

Helaas is het niet alleen de drukte en stress van nu.
Vaak zijn het ook problemen van het verleden die niet verwerkt zijn en langzaam weer komen opspelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:40

Als je het mij vraagt is het niet zozeer de werkdruk, maar vooral de moderne communicatiemiddelen en informatiemaatschappij en een vergrote verantwoordelijkheid bij moderne beroepen die bijdragen aan een groter aantal burnouts en depressies. Je wordt continu overladen voor informatie en van alle kanten wordt er aan je getrokken door mensen die iets van je willen: via telefoon, sms, mail, sociale media, enzovoort. Werk en privé loopt meer in elkaar over dan ooit en doordat werkgerelateerde verzoeken niet meer gewoon via één kanaal en onder werktijd (terwijl je aan het werk bent, op de persoon af of eventueel via de telefoon) worden gedaan, ervaren mensen meer stress.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:42

Ik ben 17, zit nog op school, en ze dachten daar ook dat ik depri was, omdat ik fysiek ziek werd van m'n nieuwe school. Omdat vorige vrijdag beter ging, voelde ik een duidelijk verschil in de voormiddag en namiddag qua lichamelijke klachten. Ik had opeens geen last meer van die rug etc.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:43

TeckTonie schreef:
Ik ben 17, zit nog op school, en ze dachten daar ook dat ik depri was, omdat ik fysiek ziek werd van m'n nieuwe school. Omdat vorige vrijdag beter ging, voelde ik een duidelijk verschil in de voormiddag en namiddag qua lichamelijke klachten. Ik had opeens geen last meer van die rug etc.

Vanuit psychische problemen kunnen ook fysieke klachten ontstaan, dat weet ik zelf maar al te goed.
Ik heb een depressie gehad en echt alles in mijn lijf deed pijn, kon me ook niet meer concentreren, ik had hartkloppingen en was altijd moe.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:06

het is niet zo raar, heb al zoveel mensen de financiële oliebol in zien gaan afgelopen maanden
ook zijn banen niet meer voor het oprapen, en laten we wel wezen dat er genoeg (klote) bedrijven zijn die het maximale van de verlengingen doen en je er daarna eruit knikkeren, en ja probeer dan maar eens aan de job te komen
overal bezuinigen en de hard werkende burger is er de dupe van

dan heb je nog media, er wordt overal gesproken over recessie's, bezuinigingen, ellende, einde van de wereld en noem het maar op

als ik de veranderingen van afgelopen 2 jaar onder elkaar zet, krijg ik bijna spontaan een depressie aanval zo negatief is het allemaal

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:00

Arrabel schreef:
TeckTonie schreef:

Vanuit psychische problemen kunnen ook fysieke klachten ontstaan, dat weet ik zelf maar al te goed.
Ik heb een depressie gehad en echt alles in mijn lijf deed pijn, kon me ook niet meer concentreren, ik had hartkloppingen en was altijd moe.

Hmm, dan lijkt hetgene dat ik had wel erg op een depressie. Ik dacht nl dat ik voor spek en bonen in de klas zat, niets interesseerde me nog, en alles dat ik deed is na het 2de lesuur (om 10 uur dus, school start om 8 uur) de school verlaten terwijl dat niet mocht en dan gaan wenen in m'n oude school.
Ik had ook altijd last van hoofdpijn en buikpijn, maar die buikpijn heb ik altijd bij stress.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:55

Kan erge duizeligheid/raar/zwaar in je hoofd hier ook bij voorkomen bij kinderen?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:10

Arrabel schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ja.. ik weet het niet.. ik denk dat het vroeger ook een beetje een taboe was om er over te praten.
In deze maatschappij zijn we denk ik ook egoïstischer geworden, we denken meer aan ons zelf, goede baan veel geld verdienen, ouderen in het bejaardenhuis.

Ik zie het een beetje als het volgende: je hebt een grote kudde, je moet met de kudde mee, vroeger als je viel of kreupel was waren er andere mensen die je hielpen met de kudde mee te komen.
Tegenwoordig is het zo als je niet met de kudde mee kan komen dan verrot je maar, niemand helpt niemand meer...
Tenminste zo ervaar ik het.

