Zeer grote blauwe plek is nu bult..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Zeer grote blauwe plek is nu bult..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 00:53

Ik ben 2 weken geleden in t begin van de avond gevallen met de brommer, ik weet niet hoe maar mijn rechterbovenbeen was na een uur al bont een blauw, vervolgens ben ik naar huis gegaan en nóg een keer gevallen..

de plek was wel gewoon egaal maar wel helemaal zwart/blauw/groen/paars/rood.
zie: klik
2 dagen later:
klik

Nu heb ik sinds 3 dagen een enorme bult op de plek waar ik een rondje omheen heb gezet....

Overigens ben ik niet direct op dit been gevallen, ik viel beide keren op mijn linker knie (kan niet op mijn knie zitten daardoor) dus mijn rechterbeen heeft de klap niet gevangen, ik heb ook niet knel gezeten.

Is het nu wel of niet wijs om naar de dokter te gaan of is dit iets dat vanzelf verdwijnt? het is tenslotte al 2 weken geleden en dat niet alleen, ik loop ook niet mank, zal dit vocht oid zijn?

ThinkAgain

Re: Zeer grote blauwe plek is nu bult..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:56

naar de huisarts gaan is altijd wijs als je het niet zeker weet. Maar wellicht heb je een klap van je brommer gehad zonder dat je dat merkte? Het lijkt me vreemd als je op je rechterbeen een plek krijgt als je op je linkerbeen valt namelijk

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:59

dit ziet eruit als een normale blauwe plek.. ik zou het dus ff afwachten

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:03

ik zou het niet afwachten als TS zegt dat er een bult zit, ik zie het zelf ook niet zo goed hoor, van opzij is dat makkelijker en om te voelen natuurlijk al helemaal, maar zeker als je niet op dit been bent gevallen en de bult voelt haar (hard of juist heel zacht) zou ik helemaal niets afwachten en hop naar de huisarts. Als die zegt dat er niks is, dan mag je afwachten.. tot het wegtrekt

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 01:07

De bult is niet zichtbaar op de foto's, de foto's zijn oud, de bult zit er pas een paar dagen maar heb geen foto meer gemaakt, was alleen om aan te geven waar de bult zich bevind :j, de bult is trouwens hard en is al duidelijk aanwezig met gewoon zachtjes over mn been te voelen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:11

Dan zou ik toch zeker even naar de huisarts gaan. Het hoeft niks te zijn maar ik zou het toch even uitsluiten

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:14

Mijn moeder heeft dat ook een keer gehad toen ze gevallen was met skeeleren, ze kreeg er zelfs koorts van. Volgens de dokter was het een ophoping van gestold bloed (onderhuids dus), eventueel gecombineerd met wat beschadigd spierweefsel en onderhuids wondvocht wat vrij komt omdat je lichaam de plek probeert te helen. Is niks aan gedaan en helemaal goed gekomen. Als je twijfelt kan een bezoek aan de HA geen kwaad, maar zolang je alles goed kan bewegen trekt het waarschijnlijk vanzelf weg en dat kan best een tijdje duren :)

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:14

ik denk aan een hematoom :) indien het dat is, zou het ook gwn weer vanzelf moeten verdwijnen binnen aantal dagen

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:15

Wat lili266 zegt dus :Y) ophoping van gestold bloed = hematoom

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:18

Het zou heel goed bloed kunnen zijn dat zich opgehoopt heeft, blauwe plekken doen wel vaker rare dingen. Heb je pijn eraan? Erger als van te voren? In rust of beweging? Hoe groot is de bult? Is hij warm ? Zo nee zou ik niet in het weekend naar de huisarts gaan, zoja zou je even voor de zekerheid kunnen langsgaan.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 01:28

twinducklin schreef:
Het zou heel goed bloed kunnen zijn dat zich opgehoopt heeft, blauwe plekken doen wel vaker rare dingen. Heb je pijn eraan? Erger als van te voren? In rust of beweging? Hoe groot is de bult? Is hij warm ? Zo nee zou ik niet in het weekend naar de huisarts gaan, zoja zou je even voor de zekerheid kunnen langsgaan.

Mijn been is sowieso nog gevoelig maar de eerste 2 dagen toen de bult er was liep ik wel wat moeilijk, dat is nu niet meer, bult is niet warm, hij is zo'n 5 cm groot, daarnaast zit nog een kleiner bultje als ik daarop zachtjes druk doet die wel pijn

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:46

ik heb een trap van een paard gehad tegen mijn been, al herriner ik me dat niet echt, ik viel namelijk op mijn hooft en kreeg toen de trap/tik :)) Maar het was bij mij ook opeens na een paar dagen dik geworden en er ontstonden ook verhardingen en het was een ware discotheek :) De verhardingen hielden zeker 2,5 maanden aan, nu beginnen ze pas een beetje te verminderen. Ik had een botkneuzing omdat ik de trap tegen de zijkant van mijn scheenbeen kreeg en mijn kuit en had ook een ingescheurde spier. Je kan er niets aan doen, het enige is rust geven maar wel gewoon door gaan :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:01

