overlijden van partner of ouders weet jij wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

overlijden van partner of ouders weet jij wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:09

eigenlijk na aanleiding van aantal soaps die ik volg en daar toch dode in vallen was ik eigenlijk wel nieuwschierig naar de mensen die getrouwd zijn, samenwonen etc.
weten jullie eigenlijk wat er gebeurt als je geliefde of ouders dood zijn wat je dan eigenlijk moet bellen? doen? wat komt er allemaal bij kijken?

deze vraag hield me eigenlijk al 2 dagen bezig en eerlijk gezegd zou ik echt niet weten wat, wie ik zou moeten bellen of aanspreken of wat dan ook als het ooit zover zou mogen komen dat ik mijn ouders of me man dood aantref of als hij dood gaat.
om überhaupt een uitvaart te regelen. wel heb ik al me opa's zien gaan en wat andere mensen die me dierbaar zijn.

nou was ik eigenlijk wel heel nieuwschierig of ik de enige ben die gewoon daadwerkelijk totaal niet weet wat je dan allemaal wel niet moet regelen en wat er bij komt kijken?
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 10-02-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Flint05

Re: overlijden van partner of ouders weet jij wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:11

Ik vond mijn moeder dood op bed, ik heb eerst de huisarts gebelt en daarna de begrafenisondernemer, die regelen verder alles.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:13

Ja helaas heb ik het nu al een paar keer meegemaakt, eerst aan de zijlijn (grootouders, alleenstaande tantes) en later zelf (mijn eigen ouders)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:15

Een arts inderdaad, begrafenisondernemer en notaris niet te vergeten (om te kijken of er een testament is en verklaring van erfrecht en dergelijke, hoewel dat niet dírect hoeft natuurlijk, eerst arts en een begrafenisondernemer regelen). mensen op de hoogte stellen die op de hoogte gesteld moeten worden. Er moet in ieder geval in een paar dagen tijd heeeeeeeeeeel veel geregeld worden... Volgens mij begint bij de meesten het rouwen pas na de crematie/begrafenis.

Arts en begrafenisondernemer zullen je ook wel op de nodige dingen wijzen... er zijn zoveel dingen te regelen (denk ook aan bv stopzetten van abonnementen en zulke dingen! maar veel daarvan heeft wel even tijd)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:16

Yep, eerst de huisarts ivm doodverklaren vervolgens verzekeringspapieren erbij pakken om die te bellen.
Dan met de uitvaartverzorger overleggen hoe en wat. Notaris ook van belang natuurlijk.

Al zou ik het wel prettig vinden als mijn ouders zelf beslissen wat ze willen... Ze hebben nu de keuze bij mij gelegd mbt cremeren of begraven maar heb toch liever dat ze zelf die keuze maken. T zit mij niet lekker... Geen zin om ruzie te krijgen met broer en zus over wat te doen met onze ouders....
Wij maken vast al ruzie over de erfenis namelijk haha 'nee die wil ik ook niet, nee ik ook niet, ik ook niet... Maar mama wil niet dat wij het wegdoen'

In geval van vriend? Geen idee... Zijn ouders beheren nog alles want wij wonen beide nog thuis dus zij zijn dan 1e regelaars.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:18

ik wist dit dus echt niet he :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:19

Met een vader die uitvaartverzorger is weet ik dat 'gelukkig' wel, heb daardoor zelf ook al heel helder wat er allemaal mogelijk is en wat ik zou willen.

Een goede uitvaartverzorger weet eigenlijk alles wat er moet gebeuren, kan daar zo nodig in begeleiden of het zelfs overnemen. Dus als je in eerste instantie een arts en/of uitvaartverzorger belt gaat het balletje wel rollen. :j

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:23

en wie bepaalt de uitvaartverzorger dan?
doe jij dit als nabestaande? of moet dit bv al bij verzekering of iets bekend zijn bij welke je ouders dit graag willen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:23

Het is wek belangrijk om te weten waar je ouders/Partner verzekerd zijn (in geval van verzekering) dan weet je welk nummer je moet bellen.
Over de kist is het makkelijk; ben verzekerd voor het basismodel, net als mijn ouders. Dus dat is weer een keuze minder.
Ik weet ook op welke begraafplaats mijn ouders willen liggen cq. Staan in urnenmuur als ze daarvoor kiezen. Dat is ook wel belangrijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:26

Belangrijk, het is een misvatting dat de uitvaartverzorger geregeld moet worden door de maatschappij die de uitvaartverzering heeft. Uiteraard zal de verzekering je dat wel wijs willen maken vanwege de kosten, maar je bent -met of zonder verzekering- volledig vrij in de keuze welke uitvaartverzorger je neemt!
Als je dus al een uitvaartverzorger kent, of goede berichten over iemand hoort kan je hem/haar gewoon bellen, ongeacht verzekering. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:28

Klopt, t is een eigen keuze :)
Mijn schoonouders hebben voor opa en oma dezelfde vrouw gebeld. Die beviel zo goed bij de uitvaart van opa, dat ze haar ook hebben gebeld toen oma hene was gegaan.
Al was oma handig geweest; had al keurig een lijstje gemaakt wie er een kaart kreeg, waar ze gecremeerd moest worden, wat de asbestemming was en ook wat er in de koffiekamer moest staan. Zelfs haar kleding had ze al klaar.
Enige dat ze niet had opgeschreven was muziekkeuze, omdat ze daar geen flauw idee van had.

