Gevolgen van een CVA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Gevolgen van een CVA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 14:56

Hallo allemaal,
Graag wil ik dit topic openen om ervaringen te delen over CVA (herseninfarct) en wat hier de gevolgen van zijn en hoe deze worden ervaren door mensen die er mee te maken hebben.
Bijvoorbeeld: gedragsveranderingen, beperkingen enzovoorts.

Goed een kleine greep uit mijn ervaringen met CVA.
Mijn vader heeft 2 jaar geleden een CvA gehad. Hij was verlamd en kon niet meer praten. Nu is hij er aardig boven op. De enige beperking die hij nog heeft is zijn arm die niet naar behoren funcioneerd.
Verder is zijn gedrag erg veranderd, hij is driftig, alles moet gelijk gebeuren en hij gebruikt zijn CVA vaak als excuus van woedeuitbarsingen enzovoort.

Wat zijn bij jullie de gevolgen van een CVA en hoe gaan jullie ermee om?

Brandt los!

Groetjes

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:08

Mijn vader is in november geopereerd aan zijn hart en kwam eruit met een CVA. Tot nu toe *klopt af* merk je niet heel veel verschil. Hij is ook nog aan het revalideren. Wel is hij erg vergeetachtig maar verder valt het nog mee.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:13

Ik zal vanavond reageren. Ben nu op mijn werk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:17

Buiten lichamelijke problemen zoals slecht praten en verlammingen, zijn de karakterveranderingen het ergst.
Wat ik meegemaakt heb is het besef dat er geen rem meer op emoties zit en er ook geen inlevingsvermogen is wat ze met woedeuitbarstingen anderen aandoen. Het vervelende is dat mensen die zo uit een cva komen er niets aan kunnen doen en dat zelf echt wel beseffen. Dat maakt ze vaak weer heel verdrietig, sterkte met je vader.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:02

Luigi schreef:
Mijn vader is in november geopereerd aan zijn hart en kwam eruit met een CVA. Tot nu toe *klopt af* merk je niet heel veel verschil. Hij is ook nog aan het revalideren. Wel is hij erg vergeetachtig maar verder valt het nog mee.

Mijn vader heeft het indd ook na een dottering opgelopen van zijn hart.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:24

bigone schreef:
Buiten lichamelijke problemen zoals slecht praten en verlammingen, zijn de karakterveranderingen het ergst.
Wat ik meegemaakt heb is het besef dat er geen rem meer op emoties zit en er ook geen inlevingsvermogen is wat ze met woedeuitbarstingen anderen aandoen. Het vervelende is dat mensen die zo uit een cva komen er niets aan kunnen doen en dat zelf echt wel beseffen. Dat maakt ze vaak weer heel verdrietig, sterkte met je vader.

Wat je nu beschrijft is precies wat wij nu ook hebben wat erg moeilijk en zwaar is.
Toen praten hij vaak met maatschappelijkwerk waardoor hij het onder controle leek te kunnen houden. Nu praat hij dus met niemand meer oover dit probleem en word het erger en erger.
Zelf zo erg (hoe erg ook om te zeggen) dat ik soms het huis uitvlucht om er van weg te zijn.
Als we het er over hebben met hem wil hij er niks over weten, ook niet als we aangeven dat hij het ons heel moeilijk maakt soms. Hij weigerd met iemand te praten.

Mochten mensen mij kennen persoonlijk of familie graag zou ik het enkel in dit topic willen bespreken en niet daar buiten persoonlijk. Dit is gewoon meer zodat ik mijn ei kwijt kan!!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:28

Mijn vader heeft anderhalf jaar geleden een herseninfarct gehad, waarschijnlijk is dat een reactie (denk ik) geweest op de heup-operatie die hij pas daarvoor had gehad.

Hij is veel veranderd, niet qua karakter maar meer lichamelijk.
Zo kan hij kleine stukjes lopen maar niet zonder rollator, voor iets langere stukken is er een rolstoel.
Als je achter hem loopt zie je ook dat hij zijn ene been niet goed neerzet en hij coordinatie mist.
Voordat hij de herseninfarct heeft gehad waren mijn moeder en vader heel de lente, zomer en gedeelte herfst weg met de caravan, je zag ze dan gerust een week of 6 niet en dan kwamen ze weer even thuis voor een weekje ofzo en dan gingen ze weer, nu gaat dit niet meer. Er is nog 1 keer geprobeerd om met de caravan weg te gaan, maar dat is niet goed gegaan. Waarschijnlijk heeft hij die ene nacht nog een tia gehad want hij was helemaal van de kaart. Daarna nooit meer geprobeerd, geeft voor mijn vader teveel stress en hij kan dit niet aan in zijn hoofd.
Dus van iemand die bijna altijd weg was is hij nu veranderd in iemand die bijna nooit meer weeggaat en eigenlijk de hele dagen thuis zit.
Verder kan hij een boel dingen niet meer die hij vroeger wel deed, om een paar voorbeelden te noemen, aardappels schillen, groente schoonmaken, vlees snijden en zo kan ik nog wel doorgaan.
Ongeveer een half jaar terug heeft mijn vader ook weer een terug val/tia gehad, want hij was weer helemaal van de kaart. Wist niet meer welke dag het was en hoe hij van de slaapkamer naar de woonkamer is gekomen.