Idd gestold bloed dat opgehoopt zit. Als het een zachte bult is dan is het bloed dat nog niet gestold is.
Grote blauwe plekken kunnen er soms vrij lang over doen om te genezen.
In augustus ben ik omvergelopen door een koe (koe ging met hek en al lopen), ikke tegen de vlakte op het beton.
Ik voelde direct een flinke blauwe plek 'vollopen' op de zijkant van m'n dij en werd er redelijk onpasselijk van (flauwgevallen, maar kan mij niet herinneren dat het pijn deed op moment van de val).
Bij mij is het direct gezwollen, dikke vuist groot en pimpelpaars blauw. De zwelling is 3 weken zacht gebleven (het 'klotste' zelfs beetje, gruwelijk irritant) en begon toen kleiner te worden. Kon er ook meerdere stolsels in voelen. Kleur was ondertussen heel gevarieerd.
Ter hoogte van het grootste stolsel dat ik kon voelen (knikkergroot) is uiteindelijk een deuk in m'n been ontstaan.
Blauwe plek is al lang en breed weg maar ik heb nog steeds een putje in m'n been, in de deuk zit ook nog steeds de knikker. Denk ook niet dat dat nog weg zal gaan.
Heb er verder geen last van, heel af en toe wordt ik eraan herinnerd als ik me ergens aan stoot bijv.

Voor een flinke blauwe plek mag je wel 3 weken genezing rekenen, en soms langer of blijvend 'litteken'.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:10

Hoi hoi, klinkt inderdaad als wat de mensen hierboven zeggen. Het kan heel erg lang duren voor de bult en blauwe plek helemaal verdwijnen, best kans dat je de rest van leven voelt dat je daar een flinke blauwe plek hebt gehad. Ik heb een (veel kleinere) blauwe plek gehad op mijn rechterbovenbeen....ergste trok na een paar weken weg maar het heeft letterlijk jaren geduurd voor de baluwe plek verdween. Net toen ik na (ik denk 3 jaar?) dacht- nou, dat blijft altijd een plek- was ie ineens weg een paar weken later. Ik had er verder geen last meer van, maar vond het wel bijzonder...ik was toen 16, ben nu 37 en nog steeds als ik daar in mijn vlees prik kan ik voelen dat het anders is :) Ik zat overigens toen op een bmx fiets waarvan de remmen braken. De keuze was over mijn oppaskind heen of op een berg afval inrijden. Ik koos het 2e. Ging niet eens heel hard, maar kennelijk was de tik hard genoeg voor die plek..

Neemt niet weg dat als je twijfelt dat je toch gewoon naar de huisarts kan gaan? Die zegt dan waarschijnlijk eerst dat als je wil dat hij/zij iets voor je kan doen, dat je dat wel meteen moet komen, maargoed....dan weet je tenminste of het gewoon is. Anders traumeel zalf smeren? Kan in jouw geval denk ik zeker geen kwaad :)

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:18

Gewoon even naar de dokter, dan weet je het zeker en die kan je aanraden wat je het beste kunt doen om de plek zo snel mogelijk weer te laten genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:22

Heb vorig jaar augustus de kop mijn bovenarm gebroken.Het laatste restje blauwe plek is nu eindelijk weg.
Op mijn linker knie zit een richeltje, dit nav een een trap van een fjord. Heb 6 weken met een dikke knie (gelopen)gezeten. Dacht effe dat mijn vel scheuren. Heb nu alleen nog wat striae ribbels. Dus hobbels en bobbels zijn geen uitzondering na zo'n knal en/of valpartij en gaan al dan niet helemaal over. Succes, maar ga even bij de HA langs, beter voor Jan Jeweetwel dan dat je achteraf nare verrassingen tegenkomt.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:23

Het staat hierboven al een paar keer omschreven en ook ik denk dat het om een hematoom gaat. Wat ik er uit eigen ervaring nog aan kan toevoegen is dat als het hematoom nog niet gestold is het bloed met een dikke holle naald opgezogen had kunnen worden. Dat heb ik laten doen toen ik een keer een klap van een paard had gekregen en er direct een grote bult ontstond.
Maar een andere keer ben ik van mijn paard gevallen en zat het hematoom veel dieper. Ik zeg zat, maar een restant zit er nu nog. De schijf, zo voelt het bij mij, zit er nog steeds.
Hopelijk ben jij snel van alle je beurse plekken af. Beterschap!
Smeren met traumeel, homeopatische druppels gebruiken en vooral rustig in beweging blijven doet het herstel goed.

PS. als je zekerheid wilt kun je natuurlijk altijd even de dokter bellen maandag. Kun je gewoon aan de assistente vertellen wat je hebt en met haar (of hem) overleggen of het verstandig is om langs te gaan.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:22

Afgelopen zomer ben ik van mn paard gevallen en die is vervolgens op mijn bovenbeen gaan staan. Ik kreeg toen zo'n zelfde zwarte/blauwe/paarse plek en na een aantal dagen zat er net zo'n bult in. Is idd gestold bloed, kan een tijdje blijven zitten maar uiteindelijk trekt t vanzelf weg. :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:32

Dan wacht ik het gewoon af :)