EN zo ervaar ik dit nu met Mijn burn out ook.
MIJn vriendengroep was niet Zo erg groot, omdat ik dit zelf niet wilde, maar nu tijdens mijn burn out hoor ik van vrij wel niemand meer wat. EEn enkeling laat wat van zich horen.
EN MIJn telefoon is tijdens deze periode ontzettend stil daar waar hij op gepaste en ongepaste tijden ging. EEn burn out kan dus ook erg leerzaam zijn.
Ik hoop nu toch vrij snel van mijn burn out af te zijn en iedereen kan trekken wat hij/zij wil nee is gewoon nee geworden.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:31

Tsja, waar het bij mij door kwam was veeeel te veel stress... dingen niet meer los kunnen laten slecht slapen... etc... er werd naar mijn gevoel te veel van mij verwacht.. terwijl ik het toch echt zelf deed... heb dan ook een burn out gehad... en ik ben nu nog steeds niet af van het feit dat stress mijzelf gewoonweg kapot maakt omdat ik er nu heel gevoelig voor ben ... en dan al niet te spreken over mijn gewicht :o

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:09

Heb het zelf ook, er word gewoon veel van je verwacht..
School, werk, eigen huis dus huishouden (ben alleen), 4 keer in de week je paard doen... vreet tijd & energie B-)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:12

Twinkle10 schreef:
Heb het zelf ook, er word gewoon veel van je verwacht..
School, werk, eigen huis dus huishouden (ben alleen), 4 keer in de week je paard doen... vreet tijd & energie B-)

Ken ik. Moet binnenkort ook alleen gaan wonen, ben net 17 en moet ook opdraaien voor een eigen paard, dat ik 7/7 moet doen. Werken ga ik ook moeten doen, kan niet leven van die uitkering.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 08:47

Citaat:
en moet ook opdraaien voor een eigen paard,

Van wie MOET dat?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:56

Ik merk het zelf ook steeds meer om mee heen!
Maar ik merk dat helemaal thuis zitten echt niet goed voor jezelf in, probeer jezelf dan maar weer te hervinden in de maatschappij! die stap is vaak veel groter en moeilijker :).

Bovendien sta je er echt helemaal alleen voor inderdaad,vroeger ging ik best vaak uit en deed ik achteraf misschien wel iets te gek :') , maar dat lukt me nu niet meer en dan zie je niemand hoor!
De meeste mensen kunnen denk ik niet met zoiets omgaan, maar dat maakt het wel dubbel zo moeilijk!
Ik zelf ben er heel hard door geworden en ga moeilijker vriendschappen aan omdat ik mensen niet vertrouw :).

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:57

Arrabel schreef:
Citaat:

Van wie MOET dat?

Denk dat je wel voor je paard MOET zorgen. Je kan het dier niet zomaar laten staan en hopen dat het zelf eten regelt en stal doet etc.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:58

Arrabel schreef:
Citaat:

Van wie MOET dat?

En met opdraaien bedoel ik ook de kosten.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 15:10

Citaat:
ben net 17 en moet ook opdraaien voor een eigen paard

Niks moet, als je er geen zin meer in hebt dan zoek je toch een ander tehuis voor je paard?
Ik vind het gewoon een beetje raar neergezet, ik MAG opdraaien voor mijn eigen paard en dat is nou juist 1 van de licht puntjes in mijn leven.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:18

TeckTonie schreef:
Ken ik. Moet binnenkort ook alleen gaan wonen, ben net 17 en moet ook opdraaien voor een eigen paard, dat ik 7/7 moet doen. Werken ga ik ook moeten doen, kan niet leven van die uitkering.

Voor een paard kies je..
Als jij het niet meer kunt betalen of er geen zin meer in hebt kun je, je paard beter verkopen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:30

Arrabel schreef:
Citaat:
ben net 17 en moet ook opdraaien voor een eigen paard

Niks moet, als je er geen zin meer in hebt dan zoek je toch een ander tehuis voor je paard?
Ik vind het gewoon een beetje raar neergezet, ik MAG opdraaien voor mijn eigen paard en dat is nou juist 1 van de licht puntjes in mijn leven.

Waarom zou ik haar verkopen? Ik zie het niet als een last, helemaal niet. Ik wil met dat MOET vooral zeggen dat ik op mijn centen moet letten. En er is geen mens die een 20-jarige merrie nog moet hebben.