Dat is wel prettig, als iemand zelf al bij leven een lijstje heeft gemaakt met 'dit zijn mijn wensen' en dat je ook weet waar dat ligt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-02-12 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:29

ik was erbij toen mijn oma overleed.we hebben de huisarts gebelt.daarna de dela die kwamen haar ophalen. dag erna kwamen ze van de dela om alles door te spreken.van mijn vriend weet ik.ook hoe en wat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:30

Ik en mijn halve familie zitten bij Dela. Daar kun je bij het afsluiten van alles zelf bepalen en vastleggen, en als je dan kassiewijle bent hoeven de nabestaanden alleen maar Dela te bellen. Zij regelen alles voor je.

Edit: ze tegelen natuurlijk niet alles, ze régelen :D
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 10-02-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:36

Zoals hierboven staat, arts en uitvaartondernemer bellen.
Ik weet dat mijn vriend gecremeerd wilt worden. Maar verder?

Van mijn ouders weet ik helemaal niks. Weet dan wel weer waar het geld is :Y)
Uitvaartondernemer weet ik er eentje die ook mijn beide oma's hebben gedaan. Die hebben het heel fijn gedaan. Verzekering weet ik ook. Weet ook waar de administratiemappen liggen, dus mocht er iets veranderd zijn is dat zo te vinden (mijn papa houdt heel secuur de administratie bij). Geen idee of ze een uitvaartverzekering hebben, zal ook wel ergens in de mappen staan als dat zo is.
Wat de erfenis betreft: daar komen we wel uit. Heb wel een goede relatie met mijn broer, Denk niet dat er heel veel naar onze hizen toe gaat omdat het toch wel een eigen smaak is wat mijn ouders hebben. Wat we met het huis moeten doen, geen idee. Weet dat een oom het graag wilt, maar ik wil hem er niet in hebben. Veel familieleden mogen er wonen, maar bepaalde ook niet, en hij is daar een van :evaw: Het is wel het ouderlijk huis van mijn vader dus als het in de familie blijft is het wel fijn, mocht ik maar een selectie maken..

Van mij weten ze dat ik met paard en wagen weggereden wil worden. Dat is mijn enige eis. Weet zelf niet of ik begraven of gecremeerd wil worden. Merk bij mijn opa's en oma's dat je er nauwelijks naar het graf toe gaat, ook al ligt er een koppel bij mijn ouders 'om de hoek'. Wat dat betreft zou ik gecremeerd willen worden maar dat mijn as dan ergens in verwerkt wordt. Hoef niet per se uitgestrooid te worden, maar een urn in huis vind ik ook weer zo wat :=
Mijn vriend schijnt een hele brief in elkaar gezet te hebben die in zijn ouderlijk huis ligt. Maar die dateert ook van zeker 6 jaar geleden en staat zijn ex (toen nog vriendin) in vernoemd, dus die moet ie maar even veranderen ;)
Ook ik wil wel nog alles op papier zetten en dat ergens in huis bewaren. Stel dat ik wel morgen dood neerval..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:39

Daarom leggen mijn ouders ook de keus (begraven/cremeren) bij mij, ik ben diegene die er heen gaat. Maar... Het ziet niet in mijn aard om op 'bezoek' te gaan. Dus ik denk dat het toch cremeren wordt en dan in de urnenmuur. Minste onderhoud :) en zo zijn ze ook niet volledig verdwenen.
Maar goed, ik moet het er nog maar eens met ze overhebben, want ik wil ook wel dat zij die keuze maken...
Ze komen iig niet op de schoorsteenmantel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:42

Van mijn ouders weet ik dat ze allebei gecremeerd willen worden. Verder weet ik niet wat ze precies zouden willen. Maar ik denk dat het na de dood ook niet zozeer de overhand moet krijgen wat iemand "had gewild"... Het is een proces voor de nabestaanden. En het laatste wat de overledene had gewild, is dat de nabestaanden over de uitvaart en verdeling van de boedel gaan zitten ruziën.

Mochten mijn ouders beide overlijden, en mijn zus heeft hele duidelijke wensen, dan vind ik het prima als we haar wensen inwilligen. Ik heb zelf geen specifieke wensen, dus ik vind het ook niet mijn plaats om daar dan moeilijk over te doen.

