Vorig jaar had ik af en toe dat als er iets spannends stond te gebeuren, ik ontzettend zenuwachtig werd, en een keer werd ik zo misselijk dat ik moest overgeven. Nou vind ik overgeven al niet erg fijn

Helaas is het nu wel echt op z'n ergst. Vorig jaar heb ik door een ongeluk lang in het ziekenhuis gelegen en eigenlijk is heel 2011 vanaf januari tot december vrij stessvol geweest. Ziekenhuis in en uit, meerdere operaties en blijven zitten op school. Deze stress heeft tot gevolg dat mijn misselijkheid fobie nu wel echt erg is geworden. Het begon ermee dat ik voor sommige momenten zenuwachtig werd (een belangrijke toets, eerste schooldag) en dan werd ik heel erg misselijk. Dit is ook in de klas gebeurd. Op dat moment is het stomme dus dat ik weet dat het tussen m'n oren zit, dat kan ik voelen. Maar op zo'n moment zit mijn keel helemaal dicht en ik kan niet praten omdat ik dan bang ben over te geven. Dit is dus erg vervelend als je dit in de klas hebt. Eerst ging ik altijd meteen naar huis omdat ik als de dood was dat ik moest overgeven, waarna het thuis weer over is. Nu heb ik door dat ik toch niet moet overgeven (meestal dan

Maar sinds een tijdje is het overdag een wat grotere rol gaan spelen. Ik werd een keer misselijk in de bus, ik werd misselijk in de bioscoop, ik werd misselijk tijdens het uit eten gaan, ik werd misselijk in de klas.
Op dit moment vind ik het erg moeilijk om dingen te gaan ondernemen. Uitgaan bijvoorbeeld, wat als ik misselijk wordt? Zaterdag besloot ik eindelijk weer te gaan, door mezelf toe te spreken dat het toch tussen m'n oren zit. Maar ja hoor, in de bus begon het al en halverwege de avond nog een keer, kotsmisselijk. Bioscoop? Wat nou als ik tijdens de film moet overgeven? Uit eten? Wat nu als ik midden in het eten misselijk wordt? Een presentatie voor de klas houden, helemaal doodeng. Ik moet aanstaande woensdag en ben nu al doodsbang dat ik misselijk word, waardoor ik het waarschijnlijk ook echt word.
Ik vind dit nu echt vervelend worden, ik kan me gewoon niet meer verheugen op concerten of uitjes, of zelfs vakanties, want ja, stel dat ik misselijk word? Ik heb eigenlijk nog maar één keer echt overgegeven, maar het gevoel van het niet meer kunnen praten of bewegen omdat ik anders denk te gaan overgeven is echt vreselijk. Als ik alleen ergens heen ga, of naar m'n verzorgpaard is er niks aan de hand, want dan weet ik dat ik weg kan wanneer ik wil en dan gebeurt er niks. Maar misselijk worden op een plek waar ik niet weg kan, geen controle heb, is echt een angst.
Ik dwing mezelf wel om alles te doen, omdat ik weet dat er anders helemaal geen beginnen meer aan is. Maar rijlessen nemen is toch wel een grote stap, elke week weer, ondanks dat ik me er telkens op verheug en ik het super leuk vind, is het toch elke keer die eerste 5 minuten weer angst, wat als ik misselijk wordt in de auto?
Sorry, het is een iets langer verhaal geworden dan ik dacht

Herkennen andere mensen zich hierin?