Het is moeilijk om hem zo te zien, maar het is niet anders. Ben blij dat ie nog leeft en das het belangrijkste.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:33

Ik heb hier toevallig net een vak van gehad, neuro- en revalidatiepsychologie. Werd er wel naar van, alles wat je eraan over kan houden..

Een hele goede kennis heeft ook een CVA gehad; linkerkant van zijn lichaam is zo goed als verlamd -niet meer te coördineren- en hij krijgt gesprekken niet meer mee, mensen herkent hij eigenlijk ook amper. Praten gaat ook erg moeizaam. Dit is allemaal al 10 jaar geleden gebeurt, en beter dan dit gaat het ook niet meer worden. Erg sneu, hij krijgt nog maar zo weinig mee..
Wel herkende hij mijn vader ineens, en toen hebben ze nog een heel 'gesprek' gehad, terwijl hij normaal geen mensen meer herkent.

Sterkte voor iedereen als ze ermee te maken hebben (gehad)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:07

bigone schreef:

Klopt helemaal. :j
Ik werk in de thuiszorg en hier hebben we al verschillende mensen (gehad) met CVA.
We hebben 1 mannelijke client die nauwelijks kan praten. heel moeilijk om mee om te gaan omdat je nauwelijks kan communiceren.
verder heeft hij gelukkig weinig last.

met de andere client hebben we echt problemen. deze meneer is aan 1 kant nog gedeeltelijk verlamd. hij kan wel lopen en z'n arm gebruiken maar het gaat moeilijk. hij komt niet goed uit z'n woorden en zegt dingen ook op een verkeerde toon waardoor dingen heel hard aan kunnen komen. anders dan wat hij bedoelt. alles moet volgens zijn manier en wel direkt. en snel maar ook netjes. dus dat botst nog wel eens. elke dag plantjes water geven, ook als staat het water tot de rand. doe je het de volgende keer snel dan wordt hij boos. want "je wilt zeker snel weg" . het is eigenlijk nooit goed.
als we er wat van zeggen is het onzin. maar als ze dood zijn is het onze schuld omdat wij ze water geven :+
hij zoekt met iedereen ruzie en is erg argwanend.
hij kan nog wel zelf boodschappen doen want hij commandeerd het persoon van de AH gewoon dat ze hem moeten helpen. hij rijd in een scootmobiel, jammer genoeg voor de omgeving want iedereen moet rennen voor z'n leven want hij rijd gewoon door :')
hij gebruikt z'n handicap om onder dingen uit te komen en daar moeten wij als verzorgenden echt om denken. hij spant je voor z'n karretje. dan kan hij ineens niet zelfs z'n vuilnis wegbrengen want het is nat buiten en dat is niet goed voor z'n spieren of hij wilt niet meer zelf'z'n brood klaar maken want dat "kan hij niet" (behalve als we weg zijn), zelf plantjes water geven, telefoneren enz.
hij is supergevoelig dus iemand hoeft maar een klein beetje zenuwachtig over te komen en hij voelt het. met de hele familie heeft hij ruzie.z ;n kinderen ziet hij niet meer. mensen uit de buurt hebben problemen met hem. allemaal door z'n gedrag.
z'n vrouw is jaren terug overleden maar daar was hij echt een tiran tegen. vooral als ze zijn brood niet wilde smeren. dan was het een poedersuiker een klerenwijf enz.
z'm vrouw was hier heel verdrietig om en was blij dat hij een paar dagen per week naar dagbesteding ging. dan had ze rust en kon ze het huis uit.
agressie was/is dus het grootste probleem. bij mij is wel eens zo boos geworden dat hij met bloed doorlopen ogen en opgeheven hand boven 'me heeft gestaan. ben er toen weken niet geweest. collega's kan hij uitschelden maar dan ook echt zo persoonlijk worden dat mensen huilend weglopen en er weken niet durven te komen. ik en 2 andere collega's komen er al niet meer. gewoon omdat hij ons al een paar x "gepakt" heeft en wij op 1 of andere manier iets bij hem triggeren waardoor het niet werkzaam is. bij 1 collega heeft hij met een mes boven haar gestaan omdat 'ze zijn brood niet wilde smeren. bij een andere collega eerst met een haarborstel en later met een schroevendraaier.

sterkte met je vader.

blackstar

Re: Gevolgen van een CVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:11

Dan ben ik blij dat mijn vader die gedragsveranderingen niet heeft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:28

Ik onderzoek mensen die een CVA gehad hebben en ook zij geven idd aan dat de persoonlijkheidsveranderingen het vervelendst zijn. Ook zie je veel traagheid, taken uitvoeren gaat minder soepel en langzamer dan voor het CVA.
Verder zit er zoooo ontzettend veel verschil tussen deze mensen, de een werkt na enkele maanden weer (parttime), de ander ontvangt nog dagelijks thuiszorg en is echt gehandicapt.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:33

Die traagheid zie ik wel terug in mijn vader trouwens.

Ken ook een ander persoon die een CVA/herseninfarct heeft gehad en deze is er wel helemaal bovenop gekomen. Hij heeft zelfs zijn autorijbewijs weer terug, helaas nog niet zijn vrachtwagenrijbewijs.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:35

Mijn schoonmoeder heeft twee cva's gehad. In 97 en 98. Zij is heel slecht geworden en gaat steeds verder achteruit. Nu heeft zij haar rechterkant gedeeltelijk verlamd, ze kan er weinig mee. Ook heeft ze reuma, dat verergert de klachten, ze heeft ook vergroeide vingers. Praten gaat ook moeizaam