Met mijn partner heb ik wel regelmatig gesprekken over wat we willen rondom/na de dood. We weten van elkaar precies welk type begrafenis/crematie we willen, wat voor kist, welke sfeer, welke muziek, de bloemen, etc.
Toch fijn om dat van elkaar te weten. Want als je dat ruim van te voren al besproken hebt, hoef je jezelf niet meer druk te maken om al die dingen, als je partner onverwacht komt te overlijden... Toch weer een 'probleem' minder in zo'n moeilijk tijd.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:49

Bij mijn ouders was het gelukkig heel duidelijk. Ze waren lid van een uitvaartvereniging, na hun overlijden was een telefoontje genoeg om alles in werking te zetten. Ze hadden zelf af besloten dat ze begraven wilden worden en ook op welke begraafplaats.
Wat er verder bij kijken komt, was eigenlijk alles wat niet met de begrafenis zelf te maken had: abonnementen die opgezegd moeten worden, AOW stopzetten, pensioenfonds inlichten enz.
En nadat ze beiden overleden waren kregen we het leeghalen van het huis en álle administratie regelen..
Echt heel veel werk. Het heeft wel een jaar geduurd voordat het echt allemaal achter de rug was..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:56

Mijn vader en ik hebben bedacht dat we na onze dood willen gaan reizen, oftewel onze as in een fles en dan in de zee, maar wel met een kaartje erbij of mensen een kaartje willen sturen aan onze nabestaande, leek ons grappig.
Mijn ouders en ik willen gecremeerd worden, mijn vriend zou ik niet weten dus moet ik beslissen waarschijnlijk. Ik heb nog 2 zusen dus ik denk dat we het samen wel geregeld krijgen, maar hopenlijk pas over heel veel jaren.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:42

Ik wist dit ook allemaal niet :o Op papier hebben wij met ons eigen huis en samenlevingscontract veel vast laten leggen, maar als dat moment écht zou komen.. En wat betreft mijn moeder die heeft ook alles duidelijk op papier, ik zou dan wel opeens een heel ander leven hebben omdat ik dan de zorg de zorg overneem over mijn 17 jaar jongere broertje.. Brr ik wil er helemaal niet over nadenken :o

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:26

Mijn moeder is geheel onverwachts overleden, maar vreemd genoeg hadden we het er 2 maanden ervoor over gehad hoe we begraven wilde worden! Zoiets bespreek je normaal niet als je 44 bent maar helaas heeft ze niet ouder mogen worden. Welke muziek welke kist! Wij hebben mijn moeder haar favoriete kleding aangetrokken!!

Niet netjes, gewoon hoe zij was in haar vestje en spijkerbroek!
Make up ook hoe zij het altijd had!!

Helaas leek ze helemaal niet op mijn moeder! 30 kilo zwaarder door het vocht en delen waren zwart van de medicatie!!
Maar ze hebben hun best gedaan van de uitvaart!! En wat ik fijn vond is dat we met alles mochten helpen!!

Het afleggen is gedaan die een vriendin van mijn moeder die dit graag wilde als laatste eer zeg maar!
Zelfs een vriendin van mijn moeder heeft haar nagels nog bijgewerkt, want daar was mijn moeder altijd zo druk mee!! Nieuwe lakjes en patroontjes!!

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:49

ik weet het helaas wel ongeveer..
al denk ik dat de begrafenisonderneming huisarts en verzekering je ook wel op weg helpen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:44

oef, dit zijn dingen waar ik helemaal niet over na wil denken....
Ik zou mij geen raad weten als mijn vriend overlijd, ik denk dat ik compleet in paniek raak.
Daarbij zijn we niet getrouwd en niet officieel een samenlevingscontract, dus denk dat ik dan als persoon weinig in de brengen heb, en alles via zijn ouders geregeld gaat worden.
We moeten dit op korte termijn wel snel regelen, aangezien we beide eigenaar zijn van hetzelfde bedrijf.
Plus als hij nu komt te overlijden, dan moet ik het huis uit, omdat ik niet officieel mede huurder ben.
Waar moet ik dan naar toe? terug naar mijn ouders? en hoe moet ik de zaak in mijn eentje runnen?
Krijg het al benauwd bij de gedachte.

Met mijn ouders ben ik dan gelukkig niet alleen, ik heb nog een broertje.
Mochten ze komen te overlijden, dan weet ik wel een beetje hoe of wat.
Maar dat hangt ook helemaal van de situatie af denk ik? hoe iemand overlijd?
door een ongeval of ziekte, of geheel plotseling?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:09

Maak in mijn werk -helaas- ook wel eens mee dat mensen komen te overlijden dus ja, ik weet wel wat ik moet doen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:28

Ik weet helaas ook wat ik moet doen als wie dan ook komt te overlijden..
Huisarts bellen en daarna uitvaartverzorger, ook inderdaad de financiële kant (die bij mij 2x goed gegaan is en 1x niet) heel belangrijk dat mensen uitvaart verzekerd zijn!!! Zijn ze dit niet, dan brengt dat zóveel stress mee, niet te kort..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:18

Ik weet ook wat ik moet doen als mijn ouders komen te overlijden, daar hebben we het al vaak over gehad. Ik weet welke muziek, welke bloemen en hoe ze alles willen hebben.
Voor mezelf heb ik een bestand op mijn laptop staan met wensen, zodat mijn nabestaanden niet alles zelf uit hoeven te zoeken. Van mijn partner weet ik het niet, ik zal het er eens met hem over moeten hebben :p.