Gebroken Bovenarm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Gebroken Bovenarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:15

Hoi mede bokkers!

Vraag aan jullie :
Wanneer kon je weer fatsoenlijk rijden met gebroken bovenarm?

Ik ben vrijdag in de les vn mn paard gestuiterd na een rare bok van h em: gevolg gebroken bovenarm
Nu ben ik verder niet bang voor mn paard, gister voor het eerst weer heen geweest, hij hinnekte naar me en kreeg meteen een warme neus op mn wang gedrukt. (gelukkig vind ie me nog lief :P)

Nu hebben we hem toch even verder bekeken en lijkt hij vrij gevoelig op de rug, vandaar zijn uitspatting denk ik. verder is het echt n super braaf paard.maar afgelopen dagen werd hij toch wat gevoeliger, protesteerde wat... en wat roept iedereen bij een 3,5 jarig paard : Puberen! Al geloof ik daar niet zo in, maar ik moest maar even doorrijden en doorzetten.
Mja waren verder geen rare dingen aan hem te zien, nie kreupelig oid. Na mijn val zijn we dus even zn rug gaan bevoelen ed
Gaan dus afspraak maken in Vinkega voor zn rug

Nu, wat als arm weer goed is?
Mijn vertruwen is nu wel redelijk geschaaft.. als ik er aan denk om weer op te stappen is mijn 1ste reactie: LEUK!! daarna volgt toch de een beetje angst.. wat als??

Hoe hebben jullie het weer opgepakt? meteen opgestapt of eers weer wat grondwerk ed?
Graag wil ik tips ed ! Want hem verkopen.. voor geen goud!!

Hij word nu de komende tijd gereden door mn instructrice, dus consequent word ie nu wel gereden.

Help?! :D

Tijn8

Re: Gebroken Bovenarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:18

au, dat zal zeer gedaan hebben!
Ik zou gewoon weer opstappen (al heb ik het nooit bij de hand gehad) omdat je paard gewoon door wordt gereden in de tijd dat jij niet kunt rijden.
Grondwerk kan volgens mij ook met een gebroken arm dat kun je dus blijven doen.
Succes met je arm!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:19

Bij mij werd gezegd dat ik na 8 weken alles weer zou kunnen doen, mits rustig aan, maar dat heeft echt wel langer geduurt, ik had dan ook wel een vrij ernstige breuk.
Voor het eerst in m'n leven was ik angstig tijdens het rijden en heb het dan ook drie jaar niet gedaan. Na die tijd begon het weer heel erg te kriebelen en nu rij ik weer als ik zin heb (geld heb) :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:20

Lastig om tips te geven. Het kan best zo zijn dat je er helemaal niet meer aan denkt als je er weer op zit. Als je wel bang bent is het misschien fijn als er iemand bij je is die hem vasthoudt aan de longe. En grondwerk kan natuurlijk altijd! Sterkte met je herstel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:22

Heb mijn bovenarm ook gebroken gehad. Alleen eigenwijs geweest en 3 weken er mee doorgelopen.
Uiteindelijk toch ziekenhuis. En hoefde nog maar 1 week te lopen met een sling om. Breuk stond netjes opelkaar en was alweer bijna genezen.

Dus naar 4 week zat ik alweer op het paard en deed ik weer mee met taekwondo. Kon alleen geen push-ups doen nog :+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:25

@love western; naaah ik ben met gillende sirenes opgehaald.. mijn arm stond verkeerd en was eerste 10min totaal gevoeloos op de huid ed.. pff maar wat een pijn! Was echt niet grappig!
Zitten bij mij nu 2 ijzeren pennen in.. waarvan ze nog niet weten of t moet blijven zitten..

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:26

Beterschap gewenst met je arm. Zelf heb ik ook mijn bovenarm gebroken gehad en dat herstel duurt wel even. Ook je kracht neemt in dat arm af. Ik ben er na 5 weken weer opgestapt. Toen was het nog niet helemaal goed en heb ook alleen maar gestapt en een klein beetje gedraafd. Was heel blij dat er iemand bij was, weet niet of ik het alleen had gedurfd.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:27

love_western schreef:
Heb mijn bovenarm ook gebroken gehad. Alleen eigenwijs geweest en 3 weken er mee doorgelopen.
Uiteindelijk toch ziekenhuis. En hoefde nog maar 1 week te lopen met een sling om. Breuk stond netjes opelkaar en was alweer bijna genezen.

Dus naar 4 week zat ik alweer op het paard en deed ik weer mee met taekwondo. Kon alleen geen push-ups doen nog :+

Bij mij was dat dus wel even anders :+ De breuk zat in het midden van m'n bovenarm, maar de onderkant van het bot was helemaal doorgeschoten naar m'n oksel, dat bot moest dus in een sling weer naar beneden zakken. Ik heb werkelijk nog nooit zoveel pijn gehad 6 weken lang. Ik heb 6 weken lang liggen krijsen en janken :+
En nog steeds is die arm wat korter dan de ander, het is nooit helemaal goed gekomen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:28

Heb na ruim 4 weken in een sling te hebben gezeten voorzichtig begonnen met krachtopbouw. Had de kop van mijn bovenarm in 3 stukken geholpen.Bovenarmen worden in principe niet gezet. Kon na 2 maanden weer alles. Soms bij een plotselinge ruk van paardlief voel ik af en toe nog iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:30

phormicola schreef:
love_western schreef:

Bij mij was dat dus wel even anders :+ De breuk zat in het midden van m'n bovenarm, maar de onderkant van het bot was helemaal doorgeschoten naar m'n oksel, dat bot moest dus in een sling weer naar beneden zakken. Ik heb werkelijk nog nooit zoveel pijn gehad 6 weken lang. Ik heb 6 weken lang liggen krijsen en janken :+
En nog steeds is die arm wat korter dan de ander, het is nooit helemaal goed gekomen :')

Dat van die pijn heel herkenbaar. Dat wens je niemand toe. Met medicatie de scherpe kantjes van de pijn eraf gekregen. Ben een spijkerharde voor mezelf maar gaf af en toe toch echt wel een krijs van de pijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:33

Ik ben ook een harde idd. In het ziekenhuis vroegen ze me hoevaak ik al was flauw gevallen. Toen ik zei dat dat niet was gebeurd keken ze me echt aan alsof ik een masochist was :')

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:36

Hmm toen ik er vanaf stuiderde en iets brak, heb ik een jaar niet kunnen rijden. Allemaal complicaties.
Als gevolg daarvan was ik echt heel erg bang geworden. Heb toen een tijdje op een braaf manege paard gereden zodat ik mijn gevoel weer terug kreeg.
Wat bij mij heel goed heeft geholpen is een paar keer vallen ;) Hoe stom het ook klinkt.. Ik was vooral bang voor de pijn en dat mijn plaat zou losschieten. Nu weet ik dat dit niet het geval is en heb ik geen angst meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:54

Gelukkig was het bij mij een rechte breuk. Ik wou kijken hoe hoog ik in de boom kon klimmen.
Dus was een jaar of 10/11

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:07

Ik ben ook van mijn knol gepleurd :o

Ik pas na 3 à 4 maanden weer, erg fijn je bovenarm doormidden NOT!

Ik heb 1 week zittend moeten slapen, moest hangen in de mitella en zodoende moest de breuk rechtgetrokken worden, men wat was dat zwaar en pijn!
Vervolgens kreeg ik na 3 weken mitella een brace gekregen, na 6 weken mocht ik naar de fysio (stuk of 10 tot 15 behandelingen) en dat was pas echt hel |(
heel je spieren zijn onder je oksels vastgeroest en kreeg mijn arm niet omhoog en had er geen kracht meer in.

Deze arm is nooit meer helemaal goed geworden, is daarna zelfs plaatselijke spierdystrofie/ tennisarm van gekomen en de kracht is nooit meer zoals vroeger.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:24

ik heb ook ooit me bovenarm gebroken door een val van het paard. Het was een hele erge lelijke breuk en heb nu nog steeds een bult op mijn arm omdat de botten niet recht aan elkaar zijn gegroeid. Maar de dag dat het gips er af ging zat ik ook op het paard. Nou had ik ene onwijs lieve pony, waar ik mee kon lezen en schrijven en is dit allemaal goed gegaan gelukkig, maar verstandig was het niet natuurlijk.

eureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:02

hallo bokkers,

ben bijna 6 wkn geleden van een paard gevallen.

gevolg bovenarm op 3 plekken gebroken.

vreselijk veel pijn en kan nu vrijwel nog niets met mijn arm,heb wel vanaf de eerste week fysio gehad.

conclusie chirurg:breuk is pas met 3tot 4 maanden aan elkaar gegroeid en 4tot 6 mnd niet auto rijden.

ts ,hoop dat het bij jou niet zo lang duurt, sterkte!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:28

phormicola schreef:
Ik ben ook een harde idd. In het ziekenhuis vroegen ze me hoevaak ik al was flauw gevallen. Toen ik zei dat dat niet was gebeurd keken ze me echt aan alsof ik een masochist was :')
Mijn eerste hulp-arts zei ook al 'Paardrijmeisjes dat zijn bikkels' toen ik met 2 gebroken ruggenwervels zelf het ziekenhuis in was gelopen nadat ik door iemand met de auto erheen was gebracht.. :+ (Er vertelde er ook een dat ie een keer een nieuw paar laarzen van 400 euro had moeten openknippen, met zo'n happy blik erbij :P )

Ontopic:
Heb zelf 2 ruggenwervels gebroken 3 maanden geleden en ik mag nu weer rustig aan gaan beginnen met paardrijden..
Nu weet ik niet of dit voor armen ook geldt, maar bij mij was het 3 maanden omdat de breuk dan weer goed 'uitgehard' zou zijn (dus niet alleen aan elkaar gegroeid, maar ook weer stevig zodat het weer wat kan hebben).

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:32

Ik heb zoiets gehad, maar dan zonder breuken. Wel knetterhard gestuiterd #)

Paard uiteindelijk verkocht, vertrouwen was na een tijd nog niet terug.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:41

Pff nou mijn botgroei wil dus voor gene meter!
Na 8 weken nog maar minimaal maar dus nog steeds ruimte tussen.
Nog 2 mnd wachten en dan weerop de foto.. is er dan nog niks te zien moet ik weer onder het mes en komt er een plaat op ;(